بخشی از مقاله


عنوان
قانون تشكيل شركت پست جمهوري اسلامي ايران
اداره پست آمریکا علاوه بر فرستاندن (!) نامه های عادی در کنارش کار حمل و نقل بعضی چیزها و وسائل رو هم انجام میده، مثلا یه مشتری میتونه گل و گیاه، حشره، و یا حتی حیوانات خونگی رو هم بفرسته. برای مثال یه بار یه نفر واسه تحقیق، یه توپ فوتبال، یه چکش و یه جفت چوب اسکی روی آب رو بدون چیز دیگه ای به جز تمبر فرستاد تا ببینه چی میشه !!! اما بزرگترین چیزی که تاحالا توسط اداره پست آمریکا فرستاده شده، یه بانک بوده ! یه بانک بزرگ و واقعی !


البته از اونجایی که خود ساختمان ساخته شده بانک رو که نمیشه توسط پست فرستاد، برای همین بهترین راه برای فرستادن بانک اینه که همه آجرهای اونو دونه دونه بفرستن !
در یک ژانویه سال 1913 اداره پست پارسل (Parcel Post Service) در آمریکا تاسیس شد.کار این شرکت خدماتی، فرستادن بسته ها یا همون نامه ها بین دو نقطه بود، این شرکت خدماتی به منظور تسهیل کار حمل و نقل اجناس تولیدی روستایی ها و دامدارن و نیز ارائه خدمات پستی تاسیس شده بود.
آقای کولتارب (W. H. Coltharp) که یه تاجر جوون تو شهر ورنال (Vernal) بوده، تصمیم میگیره که یه ساختمان بسازه و اون به نام پدرش وقف کنه، بعد از رایزنی با مقامات محلی به این نتیجه میرسه که در گوشه خیابان اصلی ساختمانی رو برای یه بانک جدید تاسیس کنه.


تا اینجای کار مشکلی وجود نداشته، ولی نوع آجری که آقای کولتارب برای ساخت ساختمانش انتخاب کرده بوده، آجری بوده که در لیک سیتی (Salt Lake City) در 427 مایلی شهر ورنال درست میشده و هزینه انتقال 80,000 قطعه آجری که برای ساخت این ساختمان نیاز بوده 4 برابر قیمت خود آجرها میشده ! برای همین آقای کولتارب دست به خلاقیت جالبی میزنه و تصمیم میگره که آجرها رو با استفاده از اداره پست پارسل که خدمات ارزونی ارائه میداده بفرسه !

 

آقای کولتارب آجرها رو تو بسته بندی هایی که وزن هرکدوم کمتر از 50 پوند -ماکزیمم وزن مجاز هر بسته برای پست- بسته بندی کرد و در هر انتقال به پست، تعداد زیادی بسته در حد یک تن رو میفرستاده. و به این ترتین آقای کولتارب همه 80,000 هزار قطعه آجر رو به ورنال میفرسته.


وقتی که اداره پست توسط بسته های آجر پر شده بود، رئیس پست خونه به شدت عصبانی شده بوده. بعد از اینکه همه آجرها به مقصد رسیده شدن، اداره پست قانونونش رو تغییر داد که دیگه کسی نتونه همچین سوء استفاده ای انجام بده، بنا براین قانونی رو اضافه کردن که هر فرستنده و گیرنده در هر روز فقط میتونن 200 پوند رو ارسال یا دریافت کنن و در توضیح این قانون هم اضافه کرن که ” قصد از اضافه کردن این قانون جلو گیری از فرستادن ساختمان توسط اداره پسته “!این بانک همان موقع ساخته شد و به نام ” پارسل پست بانک”

نامگذاری شد. این بانک هنوز هم وجود داره و وبه عنوان شعبه ای از بانک صهیونیست ها خدمات ارئه میده. این بانک در غرب خیابان اصلی شهر ورنل قرار داره با میزبانی شرکت مخابرات استان تهران؛ نشست کمیته تحقیقاتی مخابرات استان تهران برگزار شد جلسه اعضای کمیته تحقیقاتی استان با حضور مدیرعامل شرکت، معاونین، مدیرکل پست استان تهران، مسئولین مرکز تحقیقات مخابرات ایران و اساتید دانشگاهی چهارشنبه 13 دی‌ماه در سالن گردهمایی‌های ساختمان نجات‌اللهی برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران،‌ در این نشست مهندس روح‌اللهی با اشاره به پیش‌بینی بودجه مناسب از سوی دولت در حوزه تحقیقات کشور، گفت: موضوع تحقیقات در پروژه‌های مخابراتی موجب انجام دقیق‌تر و کاربردی‌تر آنها می‌شود. وی افزود: با توجه به اینکه مخابرات استان تهران دارای حجم عظیمی از اطلاعات و تجهیزات است لازم است تا انجام تحقیقات براساس اولویت‌بندی صورت گیرد.


مهندس روح‌اللهی در نظر گرفته شدن مقوله زمان را در انجام پروژه‌های تحقیقاتی اصلی مهم عنوان کرد و خواستار اجرای زمان‌بندی دقیق برای انجام تحقیقات شد.
در ادامه این جلسه رضا پوریا رئیس اداره آموزش و پژوهش شرکت نیز ضمن بررسی وضعیت تحقیقات در حوزه مخابرات گفت: براساس مصوبه دولت نیم درصد از درآمد شرکتهای مخابراتی به پروژه‌های تحقیقاتی تعلق گرفته که این رقم بسیار قابل توجه است.


وی افزود: مصوبه هیات دولت در ترویج فرهنگ پژوهش‌محوری و ارتقای دانش و مهارت‌های پژوهش تاثیر بسزایی خواهد داشت. پوریا با اشاره به اینکه کمیته انسانی پژوهش متشکل از مدیرعامل مخابرات استان تهران، مدیرکل پست استان تهران، دو نفر از اساتید دانشگاه و نماینده مرکز تحقیقات در مخابرات ایران است، گفت: پس از تشکیل کمیته، براساس نیاز استان محورهای تحقیقاتی در قالب فراخوانی اعلام می‌شود و افراد متقاضی با اعلام آمادگی می‌توانند در اجرای پروژه تحقیقاتی مشارکت کنند.


دکتر شهرام محمدنژاد نماینده مرکز تحقیقات مخابرات ایران نیز در سخنانی استفاده از تمام ظرفیت‌ها در عرصه مخابرات استان را از جمله اهداف تشکیل کمیته تحقیقاتی قلمداد کرد و افزود: آیین‌نامه پژوهش انسانی در دو بعد قوانین و مقررات و کمیته استان در خردادماه تنظیم شده و به همه استان‌ها فرستاده شده است.


وی با اشاره به اینکه در آیین‌نامه اولویت تصویب پروژه‌ها، کنترل خروجی‌ها و پرداخت‌ها موردنظر قرار گرفته شده است گفت: سقف این پروژه‌ها حدود 50 میلیون تعیین شده و برای استان تهران امکان افزایش آن نیز وجود دارد.


در ادامه این جلسه حمید بهنامی مدیرکل پست استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر نه پروژه اولویت‌بندی شده است، استفاده از فناوری‌های روز در امور پستی، نقش پست در افزایش بهره‌وری ملی، شناخت بازارهای اقتصادی در استان تهران، بهداشت محیط کار، پست و محیط زیست، پیاده‌سازی مدل IFQM بودجه‌ریزی عملیاتی و غیره از مهمترین اولویت‌های شرکت پست استان تهران قلمداد کرد.


گفتنی است در این نشست ملاصالحی، مشاور مدیرعامل و مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری، مهندس نائینی، معاون توسعه و مهندسی مدیرعامل و دکتر محمدی استان دانشگاه امیرکبیر در سخنانی به ارایه نظرات خود پیرامون مقوله تحقیق و پژوهش در شرکت مخابرات استان تهران پرداختند
عنوان مركز تحقيقات پست


شركت پست جمهوري اسلامي ايــران به منظور شناخت نيازهاي
رتـــــباطـي پستي در جامعه و نيز درك جـــــــايگاه پست
راقتـــصاد ايران، در سال 1369 مركز تحقيقــات پست را راه انــــــدازي نــــمود.
اين مركز در طول فعاليت خود تاكنون پروژه هاي زيادي در مورد نقـــش


پست در اقتـــــصاد ايران، نقش اجتماعي پست، پست وتوسعه، پست
رهنگي و موضوعات ديگر انجام داده است. توليـــــــــد و ترجمه منابع
مفيد براي ارتقاء دانش مديـــــــــــران و كارشناسان از جمله امــوري است كه اين مركز به آن مي پردازد.
 پست مالي (تعاريف و مفاهيم كلي)


گزارش اول از مجموعه بررسي پست مالي
در اين تحقيق سعي شده اهميت نقش خدمات مالي پست در زمينه هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مشخص و با تجزيه و تحليل موقعيت فعلي و مقايسه بين كشورها پيشنهادها و توصيه هايي در جهت بهبود اين بخش از پست داده شود. در اين راستا سرويسهاي مالي ذيل در 52 كشور كه به پرسشنامه ها پاسخ داده اند بررسي شده است: حواله پولي پستي- بروات پستي- حواله پولي تلگرافي- چك مسافرتي پستي-جيرو-پست خريد-جمع آوري صورت حسابها- بانك پس انداز پستي- واريز جيرو و ظهرنويسي.
: پست مالي (توسعه بانكهاي پس انداز پستي در كشورهاي در حال توسعه)


گزارش دوم از مجموعه بررسي پست مالي (ترجمه)
پرسشنامه براي 23 كشور انجام داده است. هدف پروژه ترويج بانك پس انداز پستي در كشورهاي در حال توسعه مي باشد. به اين منظور عمليات بانك پس انداز پستي توضيح داده شده و امتيازات عملي ترويج آن در اين كشورها به ويژه در ارتباط با جمع‌آوري پس اندازهاي كوچك نشان داده شده است. در پايان نتيجه گرفته شده كه اگر ادارات پست در كشورهاي در حال توسعه درصدد برطرف كردن موانع باشند. بايد تركيب مناسبي از مدرنيزه كردن، تسهيل عمليات، ايجاد انگيزه و تبليغات موثر را در دستور كار قرار دهند.
 پست مالي (جيرو و پس انداز پستي)


گزارش سوم از مجموعه بررسي پست مالي (ترجمه)
هدف اين مطالعه بررسي امكان ادغام دو سرويس جيرو و پس انداز پستي است. به اين منظور كشور گزارش دهنده (مصر) پرسشنامه هايي تهيه و به ادارات پست كشورهاي عضو اتحاديه ارسال كرده است )سال 1981) كه گزارش حاضر عمدتاً بر مبناي پاسخهاي 24 كشوري است كه در اين مشاوره شركت كرده و داراي هر دو سرويس هستند. اطلاعات حاصل از پرسشنامه ها نشان داده است


كه تنها معدودي از ادارات پست در شرايطي هستند كه حتي در سطح ابتدايي
قادر به ادغام بانك پس‌انداز پستي و سرويس جيرو در كشورشان مي باشند بنابراين يكي كردن مديريت دو سرويس واقع بينانه تر خواهد بود.


 پست مالي (پايگاه داده هاي پست مالي ايران)
گزارش چهارم از مجموعه بررسي پست مالي
هدف از اين گزارش طرح پاسخ به عدم وجود تمركز اطلاعاتي و هرگونه بررسي مدون در زمينه پست مالي است. براي ايجاد پايگاه اطلاعاتي 4 مرحله تعيين انواع ويژگيهاي اطلاعات مورد نياز-طراحي و اجراي سيستم- شناسايي منابع اطلاعاتي و ارتباطات- وصول، فن آوري و ورود اطلاعات طي شده است. مشخصات بانك اطلاعات نيز در 4 گروه بندي كلي منابع اطلاعاتي بانك-ويژگيهاي اطلاعات بانك-روشهاي اصلاح و تكميل اطلاعات بانك و گزارشات ارائه شده است. اطلاعات اصلي موجود در بانك اطلاعاتي نيـز بـه چهـار گروه كلي- اطلاعات مناطق-اطلاعات عملكرد پست مالي-اطلاعات شبكه هاي فيزيكي- اطلاعات اقتصادي، اجتماعي تقسيم شده اند.
 پيش بيني درآمد بالفعل و بالقوه شبكه پستي

 


در اين تحقيق درآمد شبكه پستي جمهوري اسلامي ايران براي سال 1371 به تفكيك استان و ماه براي دو حالت بالفعل و بالقوه پيش بيني شده است. پيش بيني براساس سال هاي 1360 تا 1370 موجود در دفتر آمار و فرابري داده ها به روشهاي مختلف، نظير رگرسيون چند متغيره، بر ازش مدل غير خطي، سري هاي زماني و نظريه همبستگي هاي جزئي صورت گرفته و تقريباً يك روند افزايشي در ترافيك پستي و ميزان درآمد براي سال 1371 پيش بيني شده است.
 بررسي رابطه رفت و آمد (ترافيك) مرسولات پستي با سهم ارزش افزوده‌هاي بخش هاي چهارگانه اقتصادي در ساختار توليد ناخالص ملي به قيمت هاي جاري و ثابت.
در اين پژوهش از چشم اندازهاي گوناگون اقتصادي-جامعه شناسي همبستگي
روند دگرگوني رفت و آمد (ترافيك) پستي با روند دگرگوني تغيرهاي اقتصادي


و غير اقتصادي در طي سالهاي 1350 تا 1368 بررسي، و نشان داده شده كه كاهش و افزايش حجم رفت و آمد (ترافيك) مرسولات پستي به چه درصدي از اندازه كاهش و افزايش ارزش افزوده هاي نسبي بستگي دارد.
 بررسي زمينه ها و نيازهاي پژوهشي براساس مسائل و مشكلات در امور پستي
در اين پروژه با در نظر داشتن نگرش سيستمي. توجه به مسائل نارسائيها، مشكلات و عملكردها و زمينه شناسي پژوهشي صورت گرفته و پيشنهادات پژوهشي در حيطه جامعه شناسي پست عرضه شده است. اهداف اختصاصي اين مطالعه عبارتند از:


1ـ آگاهي از انتظارات، انتقادات و نگرشهاي مراجعه كنندگان و كاركنان به واحدهاي پستي در زمينه امور پستي و در ارتباط با يكديگر. 2ـ شناخت اهم مسائل درون سيستمي و برون سيستمي پست. 3ـ شناخت مسايل ناشي از روابط پست با مردم. 4- تعيين اولويتهاي پژوهشي بر پايه مهمترين مشكلات
موجود و قابل پژوهش. روش مورد استفاده توصيفي بوده و اطلاعات مورد نياز از طريق پرسشنامه و مصاحبه از كاركنان و مراجعه كنندگان گردآوري شده است.
در پايان 16 عنوان از مسايل قابل پژوهش پيشنهاد شده است.


 طرح مقدماتي مكانيزاسيون پست مالي
اين گزارش يك طرح مقدماتي است كه با دو هدف اصلي كاهش خطي گردش اطلاعاتي در شبكه پست مالي و تحت كنترل درآوردن اطلاعات شبكه براي مقاصد مديريتي و تحقيقي ارائه شده است. فازهاي مختلف اين طرح عبارتند از: 1ـ مكانيزه كردن اطلاعات عملكرد پست مالي در سطح مراكز استانها 2ـ مكانيزه كردن حسابهاي پست مالي در سطح مراكز استانها 3ـ تعميم سيستم مكانيزه به سطوح پايين‌تر (شهرستانها و…) و نهايتاً حذف سيستم دستي 4ـ شبكه نمودن سيستم.
در گزارش امكانات فيزيكي (سخت افزاري-نرم افزاري-ساختماني) و نيروي انساني و آموزش لازم براي اجراي پروژه پيش بيني شده است.
 پست مالي (ساختار پست مالي و جايگاه آن در بازار پولي ايران)


اين گزارش جنبه هاي مختلف خدمات مالي پست در ايران را مورد مطالعه قرار مي‌دهد. نتايج نشان داده كه تقريباً تمامي فعاليت مالي پست در ايران در حوزه نقل و انتقالات پولي متمركز گشته كه ادامه حيات فعاليت آن در گرو راه اندازي و تقويت سرويسهايي چون پس انداز و جيرو است. همچنين ضرورت تقويت نيروي انساني متخصص در شبكه پستي و مخصوصاً واحدهاي پست مالي امري ضروري تلقي شده است. عملكرد اصلي خدمات مالي پست در نقاط شهري بوده و هنوز مناطق روستايي سهم بسزايي در تعيين جايگاه پست مالي در

بازار پولي كشور ندارند. نيمي از عملكرد پست مالي ايران از سالهاي 1368 به بعد متكي به حمايتهاي دولتي بوده و چنانچه اين سرويس بخواهد بطور جدي و فعال ادامه يابد مقوله حوالجات عادي اهميت شايان خود را مي نماياند. بالاترين حساسيت تقاضاي حوالجات پولي پست مالي نسبت به حجم نقدينگي و در مرتبه بعد نسبت به متغيرهاي جمعيتي (وضع سواد و اشتغال) و در آخر نسبت به واحدهاي پست مالي مي باشد.



 تأثير متغيرهاي جمعيتي روي ترافيك پستي به دو صورت كلان و بخشي
هدف اين پژوهش بررسي تأثير متغيرهاي جمعيتي بر روي ترافيك پستي به دو صورت كلان و بخشي در طي سالهاي 1350 تا 1368 مي باشد. در بررسي كلان، اثر جمعيت شاغل نسبي بر روي ترافيك پستي مثبت و تأثير جمعيت بيكار نسبي بر روي ترافيك پستي منفي بدست آمده است و در بررسي بخشي، رابطه ترافيك پستي با تك تك بخشهاي اصلي اقتصادي (كشاورزي، صنعت و نفت، خدمات) مورد مطالعه قرار گرفته است.


 گزارش كوتاه و ساده از جايگاه پست در اقتصاد ايران
هدف اين گزارش ارائه خلاصه اي از گزارش تحقيقاتي جايگاه پست در اقتصاد ايران مي‌باشد كه براي استفاده عموم همكاران پستي به زبان ساده تدارك شده است و همچنين در اين كار، رابطه ترافيك مرسولات پستي با كميت هاي كلان اقتصادي و بخش هاي اساسي اقتصاد و تببين كمي عوامل موثر بر رشد پست در آينده ارائه شده است.
جايگاه پست در اقتصاد ايران


هدف از اين پروژه تعيين جايگاه پست در چارچوب اقتصاد ايران، يافتن نحوه و ميزان ارتباط پست با كميت هاي كلان اقتصادي و بخشهاي اساسي اقتصاد، و بالاخره تعيين كمي عوامل موثر در رشد پست در آينده مي باشد. به اين منظور جمعاً 29 مدل (23 مدل فرعي و 6 مدل تلفيقي) ساخته شده كه در آنها رابطه ترافيك پستي با ساير متغيرها بصورت دو متغيره و چند متغيره و به قيمتهاي جاري و ثابت برآورد شده است. نتايج حاصله نشان داده كه ترافيك پستي محصول عملكرد اقتصاد ملي است. از ميان شاخصهاي كلان اقتصادي شاخص توليدات صنعتي بيش از ساير شاخص ها با ترافيك پستي رابطه داشته و از ميان بخشهاي چهارگانه اقتصاد كشور، بخش خدمات و بخش نفت بيش از ساير بخشها بر ترافيك پستي اثر داشته اند.
 مقدمه اي بر شناخت پست (تحليل جامعه شناسي)
در اين تحقيق پست يك شركت خدمات و اجتماعي تعريف شده و در مورد آن بررسي تحليلي بعمل آمده، ضمن آنكه از نظر تطبيقي نيز نظري به آن اندخته شده است. هدف مشخص كردن متغيرهاي عامل (متغيرهاي اصلي و حساس) در معادلات پستي است كه به منظور دستيابي به آن پست را نه تنها بصورت منفرد، بلكه از ديدگاه سيستمـي در متن جامعه مورد بررسي قرار داده است. پست بصورت فعلي آن، مقوله اي غربي معرفي شده كه بر اثر نياز جامعه و تحولات دروني آن در ايران بوجود نيامده لذا به آن از دو زاويه غربي و ايراني نگاه شده است. در همين راستا خطوط كلي جوامع سنتي و صنعتي از هم مجزا و مبناي فرهنگي و اجتماعي پست مورد مداقه قرار گرفته است. در پايان عوامل اصلي تعيين حجم مبادلات يا حجم ترافيك پست عوامل ساختاري-فرهنگي در جامعه ملي معرفي شده است.


 ارزيابي توانمنديهاي منطقه اي جهت گسترش دفاتر پستي
در اين گزارش ابتدا تحليل تاريخي از وضعيت گسترش دفاتر پستي بعمل آمده و با توسل به مدل سازي آماري-اقتصادسنجي جمعاً 7 مدل برآورد شده و نحوه رشد آن دفاتر در آينده مورد بررسي قرار گرفته است. همچنين توانمنديهاي استانهاي مختلف كشور و رتبه بندي اولويت آن ها از روش تاكسونومي به منظور گسترش شبكه هاي پستي بررسي شده است.
جايگاه اجتماعي پست


در اين تحقيق ميزان آشنايي مراجعين به پست با انواع خدمات و سرويس هاي پستي و نيز ميزان استفاده آنان از خدمات و سرويس هاي پستي مورد سنجش و ارزيابي قرار گرفته است. خدمات به دو دسته سنتي و جديد تقسيم شده و هركدام به صورت جداگانه مورد بررسي قرار گرفته اند. اين گزارش با استفاده از پرسشنامه و تحقيق به صورت ميداني در چندين منطقه تهران و شهرستان ها (لنگرود و شوشتر) انجام شده است.
بررسي كيفيت عملكرد پست در انواع خدمات متعارف (سنتي)


 از ديد مشتريان
اين گزارش تحليلي ميداني در چندين منطقه پستي تهران و شهرستان شوشتر و لنگرود است .هدف اصلي گزارش، بررسي و سنجش ميزان رضايتمندي يا نارضايتي مراجعين به پست نسبت به نحوه عملكرد شركت در ارائه خدمات پستي است .اين مطالعه چهار جنبه سرعت، امانتداري، صرف وقت و هزينه را در سه بخش پست نامه. پست امانات و پست مالي بصورت مجزا مورد بررسي قرار داده و هركدام را به تفكيك در دو قسمت داخله و خارجه آورده است.
ترافيك استان ها


در اين گزارش همانند گزارش جايگاه پست در اقتصاد ايران، ترافيك بالقوه و بالفعل براي استانهاي مختلف كشور در دوره يازده ساله از سال 1360 تا 1370 با استفاده از روشهاي اقتصاد سنجي محاسبه شده و توسط نمودارها و جدوال مختلف ترافيك پستي بالفعل و بالقوه استان هاي كشور ارائه شده است.
بررسي گرافيكي مبادلات بين المللي پست


هدف اين گزارش ايجاد نگرشي مشخص و كم و بيش تفضيلي در زمينه مبادلات بين المللي پست براي دست اندركاران است. در بررسي گرافيكي نمودارهاي مربوط به صادرات و واردات پستي و مقايسه آنها و نمودارهاي مقايسه اي مناطق پستي تهران بطور مجزا در نظر گرفته شده، موضوعات زير در نمودارها جالب توجه است:
1ـ تركيب كالايي صادرات و واردات پستي 2ـ تركيب كشورهاي طرف مبادله 3ـ عدم توازن صادرات و واردات پستي (وزني، كالايي، كشوري) 4ـ درصد سهم كالاها و كشورهاي عمده در صادرات و واردات پستي 5ـ مقايسه صادرات


مناطق پستي تهران در گروههاي مختلف كالايي
اهداف، روش ها و مباني اطلاعاتي بررسي پست بين الملل
اين گزارش دومين تحقيق از مجموعه بررسي هاي پست بين الملل مي باشد. در اين پژوهش عمده ترين عوامل اقتصادي، اجتماعي و سياسي موثر بر مبادلات بين المللي پست ايران و روند تغييرات آن در دوره كوتاه مدت در طي سالهاي 1367 تا 1370 بررسي شده است.


طرح كلي مكانيزاسيون اطلاعات عملكرد پست مالي ايران
 اين طرح، ضمن بيان ضرورتهاي عاجل، محدوديتهاي عيني و بالاخره تلفيق اين دو عامل يعني قبول روند تدريجي تحول از نظام كنترل دستي به مكانيزاسيون كامل اطلاعات اولويتها و اهداف مورد نظر در عمليات پست مالي براي قرار گرفتن تحت پوشش سيستم مكانيزه را مشخص نموده است. مطابق اين طرح شبكه فيزيكي پست مالي طي سه مرحله كوتاه مدت و ميان مدت و بلند مدت تحت پوشش كامل و مستقيم سيستم قرار خواهد گرفت. عنوان طرح: مقدمه اي بر شناخت تاريخ تجارت و بستر مبادلات پستي ايران
اين گزارش به منظور شناخت تاريخ تجارت و نوع كالاهاي مبادلاتي و بستر مبادلات پستي ايران تهيه شده تا با شناخت كامل از وضعيت تاريخي كشور ايران به بررسي اقتصاد و مبادلات بين المللي پرداخته شود. (اين گزارش جلد اول گزارش سوم از مجموعه بررسي پست بين الملل مي باشد.)


بررسي اقتصادي مبادلات پست بين الملل (گزارش چهارم-بلند مدت)
اين گزارش چهارمين گزارش از پنج گزارشي است كه درباره مسائل اقتصادي و مباني اطلاعاتي مديريتي، و روش هاي عمليات و مكانيزاسيون پست بين الملل تهيه شده است. در اين پژوهش به بررسي تأثير مولفه هاي گمركي و نرخ ارز بر روي واردات و صادرات كالاهاي هديه و سوغات در دوره اي بلند مدت طي سالهاي 1355 تا 1370 از طريق پست پرداخته شده است.
 مكانيزاسيون پست مالي ايران سيستم مكانيزه حوالجات پولي پستي

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید