بخشی از مقاله

نكاتي درباره عظمت زيارت عاشورا و بركات آن

فضيلت زيارت عاشورا:
از شيخ طوسي در كتاب مصباح نقل شده است:
حضرت باقر(عليه السلام) فرمود: «هركه زيارت كند حسين بن علي (عليه السلام) را در روز دهم محرم، تا آن كه نزد قبر آن حضرت گريان شود، خدا را در روز قيامت با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزارجهاد - كه ثواب آنها مثل ثواب كسي باشد كه در خدمت رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) و ائمه طاهرين (عليهم السلام) حج و عمره و جهاد كند- ملاقات نمايد.»


راوي: فدايت شوم، براي كسي كه در شهرهاي دور از كربلا زندگي مي كند و امكان حضور در نزد قبر آن حضرت را ندارد، چه ثوابي است؟
حضرت فرمودند: «هرگاه چنين باشد، به صحرا يا بر بالاي بام مي رود و به سوي قبر آن حضرت اشاره نمايد و سلام عرض كند و در نفرين كردن بر قاتلين آن حضرت كوشش نمايد و بعد از آن، دو ركعت نماز كند (و اين اعمال را در اوايل روز، پيش از زوال آفتاب انجام دهد) سپس گريه كند بر حسين (عليه السلام) و كساني را كه در خانه اش هستند به گريستن برآن حضرت امر كند و در خانه خود، مجلس عزاداري و اظهار جزع بر مصايب آن حضرت بر پا كند. و به يكديگر در مصيبت حسين (عليه السلام) تعزيت گويند. من براي ايشان بر خدا ضامنم، هر گاه اين عمل را انجام دهند، به همه آن ثوابها برسند.»


راوي: فدايت شوم، آيا اين ثوابها را براي ايشان ضامن مي شوي؟
امام (عليه السلام) : « بلي، من ضامنم و كفيلم از براي كسي كه اين عمل را به جا آورد.»
راوي: چگونه يكديگر را تعزيت گويند؟
امام (عليه السلام): مي فرمايند: «اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسين (عليه السلام) و جعلنا و اياكم من الطالبين بثاره مع وليه الامام المهدي (عليه السلام) من آل محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) »1


زيارت عاشورا، حديث قدسي است:
در فضيلت زيارت عاشورا، همين بس كه از سنخ ساير زيارات نيست كه به ظاهر از انشا و املاي معصوم است (هر چند از قلوب مطهر ايشان چيزي جز آن چه ازعالم بالا مي رسد، صادر نمي شود.)


اين زيارت از احاديث قدسيه اي است كه به همين ترتيب، از زيارت و لعن و سلام و دعا، از حضرت احديت به جبرئيل امين و از او به خاتم النبيين (صلي الله عليه و آله و سلم) رسيده است (و به حسب تجربه، مداومت در خواندن آن در چهل روز يا كمتر، در برآورده شدن حاجات و نيل به مقاصد و دفع دشمنان بي نظير است.)
صفوان مي گويد: امام صادق (عليه السلام) به من فرمود:


« بر خواندن اين زيارت (عاشورا) مواظب باش. پس بدرستي كه من، ضامن قبولي زيارت كسي هستم كه از دور و نزديك، اين زيارت را بخواند، كه سعي او مشكور باشد، سلام او به آن حضرت برسد و خدا او را نوميد نگرداند. اي صفوان! اين زيارت را به اين مضمون از پدرم يافتم، و پدرم از پدرش علي بن الحسين (عليه السلام) و او از حسين (عليه السلام) و او از برادرش حسن (عليه السلام) و او از پدرش اميرالمؤمنين (عليه السلام) با همين مضمون و اميرالمؤمنين (عليه السلام) از رسول خدا (صلي الله علي هو آله و سلم) با همين عبارات و رسول

خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) از جبرئيل (عليه السلام) با همين مضمون و جبرئيل از خداي متعال با همين مضمون. همانا خداي عزوجل به ذات مقدس خود قسم خورده كه هر كس حسين (عليه السلام) را به اين جملات، زيارت كند چه از راه دور و چه از راه نزديك و سپس دعاي بعد از آن را بخواند، زيارت او را قبول مي كنم و درخواست او را- به هر قدر كه باشد- برمي آورم. پس از حضورمن با نوميدي برنمي گردد، و او را با چشم روشن و حاجت برآورده شده و فوز بهشت و آزادي از دوزخ برمي گردانم و شفاعت او را در حق هر كس كه شفاعت كند- جز در مورد دشمن خاندان پيغمبر- مي پذيرم.» 2


رسيدن به خواسته ها و حوائج:
صفوان گويد: حضرت صادق (عليه السلام) به من فرمود:
اي صفوان! هرگاه تو را نزد خداي متعال حاجتي بود، پس زيارت كن اباعبدالله حسين (عليه السلام) را به اين زيارت، در هر مكاني كه هستي و بخوان دعاي بعد از آن را و از پروردگارخويش حاجتت را بخواه، زيرا برآورده و مستجاب خواهد شد. خداوند متعال در وعده اي كه به رسول خود داده، خلاف نفرموده است.3

سفارش ولي عصرعجل الله تعالي فرجه:
در حكايت تشرف جناب حاج سيد احمد رشتي به خدمت حضرت ولي عصر - ارواحنا فداه – در سفر حج، آن حضرت فرمود: «چرا شما عاشورا نمي خوانيد؟! عاشورا! عاشورا!!.»4

زيارت عاشورا، چاره بلا:
مرحوم حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي مي فرمود:
اوقاتي كه در سامرا، مشغول تحصيل علوم ديني بودم، اهالي سامرا به بيماري وبا و طاعون مبتلا شدند، و همه روزه عده اي بر اثر اين بيماري از دنيا مي رفتند. روزي عده اي از اهل علم در منزل استادم مرحوم سيد محمد فشاركي جمع بودند. ناگاه مرحوم آقا ميرزا محمد تقي شيرازي تشريف آوردند و صحبت از بيماري وبا شد، كه همه در معرض خطر مرگ هستند.

مرحوم ميرزاي شيرازي فرمود: اگر من حكمي كنم آيا لازم است انجام شود يا نه؟ همه اهل مجلس پاسخ دادند: بلي. فرمود: من حكم مي كنم كه شيعيان ساكن سامرا از امروز تا ده روز، مشغول خواندن «زيارت عاشورا» شوند و ثواب آن را به روح حضرت نرجس خاتون، والده ماجده حضرت حجة بن الحسن (عجل الله تعالي فرجه) هديه نمايند، تا اين بلا از آنان دور شود. اهل مجلس، اين حكم را به تمام شيعيان رساندند و همه، مشغول خواندن زيارت عاشورا شدند.


از فرداي آن روز، تلف شدن شيعيان به وسيله طاعون متوقف شد و همه روزه، تنها عده اي از اهل تسنن مي مردند به طوري كه مسئله بر همه آشكار گرديد. برخي از اهل تسنن از آشنايان شيعه خود مي پرسيدند: سبب اينكه ديگر كسي از شما تلف نمي شود چيست؟ به آنها گفته بودند: زيارت عاشورا. آنها هم مشغول زيارت عاشورا شدند و بلا از آنها هم برطرف گرديد.»5


شيخ انصاري و زيارت عاشورا در هر روز:
در كتاب زندگاني و شخصيت شيخ انصاري آمده است: عباداتي كه شيخ از سن بلوغ تا آخر عمر به آنها ادامه داد (غير از فرايض و نوافل شبانه روزي و ادعيه و تعقيبات)، عبارت بودند از: قرائت يك جزء قرآن، نماز حضرت جعفر طيار، زيارت جامعه و زيارت عاشورا در هر روز.

اي كاش هر روز زيارت عاشورا مي خواندم:
عالم جليل، شيخ عبدالهادي حائري مازندراني از والد خود (حاجي ملا ابوالحسن) نقل كرده است كه من حاج ميرزا علي نقي طباطبائي را بعد از رحلتش در خواب ديدم، و به او گفتم: آيا آرزويي داري؟ گفت: يك آرزو دارم و آن اين است كه چرا در دنيا هر روز «زيارت عاشورا» نخواندم. رسم سيد اين بود كه در تمام دهه اول محرم، زيارت عاشورا مي خواند، ولي بعد از مرگ، افسوس مي خورد كه چرا در تمام ايام سال، موفق به اين زيارت نبوده است.6


مرحوم علامه اميني و زيارت عاشورا:
دكتر محمد هادي اميني- فرزند علامه- مي نويسد: پس از گذشت چهار سال از فوت پدرم، در شب جمعه اي قبل از اذان صبح، پدرم را در خواب ديدم و او را بسيار شاداب خرسند يافتم. جلو رفته و پس از سلام و دست بوسي گفتم: پدر جان در آن جا چه عملي باعث سعادت و نجات شما گرديد؟
پدرم گفت: چه مي گويي؟
مجدادا عرض كردم: آقاجان! در آن جا كه اقامت داريد، كدام عمل، موجب نجات شما شد؟ كتاب الغدير يا ساير تاليفات؟ يا تاسيس و بنياد كتابخانه اميرالمؤمنين (عليه السلام)؟
پدرم پاسخ داد: نمي دانم چه مي گويي، قدري واضح تر و روشن تر بگو.


گفتم: آقا جان! شما اكنون از ميان ما رخت بربسته ايد و به جاي ديگر منتقل شده ايد در آن جا كه هستيد كدامين عمل، باعث نجات شما گرديد؟ مرحوم علامه اميني، تاملي نمود و سپس فرمود: فقط زيارت اباعبدالله الحسين (عليه السلام)7. عرض كردم: شما مي دانيد اكنون روابط ايران و عراق تيره و راه كربلا، بسته است، براي زيارت چه كنيم؟
فرمود: در مجالس و محافلي كه جهت عزاداري امام حسين (عليه السلام) بر پا مي شود، شركت كنيد: ثواب زيارت امام حسين (عليه السلام) را به شما مي دهند.
سپس فرمود: پسر جان! در گذشته بارها تو را يادآورشدم و اكنون نيز توصيه مي كنم كه «زيارت عاشورا» را به هيچ عنوان ترك مكن.


زيارت عاشورا را دائم بخوان و بر خودت وظيفه بدان. اين زيارت، داراي آثار و بركات و فوايد بسياري است كه موجب نجات و سعادت مندي تو در دنيا و آخرت مي باشد، و اميد دعا دارم.
فرزند مرحوم علامه اميني مي نويسد: علامه اميني، با كثرت مشاغل و تاليفات و مطالعات، مواظبت كامل بر خواندن زيارت عاشورا داشت و سفارش به خواندن زيارت عاشورا مي نمود و بدين جهت، خودم سي سال است بر خواندن زيارت عاشورا، موفق مي باشم.8

نعمت دنيا و غفلت از زيارت عاشورا:
آقاي سيد علي موحد ابطحي اصفهاني نقل مي كند كه در ماه صفر 1409 ه.ق به شيراز رفتم. ميزبان من- آقاي حاج مسيح - مي گفت: سي سال است كه به طور مرتب، زيارت عاشورا مي خوانم و دختري دارم كه شوهرش سيد است و در دزفول زندگي مي كند. چندي قبل، توسط نامه، درخواست كرده بود كه در صورت امكان، منزلي براي آنها در شيراز تهيه كنم و ما هرچه فعاليت كرديم وسيله اش فراهم نمي شد. خيلي متاثر بودم كه اينها از ما تقاضايي كرده اند و نتوانستم برآورده كنم . تا اينكه در روز تولد امام هشتم، حضرت رضا (عليه السلام) در جلسه توسلي شركت كردم و در حال گريه، حاجتم را عرضه داشتم.


چند روز بعد، خواهرم آمد و گفت: در عالم رويا، آقاي بزرگواري را ديدم كه زمين هايي را تفكيك مي كرد و قطعه اي از آن زمين ها را هم براي شما در نظر گرفت. بعد از مدتي، قطعه اي زمين به مبلغي ناچيز به ما واگذار شد و مشغول ساختمان سازي شديم. چند روز گذشت و بر اثر مشاغل زياد، نتوانستم زيارت عاشوراي هر روزه را بخوانم. روزي اول صبح، دخترم از دزفول تلفن زد و گفت:


پدر! زيارت عاشورا را ترك كرده اي؟ گفتم: چطور؟ گفت: خواب ديدم حضرت امام حسين (عليه السلام) در صحن و سرايي بسيار مجلل حضور دارند و در اطراف ايشان شخصيت ها و بزرگاني به چشم مي خورند. پرسيدم اين ها كيستند؟ جواب دادند: اين هاعلاقمندان به اباعبدالله الحسين (عليه السلام) هستند. من درهمان عالم خواب، در بين آنها جستجو كردم كه شما را پيدا كنم، ولي شما را نديدم! گفتم: پدرم به امام حسين (عليه السلام) خيلي علاقه دارد و مداومت به زيارت عاشورا دارد. چرا در بين اين ها نيست؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید