بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید کشمش (سورت و بسته بندی) پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین

موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .


فصل اول
کلیات


1- 1 مقدمه :
به خشک شده برخی ارقام انگور از جمله سلطانی بی دانه (به رنگ روشن) و کورنت (به رنگ تیره) که در معرض نور خورشید یا با استفاده از خشک کن های صنعتی تهیه می شود کشمش گفته می شود . کشمش یک محصول مقاوم بوده که بعد از شراب دومین حاصل از انگور می باشد . تاریخ تولید کشمش های آفتابی به بیش از 3000 سال قبل برمی گردد . تصور می رود که کشف کشمش به طور اتفاقی از خشک شدن انگور بر روی شاخه صورت گرفته باشد .
از ویژگی های خاص کشمش ، اقتصادی بودن تولید آن است زیرا از انرژی خورشید استفاده ش

 

ده ، مواد بسته بندی آن است ، محصول خشک شده حجم کمتری داشته و در شرایط انبار معمولی دارای عمر ماندگاری طولانی می باشد . ضمناً تجهیزات لازم برای تهیه کشمش بسیار ساده است . بهتر است قبل ز وارد شدن به مبحث روش های تولید و سورت کشمش ، توضیحاتی راجع به ماده اولیه این محصول ارائه شود .
حبه انگور از سه قسمت پوست ، گوشت و هسته تشکیل شده است . پوست در حدود 7 تا 12 درصد وزن حبه را تشکیل داده و نقش حفاظتی از میوه را بر عهده دارد . در پوست حبه های انگور مواد رنگی مختلفی وجود دارد . رنگ سبز در ارقام مختلف انگور مربوط به میزان سبزینه ای است که درون پوست میوه می باشد ، که در مراحل اولیه رشد میوه زیاد بوده ولی با پیشرفت مراحل رشد از میزان آن کاسته می شود . رنگدانه ها اکثراً درون پوسته حبه انگور قرار دارد و فقط کمی از آنها درون گوشت انگور بصورت معلق در داخل یاخته ها دیده می شود . میزان مواد رنگی درون حبه ها بر حسب نوع و رقم انگور ، شرایط جوی ، دوران رشد و میزان محصول متفاوت می باشد . عوامل محطی مانند نور ، دما ، رطوبت و مواد غذایی خاک بر میزان رنگدانه ها اثر دارند .
ضخامت پوست حبه در ارقام مختلف متفاوت بوده و در انبارداری و حمل و نقل عامل مهمی به شمار می رود . پوست حبه در مقایسه با گوشت آن دارای مقدار ویتامین بیشتری است . تعداد زیادی آنزیم های پلی فنل اکسیداز در پوست میوه انگور وجود دارد . تعداد هسته موجود در داخل حبه انگور به ارقام آن بستگی دارد و تعداد آن تا 4 عدد نیز ممکن است برسد . اندازه و شکل هسته ها بسته به نوع انگور تا 10 درصد از وزن حبه را تشکیل می دهد . هسته ها دارای 2 تا 10 درصد چربی و 7 درصد تانن می باشد . وجود هسته در انگور از بازار پسندی آن برای مصرف تازه خوری می کاهد . اندازه هسته رابطه مستقیمی با اندازه حبه انگور دارد . چرا که منبع اصلی تولید هورمون جیبرلین می باشد . گوشت انگور به طور کلی نزدیک به 82 تا 86 درصد از وزن کل خوشه را شامل می شود . و مهمترین قسمت انگور و بخش خوراکی میوه به شمار می رود . مواد تشکیل دهنده میوه انگور بسته به نوع رقم و شرایط آب و هوایی محل کاشت و درجه رسیدگی آن متفاوت است .
بیشترین درصد وزن حبه را آب تشکیل می دهد . میزان آب انگور در ارقام مختلف با توجه به چگونگی وضع رویشی و درجه رسیدگی میوه متفاوت بوده و بین 70 تا 80 درصد متغیر است . سایر مواد شیمیایی از قبیل قندها ، اسیدهای آلی ، مواد ازته ، رنگدانه ها و غیره به صورت محلول در آن قرار دارند . در آب انگور تارتارات پتاسیم و نمک های معدنی ، منیزیم ، آهن ، منگنز و سیلیس وجود دارد .
قسمت اعظم مواد جامد محلول انگور را کربوهیدرات تشکیل می دهد . کربوهیدرات پس از آب بیشترین ماده تشکیل دهنده انگور است . مقدار قابل توجهی از مواد قندی در نتیجه عمل فتوسنتز در برگ ها ساخته شده و در حبه انگور و سایر قسمت های دیگر گیاه ذخیره می شود .


عمده ترین قندهای انگور گلوکز و فروکتوز است که در حدود 98 تا 99 درصد مواد قندی حبه انگور را تشکیل داده و به طور کلی 12 تا 27 درصد از وزن حبه را شامل می شود .
نسبت گلوکز در اوایل مراحل رشد بیشتر از فروکتوز بوده ولی با پیشرفت دوران رشد و رسیدن حبه ها میزان گلوکز و فروکتوز حبه برابر می شود . علاوه بر قندها ، انگور دارای اسید تارتاریک و اسید مالیک فراوانی است که خدود 90 درصد کل اسیدهای انگور را شامل می شود . اسید سیتریک نیز در زمان رسیدن انگور به مقدار بسیار ناچیزی حدود 0.02 تا 0.03 درصد میوه وجود دارد .
میزان اسیدها نیز در ارقام مختلف مقفاوت است . میزان پراکندگی قند و اسید در حبه ها عکس هم می باشند . یعنی بیشترین مقدار قند در زیر پوست وجود دارد . و تدریجاً به سمت هسته از مقدار آن کاسته می شود . دمای محیط اثر مستقیم بر روی میزان اسید انگور دارد. در مناطق سرد میزان اسید انگور بیشتر از مناطق گرم می باشد . مواد ازته موجود در انگور به صورت نیترات ها ، اسیدها و آمین ها وجود دارد . در آب انگور ازت به صورت نیترات آمونیوم موجود بوده که بر حسب نوع و ئقم انگور میزان آن متفاوت می باشد . انگور با مقایسه با سایر میوه ها دارای تیامین و اسید نیکوتینیک بسیار بالایی است .
ریبوفلاوین و اسید فولیک نسبت به نور حساس بوده و مقدار زیادی از آنها به هنگام آب گیری میوه از بین می رود . در ارقام مختلف میزان اسید اسکوربیک یا ویتامین c متفاوت بوده و مقدار آن بین 1- 5.12 میلی گرم در هر 100 گرم ماده تازه گزارش شده است . قسمت اعظم این ویتامین در اثر فرآیند خشک کردن و تهیه کشمش از بین می رود . در زمان رسیدن میوه مقدار یادی از ویتامین ها درون حبه تشکیل می شوند .

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید کشمش (سورت و بسته بندی)
محل اجرا :

 


1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 37 نفر می باشد .

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان ، تاسیسات و نصب ماشین آلات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی (زراعی ، باغی ، شیلاتی ، دام و طیور، جنگل و مرتع) صادر می گردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت جهاد كشاورزی شهرستان و يا مديريت صنايع كشاورزی و روستائی استان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت صنايع كشاورزی و روستائی .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

 


2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت جهاد كشاورزی شهرستان يا مديريت صنايع كشاورزی و روستايی استان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی
4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست
5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست

اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط جهاد کشاورزی شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات و نصب ماشین آلات جهت تولید بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی وسایر صنایع روستایی صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط جهاد کشاورزی شهرستان به مدیریت.


2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس نواحی صنعتی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.


فصل دوم
روش انجام کار

گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
بازدید از کارخانه تولید کشمش (سورت و بسته بندی)
براساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از کارخانه تولید کشمش به بررسی سیستم ها و دستگاهها و ماشین آلات موجود در کارخانه پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در کارخانه مورد ارزیابی قرار دادیم ،

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش صنعت و در تولید کشمش استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

 


فهرست تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار (ارقام به میلیون ریال) :

روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت فروش کالا )
در زمینه تولید کشمش می توان از روش های مختلف بازاریابی استفاده نمود ، تبلیغات تلویزیونی ، استفاده از بنر های و تیزر های تبلیغاتی ، استفاده از چاپ پوستر های تبلیغاتی و ارائه روش های تبلیغاتی دیگر برای جذب بازار فروش جزئی و استفاده از روش فرد به فرد برای فروش کلی محصولات در بازار داخلی .

فصل سوم
امور مالی طرح

جدول 1 لیست استانداردهای مرتبط با تولید و بسته بندی کشمش

جدول 2 میزان تولید کشمش و مصرف داخلی در چند کشور عمده جهان (FAO2003)

جدول 3 میزان تولید انگور در کشورهای عمده تولید کننده جهان (FAO 2005)

جدول 4 واحدهای تولیدی فعال در کشور از آغاز برنامه سوم توسعه تا سال 1385

جدول 5 واحدهای در دست احداث با پیشرفت فیزیکی بیش از 40%

جدول 6 میزان مصرف کشمش بین سال های 1382 - 1379

نمودار 1 بررسی روند مصرف کشمش بین سال های 1382 - 1379

جدول 7 بررسی روند صادرات از آغاز برنامه سوم تا سال 1385
سال 1379


سال 1380

سال 1381

سال 1382

 

 

جدول 8 میزان صادرات کشمش بین سال های 1382 - 1379

نمودار 3 روند صادرات کشمش بین سال های 1382 - 1379

جدول 9 میزان کشمش مورد نیاز تا سال 1389

نمودار پیش بینی روند نیاز به محصول تا پایان برنامه چهارم توسعه


جدول 10 هزینه تامین ماشین آلات خط تولید


جدول 11 محاسیه مساحت مورد نیاز طرح

جدول 12 برآورد مساحت بخش های محوطه سازی

جدول 13 هزینه های ساختمان و محوطه سازی

جدول 14 برآورد هزینه تجهیزات و تاسیسات عمومی

جدول 15 هزینه وسایل حمل ونقل

جدول 16 برآورد هزینه های قبل از بهره برداری

جدول 17 برآورد کل سرمایه گذاری ثابت

جدول 18 محاسبه میزان مواد اولیه مصرفی

جدول 19 برنامه تولید سالیانه

جدول 20 برآورد هزینه سالیانه تامین مواد اولیه مصرفی برای تولید 2000تن کشمش در سال

جدول 21 سطح زیر کشت ، میزان تولید و عملکرد انگور به تفکیک استان های ایران

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید