بخشی از مقاله

پروژه کارآفرینی لامپ های کم مصرف

1- 1 مقدمه :
همانگونه که اطلاع دارید قیمت لامپ کم مصرف در بازار به مراتب بالاتر از لامپ های رشته ای معادل آن می باشد. در عوض مصرف برق کم و راندمان بالا به همراه عمر طولانی در این لامپها در مقایسه با لامپهای رشته ای معمولی باعث تشویق مصرف کنندگان به استفاده از این لامپ ها گردیده است. از آنجایکه نوردهی یک لامپ 20 وات کم مصرف معادل یک لامپ 100 وات رشته ای معمولی است ، در صورت تعویض یک لامپ رشته ای با یک لامپ کم مصرف که به طور متوسط 5 ساعت در شبانه روز روشن است. طی یک سال حدود 140 کیلووات ساعت صرفه جویی انرژی شده معادل 21000 ریال ازهزینه مصرف برق کاسته خواهد شد که با احتساب طول عمر لامپ کم مصرف (8000 ساعت معادل 4 سال ) در مجموع بیش از 84000 ریال نفع اقتصادی داشته و از چندین بار تعویض لامپ رشته ای نیز جلوگیری می شود.


1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید لامپ های کم مصرف

محل اجزا :
استان شهرستان بخش روستا


1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
کمبود انرژی در تمامی کشور های و مخصوصا کشور ها ایران باعث گرایش جامعه به استفاده از لامپ های کم مصرف در جهت استفاده بهینه از نیروی برق شده است

1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
بهره وری اقتصادی و نیاز جامعه به این طرح در حدی است که این طرح را در کشور به عنوان یکی از طرح های اول اولویت بندی شده است ، تولید لامپ های کم مصرف علاوه بر سوددهی و اشتغالزایی مناسب می تواند کشور را در رشد اقتصادی مناسبی قرار دهد و موجبات شکوفایی اقتصادی آن را فرآهم آورد .

1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
وضعیت اشتغالزایی این طرح 87 نفر میباشد .

صنایع الکتریکی به عنوان یکی از صنایع پیشرو دنیای صنعت توانسته است موجب تحول عظیمی در اقتصاد بسیاری از کشور ها منجمله کشور های خاور دور گشته است ، اشتغالزایی مناسب ، سودآوری بالا و دوره کوتاه بازگشت سرمایه ، این صنعت را به یکی از جذابترین حوزه های سرمایه گذاری تبدیل کرده است .
لامپهای فلورسنت به عنوان یکی از محصولات الکتریکی برای روشنایی بسیاری از امکان به کار می رود . مزیت اصلی لامپای فلورسنت ایجاد نور یکنواخت بدون ایجاد خیرگی می باشد ، و به دلیل مصرف اندک برق درسطح وسیلی مورد استفاده قرار می گیرد ، استفاده فراوان از انواع و اشکال مختلف این لامپها ( میله ای ، حلقوی و ... ) در روشنایی محیط کارگاهها و کارخانه ها و بیمارستانها و مدارس ، دانشگاهها و تابلوهای برق فروشگاهها ، اهمیت تولید این محصول و لوازم جانبی آن مانند ترانس و استارت را عیان می سازد .
مضافا اینکه ترکیب نور لامپای فلورسند و نور زرد لامپهای رشته ای برای حفظ بهداشت و سلامت چشم مورد تائید پزشکان می باشد .
از دیگر سو نیاز این طرح برای بکارگیری نیرویهای متخصص و فاقد تخصص فرصت مناسبی را برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بلاخص در زمینه های مهندسی برق و آموزش افراد کم تخصص ، در حسن کار ایجاد نماید ، ضمن اینکه با توجه به ماهید این فعالیت تولیدی ، می توان از نیروی کار بانوان در رده های تخصصی و کارگری نیز به نحو مقتضی استفاده کرد .


توجیه اقتصادی طرح :
الف – سرمایه گذاری ثابت :
الف – 1) زمین :

الف – 2 ) محوطه سازی :

الف – 3 ) ساختمانها :


الف – 4 ) ماشین آلات ( ارقام به میلیون ریال )


الف – 5 ) تاسیسات : ( ارقام به میلیون ریال )


الف - 6 ) وسایل نقلیه ( راقام به میلیون ریال )

الف – 7 ) تجهیزات اداری :

الف – 8 ) هزینه های قبل از بهره برداری :


جمع کل سرمایه گذاری ثابت :


فصل دوم
توجیه اقتصادی طرح
هزینه های جاری


فصل دوم – هزینه های جاری :
ب : هزینه های جاری :
ب – 1 ) مواد اولیه و نهاده های تولید :

ب – 2 ) حقوق و دستمزد ( پرسنل تولیدی ) :


پرسنل غیر تولیدی :

ب – 3 ) هزینه نگهداری و تعمیرات :


ب – 4 ) هزینه استهلاک :

ب – 5 ) سوخت و انرژی :

جمع هزینه های جاری طرح :

سرمایه در گردش :

جمع کل سرمایه گذاری طرح :

قیمت تمام شده محصول :

فروش :

سود ناویژه :


محاسبه نقطه سر به سر تولید :

سود ویژه :


محاسبه کارمزد وام :

جدول بازپرداخت اصل و کارمزد تسهیلات :


فصل سوم
شرح فرآیند و اطلاعات فنی مورد نیاز


فصل سوم – شرح فرآیند و اطلاعات فنی مورد نیاز :
پیشگفتار :
لامپ مهتابی ، لوله تخلیه الکتریکی گازی است که نورش به شیوه تازه‌ای افزایش داده شده است و می‌توان از آن برای روشنایی منازل استفاده نمود.
مصرف زیاد لامپ‌های رشته‌ای و نیز داغ شدن سریع آنها که خرابی زودرس و سوختن لامپ را سبب می‌شد، باعث شد که لامپهایی با کیفیت و بازده بالایی تولید گردد. لامپهای جدیدی ساخته شدند که مشکل لامپهای رشته‌ای را نداشتند. این لامپها با توان خروجی بالا و نور زیاد ، درصد بیشتری از انرژی الکتریکی را به نورانی تبدیل می‌کنند. امروزه این لامپها تحت عنوان لامپهای مهتابی معروف هستند.

ساختمان لامپ
لامپ مهتابی ، لوله تخلیه الکتریکی گازی است که نورش به شیوه تازه‌ای افزایش داده شده است و می‌توان از آن برای روشنایی منازل استفاده نمود. سطح داخلی جدار لامپ با نمکهای فلزی فلورنست یا فسفرسنت مانند تنگستات کلسیم ، سولفید روی ، سیلیکات روی ، و ... پوشیده شده است. لامپ از بخار جیوه با فشار خیلی کم پر شده است.


مکانیزم کار لامپ
الکترونهایی که از الکترودهای گداخته لامپ خارج می‌شوند با اتمهای جیوه داخل لامپ برخورد کرده و باعث تابشی آنها می‌شود. بخش عمده‌ای از این تابش ، پرتوهای نامرئی فرابنفش می‌باشد. بخش قابل روئیت پرتوهای بخار جیوه در ناحیه سبز و آبی طیف مرئی واقع است که نور ضعیفی را می‌دهد. نور فرابنفش با ماده فلورسنت که دیواره لوله از این ماده پوشیده شده ، برخورد کرده و موجب خروج نور با طول موج بلندتر و در ناحیه قابل روئیت طیف می‌شود. به عبارت دیگر پوشش داخلی لامپ ، پرتوهای نامرئی را به نور مرئی تبدیل می‌نماید.

استارت لامپ
لامپ مهتابی بایستی با یک خود القا (سیم پیچ) همراه باشد تا در روشن شدن لامپ کمک کند. برای روشن شدن لامپ از یک استارت زن ( لامپ کوچک جرقه زدن) استفاده می‌شود که اتصال حرارتی دارد و به طور موازی با لامپ اصلی در مدار قرار می‌گیرد. هنگامی که جریان برقرار می‌گردد ابتدا لامپ الکتریکی (استارت زن) روشن شده و موجب گرم شدن نوار دوفلزی گردیده و اتصال را برقرار می‌کند. در نتیجه ، این لامپ الکتریکی اتصال کوتاه می‌کند و از کاتدهای لامپ اصلی جریان الکتریکی عبور می‌کند. که موجب می‌شود در اثر حرارت کاتدها گداخته شوند و با سرد شدن نوار الکتریکی مدار قطع می‌شود.

نقش ترانس در لامپ
با وجود خود القایی (ترانس) قطع جریان به توسط نوار دو فلزی ، فورا تولید ولتاژ زیادی می‌کند که تخلیه خود لامپ فلورسنت را سبب می‌شود و چون ولتاژ دو سر لامپ کمکی (استارت زن) کافی نیست، خاموش می‌شود. نوار دو فلزی اتصال را باز نگاه می‌دارد. کاتدهای لامپ اصلی بوسیله برخورد یونهای مثبت جیوه به دمای زیادی که می‌رسد، برافروخته باقی می‌مانند. در نتیجه لامپ به عمل خود ادامه می‌دهد و بدین ترتیب نوری از خود گسیل می‌کند.

کیفیت نور لامپ مهتابی
چون نور لامپ فلورسنت بوسیله حرارت ایجاد نمی‌شود، بلکه در اثر تحریک اتمها تولید می‌گردد، از نظر اقتصادی مفید و مقرون به صرفه است. لامپ فلورسنت در سطح وسیع نور تولید می‌کند، روشنایی مناسبی تأمین می‌کند که سایه‌های کمی را سبب می‌شود.

مقاومت الکتریکی و جریان در مدار:
جریان الکتریکی در رسانای متصل به مدار بنابر قانون اهم از روی مقاومت رسانا و ولتاژ دو سر آن معین می شود. برای یک ولتاژ معین ، هر چه مقاومت رسانای داده شده بیشتر باشد جریان کمتر است. مثلاً مقاومت لامپ های التهابی معمولی نسبتاًزیاد است ( صدها اهم ). و از این رو جریانی که از آنها می گذرد کم است (چند دهم آمپر) .
کوتاه شدگی مدار:
اگر سیم ها را با اتصال فرعی به لامپ متصل کنیم. مدار فرعی با مقاومت بسیار کم بدست می آید. و جریان خیلی شدید می شود. در این مورد گفته می شود که مدار کوتاه بوجود آمده است. مدار کوتاه بطور عام هر اتصال کم مقاومتی در دو سر منبع جریان الکتریکی است. جریان های شدیدی که در مدار کوتاه ظاهر می شود فوق العاده خطرناک هستند و به علت آنکه سیم ها شدیداً گرم می شوند برای منبع جریان بسیار زیان آورند.

محافظت سیم ها از کوتاه شدگی مدار:
برای محافظت سیم ها از کوتاه شدگی مدار ، فیوز استفاده می شود فیوز ها سیم های نازک مسی اند یا سیم هایی که از فلزات زود گداخت مثل سرب ساخته شده اند. که به طور سری به مدار حامل جریان متصل می شوند. و طوری در نظرگرفته می شوند که اگر جریان از مقدار مشخص شده بیشتر شود ذوب می شود. نمودار طرح وار زیر طرز کار فیوز را شرح می دهد وقتی که سیم ها توسط تکه سیم مسی متصل شوند مدار کوتاه فیوز بطور سریع ذوب شده و مدار قطع می شود.

ساختمان فیوز فشنگی با توپی پیچی:
این فیوز رایجترین نوع از فیوزهاست که به کار برده می شود. منشا اصلاح فیوزی به توپی چینی(۱) که در سطح بیرونی فیوز قراردارد، مربوط است، که سیم(۲) با نقطه ذوب پایین در آن قراردارد. توپی مانند سرپیچ لامپ در سر پیچ(۳) پیچانده می شود و پس در هر کوتاه شدن مدار تعویض می شود.
معمولا ، یک فیوز یا دسته فیوزهایی به اتصال های تامین کننده جریان در یک ساختمان یا هر آپارتمانی متصل می شود. گاهی فیوزها را در جعبه مستقلی قرارمی دهند. فیوزپریزی در ساختمان جعبه فیوز وجود دارد که باید با عبور جریان ۳تا ۵A ذوب می شود، فیوز آپارتمان با عبور جریان ۱۵تا ۲۰A ذوب می شود. در حالیکه فیوز یک ساختمان برای جریانهای خیلی شدیدتر چند صد آمپر تنظیم می شود.
▪ توپی چینی
▪ سیم با نقطه ذوب پائین
▪ جای فیوز

مصرف زیاد لامپ‌های رشته‌ای و نیز داغ شدن سریع آنها که خرابی زودرس و سوختن لامپ را سبب می‌شد، باعث شد که لامپهایی با کیفیت و بازده بالایی تولید گردد. لامپهای جدیدی ساخته شدند که مشکل لامپهای رشته‌ای را نداشتند. این لامپها با توان خروجی بالا و نور زیاد ، درصد بیشتری از انرژی الکتریکی را به نورانی تبدیل می‌کنند. امروزه این لامپها تحت عنوان لامپهای مهتابی معروف هستند.

ممنوع شدن لامپ های حبابی رشته ای
گذار جهان از لامپ های رشته ای به لامپ های فلورسنت فشرده می تواند 270 نیروگاه زغال سنگی را تعطیل کند. در تاریخ 20 فوریه 2007 استرالیا اعلام کرد که تا سال 2010 فروش لامپ های نوری نا کارآمد رشته ای را از رده خارج و لامپ های فلورسنت فشرده را که بهره وری بسیار بالایی دارد و مصرف برق آن یک چهارم لامپ های رشته ای است جایگزین آن خواهد کرد. اگر تمام جهان برای کاهش وسیع انتشار کربن در این گام ساده به استرالیا بپیوندد، کاهش مصرف برق جهان تعطیلی بیش از 270 نیروگاه برق زغال سوز را به دنبال خواهد داشت. تعویض این لامپ در ایالات متحد درب بیش از 80 نیروگاه زغال سوز را تخته خواهد کرد. خبر خوش این که تغییر جهت به سمت لامپ های کارا اکنون پیوسته با مقبولیت اجتماعی روبرو می شود. در 25 آوریل 2007 درست دوماه بعد از اعلام استرالیا، دولت کانادا نیزاعلام کرد که تا سال 2012 فروش لامپ های رشته ای را از رده خارج می کند. افزایش نگرانی از تغییر آب و هوا، جنبش تعویض لامپ ها را تقویت می کند. اواسط ماه مارس، ائتلاف گروه های زیست محیطی ایالات متحد ـ از جمله نچرال ریزروس دیفنس کانسیل ، الاینس تو سیو انرژی ، امریکن کوآلیشن فور اَن انرژی افیشنت اکونومی و ارت دی نت ورک ـ به همراه شرکت فیلیپس پیشنهادی را مطرح کردند که بر اساس آن می بایست تمام لامپ های کشور ،که تعداد آن ها 4 میلیارد برآورد می شود، تا سال 2016 به لامپ های جدید تبدیل شود.

در کالیفرنیا که پرجمعیت ترین ایالت آمریکاست، لوید لوین نماینده مجلس ایالتی پیشنهاد می کند که در ایالت او فروش لامپ های رشته ای تا سال 2012، یعنی 4 سال زودتر از پیشنهاد اتحادیه فوق، متوقف شود. لوین لایحه پیشنهادی خود را لایحه "چند نفر قانونگذار باید تلاش کنند تا لایحه مربوط به لامپ تغییر کند" می نامد . در ساحل شرقی، مجلس نیوجرسی در صدد است تا به عنوان بخشی از تلاش گسترده تر این ایالت برای پیشبرد گذار به سوی لامپ های کارآتر، عنقریب تمامی ساختمان های دولتی ایالت را ملزم کند که کلیه لامپ های رشته ای خود را تا سال 2012 با لامپ های فلورسنت فشرده تعویض کنند.
اتحادیه اروپا که هم اکنون 27 کشور را شامل می شود در ماه مارس 2007 اعلام کرد که قصد دارد تا سال 2020 میزان انتشار کربن خود را 20 درصد کاهش دهد. با تعویض لامپ های رشته ای با لامپ های فلورسنت فشرده بخشی از این کاهش حاصل می شود. در انگلستان گروهی غیردولتی به نام بن دِ بالب از اوایل سال 2006 تا کنون فعالانه خواستار ممنوعیت لامپ های رشته ای شده است.کمی آن طرف تر در سمت شرق، مسکو پیوسته ساکنان خود را به انتخاب لامپ های فلورسنت تشویق می کند. در نیوزیلند، آقای دیوید پارکر وزیر تغییر اقلیم اعلام کرده است که کشورش تدابیری مشابه آن چه که استرالیا اتخاذ کرده در پیش خواهد گرفت.

در ماه آوریل، گرین پیس (صلح سبز) دولت هند را تشویق کرد تا به منظور کاهش انتشار کربن استفاده از لامپ های رشته ای را ممنوع کند. از آنجا که تقریبا 640 میلیون از 650 میلیون لامپی که هرساله در این اقتصاد سریع الرشد به فروش می رسد از نوع رشته ای است، قابلیت کاهش انتشار کربن، کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی پول مصرف کنندگان در آن بسیار بالاست.

در سطح صنعت، شرکت فیلیپس که بزرگ ترین تولید کننده وسایل روشنایی جهان است، طرح هایی را برای قطع فروش لامپ های رشته ای در اروپا و ایالات متحد تا سال 2016 ارائه داده است. در سطح وسیع تر، فدراسیون شرکت های تولید کننده لامپ اروپا (اتحادیه تجاری تولید کنندگان لامپ) پیوسته از ارتقاء استانداردهای بهره وری نوری اتحادیه اروپا پشتیبانی می کند که این خود موجب می شود لامپ های رشته ای از رده خارج شوند.
در سطح تجاری، وال ـ مارت که بزرگ ترین خرده فروش جهان است، در نوامبر 2006 اعلام کرد که قصد دارد با اجرای برنامه بازاریابی جدید خود فروش لامپ های فلورسنت را تا پایان سال 2007 به 100 میلیون افزایش دهد و فروش سالانه خود را دو برابر کند. کاریز که بزرگ ترین شرکت زنجیره ای خرده فروشی وسایل برقی بریتانیا است، اعلام کرده است که دیگر فروش لامپ های رشته ای را ادامه نخواهد داد.

تعویض لامپ ها ساده ترین راه برای تحقق دستاوردهای سریع و عظیم در بهره وری انرژی است. در مطالعه ای که برای دولت ایالات متحد انجام شده، برآورد شده است که اگر انرژی صرفه جویی شده در طول مدت مصرف یک لامپ فلورسنت فشرده 24 وات را به بنزین تبدیل کنیم ، میزان آن برای حرکت تویوتای پریوس از نیویورک تا سان فرانسیسکو کفایت می کند. در حالی که از رده خارج کردن لامپ های رشته ای ناکارآمد در سراسر جهان مصرف برق جهان را بیش از سه درصد کاهش خواهد داد، افزایش کارآیی روشنایی خیابان ها و تعویض لامپ های فلورسنت قدیمی با لامپ های جدید و کارآتر، این کاهش د رمصرف انرژی را 2 برابر می کند.

با وجودی که لامپ های فلورسنت فشرده و بسیار کارآ قریب یک نسل است که در بازار وجود دارد تا همین اواخر در حاشیه بود و فقط مصرف کنندگان طرفدار محیط زیست از آن ها استفاده می کردند و معمولا در فروشگاه های ابزار آلات به فروش می رسید نه در سوپر مارکت ها. یکی از دلایلی که مصرف کنندگان به استفاده از این لامپ ها تمایلی نداشتند این بود که قیمت لامپ های جدید پنج برابر لامپ های رشته ای بود. فقط مصرف کنندگان مطلع تر می دانستند که هر لامپ فلورسنت فشرده فقط یک چهارم لامپ های رشته ای برق مصرف می کند، ده برابر بیش تر از آنها عمر می کند و براحتی در طول مدت عمر خود 50 دلار صرفه جویی ایجاد می کند.

یکی از مضرات لامپ های فلورسنت فشرده این است که هر لامپ محتوی میزان کمی جیوه است که تقریبا یک پنجم جیوه ای است که در باتری ساعت وجود دارد. این جیوه فقط معادل درصد کمی از جیوه ای است که احتراق زغال سنگ اضافی لازم برای تامین برق لامپ های رشته ای آزاد می کند. جیوه ای که نیروگاه های برق زغال سوز آزاد می کند دلیل عمده ای است که نشان می دهد چرا 44 ایالت از 50 ایالت کشور آمریکا توصیه نامه هایی را در مورد میزان ورود جیوه به بدن منتشر و مصرف ماهی نهرها و دریاچه های آب شیرین را محدود کرده اند . به رغم این توصیه ها لامپ های فلورسنت فشرده کهنه، باتری های ساعت، و دیگر وسایلی که محتوی جیوه هستند می باید بطرز صحیحی بازیافت شوند. خوشبختانه این کار امکان پذیر است ، در حالی که جیوه ای که از دودکش های نیروگاه های زغال سنگی خارج می شود، حومه شهر را می پوشاند و سرانجام ازمنابع آب و غذا سر در می آورد.

از آنجا که هر لامپ فلورسنت فشرده استاندارد (13 وات) در طول مدت عمر خود مصرف زغال سنگ را بیش از 95 کیلو گرم کاهش می دهد، گذار به سوی لامپ های فوق العاده کارآ هزینه برق ماهیانه و میزان انتشار کربن را بشدت کاهش می دهد. هم چنین چنین گذاری آلودگی هوا را نیز بطور معتنابهی کاهش می دهد و لذا کاربرد آن برای اقتصادهای سریع الرشدی که گرفتار هوای بد هستند، مانند چین و هند، جذاب است.

در ایالات متحد وب سایت مبتکری به نام www.18seconds.org (که این نام از میزان زمانی که برای تعویض یک لامپ لازم است، گرفته شده است) ، شمارشگری را تعبیه نموده که از ابتدای ژانویه 2007 هر لامپ فلورسنت فشرده ای را که در سرتاسر کشور فروش می رود ، نشان می دهد. این شمارشگر تا اوایل ماه می فروش قریب به 37 میلیون لامپ را نشان می دهد که حاصل آن کاهش انتشار کربن به میزانی است که معادل خارج کردن 260000 ماشین از جاده ها است. به علاوه این سایت که یاهو و نیلسون حمایت مالی از آن را بر عهده گرفته اند ، اطلاعاتی را نیز در مورد این که در اثر این مقدار فروش چند دلار پول ذخیره می شود و چه میزان از مصرف زغال سنگ کاسته می شود ، فراهم آورده است. در این سایت اطلاعات مربوط به هر ایالت بطور جداگانه آمده و بدین وسیله راهی مطلوب برای به نمایش گذاشتن پیشرفت هر منطقه در تعویض لامپ های رشته ای فراهم آورده است.

البته جا دارد که هر یک از ما اگر هنوز این کار را نکرده ایم در خانه های خود به لامپ های فلورسنت فشرده روی آوریم. اما چیزی که خیلی اهمیت دارد آن است که با نمایندگان منتخب خود در شهر، استان ، و در سطح ایالتی یا ملی تماس حاصل کرده و از آنها بخواهیم تا برای بالا بردن استانداردهای بهره وری نوری قانون های لازم را وضع و در حقیقت لامپ های رشته ای ناکارآمد را از رده خارج کنند. کم تر روشی می تواند انتشار کربن را سریع تر از این گام ساده کاهش دهد.

در جهانی که تقریبا هر روزه با شواهد جدیدی از گرم شدن جهان و عواقب بد آن روبروست، می باید در مبارزه برای کاهش انتشار کربن و تثبیت آب و هوا پیروزی قاطع و سریعی به دست آوریم. اگر بتوانیم راهی سریع برای از رده خارج کردن لامپ های رشته ای طراحی کنیم، به چنین موفقیتی دست خواهیم یافت و زمینه برای جهشی بزرگ تر در جهت تثبیت آب و هوا فراهم خواهد شد


لامپ های روشنایی
اینها همان لامپهای رشته ای هستند که ده ها سال است مورد استفاده قرار میگیرند و در هر مغازه ای یافت میشوند. نور لامپهای رشته ای گرم و یکنواخت است و شباهت زیادی به نور طبیعی دارد.

لامپهای التهابی - رشته ای
اینها همان لامپهای رشته ای هستند که ده ها سال است مورد استفاده قرار میگیرند و در هر مغازه ای یافت میشوند. نور لامپهای رشته ای گرم و یکنواخت است و شباهت زیادی به نور طبیعی دارد. به دست آوردن میزان نور متفاوت به سادگی توسط تغییر نیروی برق (وات) امکان پذیر است.
حباب لامپهای التهابی در اندازه ها و شکلهای مختلف تولید میشود. حبابهای سفید رنگ علاوه بر ملایم کردن نور، در زمان مطالعه مانع ناراحتی چشم میشوند و حبابهای رنگین، در موارد متنوعی از جشنها و نورپردازی حیاط گرفته تا استفاده از تاریکخانه چاپ عکس و چراغ خواب مورد استفاده قرار میگیرد.
از آنجایی که رشته نازک درون لامپ- به خصوص در انواع کم نور تر آن- به سادگی گسیخته میشود لامپهای التهابی ضد لرزش، انتخاب مناسبی برای مکانهایی هستند که چراغ یا لوستر در اثر سر و صدای محیط یا حتا راه رفتن سامنان طبقات فوقانی، مدام در حال لرزش است. این لرزش ممکن است به نظر خفیف باشد اما عمر لامپ را کوتاه میکند.

لامپ فلورسنت
هرچند نور لامپهای فلورسنت (Fluorescent) به اندازه نور لامپهای التهابی خالص و خودمانی نیست، اما نوری حقیقی به شمار میرود. این لامپها از نوع رشته ای گران تر هستند اما عمر بسیار طولانی تری داشته و انرژی بسیار کمتری مصرف میکنند.
در واقع، لامپهای فلورسنت به صرفه جویی بسیار کمک میکنند زیرا تا حدود ۷ سال عمر میکنند. این عمر طولانی دلیل خوبی برای نصب آنها در مکانهایی است که دسترسی به آن مشکل است. این لامپها علاوه بر اشکال استوانه ای و حلقه ای، به شکل لامپ یچی نیز ساخته شده اند که استفاده از آنها را در هر شرایطی امکان پذیر کرده است.

نمونه ای از لامپهای هالوژن
لامپ هالوژن
این لامپها، از تازه ترین انواع لامپ هستند و با نور سفید و مواج خود، رنگهای موجود در اتاق را تقویت میکنند. در حال حاضر قیمت این لامپها به نسبت زمان اولین تولید در اوایل دهه ۹۰ بسیار کمتر شده استو بسیار بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. این لامپها طوری طراحی شده اند که عمری طولانی داشته باشند، اما وجود متغیرهایی چون چربی دست (هنگام بستن لامپ)، چربیهای موجود در هوا و ذرات گرد و غبار، میتوانند عمر آنها را به طور قابل توجهی کاهش دهند.
برای طولانی کردن عمر لامپ هالوژن، هنگام خارج کردن لامپ نو از بسته بندی و نصب آن از دستکش پلاستیکی یا کیسه فریزر استفاده کنید. از لمس آنها با دست خودداری کنید زیرا چربی دست، حتا به مقدار کم، عمر لامپ را کم میکند.
در ضمن این لامپها را به طور مرتب با یک گردگیر تمیز از جنس پر یا انواع مشابه آن، گردگیری نمایید. این کار را تنها در زمانی که لامپها خاموش و کاملا سرد هستند انجام دهید. به یاد داشته باشید که لامپ هالوژن روشن بسیار داغ میشود، قبل از لمس آن از سرد بودن آن مطمئن شوید.

لامپ زینان
لامپ زینان (Xenon)، برای نورپردازی در گوشه و کنار و یا در زیر کابینتها مناسب است زیرا دارای نوری سفید و خالص است. این لامپها درواقع نوعی لامپ هالوژن هستند اما از انواع معمول آن کمتر داغ میشوند و انرژی کمتری مصرف میکنند.

نمونه ای از لامپهای زینان
لامپهای لوله ای
لامپهای لوله ای به شکل شمعهای بلند هستند و برای نورپردازی تابلو و همچنین روشن کردن ورقه های نت نوازندگان به کار میروند.

لامپ شمعی
این لامپها که به شکل ساده شده شعله شمع ساخته میشوند، معمولا از نوع التهابی هستند و به خاطر شکل خاص و کم مصرف بودن، در چلچراغها ، زیر پوشش های کوچک، و بر روی پایه های فانتزیبه کار میروند. لامپهای شمعی در دو شکل کلی سفید و شفاف تولید شده و بدون پوشش یا آباژور هم به کار میروند.


لامپهای انعکاسی یا جیوه ای
این لامپها با داشتن یک لایه جیوه در یک طرف، برای استفاده در چراغهای سقفی و دیواری مناسب هستند و در جهت خاصی نورافشانی میکنند.

لامپهای کریپتون
لامپ کریپتون (Krypton از لامپهای معمولی بسیار پر نورتر است و معمولا در فلش دوربینهای عکاسی و چراغهای اتوموبیل به کار برده میشود. استفاده خانگی از این لامپها نیز کم کم رواج یافته است.

صنعت روشنایی در هندوستان،‌كارایی انرژی و نور از طریق لامپهای جمع‌وجور فلورسنت
لامپ‌های‌ جمع‌ و جور فلورسنت‌ (CFL) به‌ شكل‌ میخی‌ نیز در دسترس‌ است‌. این‌لامپها دارای‌ بالاست‌ جداگانه‌ و قابل‌ چسباندن‌ به‌ آداپتور پیچی‌ یا میخی‌ (سیستم‌مدولار ـ قطعه‌ای‌) یا قابل‌ نصب‌ در سیستم‌های‌ ثابت‌ است‌.

یك‌ حباب‌ فلورسنت‌ جمع‌ و جور، همان‌ طور كه‌ از نامش‌ پیداست‌، لامپی‌ با قطركوچك‌ و جمع‌ و جور است‌. یك‌ آداپتور گرد امكان‌ می‌دهد كه‌ این‌ لامپ‌ به‌ جریان‌ برق‌متصل‌ شده‌ جایگزینی‌ مناسب‌ برای‌ لامپ‌های‌ التهابی‌ شود. این‌ لامپ‌ها دست‌ كم‌ ۸۰درصد برق‌ كم‌تری‌ نسبت‌ به‌ لامپ‌های‌ معمولی‌ مصرف‌ كرده‌ عمرشان‌ ۱۲ برابرآن‌هاست‌ و بنابراین‌ باعث‌ بهره‌وری‌ در زمان‌، پول‌ و مصرف‌ برق‌ می‌شود. زندگی‌طولانی‌ این‌ لامپ‌ها به‌ معنای‌ آن‌ است‌ كه‌ آنها را بسیار دیرتر باید عوض‌ كرد.
بنابراین‌ برای‌ استفاده‌ در مكان‌های‌ ثابت‌ دور از دسترس‌ یا سالخوردگان‌ وناتوان‌های‌ جسمی‌ بسیار مناسب‌اند. بالاست‌های‌ یكپارچه‌ این‌ لامپ‌ها با یك‌ پیچ‌ یا یك‌پایه‌ میخی‌ بهترین‌ فرصت‌ را برای‌ صرفه‌جویی‌ در مصرف‌ برق‌ در بخش‌ خانگی‌ فراهم‌می‌آورد. زیرا از فناوری‌ كارآمد انرژی‌ بهره‌مند بوده‌ و مناسب‌ مكان‌های‌ ثابت‌ درمنازل‌ است‌.
لامپ‌های‌ جمع‌ و جور فلورسنت‌ (CFL) به‌ شكل‌ میخی‌ نیز در دسترس‌ است‌. این‌لامپها دارای‌ بالاست‌ جداگانه‌ و قابل‌ چسباندن‌ به‌ آداپتور پیچی‌ یا میخی‌ (سیستم‌مدولار ـ قطعه‌ای‌) یا قابل‌ نصب‌ در سیستم‌های‌ ثابت‌ است‌.

مهم‌ترین‌ خصیصه‌های‌ CFL
▪ صرفه‌جویی‌ در انرژی‌: با استفاده‌ از لامپ‌های‌ فلورسنت‌ جمع‌ و جور می‌توانید به‌
۸۰ درصد مصرف‌ انرژی‌ برسید. یك‌ سیستم‌ جمع‌وجور ۱۸ وات‌ فلورسنت‌ همان‌ میزان‌نور یك‌ لامپ‌ ۱۰۰ وات‌ التهابی‌ را عرضه‌ می‌كند.
▪كیفیت‌ نور: كیفیت‌ نور تولیدی‌ یك‌ لامپ‌ CFL قابل‌ مقایسه‌ با لامپ‌های‌ التهابی‌ بوده‌هیچ‌ سوسو یا هام‌ (وزوزی‌) كه‌ معمولا خصلت‌ همراه‌ لامپ‌های‌ فلورسنت‌ معمولی‌است‌ در لامپ‌های‌ CFL وجود ندارد.
▪ طول‌ عمر: دوام‌ این‌ لامپ‌ها ۹ تا ۱۰ برابر لامپ‌های‌ استاندارد معمولی‌ است‌.
▪ كاربردها: لامپ‌های‌ فلورسنت‌ جمع‌ و جور می‌تواند جایگزین‌ دو نوع‌ لامپ‌ التهابی‌ ـحباب‌های‌ گلابی‌ شكل‌ و لامپ‌های‌ نورافكنی‌ ـ شود. این‌ لامپ‌ها در قدرت‌های‌ مختلف‌در دسترس‌اند و نورشان‌ با خروجی‌ لامپ‌های‌ التهابی‌ ۲۵، ۴۰، ۶۰، ۷۵ و ۱۰۰ وات‌ قابل‌مقایسه‌ است‌.
▪هزینه‌: هزینه‌ یك‌ سیستم‌ فلورسنت‌ جمع‌ و جور بین‌ ۲۰۰ تا ۲۵۰ روپیه‌ (بسته‌ به‌اندازه‌ آن‌) است‌. این‌ هزینه‌ بالنسبه‌ بالا طی‌ شش‌ ماه‌ سال‌ اول‌ استفاده‌ (با فرض‌میانگین‌ ۵ ساعت‌ استفاده‌ در شبانه‌روز) جبران‌ می‌شود و حاصل‌ بقیه‌ مدت‌ عمر آن‌،صرفه‌جویی‌ است‌.
▪ صرفه‌جویی‌ اضافی‌ برای‌ ساختمان‌های‌ تجاری‌ و موسسات‌: لامپ‌های‌ فلورسنت‌ جمع‌ و جور ۷۵درصد كمتر از لامپ‌های‌ التهابی‌ گرما تولید می‌كنند. این‌ امر باعث‌ می‌شود بارسرمایش‌ مصرفی‌ برای‌ دستگاههای‌ تهویه‌ مطبوع‌ كم‌تر شود و البته‌ عمر ده‌ برابر این‌لامپ‌ها سبب‌ صرفه‌جویی‌ در هزینه‌ كارگران‌ تعویض‌كننده‌ لامپ‌ در ساختمان‌های‌تجاری‌ شده‌ از قطع‌ برق‌ در ساختمان‌های‌ حساس‌ مثل‌ بیمارستان‌ها جلوگیری‌می‌شود.

مقولات‌
مالكیت‌ لامپ‌های‌ CFL هنوز بالنسبه‌ در حد پایینی‌ است‌ و علت‌ این‌ امر غفلت‌مصرف‌كنندگان‌ و سردرگمی‌ آنها و هزینه‌های‌ بالای‌ پیش‌پرداخت‌ است‌. یافتن‌ لامپ‌متناسب‌ CFL برای‌ سیستم‌های‌ موجود چه‌ بسا كه‌ نیاز به‌ آزمون‌ و خطا داشته‌ باشد.پایه‌ / بالاست‌ این‌ لامپ‌ها پهن‌تر و شیشه‌اش‌ درازتر از لامپهای‌ استاندارد التهابی‌ است‌و شاید به‌ نگهدارنده‌های‌ معمولی‌ نخورد.
بسیاری‌ از مسائل‌ احتمالی‌ استفاده‌ از این‌ لامپها در نگهدارنده‌های‌ موجود بااستفاده‌ از نگهدارنده‌های‌ طراحی‌ شده‌ برای‌ لامپهای‌ CFL پایه‌ میخی‌ قابل‌ حل‌ است‌.این‌ نگهدارنده‌ها برای‌ توزیع‌ نور و بهبود عملكرد نوری‌ CFL بهینه‌سازی‌ شده‌ ونصب‌ آن‌ مقرون‌ به‌ صرفه‌ است‌ (انواع‌ CFL با پایه‌ میخی‌ ارزانتر از لامپ‌های‌ یكپارچه‌با بالاست‌ است‌). در جایی‌ كه‌ این‌ نگهدارنده‌ها در بخش‌ تجاری‌ مورد استفاده‌ قرارمی‌گیرد نبود نگهدارنده‌ هایی‌ با طراحی‌ مناسب‌ برای‌ بخش‌ مسكونی‌ باعث‌ شده‌ كه‌این‌ فرصت‌ صرفه‌جویی‌ در هزینه‌ انرژی‌ چنان‌ كه‌ باید شكوفا نشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید