بخشی از مقاله

چکیده

از کاربرد های تکنولوژی های نوین در ساختمان، می توان به هوشمند سازی و مدیریت مصرف انرژی اشاره نمود. استفاده از این تکنولوژی علاوه بر کاهش مصرف انرژی، سبب ایجاد شرایط مناسب و افزایش آسایش ساکنین ساختمان می گردد. فلسفه اصلی تکنولوژی ساختمان هوشمند بر اساس محوریت بخشیدن به شخص استفاده کننده و نیازهایش می باشد. این پژوهش به بررسیBMS در صنعت ساختمان مسکونی می پردازد. نتایج نشان می دهند که فناوری های هوشمند درکاهش مصرف انرژی کمک کرده و BMS راه حلی است که در ساختمان ها نشان دهنده ی محیط راحت، ایمن و بازده انرژی می باشد.

کلید واژگان: تکنولوژی های نوین، ساختمان های مسکونی، مسکن، سیستم مدیریت ساختمانBMS


.1مقدمه

یکی از اهداف ساخت ساختمانهای هوشمند، این است که ساختمانهایی مجموعه سخت افزارها و نرم افزارهایی اطلاق می شود که به منظور مانیتورینگ و کنترل یکپارچه قسمت های مهم و حیاتی در ساختمان نصب می شوند. وظیفه این مجموعه، پایش مداوم بخش های مختلف ساختمان و اعمال فرمان به آنها به نحوی است که عملکرد اجزای مختلف ساختمان متعادل با یکدیگر و در شرایط بهینه و با هدف کاهش مصارف ناخواسته و تخصیص منابع انرژی فقط به فضاهای در حین بهره برداری باشد. با توجه به گسترش روزافزون استفاده از فناوری های نوین در عرصه ساختمان سازی از یکسو، بالارفتن رقابت در تولید ساختمان های مدرنتر و نیز مسائلی همانند کاهش مصرف انرژی، صرفه جویی در هزینه های راهبری ساختمان و بالا بردن سطح رفاه و آسایش ساکنان ساختمان از سوی دیگر، استفاده از ترکیب فناوری های مختلف با عنوان" اتوماسیون ساختمانی"1یا "ساختمان هوشمند" 2 و یا "سیستم مدیریت ساختمان" 3 گسترش فراوانی یافته است. سیستم مدیریت ساختمان به عنوان یک نیاز واقعی و نه به عنوان یک تکنولوژی لوکس در طراحی ساختمان های بلند مرتبه و گسترده توسط مهندسان و مدیران ملاحظه می شود. افزایش مداوم قیمت انرژی و نیاز به دستیابی به اطلاعات صحیح و متمرکز، استفاده از BMS را توسط مدیریت سرمایه گذار و بهره بردار ساختمانکاملاً توجیه می نماید. مزیت این سیستم نسبت به سیستم های کنترلی سنتی استاندارد،عمدتاً امکان کنترل بهینه مدیریتی و فنی متمرکز می باشد. باید در محاسبات اقتصادی ایجاد این سیستم،کاملاً به این نکته توجه داشت که در حدود80 درصد از قیمت تجهیزات این سیستم که در کنترل سیستم های حرارتی و برودتی بصورت مشترک استفاده می شود در سیستم های سنتی و متداول نیز هزینه می شود. قابلیت های سخت افزاری و نرم افزاری سیستم های مدیریت ساختمان BMS کم و بیش در بین سازندگان بین المللی مشابه است ولی نکته مهم هنر استفاده از این قابلیت ها در مراحل طراحی، برنامه نویسی، نصب ومخصوصاً راه اندازی سیستم می باشد. مزیت های ذکرشده برای این سیستممخصوصاً بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش هزینه های نگهداری و راهبری تجهیزات حرارتی -برودتی و الکتریکی و افزایش شرایط راحتی ساکنین بستگی مستقیم به کیفیت و طراحی برنامه نویسی و اجرای آن و همچنین رابطه مستقیم با سطح علمی مهندسین راهبرد BMS در آنالیز اطلاعات دارد .(1) استفاده از مصالح نوین در امر ساختمان سازی شرایط مطلوبی را از نظر مبحث اقلیمی برای ساکنین شهرها بوجود آورده اند ولی این مصالح نتوانسته اند در مقابل شرایط فرهنگی- اجتماعی شهرها حساسیت های چندانی از خود نشان دهند.از این رو متخصصان در زمینه معماری و شهرسازی سعی بر آن دارند که با استفاده از مصالح نوین و کاربردی در ساختمان علاوه بر تأمین نیازهای کنونی انسان بتوانند در هدایت و تداوم آن در بخش توسعه پایدار نیز موثر باشند.


.2مسکن

مسکن در لغت فارسی به معنی محل سکون و آرامش است .(2) جایی است که در مقابل فضاهای شلوغ و پر سر وصدا قرار دارد. محلی است که مردم پس از تلاش رورانه و در هیاهوی ناشی از کار و فعالیت برای استراحت و زیست سالم به آنجا پناه می آورند. معنی منزل یعنی محل فرود و نزول .(2)


. 3معنای سکونت

»بودن«، نیازمند دلیل و نشانهایست که برخی فیلسوفان در جستجویش بودهاند و هر یک، بودن خود را در امری جستهاند، برخی چون دکارت در »اندیشیدن« و »شک کردن« و برخی چون هایدگر در »سکنی گزیدن« فلسفه هایدگر از جمله فلسفههای پدیدارشناسانه است که تفکر درباره مکان را دستور کار خود قرار داده است. پدیدارشناسی، رویکردی برای تدقیق در احوال مردم و دنیای آنهاست و به همینرو برای اشیاء، موضوع و ماهیتی بیش از سطح ظاهریشان قائل است. از این منظر، مکان نیز چیزی بیشتر از یک مجموعه منفرد از عناصر است. در چنین قالبی، هایدگر بحث »فضائیت وجود انسان« و »سکونت« را مطرح کرده و معتقد است که ما نمیتوانیم به انسانها فکر کنیم بدون اینکه آنها را به عنوان موضوعاتی که در جهان جای گرفتهاند در نظر بگیریم .(3)

1 . Building Automation 2 . Smart Building 3 . Building Management System


2

او در سخنرانی معروفی به نام »ساختن، سکونت گزیدن و اندیشیدن« در 1951 با استدلالهایی زبان شناختی، تاکید میکند که من هستم یعنی من سکونت دارم و »انسان بودن یعنی همچون میرندهای بر روی زمین بودن، یعنی سکونت داشتن.(4) « او واژه آلمانی باستانی «buan» را مطرح میکند که برای ساختن استفاده میشود و به معنی سکنی گزیدن یعنی ماندن در آنجا نیز هست. سپس چنین نتیجه میگیرد که ما معنای اصیل فعل ساختن، یعنی سکنی گزیدن را از دست دادهایم .(4)

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید