بخشی از مقاله

خلاصه:

ناتامایسین و نیسین مواد ضد میکروبی طبیعی هستند که بر روی طیف وسیعی از میکروارگانیسم در مواد غذایی اثر بازدارندگی دارند. ناتا مایسین توسط گونه های استرپتومایسس تولید می شود و بر روی قارچ ها و مخمرها اثر بازدارندگی دارد و بر باکتریها اثری ندارد و در محصولاتی که نیاز به فعالیت باکتریها است بسیار مفید می باشد و در صنایع لبنی به عنوان ضد کپک جهت کاربرد سطحی در پنیر و نیز در محصولات گوشتی استفاده می شود این ماده همچنین از سنتز مایکوتوکسین ها جلوگیری می کند و نیسین توسط باکتریهای اسید لاکتیک تولید می شود به عنوان نگهدارنده سالم مواد غذایی استفاده می شود.

کلمات کلیدی: ناتامایسین ، نایسین ، استرپتومایسس ، باکتریهای اسید لاکتیک


مقدمه:

باکتریوسین ها پپتیدهای سنتزی یا پروتئینهای با فعالیت ضد میکروبی هستند که توسط گروهی از باکتریها و قارچها تولید می شوند.از مهمترین این باکتریوسین ها نایسین و ناتامایسین هستند که بطور وسیعی در مواد غذایی استفاده می شوند.استفاده از باکتریوسین ها در صنعت غذا به کاهش استفاده از نگه دارنده های شیمیایی کمک می کند که باعث تولید غذای طبیعی با خصوصیات ارگانولپتیکی و حفظ مواد مغذی می گردد.نایسین و ناتامایسین ،نگهدارنده های طبیعی ،ایمن از لحاظسمیت و ضد باکتری و قارچ هستند.نایسین یک پلی پپتید است که توسط سوشهای خاصی از لاکتیک اسید باکتریها غذایی (لاکتوکوکوس لاکتیس) در حین تخمیر تولید می شود.

ساختار نایسین:یک پلی پپتید با 34 اسید آمینه است و امینو اسیدهای غیر معمول لانتی یونین ، 5-6درصد گوگرد و 5 پل دی سولفیدی داخلی می باشد.

نایسین همچنین شامل سه اسید آمینه غیر اشباع دهیدرو آلانین، دهیدرو بوتیرین و دهیدراسیون سریل ترئونین است. نایسین مولکول کاتیونی،ترکیبی از سه باقیمانده لیزین و یک یا چند باقیمانده هیستیدین به همراه گلوتامات و آسپارتات به میزان کم می باشد. لانتی بیوتیک ها خصوصیات حلقه لانتولین با یک پل دی سولفیدی می باشد.

شکل -1 ساختار خطی نایسین

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید