بخشی از مقاله

ژاپن کشوری است در شرقی‌ترین بخش خاور دور در قاره آسیا. زبان مردم این کشور زبان ژاپنی است.
" ژاپنی‌ها در زبان‌شان به ژاپن، نیهون (NIHON) می‌گویند. نیهون از دو واژهٔ NICHIو HON تشکیل شده‌است! NICHI یعنی خورشید و HON یعنی ریشه! و در اصطلاح عام به دلیل اینکه ژاپن اولین سرزمینی است که خورشید از آنجا طلوع می‌کند می‌گویند سرزمین آفتاب.
تاریخ
دوران نوین


متصرفات ژاپن در سال ۱۹۴۲ میلادی
دوران نوین ژاپن با به تخت نشستن امپراتور موتسوهیتو در سال ۱۸۶۸ میلادی آغاز شد. در دوره امپراتوری او (که تا سال ۱۹۱۲ ادامه داشت و دوره میجی خوانده می‌شود)،اصلاحات بسیاری در ساختار اداری، حکومتی و نظامی صورت گرفت و ژاپن به یک قدرت جهانی تبدیل شد (که توانست چین را در جنگ نخست چین و ژاپن، و روسیه را در جنگ روس و ژاپن شکست دهد). در این دوره، ژاپن توانست بر تایوان، کره و شبه‌جزیره ساخالین سلطه یابد.


در جنگ جهانی اول، ژاپن از متفقین بود. در جنگ جهانی دوم، ژاپن یکی از دول محور به‌شمار می‌رفت و با متفقین می‌جنگید. پس از جنگی درازمدت در اقیانوس آرام، ژاپن بیشتر متصرفات خود را از دست داد و در انتها پس از فروافتادن بمب اتم در هیروشیما و ناکازاکی، ژاپن بدون قید و شرط تسلیم شد.پس از اشغال توسط آمریکا، با یک برنامه پیگیر توسعه صنعتی و کمک آمریکا، ژاپن به رشد اقتصادی چشمگیری دست یافت و به یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا بدل شد.


اقتصاد
کشور ژاپن با داشتن تولید ناخالص داخلی به میزان ۴٫۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۵ به عنوان یکی از قدرت‌های اقتصادی دنیا و مطرح می‌باشد و در آسیا نیز رتبه اول را از این لحاظ دارا است. این کشور دارای منابع طبیعی خیلی محدودی می‌باشد و اکثر جزایر و خاک آن کوهستانی و آتشفشانی می‌باشد. ولی با همکاری‌های دولت در بخش صنعت و نیز سرمایه گذاری گسترده در تکنولوژی‌های پیشرفته، ژاپن به عنوان یکی از پیشگامان عمده در صنعت و تکنولوژی دنیا شناخته شده‌است. صادرات بخش عمده‌ای از درآمدهای اقتصادی ژاپن را تشکیل می‌دهد و آمریکا با ۲۲٫۷٪، چین با ۱۳٫۱٪ و کره جنوبی با ۷٫۸٪ عمده ترین

شرکای تجاری این کشور هستند. محصولات صادراتی عمده شامل تجهیزات حمل و نقل، اتومبیل، صنایع الکترونیک، ماشین آلات الکتریکی و صنایع شیمیایی می‌باشد. در بخش صنایع ژاپن به عنوان یکی از پیشرفته ترین کشورها در زمینه تولید اتومبیل، تجهیزات الکترونیکی، ماشین ابزار، فولاد و فلزات غیرآهنی، کشتی سازی، صنایع شیمیایی و نساجی و نیز صنایع غذایی فرآوری شده محسوب می‌شود. این کشور دارای چندین شرکت بین المللی با مارک‌های معتبری همچون تویوتا ، هوندا ، سونی ، نیسان ، سیتی زن و ... می‌باشد.


بنا به گزارش صندوق بین المللی پول در اواسط آوریل ۲۰۰۶، ژاپن با رشد ۲/۸ درصدی اقتصادی پیش بینی شده برای سال ۲۰۰۶، همردیف کشورهای غربی و در مقام بالا قرار دارد.
چنین نتیجه‌ای حاصل صادرات به کشورهای درحال توسعه مانند چین (که رشدش به ۹/۵٪ رسیده)، طرح دولتی و بی سابقه قانون مند سازی، سطح بالای تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری برروی آموزش وهمچنین تعدیل نسبی ارزش دادن به سهام داران است.


این امر نشانگرآنست که می‌توان یک راه ملی برای توسعه یافت. اما عدم پذیرش اجرای کامل شگردهای آمریکائی ازسوی ژاپن، برای الگوشدن این کشور کافی نیست. افزایش عدم امنیت شغلی به ویژه برای جوانان، پیدایش نابرابری‌ها و یا خشونت در روابط انسانی مردم ژاپن شاهدی براین مدعا است.
آب و هوا
بطور کلی ژاپن دارای آب و هوایی معتدل هست ولی شمال ژاپن به نسبت جنوب آن هوای خنک تری داره. به این ترتیب که زمستونهای خیلی سرد و طولانی و تابستونهای خنکی داره برعکس جزایر جنوبی ژاپن که تابستونهای خیلی گرم و زمستونهای ملایمی دارند. ولی کلا 4 فصل مجزا در ژاپن دیده می شه. بعلاوه فصل بارندگی که معمولا از اوائل ماه جون شروع می شه و 1-1/5 ماه هم طول می کشه. در این مدت بیشتر روزها هوا ابری و بارونیه و رطوبت هم درصد بالایی داره. همین رطوبت زیاد گاهی باعث ایجاد کپک های کوچیک وسبز رنگی می شه. برای اینکه دچار این مشکل نشن، معمولا ژاپنی ها روزهایی که هوا آفتابیه در و پنجره های خونه رو باز می کنن وتشک ها و ملحفه ها رو توی آفتاب پهن می کنن که رطوبت در اونها نمونه و کاملا خشک

 

یکی از خصوصیات معروف ژاپنی ها, توانایی در انجام کارهای مشترک و دسته جمعی است. از کودک گرفته تا سالمند, همگی بلدند که چطور با همدیگه کار دسته جمعی انجام بدن. در واقع از همون دوران مهدکودک خیلی از آموزشها بر همین اساسه. بعضی ها ممکنه تعبیر دیگه ای برای این روحیه ژاپنی ها داشته باشند ولی مطمئنا یکی از مهمترین عوامل موفقیت جامعه ژاپنی همین ویژگی اونهاست که می تونن به هر عنوانی دور هم جمع بشن. نمونه های زیادی از کارهای دسته جمعی اونها رو میشه آخر هر هفته و به مناسبت های مختلف شاهد بود. تصویری که می بینید مربوط می شه به سوشی یک کیلومتر و نیمی که با کار مشترک 2800 نفر روز 23 ژانویه امسال (2005) به یاد درگذشتگان زلزله کوبه 1995 تهیه شد.
سوشی یکی از غذاهای معروف ژاپنیه که از برنج سرکه اندود با انواع ماهی خام درست میشه

 

نظام آموزشی در ژاپن
تحصیلات پیش دانشگاهی
تحصیلات ابتدایی در ژاپن از 6 سالگی آغاز می شود که دانش آموزان در آن دروس پایه را فرا می گیرند. مدت تحصیلات ابتدایی 6 سال است. سپس دانش آموزان وارد دوره راهنمایی (دوره سه ساله) و سپس دبیرستان (دوره سه ساله) می شوند. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی در مجموع نه سال است که اجباری است. پس از این دوره 9 ساله دانش آموز می تواند در کالج های فن آوری (1) و یا در 3 سال دوره دبیرستان ادامه تحصیل دهد و در پایان دوره 12 ساله تحصیلات پیش دانشگاهی، موفق به گرفتن دیپلم دبیرستانی شود. دانش آموزان در امتحانات سراسری (2)شرکت می کنند. این امتحانات از 18 درس در موضوعات زبان ژاپنی، علوم اجتماعی، ریاضیات، علوم و زبان خارجی برگزار می شود.


(1) College of Technology
(2) National Center for University Entrance Examination (NCUEE)
تحصیلات دانشگاهی
برای ورود به دانشگاه های ژاپن داشتن دیپلم دبیرستان و گذراندن موفقیت آمیز امتحانات سراسری ورودی دانشگاه ها الزامی است. مراکز آموزش عالی در ژاپن به سه دسته دولتی، محلی و خصوصی تقسیم می شوند. دانشگاه های دولتی و محلی تحت پوشش وزارت آموزش، علوم و فرهنگ ژاپن هستند. دانشگاه های خصوصی نیز با مجوز این وزارت خانه فعالیت می کنند و با در نظر گرفتن مسائل آموزشی، درصدی از هزینه های خود را نیز از دولت دریافت می کنند.
تعداد دانشگاه های خصوصی در ژاپن به مراتب از دانشگاه های دولتی بیشتر است. از نظر آماری دانشگاه های دولتی 18%، دانشگاه های محلی 9% و دانشگاه های خصوصی 73% از مراکز آموزش عالی را به خود اختصاص داده اند.

دوره های تحصیلی
الف. دوره های حرفه ای که طی آن دانش آموزان بعد از تحصیلات 9 ساله اجباری، پنج سال تحصیل را در کالج های فن آوری می گذرانند.
این دوره شامل 167 واحد است. با مدرک اَسوشیت (3)، دانشجو می تواند متقاضی ورود به سال دوم یا سوم دوره لیسانس در دانشگاه ها شود.
(3)Associate


ب. دوره های دوساله منتهی به مدرک اَسوشیت در صورت داشتن دیپلم دبیرستان در کالج ها (4) گذرانده می شود. این دوره شامل 62 واحد است. همچون مورد الف، با مدرک اَسوشیت دانشجو می تواند متقاضی ورود به سال دوم یا سوم دوره لیسانس در دانشگاه ها شود
(4) Junior College


ج. لیسانس (5): که شامل چهار سال تحصیل تمام وقت بعد از دیپلم دبیرستان است. این دوره دربرگیرنده حدود 124 واحد است. رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی با شش سال تحصیل تمام وقت نیز شامل 188 واحد است.
(5) Bachelor (Gakushi 学士)


د. فوق لیسانس (6): که شامل دو سال تحصیل تمام وقت با شرط داشتن مدرک لیسانس و موفقیت در امتحانات ورودی است. این دوره شامل حدود 30 واحد است. پس از گذراندن واحد های درسی، دانشجو موظف به انتخاب کار پژوهشی است و با دفاع موفقیت آمیز از پایان نامه پژوهشی خود به دریافت مدرک فوق لیسانس نایل می شود.


(6) Master (Shushi 修士)
ه. پی اچ دی (7): که شامل حداقل 3 سال تحصیل تمام وقت به شرط داشتن مدرک فوق لیسانس و نیز موفقیت در امتحانات ورودی که شامل دفاع از پایان نامه دوره فوق لیسانس هم می باشد. این دوره شامل حدود 30 واحد است. موفقیت در امتحانات و دفاع از پایان نامه پژوهشی شرط دریافت مدرک پی اچ دی است.
(7) Ph.D. (Hakushi 博士)


نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در ایران
مدارک اَسوشیت، «کاردانی» ارزشیابی می شود.

مدارک لیسانس در صورت داشتن دیپلم دبیرستان، «کارشناسی» ارزشیابی می شود.
مدارک فوق لیسانس در صورت داشتن کارشناسی، «کارشناسی ارشد» ارزشیابی می شود.
مدارک پی اچ دی در صورت داشتن کارشناسی ارشد «دکترا» ارزشیابی می شود.


هیچ یک از مدارک دانشگاهی که به صورت مکاتبه ای، ترددی و غیر حضوری اخذ گردد، ارزشیابی نمی شود.
دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ژاپن
در این لینک می توانید به لیست کلیه دانشگاه های ژاپن که مورد تایید وزارت آموزش، علوم و فرهنگ ژاپن می باشند دسترسی پیدا کنید.
صنعت


خانه های ژاپنی بطور سنتی از چوب ساخته می شن ولی در عین حال خونه های زیادی رو هم می شه دید که به سبک غربی ساخته شدن و مصالحی مثل بتون و سنگ و.... در اونها بکار رفته.رسم ژاپنی ها اینه که وقتی وارد خونه می شن حتما کفش هاشون رو در می آرن و دمپایی روفرشی پاشون می کنن. کف منازل ژاپنی از چوب ساخته شده (شبیه به پارکت) یا اینکه پوشیده از حصیرهایی که از ساقه برنج درست شدن و بهش تاتامی می گن. اندازه هر تاتامی 180*90 سانتی متر هست و واحد اندازه گیری سطح هر اتاق تعداد تاتامی است که کف اتاق رو می پوشونه.در هایی که در فاصله بین اتاقها وجود داره بصورت کشویی و از جنس کاغذ ضخیم هستن


وسایل آشپزخونه در ژاپن دست کم شامل پلو پز، ماکروویو، یخچال و اجاق گاز می شه. اجاق گاز های ژاپنی هم معمولا از نوع دو شعله و رومیزی هستن و خیلی کم می شه اجاق گازهایی 4-5 شعله با فر بزرگ در خونه های ژاپنی پیدا کرد.

 

ژاپن، قانون جاری خود را که اولین قانون نیز در زمینه اسرار تجاری است در اول ژوئن سال 1991 تکمیل کرده است. پيش از این تاریخ ، هیچ قانون خاصی که مستقیماً مربوط به حمایت از اسرار تجاری باشد، در این کشور تدوین نگشته بود. علت این امر منطبق با زمینه تاریخی ضعیفی است که در این کشور در حمایت از حقوق مالکیت معنوی وجود داشته، در واقع با مطالعه‌ي گذشته‌ي تاریخی حقوق این کشور در زمینه‌ي حمایت از مالکیت معنوی به طور کلی می‌توان علل این تأخیر و نقص را دریافت.


در ژاپن سیستم مالکیت معنوی به نحوی است که اطلاعات و تکنولوژِی‌های جدید باید در رابطه با صنایع مختلف، بلافاصله انتشار یابند. در یک سیستم مالکیت معنوی که هدف آن انتشار اطلاعات است، نباید از ضعف قانونی حمایت از اسرار تجاری تعجب کرد . دادن مجوز از جانب صاحبان اسرار تجاری و سهیم گشتن در تکنولوژی به عنوان سر تجاری در ژاپن به صورت یک الگو در آمده و حفظ تکنولوژی به عنوان سر تجاری در ژاپن به صورت یک الگو درآمده است و حفظ یک تکنولوژی به عنوان سر تجاری در ژاپن به جز در مورد جلوگیری از دستیابی رقبا به اطلاعات، امری استثنايی و غیر معمول است.


اما پيش از سال 1991 هیچ اسرار تجاری به موجب حقوق ژاپن ،مورد حمایت قرار نمی گرفت و در این مورد تنها به حقوق قراردادها، حقوق امانی و در موارد معدودی نیز حقوق جزا استناد می شد و راه‌های ناهمواری در دستیابی به جبران خسارت ناشی از افشاي اسرار تجاری طبق نظریه‌ي نقض قراردادها باید طی می‌شده است که امروز نیز تقریباً همین راه ناهموار همچنان وجود دارد، اگر یک کارمند یا گیرنده‌ي مجاز، اطلاعات سری تجاری را سرقت می‌كرد، تنها با استناد به نقض قرارداد می‌شد به طرح دعوا دست يافت، اما در هرحال اشخاص ثالثی که هیچ‌گونه رابطه‌ي قراردادی با صاحب اسرار تجاری نداشتند، هیچگونه

مسئوليتی نیز در قبال نقض حقوق اسرار تجاری نداشتند. بنابراين، چنانچه کارمند یا گیرنده‌ي مجاز (اطلاعات)، اسرارتجاری را برای شخص ثالثی مثلاً یک رقیب تجاری فاش كند، هیچ مستند قانونی در جهت تعقیب و اقامه دعوا در برابر این شخص ثالث وجود نداشته و در برخی موارد تنها با استناد به تئوری‌های جرم و شبه جرم امكان جبران خسارات وجود داشته است.


به علاوه، تا پيش از تصویب قانون کنونی، تنها حکمی که توسط محاکم ژاپن در مورد اسرار تجاری صادر می شد، جلوگیری از انتشار و یا استفاده‌ي بیشتر از اسرار تجاری در نقض قراردادی بود که بر اشخاص ثالث اعمال و اجرا می‌شده است. در حقوق ژاپن این نظریه کاملاً جا افتاده که جبران خسارت پولی نمی تواند زیان‌های جبران ناپذیری که از نقض و افشاي اطلاعات مالکانه ناشی می‌شود را جبران كند. بنابراين، نباید باعث تعجب شود که تنها تعداد معدودی از دعاوی طرح شده در نزد محاکم قابل استماع و پذیرش بوده است. بنابراین، فقدان نصوص قانونی مربوطه در کشور ژاپن که دارای حقوق نوشته بوده و دارای قضاتی است که

پایبند به متون قانونی هستند، باعث ضعف دو چندان شده بود، اما سابقه‌ي قانون کنونی اسرار تجاری این کشور به اصلاحیه‌ي 29 ژوئن 1990 در قانون جلوگیری از رقابت ناعادلانه باز می گردد. علت این تغییر و اصلاح به سه عامل بر می گردد : اول اینکه آمریکا و سایر کشورهای صنعتی پیوسته به ژاپن در حمایت قوی تر از مالکیت معنوی خود در این کشور، فشار وارد می آورند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید