بخشی از مقاله

ويروس ها چگونه منتشر مي شوند


اگر كسي چيزي در مورد كامپيوتر ها نداند اين را مي داند كه ويروسها مخرب هستند و بايد كامپيوتر خود را در برابر هجوم آنها حافظت كند. كمپاني هاي ضد ويروس ( آنتي ويروس ) تعداد زيادي ويروس را ساپورت مي كنند. ولي هيچ كدام از آنها كامل نيستند. آنتي ويروسهاي امروزي بيشتر عمل حفاظت را به طور واكنشي انجام مي دهند تا به صورت كنشي. يعني براي براي اينكه آنتي ويروس شما متوجه ويروس جديد در كامپيوتر شود بايد تا آخرين بيت وارد كامپيوتر شما شود و شروع به فعاليت كند. سناريوي پخش يك ويروس جديد در اينترنت و عكس العمل شركت هاي آنتي ويروس در برابر آن به صورت زير است:


• ابتدا يك ويروس به طور متوسط صد هزار كامپيوتر را مورد هجوم قرار مي دهد.
• سپس شركت هاي آنتي ويروس شروع به ساختن پكيج براي آنها مي كنند.
• در مرحله بعد اين پكيج در اختيار عموم قرار مي گيرد.


مشكل اين است كه ممكن است كامپيوتر شما قبل از ساختن اين پكيج مورد حمله قرار گيرد. مشكل ديگر اين است كه اكثر افراد آنتي ويروس كامپيوتر خود را « به روز » يا « up to date » نمي كنند. كمپاني هاي ضد ويروس بيشتر به صورت اكتشافي عمل مي كنند. و اين كار را بوسيله برنامه هاي آشكار سازي انجام مي دهند. اين برنامه ها كليه اعمالي را كه در كامپيوتر بوسيله برنامه هاي ديگر انجام مي شود تحت نظر مي گيرند و هر گاه اين اعمال با كارهايي كه يك ويروس در كامپيوتر انجام مي دهد مطابقت كند آن را به عنوان يك ويروس شناسايي مي كنند.

سپس جلوي فعاليت آن را مي گيرند و همچنين وجود ويروس را به كاربر گوشزد مي كنند. با عمل كردن اين برنامه آشكار ساز در نرم افزار آنتي ويروس هر گاه يك برنامه فعاليت مشكوكي انجام دهد به كاربر هشدار مي دهد و احتمالاً جلوي انتشار ويروس گرفته مي شود. اين عمل باعث مي شود كامپيوتر ها كمتر آلوده شوند.
نرم افزار آنتي ويروس بايد به گونه اي تنظيم شود كه كه روزانه به طور اتوماتيك اجرا شود كه شامل به روز كردن و اسكن كردن است.
برنامه هاي اكتشافي (Heuristics ) اين فرصت را مي دهند كه زودتر جلوي انتشار ويروس ها گرفته شود. هر چند استفاده از اين برنامه ها يك راه صددرصد فراگير نيست. ولي بسيار مشكل گشا است. و حساسيت اين برنامه ها به تنظيم سطح حفاظت ( Level Setting ) در نرم افزار آنتي ويروس بستگي دارد. يعني آنتي ويروسي كه در كامپيوتر شما نصب شده است و تنظيمات آن به كشف ويروسها كمك مي كند.


● تغییرات در صنعت آنتی ویروس
در چند سال گذشته، صنعت آنتی ویروس دستخوش تغییرات اساسی شده است. پیشروان بازار تغییر یافته اند (McAfee جای خود را به Symantec واگذار کرده است)، تعدادی از شرکتهای سازنده آنتی ویروس یا از بازار رخت بربسته اند یا توسط شرکتهای دیگر تصاحب شده اند (شرکت رومانیایی RAV و شرکت استرالیایی VET از آن جمله اند)، و همچنین بازیگران جدیدی در بازار حضور یافته اند (مانند Bit Defender و ClamAV). با این حال پیش از اینکه به بحث در این خصوص بپردازیم، موارد زیر می بایست مورد توجه قرار گیرند:
1. این مقاله صرفاً راهکارهای استاندارد ضد ویروس ارائه شده برای کامپیوترهای خانگی، ایستگاههای کاری و سرورهای E-mail و Fileو (File & Email Server)در شبکه های بزرگ را مورد بحث قرار می دهد.

با این استدلال می توان آنتی ویروسهای عرضه شده برای دستگاههای موبایل را نیز در بحث وارد نمود. حملات ویروسی که دستگاههای موبایل را هدف قرار می دهند ممکن است اکنون چندان معمول نباشند ولی احتمالاً این شرایط در چند سال آینده دستخوش تغییرات بنیادین می گردد. این مقاله راهکارهای سخت افزاری آنتی ویروس (همانند Gatewayها و مسیریابهای دارای امکان اسکن ویروسها) یا راهکارهایی برای سیستمهای بزرگ Unix را مورد بررسی قرار نمی دهد؛ ضمن آنکه سایر فیلترهای آنتی ویروس را که برای منظورهای خاص طراحی شده اند نیز تحت پوشش ندارد.


2. بعلاوه، بحث حاضر ارتباطی با جنبه تجاری این صنعت نخواهد داشت. بی شک، چگونگی بازاریابی بر میزان سهم بازار هر شرکت مستقل تاثیر گذار است، اما راهکارهای امنیتی (که آنتی ویروس از آن جمله است) همانند پودر لباسشویی یا خمیر دندان نیستند. کاربران نهایی یک راهکار امنیتی را به دلیل شیوه بازاریابی آن انتخاب نمی نمایند.
واضح است که راهکارهای استاندارد آنتی ویروس راه رشد را در پیش می گیرند. برای درک طبیعت چنین راهکارهایی و شناسایی گرایشات، به شناخت فاکتورهای تاثیرگذار بر صنعت آنتی ویروس نیاز خواهیم داشت.

فاکتور شماره 1: تداوم جنبه های جرم خیز اینترنت
هر جامعه ای با هر اندازه ای (مانند یک شهر یا یک کشور) دارای عناصر مرتبط با جرایم است. سطوح جرایم بر اساس مولفه های زیر شناخته می شوند:
• اندازه جامعه (هر چقدر اندازه بزرگتر باشد میزان جرایم بالقوه و بالفعل بیشتر است).
• میزان توسعه یافتگی اقتصادی (در کشورهای توسعه یافته، کسب درآمد از راههای مشروع آسانتر است).


• میزان تواناییهای سازمانهای اعمال قانون (همانند پلیس) جهت بررسی جرایم و به زندان افکندن مرتکبین جرایم اینترنت نیز از این قاعده مستثنی نیست. اندازه آن بسیار بزرگ بوده و بسیاری از کشورهای تشکیل دهنده این جامعه (اینترنت) از دیدگاه اقتصادی توسعه نیافته اند. از دلایل ممکن برای این نوع نگرانی می تواند برنامه «کامپیوتر ارزان برای کشورهای فقیر جهان سوم» به شمار آید. چنین برنامه هایی بطور مضاعف تشویق کننده فعالیتهای مجرمانه در فضای اینترنت هستند.

آمارهای مربوط به تعداد برنامه های مخرب، برآمده از کشورهایی خاص، بیانگر این موضوع است. کشور چین به عنوان پیشرو در میان نویسندگان ویروس شناخته می شود؛ به دنبال آن آمریکای لاتین و روسیه و کشورهای اروپای شرقی با فاصله کمی قرار گرفته اند.


از دیدسازمانهای اعمال قانون، نظربه نبود هیچ نوع مرزی برای اینترنت، عمدتاً، عملیات بازرسی و بررسی جرایم فضای سایبر کار پیچیده ای است.
مطالب و خبرهای پیرامون سه سطح پیش گفته، به روشنی اظهار می دارند که میزان جرایم اینترنتی نه تنها بسیار زیاد بلکه در حال ازدیاد است. گواه این مدعا، دو برابر شدن تعداد برنامه های جُرم افزار (CrimeWare) در طی چند سال گذشته است که این خود بیانگر دو چندان شدن فعالیتهای مجرمانه اینترنتی در مدت زمانی یاد شده می باشد و هیچگونه چشم اندازی هم برای کند شدن این میزان رشد در آینده وجود ندارد.


نتیجه: نظر به نیازمندی بیشتر جهت بررسی کدهای مخرب، فشار وارده به شرکتهای سازنده آنتی ویروس افزایش خواهد یافت. شرکتهایی که نتوانند به سرعت برنامه های مخرب جدید را شناسایی نموده و در نتيجه مشتریان خود را در برابر این برنامه های پشتیبانی ننمایند، با کاهش سهم بازار روبرو شده و نخواهند توانست در این رویارویی حرفه ای حضور داشته باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید