بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید سس از سویا پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ،

میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .


فصل اول
کلیات

مقدمه :
مطالعات امكان سنجي، مطالعات كارشناسي است كه قبل از اجراي طرح هاي سرمايه گذاري اقتصادي انجام مي گيرد. در اين مطالعات از نگاه بازار، فني و مالي و اقتصادي طرح مورد بررسي و آناليز قرار گرفته و نتايج حاصل از آن به عنوان مبنايي براي تصميم گيري سرمايه گذاران مورد استفاده قرار مي گيرد.
گزارش حاضر مطالعات امكان سنجي مقدماتي توليد سس از سويا مي باشد. اين مطالعات در قالب متدولوژي مطالعات امكان سنجي تهيه گرديده است و مطابق متدولوژي فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقيق معرفي شده و سپس بررسي هاي لازم روي با ز ار آن صورت خواهد

گرفت و در ادامه مطالعات فني در خصوص چگونگي توليد و امكانات سخت و نرم افزاري مورد نياز نيز شناسايي شده و در نهايت ظرفيت هاي اقتصادي و حجم سرمايه گذاري مورد نياز براي اجراي طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمايه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند كليه اطلاعات مورد نياز را كسب و در جهت انجام سرمايه گذاري اقتصادي با ديد باز و مسير شفاف اقدام نمايند . اميد است اين مطالعات كمكي هرچند كوچك در راستاي توسعه صنعتي كشورمان بعمل بياورد .

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید سس سویا

محل اجرا :

مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

دلایل انتخاب طرح :
محصول مورد مطالعه طرح حاضر ، هر چند در كليه خانوارها و اقشار مختلف جامعه بعنوان ماده كمك غذائي داراي كاربرد است ، ولي از نگاه كلان مي توان گفت كه اين محصولات اهميت استراتژيك خاصي در داخل كشور و بازارهاي جهاني ندارند و تنها از نگاه يك محصول مصرفي مي توان اين محصولات را مورد مطالعه و بررسي قرار داد .

وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :


نام و کد محصولات
در فرهنگ لغت صنعت غذا ، سس ماده غذا ئي است كه بعنوان تكم يل كننده طعم غذا مورد استفاده قرار مي گيرد . به عبارت ديگر سس، ما يع غليظي است كه برا ي طعم و مزه دادن به انواع غذاها يا جذاب تر به نظر آمدن آنها به كار مي رود. اصل لغت سس، فرانسوي است كه خود ريشه لاتيني دارد.
سس سويا، نوعي سس تخمير شده است كه از سويا، غلات برشته ش ده، آب و نمك تهي ه مي شود . معمولاً در غذاهاي آسيايي از اين نوع سس استفاده مي شود. اگر چه سس سويا انواع مختلفي دارد، تمام آنها شورمزه بوده و قهوه اي رنگ مي باشند كه براي مزه دار كردن غذاها هنگام پخت و يا سر ميز مورد استفاده قرار مي گيرند .


اين سس اولين بار در كشور چين ابداع شد؛ اما امروزه در سراسر قاره آسيا به خصوص كشور ژاپن و حتي در ديگر نقاط دنيا از آن استفاده مي شود. البته سس سويايي كه مردمان ژاپن در تهيه ي غذايشان به كار مي برند با سس سوياي چيني بسيار متفاوت است. كه در اينجا به آنها اشاره شده است .

سس سوياي چيني
اين نوع سس سويا را با استفاده از دانه ي سويا به عنوان منبع اصلي و از غلات ديگر به مقدار كمتر تهيه مي كنند و دو نوع دارد :

الف - سس سوياي تازه/ روشن :
نوعي سس رقيق و به رنگ قهوه اي روشن مي باشد. اين سس در تهيه ي اغلب غذاها به كار مي رود و از آنجا كه رنگ آن روشن است، زياد رنگ غذ ا را تغيير نمي دهد .


ب - سس سوياي قديمي / تيره :
نوعي سس تيره و غليظ است كه تخمير شدن آن، مدت طولاني تري طول كشيده است. رنگ آن هم قهوه اي تيره مي باشد. به اين نوع سس سويا شيره قند اضافه مي كنند تا ظاهر متمايزي نسبت به ديگر انواع اين نوع سس داشته باشد. معمولاً از اين سس بر اي تزئين روي غذاها استفاده مي شود. اين سس عطر و طعم بهتري نسبت به سس سوياي رقي ق دارد؛ به علاوه نمك كمتري هم دارد .

سس سوياي ژاپني


سس سوياي ژاپني سنتي را به پنج گروه تقسيم مي كنند كه اين دسته بندي بر اساس مواد به كار رفته در تهيه سس و طرز تهيه ي آن انجام گرفته است. در انواع سس هاي سوياي ژاپني، گندم به عنوان ماده اصلي وجود دارد. بنابراين، سس سوياي ژاپني بايد قاعدتاً از سس سوياي چيني شيرين تر باشد .

الف - دسته اول :


كويكوچي، اين نام از منطقه ي كانتو در ژاپن گرفته شده است. ابتدا تنها در اي ن منطقه از اين نوع سس استفاده مي شد. اما سرانجام تمام ژاپني ها آن را به كار بردند . تقريبا 80 درصد سس سوياي توليد شده در ژاپن از اين نوع مي باشد. استفاده از اين نوع سس ميان مردمان ژاپن رايج است. براي تهيه ي آن از مقادير كاملاً مساوي گندم و سويا استفاده مي كنند .

ب - دسته دوم :
يوسوكوچي، اين سس به خصوص در ناحيه ي كانزاي ژاپن بسيار به كار مي رود. نسبت به سس كويكوچي شورتر و كم رنگ تر است. كم رنگ تر بودن اين نوع سس به اين دليل است كه در تهيه ي آن از شيره اي كه از برنج تخمير شده به دست مي آيد استفاده مي كنند. پس برنج يكي از اجزاي مهم در درست كردن اين نوع سس سويا مي باشد.

ج - دسته سوم :
تاماري، در تهيه اين نوع سس به طور عمده از سو يا و تنها مقدار كم ي گندم استفاده مي شود. اين نوع سس نسبت به كويكوچي تيره تر بوده و عطر بهتري دارد. اين نوع سس را سس سوياي اصلي مي نامند، چون طرز تهيه آن به سس سويايي كه دستورالعمل آن اول ين بار از چين به ژاپن آمد، بسيار شبيه مي باشد .

د - دسته چهارم :
شيرو، نوعي سس سوياي كمرنگ است. بر خلاف سس تاماري، در تهي ه سس شير و بيشتر از گندم و فقط كمي از سويا استفاده شده و همين مسئله باعث مي شود كه اين سس كمرنگ بوده و طعم شيريني داشته باشد .

ر - دسته پنجم :
سايشيكومي، اين نوع سس را به جاي آب نمك با سس سويا تهيه مي كنند . در نتيجه رنگ آن نسبت به كويكوچي تيره تر بوده و عطر بهتري هم دارد .
سس سويا معمولاً شور است و استفاده از آن براي برخي افراد مناسب نيست. البته اخيراً سس سو ياي كم نمك براي كساني كه رژيم غذايي خاصي دارند به بازار آمده است. اين نوع سس كم نمك را يكي از انواع سس سويا به حساب نمي آورند، چون هر كدام از انواع سس سويا را مي توان با نمك كم هم تهيه نمود. در هر حال، نمي توان اين سس را بي نمك تهيه كرد و كساني كه

مصرف مقاد ير بس يار كم از نمك هم برايشان مضر است، نبايد از اين سس استفاده كنند.

کد ISIC :
مطابق طبقه بندي وزارت صنايع و معادن سس سويا داراي كد آيسيك 15141317 مي باشد .

شماره تعرفه گمركي
با مراجعه به كتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگا ن ي شماره تعرفه 210310000 بر ا ي سس سويا استخراج شده است .

شرايط واردات
با مراجعه به كتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگا ن ي، نتيجه گيري شده است كه محدوديت خاصي براي واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد. حقوق گمركي در واردات اين محصولات 55 درصد مي باشد .

بررسي و ارائه استاندارد ملي يا بين المللي
با مراجعه به اطلاعات موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران ، نتيجه گيري شده است كه هنوز مؤسسه فوق بصورت شفاف و انحصار ي براي محصول مورد مطالعه استاندارد خاصي را تدوين نكرده است .

بررسي و ارائه اطلاعات لازم در زمينه قيمت توليد داخلي و جهاني
بررسي قيمت هاي داخلي
قيمت محصولات مورد مطالعه تابع اعتبار برند تجاري شركت توليد كننده آن مي باشد بطوريكه برندهاي معتبر از قيمت هايي نسبتا بالاتري به نسبت شركت ها و برندهاي ناشناخته دارند . لذا در اينجا متوسط قيمت فروش معادل 9750 ر يال بر اي هر بسته 300 گرم ي استخراج و جهت اطلاع ارائه گرديده است .

مروري بر قيمت هاي جهاني محصول


قيمت جهاني محصول مورد مطالعه تابع نوع سس ، ترك يبات ، كشور مورد بررسي ، فصل معامله و موارد د يگر دارد و لذا نمي توان قيمت خاصي را بر ا ي آن اعلام كرد . ليكن در اينجا به منظور اطلاع قيمت متوسط هر شيشه 300 گرمي اين سس در كشور ژاپن معادل 1,5 دلار قيمت دارد و ا ين در حا لي است كه قيمت مشابه آن در كشور چين ( البته با فرمولاسيون متفاوت ) تنها 0,8 دلار قيمت دارد .

موارد مصرف و كاربرد
همانطوريكه پيشتر نيز ذكر شد ، سس ها بعنوان تكم يل كننده طعم غذا محسوب شده و به همراه آن مورد استفاده قرار مي گ يرند . ليكن بايد گفت كه در جهان صدها نوع سس وجود دارد كه هر كدام از آنها بر اي كاربردها ي مختلف تهيه مي گردند . به عبارت ساده تر ، هر سس براي استفاده به همراه غذاهاي خاص و تعر يف شده ا ي مورد استفاده دارد و لذا مورد استفاده سس سو يا نيز به همراه غذاها ي زير مي باشد .
• گوشت سفيد ( ماهي ، ميگو ، مرغ )
• انواع كباب هاي گوشتي
• انواع كباب هاي سبزي ها
• انواع كوكوها
در اينجا لازم به ذكر است همانطور يكه در بالا ن يز اشاره گرد يد ، هر سس به همراه غذاي مخصوص آن مورد استفاده دارد ، ليكن اين موضوع در حالت عمومي و كلي است كه در آن بيشترين حجم مصرف قرار دارد . لذا برخي مصرف كنندگان مطابق ذائقه خود از سس ها ( از جمله سس سو يا ) در همراه سا ير غذاها و كمك غذاها نيز استفاده مي كنند كه در ا ينجا به علت عمومي نبودن آنها ، از توض يح بيشتر در اين مورد صرف نظر شده است .

بررسي كالاهاي جا يگزين و تجزيه تحليل اثرات آن بر مصرف محصول
در صنعت غذا هر چند كه در شرايط خاص و در صورت عدم دسترسي به ماده غذائي مورد نظر ، تا حدودي امكان جايگزيني برخي ديگر از مواد غذائي وجود دارد ، ليكن اين جايگزيني آنچنان از مطلوبيت مصرف برخوردار نبوده و به جر أت مي توان گفت كه هر ماده غذائي مصرف خاص خود را داشته و مصرف كننده علاقه اي براي جايگزين ي آن با ساير مواد غذائي را ندارند . سس ها نيز از وضعيت مشابه برخوردار هستند و هر كدام حوزه هاي مصرف مخصوص بخود را دارا بوده و بازار طالب آن مي باشد . ليكن در شر ايط خاص برخ ي از انواع د يگر سس ها مانند سس فلفل و سس خردل بصورت محدود م ي توانند جا يگزين اين نوع سس گردند . البته در كشورها ي خارج ي كه ا

ز صدها نوع سس استفاده م ي گردد ، جايگزين ها ي متنوع ي بر اي محصول مورد مطالعه وجود دارد ، ولي نظر بر اينكه در كشور ما تنها چند نوع سس توليد و مصرف مي گردد ، لذا از نگاه جايگزيني نيز محدوديت وجود داشته و تنها دو نوع سس عنوان شده را مي توان بعنوان جا يگزين معرفي كرد . از نقطه نظر قدرت جايگزيني نيز با يد گفت كه محصولات جا يگزين مطلوبيت كمتري در جايگزيني دارند و بازار در صورت دسترسي به محصول اصلي ، علاقه اي به استفاده از محصول جايگزين ندارد .

كشور هاي عمده توليد كننده و مصرف كننده


از نقطه نظر مصرف مي توان گفت كه با توجه بر كاربرد غذائي محصولات مورد مطالعه ، كليه كشورهاي جهان مي توانند بعنوان كشورهاي مصرف كننده اين محصولات محسوب گردند . ليكن از آنجائيكه اين محصول بومي كشورهاي آسيائي مي باشد لذا در ا ين كشورها بخصوص چين ، ژاپن و د يگر كشورهاي آسياي شرقي از بيشترين مصرف برخوردار مي باشند .
از نظر توليد نيز بايد گفت كه كشورها ي شرق آسيا كه بعنوان عمده مصرف كنندگان اين محصول تلقي مي گردند ، بعنوان عمده كشورهاي توليد كننده نيز محسوب مي گردند .

شرايط صادرات
از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگا ني، بر اي صادرات محصولات تو ليدي طرح هيچگونه شرايط و محدوديتي وجود ندارد . ليكن از آنجايي كه اين محصولات، يك كالا ي غذائي محسوب مي گردند، از اينرو ورود به بازارهاي جهاني مستلزم برخوردار ي تو ليدكننده از شرايطي مي باشد كه در جدول زير به شرايط فوق اشاره شده است.

وضعيت عرضه و تقاضا
بررسي ظرفيت بهره برداري و روند توليد از آغاز برنامه سوم تاكنون

الف ) بررسي ظرفيت هاي بهره برداري
با مراجعه به اطلاعات وزارت صنا يع و معادن، نتيجه گيري شده است كه تنها توليد كننده سس سويا شركت شهر سلامتي مي باشد كه در استان خراسان رضوي مستقر مي باشد.ظرفيت اين واحد 50 تن در سال بوده و در سال 1385 به بهره برداري رسيده است .

ب ) بررسي روند ظرفيت نصب شده توليد سس سويا در كشور


تنها توليد كننده سس س يا در كشور در سال 1385 به بهره بردار ي رسيده است . از اينرو روند ظرفيت نصب شده كشور به صورت زير قابل بيان است .

بررسي روند توليد واقعي سس سويا در كشور
پيشتر اشاره گرد يد كه تنها يك واحد توليد كننده سس سو يا در كشور وجود دارد كه با ظرفيت 50 تن در سال فعاليت مي نما يد از ا ينرو در صورتيكه راندمان ا ين واحد حتي 90 درصد ظر فيت اسمي آنها در نظر گرفته شود در اينصورت توليد واقعي آن 45 تن در سال برآورد مي گردد و با توجه بر ا ينكه واحد فوق از سال 1385 شروع به فعا ليت نموده است ، لذا تعيين روند توليد واقعي براي اين محصول موضوعيت نخواهد داشت .

بررسي سطح تكنولوژي توليد در واحدهاي فعال
فرايند توليد سس سويا به صورت زير مي باشد .

در صنعت غذا ، بسياري از فرايندهاي تو ليدي حالت يكسان داشته و به نوعي مي توان گف

ت كه الزام اداره نظارت بر مواد غذائي ( وزارت بهداشت ) و موسسه استاندارد روي اجراي فرايندهاي فوق وجود دارد . لذا آنچه در اين فرايندها سبب ايجاد اختلاف در كيفيت محصولات توليدي شركت هاي مختلف مي گردد ، فرمولاسيون توليد ( تركيب درصد واقعي مواد اوليه و افزودني هاي آن ) و همچنين كيفيت مواد اوليه مصرفي مي باشد . بنابر اين دقت عمل واحد توليدي در انتخاب مواد ، نگهداري آن تا زمان ورود به خط توليد و فرمولاسيون ساخت عوامل اصلي تعيين كيفيت محسوب مي گردند كه هر توليد كننده لازم است آنرا رعايت كند .

درصد استفاده از ظرفيت اسمي در واحدهاي توليدي فعال
پيشتر اشاره گرديد كه راندمان تنها توليد كننده داخلي محصول مورد مطالعه 90 درصد ظرفيت اسمي مي تواند اختيار گردد ، لذا در اينجا نيز فرض شده است كه توليد واقعي با 90 درصد ظرفيت اسمي انجام مي گيرد .


و ) نام كشورها و شركت هاي سازنده ماشين آلات مورد استفاده توليد
كليه ماشين آلات يا به عبارتي خط توليد سس در كشورمان قابل تامين است .از اينرو با توجه به وضعيت فوق ، فهرست منابع تامين ماشين آلات در جدول زير آمده است .

كليه ماشين آلات توليد فهرست شده در جدول بالا از طريق سازندگان داخلي قابل تامي ن مي باشند . اين توليد كنندگان هر كدام تخصص در ساخت بخشي از ماشين آلات را بر عهده د ا شته و برخي از آنها خط توليد را بطور كامل طراحي ، ساخته و نصب و راه اندازي مي نمايند كه در زير شركتهايي كه توانائي ساخت خط توليد كامل را دارند ارائه شده است .

بررسي وضعيت طرحهاي جديد و طرح هاي توسعه در دست اجرا
با مراجعه به بانك اطلاعات صنعتي وزارت صنايع و معادن، وضعيت و مشخصات طرح هاي جديد در حال ايجاد توليد سس سويا ، جمع آوري و در جدول زير وارد شده است:

پيش بيني عرضه در بازار آينده كشور
عرضه محصولات مورد مطالعه ، در آينده از طر يق تو ليد واحدها ي فعال و طرح هاي در حال ايجاد و همچنين واردات صورت خواهد گرفت كه در ادامه هر كدام از آنها مورد بررسي قرار گرفته است.

الف ) پيش بيني توليد داخل واحدهاي فعال
در قسمت (ب ) ظرفيت نصب شده كشور بر ا ي تو ليد سس سو يا در سال ها ي گذشته آورده شد . همچنين در قسمت (ج ) توليد واقع ي اين محصول برآورد گرد يد . از اينرو با در نظر گرفتن ظر فيت و توليد واقعي انجام شده در سالها ي گذشته ، عرضه اين واحد در آينده نيز معادل 45 تن در سال پيش بيني شده است.


پيش بيني توليد داخل واحدهاي در حال ايجاد
در جدول شماره 4 فهرست طرح هاي در حال ايجاد كشور آورده شد . بنابراين مطابق سوابق موجود، بر حسب درصد پيشرفت فعلي طرح ها ، مقاطع بهره برداري از آنها به صورت زير فرض شده است :

با توجه به جدول بالا ، ظر فيت طرح هاي در حال ايجاد كه در آ ينده به ظر فيت نصب شده كشور اضافه خواهد شد، به صورت زير قابل پيش بيني است:


بررسي روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا سال 1385
با مراجعه به آمار بازرگاني خارجي كشور ، ميزان واردات اين محصول استخراج و در جدول ز ير آمده است .

جمع بندي عرضه
در جدول زير جمع بندي پيش بيني عرضه سس سويا در آينده آمده است .

بررسي روند مصرف از آغاز برنامه سوم تاكنون
براي برآورد مصرف از شيوه هاي مختلفي استفاده مي گردد كه در اينجا از روش تعيين مصرف ظاهري استفاده خواهد شد .
مصرف ظاهري از رابطه زير حاصل محاسبه و در جدول زير وارد شده است .

محصولات مورد مطالعه ، مواد غذائي هستند ، لذا الگوي مصرف آنها را مي توان بصورت سرانه مصرف تعريف كرد . از اينرو با استفاده از جدول شماره 9 و لحاظ كردن جمعيت كشور ، سرانه مصرف قابل برآورد گرديده است .

جدول بالا نشان مي دهد كه در سالهاي گذشته سرانه مصرف سس سو يا اولا در سطح بسيار پائيني قرار داشته و ثانيا داراي نوساناتي مي باشد . اين محصول در كشور ما نسبتا ناشناخته بوده و به علت نبود توليد داخل قابل قبول ، فرهنگ مصرف نيز هنوز براي آن بوجود نيامده است ولي انتظار مي رود در سالهاي آينده با بهره بردار ي از طرح ها ي در حال ا يجاد و بازار ساز ي بر اي مصرف ، سرانه مصرف نيز افزايش پيدا كند .
نمودار زير روند مصرف در سالهاي گذشته را نشان داده است .

بررسي روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا سال 1385
با استناد بر آمار ار ائه شده در سالنامه آمار بازرگا ني خارجي كشور ، هيچگونه صادراتي در سالهاي گذشته براي اين محصول وجود نداشته است كه البته اين موضوع كاملا طبيعي است ، چرا كه تنها توليد كننده اين محصول در كشور از سال 1385 آغاز گرديده است.

بررسي نياز به محصول با اولويت صادرات تا پايان برنامه چهارم
برآورد ميزان تقاضاي داخل در آينده
سس سويا يك محصول جد يد در كشور است كه از چند سال گذشته در بازار وارد گرديده است . از اينرو هنوز شناخت كافي در مورد آن وجود ندارد . ليكن نكته ا ينكه در ا ينجا بايد ذكر گردد اينست كه فرهنگ و الگوي سبد غذائي كشور در حال تغيير بسوي غذاهاي آماده و fast food مي باشد و در اين غذاها سس ها از اهميت بسيار بالا ئي برخوردار هستند . در ايران تعد اد و تنوع سس ها در سطح بسيار پائيني قرار دارد و در مجموع كل تنوع سس موجود بازار شايد به كمتر از ده مورد

بالغ گردد ولي در كشور هاي ديگر تنوع سس ها به حدود 300 نوع مي رسد و مي توان گفت كه بر ا ي هر نوع غذا سس هاي مخصوص آن وجود دارد . البته هر چند در كشور ا يران نيز تنوع سس پا ئين است ولي روند مصرف آن ( كليه انواع سس ) در حال گسترش سر يع مي باشد . براي روشن شدن بهتر موضوع ، با استفاده از بانك اطلاعاتي وزارت صنايع و معادن ، ظرفيت نصب شده كشور براي توليد انواع مختلف سس 1 استخراج و در جدول زيرآورده شده است .

در صورتيكه راندمان توليد در واحدهاي فعال آن 80 درصد در نظر گرفته شود در آنصورت توليد واقعي اين واحدها بصورت زير قابل برآورد مي باشد .

بطوريكه نمودار بالا نشان مي دهد ، ظر فيت نصب شده توليد انواع سس در كشور كه تابعي از حجم مصرف و تقاضاي آن مي باشد داراي روند صعودي قابل توجه است و لذا مي توان با مراجعه بر ادعاي قبلي مبني بر تغيير الگو و سبد غذا ئي جامعه ، روند تقاضاي سس سويا را نيز در آينده مثبت ارز يابي كرد و لذا دليل پا ئين بودن سرانه مصرف در سالهاي گذشته را نبود توليد اين محصول در كشور و در نهايت ناشناخته بودن آن عنوان كرد .
در نهايت بر اي پيش بيني تقاضا در آ ينده نمي توان بر روند مصرف در گذشته استناد كرد و لذا هر چند مطا بق شواهد موجود تقاضا در آ ينده بسيار بيشتر از گذشته خواهد بود ، ليكن تعيين دقيق مقدار آن نيازمند بازار سنجي عملياتي مي باشد كه اين امر از طرق مختلف مانند مدل ماركو و

دلفي قابل حصول مي باشد و در گزارش حاضر به د ليل محدود يت مطالعات نمي توان به آن پرداخت . و تنها به ذكر اين مطلب اكتفا مي گردد كه مطابق نظر سنجي هاي محدود بعمل آمده از واحد تحقيقات بازار دو شركت بزرگ توليد كننده سس در ايران ، سس سويا پتانسيل تقاضاي بازار به ميزان حدود ده درصد مصرف كل انواع سس در كشور را دارا مي باشد كه بدين ترتيب با استناد بر نمودار بالا كه نشان دهنده ظرفيت نصب شده توليد انواع سس در كشور مي باشد ، تقاضاي تقريبي قابل ايجاد برا ي سس سو يا بصورت جدول زير قابل ارائه مي باشد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید