بخشی از مقاله

انواع كف پوش ها

انواع كف پوشها عبارتند از : سنگ ، كاشي ، موكت ، كفپوش هاي پلاستيكي ، چوبي و موزاييك و سنگ
سنگ گرانبها ترين نوع مصالح ساختماني است . يكي از موارد استفاده آن مفروش كردن كف آشپزخانه و سرويس هاي بهداشتي است . هرچه ابعاد آن بزرگتر باشد قيمت آن نيز گرانتر است . نقش و سختي سنگهاي رنگي و تزييني در ارزش گذاري آنها مؤثر است .

وجود هر گونه لكه ، رگه يا ترك در سنگهاي قيمتي باعث كاهش ارزش آنها مي شود . صيقلي دادن سنگها بعد ازنصب روشي براي از بين بردن ميكروبهاي بين درزسنگها است


مشكلات استعمال سنگ
پاك كردن لكه و چربي از روي سنگ به آساني ميسر نيست . سنگ در فضاهاي سرد كاربرد چنداني ندارند . از ديگر مشكلات استفاده از سنگ ايجاد سر و صدا بدليل تماس با وسايل چوبي است .البته اين مشكل را مي توان با اضافه كردن يك تكه چرم زير پايه صندلي ها از بين برد . براي مفروش كردن كف اتاق خواب بدليل سرد بودن ، صيقلي بودن و ايجاد اصوات مزاحم معمولاً از سنگ استفاده نمي شود


تكستدام نوعي سنگ مصنوعي و زيبا است كه تمام خصوصيات سنگ هاي طبيعي را دارا مي باشد .
سراميك :
سراميك دررنگ ، فرم و ابعاد متنوع موجود است . ابعاد بزرگتر آن گرانتر است .
مشكلات استعمال سراميك :
درزهاي سراميك ساو داده نمي شود . و بعد از مدتي قابل تميز كردن نيست . سراميك سرد است . ضربه سنگين ، ترك و لكه باعث ايجاد نماي بسيار زشتي در مجموعه چيدمان سراميك مي شود .
موزائيك :
موزائيك از تركيب سيمان و ماسه ساخته مي شود . روي موزاييك ساو داده مي شود . بهتر است از استعمال انواع خاص آن كه ايجاد گرد و خاك زياد در كف ساختمان مي كند پرهيز شود . موزاييك براي زير سازي كف پوش هاي ديگر مانند موكت استفاده مي شود


پاركت يا كف پوش چوبي
پاركت نوعي كف پوش چوبي است كه روي آن موزاييك مي چسبانند . روي پاركت را به دليل مقاومت كم آن در مقابل رطوبت با موادي مانند پوليستر يا پي وي سي مي پوشانند كه بسيار مضر هستند و تماس با آن در صورت برهنه بودن پا غير بهداشتي است .
مشكل استعمال پاركت :
استفاده از پاركت در سرويس ها و آشپزخانه ها بدليل مقاوم نبودن در برابر رطوبت اصلاً مناسب نيست . از مشكلات ديگر اين كف پوش ، آتش زا بودن آن است .


موكت :
موكتها در رنگها ،طرحها و بافتهاي متنوع توليد ميشوند . موكت بهتر است از الياف طبيعي تهيه شده باشد . موكت روي موزائيك چسبانده مي شود.
مشكلات استعمال موكت :
از جمله معايب موكت اين است كه درمقابل حرارت و رطوبت مقاوم نيست . از ديگر معايب آن آتش زا بودن آن است.اما لازم به ذكر است كه اين كف پوش هيچ سروصدايي ندارد . معمولاً از موكت به دليل جذب آب و رطوبت در سرويسها استفاده نمي شود .


كف پوش پلاستيكي يا لينوليوم :
لينوليوم از رايج ترين و متنوع ترين كف پوش هاست . معمولاً لينوليوم بصورت تكه اي ،‌ورقه اي و در ابعاد مختلف توليد مي شود . شكل ورقه اي آن در فضاهاي بزرگتر استفاده مي شود
مشكلات استعمال لينوليوم
لينوليوم بسيار آتش زا مي باشد . اما توليد سر و صدا نمي كند . ايجاد الكتريسيته ساكن در آن گرد و خاك را جذب مي كند و نظافت آن بسيار طولاني مي شود


كلياتي درباره آشپزخانه
وجود آشپزخانه در ساختمان ضروري است . آشپزخانه بايد در ارتباط نزديك و تنگاتنگي با غذا خوري و ورودي باشد. براي هر مركز كار يك پريز جداگانه لازم است . بايد براي تهيه غذا روي سطح ميز ها جاي كافي وجود داشته باشد . تهويه هم به صورت طبيعي و هم به صورت مصنوعي از ملزومات كار در آشپزخانه است

. آشپزخانه بايد در ارتباط نزديك با سرويس هاي بهداشتي باشد .جهت باز شدن درهاي كابينت ، بايد بر خلاف جهت حركت شخص در آشپزخانه باشد . آشپزخانه بايد در نماي شمالي ساختمان واقع شود. وسايل آشپزخانه بايد در ارتباط خوبي با همديگر باشند .
مثلث كار :
در آشپزخانه سه فعاليت عمده انجام مي شود كه عبارتند از : نگهداري مواد غذايي ، شستشو و پخت و پز به عبارت ديگر مثلث كار آشپزخانه از سه رأس نگهداري ، شستشو و پخت و پز تشكيل مي شود . رفت و آمد در آشپزخانه بايد از مثلث كار ،جدا باشد .


اشكال مختلف آشپزخانه :
آشپزخانه L و مثلث كار كه قابليت عملي براي OPEN شدن دارد .
آشپزخانه V و مثلث كاركه داراي سه ضلع عمود بر هم است . از يك ضلع آن مي توان براي OPEN كردن آشپزخانه استفاده كردشكل خطي آشپزخانه كه در آن همه وسايل در يك خط قرار مي گيرند و در ارتباط با هم هستند. در اين شكل مثلث كار وجود ندارد .
آشپزخانه كريدوري كه در آن وسايل در دوطرف چيده مي شوند و امكان OPEN شدن آن بسيار كم است .


است. آشپزخانه شبه جزيره اي كه از يك طرف كاملاً باز و از طرف ديگر به نحوي بسته است . از اطراف نيز بسته است .
آشپزخانه جزيره اي ، كه در آن يكي از وسايل مثلث كار در يك ضلع قرار گرفته است و بقيه مي توانند در سه ضلع ديگر قرار بگيرند .
آشپزخانه OPEN كه امكان مشاهده قسمت هاي ديگر خانه را فراهم مي كند .
شومينه
شومينه يك واژه خارجي است . با اينكه در كشورما در قديم انواع شومينه مخصوصاً نوع چوبي آن زياد استفاده مي شده ما واژه خاصي براي آن سراغ نداريم و از همين لغت خارجي استفاده مي كنيم . شومينه به معناي دودكش است و منظور از آن فضاي اجاقي است

كه بسيار به كار برده مي شود. امروزه نوع هيزمي و گازي آن در خانه هاي لوكس و در اتاقهاي نشيمن بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد . مصالح عمده شومينه آجر ، خاك و سيمان نسوز است . آجرهاي نسوز در اشكال مختلف توليد مي شوندكه به فرم اين وسيله بسيار كمك مي كنند
ساختار شومينه
معمولاً شومينه داراي منقل و كوره است . اين منقل با توجه به سوخت هيزمي يا گازي شومينه متفاوت است . معمولاً‌ در ورودي كوره وسيله اي به نام دمپر اضافه مي كنند كه باعث مي شود گرماي زيادي از فضا خارج نشود و اين فلز در فصل هايي از سال كه از شومينه استفاده نمي شود

. بوسيله زنجيري ، مسير دودكش را مي بندد تا از انتقال باد به اين قسمت جلوگيري شود .
چنانچه شومينه گازي باشد رعايت مسائل ايمني در مورد شير گاز و مخصوصاً‌ ترموكوپل كه در هنگام وزش جريان خاصي مثل باد و خاموش شدن شعله ها ، جريان گاز را متوقف مي كند اهميت فراوان دارد .


در تزئين و كاربرد شومينه مصالح مختلفي از جمله سنگ ، سراميك ، آجر ، كاشي ، گچ ، سيمان سفيد و فلزات رنگي مخصوصاً برنز بكار مي روند . امروزه با استفاده از ورقه هاي آهن ، شومينه هاي زيبايي ساخته مي شود .


محل قرار گيري شومينه :
شومينه معمولاً‌ در گوشه اتاق وسط ديوار و يا بين درو ديوار قرار مي گيرد به طوريكه شومينه ها دو طرفه هستند و يا در وسط يك فضا قرار مي گيرند
اشباع رنگ

با تزيين مناسب اشياء‌منزل مي توان ارتباط منطقي و مناسبي بين اين اشياء ايجاد نمود . زيرا رنگ به عنوان عنصري نمادين و سمبليك نقش مهمي در ايجاد هماهنگي به عهده دارد .
نقش اطلاع رساني رنگ :
يكي ديگر از كاركردهاي رنگ، تأثير نمادين و سمبليك رنگها در خبر رساني و اطلاع رساني مي باشد. مثل كاربردرنگ قرمز براي انتقال احساس خطريه بيننده . به طور كلي هر حركتي در طبيعت را با تغيير رنگ آن مي توان حس نمود . مثل نشان دادن انقلاب و هيجان با رنگهاي هيجان آميز وگرم.


البته لازم به ذكر است كه معناي نمادين بعضي از رنگها فقط در فرهنگ خاص جغرافيايي آن منطقه صادق است . امادر مورد برخي ديگر از رنگها،ابن معناي نمادين براي همه مردم جهان، مفهوم خاص و مشتركي مي باشد . همچنين رنگها از نظر روانشناسي نيز نشان دهنده حالات مختلف هستند . مثلاً رنگ آبي نشانه آرامش و رنگ قرمز نشانه تحرك است .


اشباع رنگ
كودكان به دليل وجود شور و نشاط در رنگهاي طبيعي و اصلي به اين رنگها علاقمند مي باشند . اما بايد توجه نمود كه وجود هيجان و جنب و جوش زياد در محيط منزل خيلي مطلوب نيست . افرادبراي انجام كارهاي روزمره خود احتياج به آرامش دارند . با تعديل رنگها و استفاده از حالت ملايم آنها،مي توان اين آرامش را در محيط ايجاد كرد . به عبارت ديگر با تعديل رنگها مي توان شدت آنها را كاهش داد .به عنوان مثال تركيب رنگها با رنگ سفيد مي تواند اين ملايمت و تعادل را در آنهاا ايجاد نمايد .


به طور كلي هر چه درجه اشباع يك رنگ بيشتر باشد بار عاطفي آن نيز بيشتر است و برعكس هر چه درجه اشباع يك رنگ كمتر باشدآن رنگ ملايمتر به نظر مي رسد .


درخشان بودن رنگ :
بعضي از رنگها نسبت به رنگهاي ديگر داراي درخشش و انعكاس بيشتري هستند . علاوه بر اين رنگها در قياس با يكديگر نيز داراي حالتهاي مختلف انعكاس و درخشندگي هستند .
مثلاً رنگ زرد در يك زمينه روشن تيره تر به نظر مي رسد ولي در يك زمينه مشكي روشنتر به نظر مي رسد . به طور كلي هر چه درجه اشباع يك رنگ بيشتر باشد رنگ حاصل درخشانتراست .در طبيعت يك قانون كلي وجود دارد ما از سطح زمين به طرف بالابرود رنگهابه تدريج روشن و روشنتر ميشوند..

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید