بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید پلاست فوم پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .


فصل اول
کلیات

مقدمه :
پلاستوفومها داراي اهميت فوق العادهاي در دنياي امروز هستند، بدين معني که اين محصول با توجه به اهميت بسته بندي از اهميت فوق العادهاي برخوردار است. همچنين اين محصول با توجه به اينکه سبک مي باشد از اين حيث نيز براي بسته بندي مناسب تر از بقيه محصولات مشابه مورد استفاده در بسته بندي مي باشد.


خواص پلي استايرن بر حسب بلندي و كوتاهي زنجير ههاي پليمر و تعداد شاخه هاي جانبي تغيير ميكند. بطور كلي افزايش طول زنجيره ها كه معرف وزن ملكولي بالاتر ميباشد، باعث اصلاح خواص مكانيكي ميگردد، ولي در عين حال تبديل آن را به اشكال مختلف دشوار ميسازد. ساختمان پليمري پلي استايرن داراي شبكه منظمي نبوده و بصورت آمورف )غير كريستال( است و بدين جهت شفا

فترين نوع پلاستيك ميباشد. اشياء ساخته شده از پلي استايرن شبيه شيشه بوده و ٩٠ درصد طيف مرئي را از خود عبور ميدهند. اين خاصيت باعث ابداع كاربردهاي مفيدي براي اين پلاستيك گرديده است. نوع معمولي پل ياستايرن تحت فشار شكل اصلي خود را حفظ ميكند ولي در مقابل ضربه شكننده ميباشد.

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید پلاست فوم

محل اجرا :


مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

 


وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 40 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کد محصولات
نام محصول مورد مطالعه پلاستوفوم و کد آيسيک اين محصول ٢٥٢٠١٧١٣ مي باشد. پلي استايرن در برابر اكسيد كننده هاي قوي ناپايدار است و در اكثر حلالهاي آلي بجز هيدروكربنهاي آليفاتيك و الكلها حل ميشود. مواد حاصل از اشتعال پلي استايرن براي چشم بسيار مضر است. جدول ١ برخي خواص فيزيكي پلي استايرن را نشان مي دهد.

چون ساختمان پلي استايرن عاري از گروههائي با خواص قطبي است، بدين جهت اين پلاستيك بصورت يك عايق الكتريسيته عمل مينمايد. اين كيفيت با تغيير درجه حرارت و فركانس كاهش نمييابد. به دليل غير قطبي بودن پلي استايرن، اين ماده در مقابل محلول هاي رقيق اسيدي و بازي بخوبي مقاومت مينمايد. ولي در مقابل حلال هاي كلرينه و حلقوي آسيب پذير است.


اشياء ساخته شده از پلي استايرن در مدتي محدود تا ٩٠ درجه سانتيگراد بدون تغيير شكل باقي ٨٠ درجه تجاوز نمود، بدين - ميمانند، ولي چنانچه حرارت براي مدتي طولاني وارد شود نبايستي از ٨٥ جهت ميتوان از آن بعنوان ظروف حمل مايعات گرم استفاده نمود. پلي استايرن در مقابل حرارت مستقيم و بالا قابل اشتعال بوده و در برخي كاربردها بايستي مواد ضد اشتعال به آن افزوده گردد. پلي استايرن در مقابل اشعه ماوراء بنفش و اكسيداسيون بوسيله اكسيژن موجود در جو مقاومت چنداني ندارد، بنابراين غالباً مواد تثبيت كننده به آن افزوده ميشود.


از لحاظ بهداشتي پلي استايرن يك از بي ضررترين پلاستيك ها بشمار ميرود. مضافاً نظر باينكه پليمر استايرن از خلوص زيادي برخوردار بوده و حاوي مقدار ناچيزي مونومر استايرن و اتيل بنزن ميباشد، ظروف و بسته بندي پلي استايرن براي مواد غذائي كاملاً مورد تائيد قرار گرفته است. پلي استايرن ها داراي انواع زير ميباشد:
١ - نوع معمولي پلي استايرن كه بوسيله پليمريزاسيون مونومر استايرن بدست ميآيد و بنام General purpose polystyrene (GPPS) معروف است. اين پلاستيك داراي خلوص بيش از ٩٩ درصد بوده و اشياء ساخته شده از آن كاملاً شفاف ميباشند. ولي بعلت كمي مقاومت در مقابل ضربه قابل استفاده در برخي كاربردها نميباشد.
٢- براي افزايش مقاومت در مقابل ضربه معمولاً نوعي از لاستيك مصنوعي بر پايه بوتادين به مقدار ٣ درصد به مونومر استايرن در هنگام (پليمريزاسيون) افزوده ميشود. اين تركيب باعث بالا رفتن مقاومت مكانيكي شده ولي شفافيت و مقاومت در مقابل اكسيداسيون و اشعه ماوراء بنفش را تقليل ميدهد. نوع لاستيك اضافه شده غالباً پلي بوتادين يا استايرن بوتادين ميباشد. در واقع اين 3تركيب يك كوپليمريزاسيون بمعني واقعي نيست بلكه ذرات لاستيك بصورت پراكنده در پلي استايرن باقي ميمانند. عمل كوپليمريزاسيون مابين مولكول هاي لاستيك و استايرن در حاشيه ذرات لاستيك صورت ميگيرد ولي در داخل ذرات و لاستيك بصورت اوليه باقي ميماند. با اينكه لاستيك بيش از 10-3 درصد وزن پلي استايرن را تشكيل نميدهد ولي چون مقداري پلي استايرن در داخل ذرات لاستيك محبوس ميشود، لذا حجم فاز ١٠ درصد پلاستيك ميرسد. - لاستيك به اين نوع پلي استايرن بنام High Impact polystyrene (HIPS) معروف است.


٣- در مواردي كه تركيبي از خواص نوع GP با مقاومت مكانيكي مورد نياز باشد مخلوطي از انواع GP و HI بكار ميرود. البته اين تركيب نوع مستقلي از پلي استايرن بشمار نمي رود.
4- در كاربردهائيكه وزن سبك همراه با مقاومت مكانيكي مطلوب باشد از پلي استايرن قابل انبساط استفاده ميشود. اين نوع پلي استايرن با پليمريزه نمودن مونومر استايرن بطريقه سوسپانسيون همراه با يك ٠ ميليمتر عرضه ميشود عامل انبساطي )گاز پنتان( و بصورت دانه هاي كروي با قطر قبل از قالب گيري، در نتيجه حرارت پنتان تبخير يافته و باعث ايجاد تخلخل و انبساط در پليمر ميگردد، حجم پلاستيك ممكن است تا ٦٠ برابر حجم اوليه انبساط يابد. پس از قالب گيري شكل نهائي

قطعه مورد نظر حاصل ميشود. اين پلاستيك كه اولين بار در سال ١٩٥٠ توليد شد به Expandable polystyrene (EPS) معروف است. در واقع اين پلي استايرن ماده اوليه توليد پلاستوفوم ميباشد و ميتوان گفت که اين محصول خواص پلي استايرن انبساطي را دارد. نوع ديگري از پلي استايرن اسفنجي بنام Expanded polystyrene foam معروف است. براي توليد اين نوع پل ياستايرن ابتدا پليمر بدون ماده انبساطي در اكسترودر گرم شده و سپس ماده انبساطي به آن افزوده ميشود. مقدار ماده انبساطي با توجه به محصول نهايي و وزن مخصوص آن تنظيم ميشود. منافذ موجود در اين نوع پلاستيك اسفنجي مانند نوع قبلي با يكديگر ارتباط ندارند و همين امر كيفيت عايق سازي را افزايش ميبخشد.

 


شماره تعرفه گمرکي
پلاستوفوم محصول حجيمي ميباشد لذا کرايه حمل و نقل آن بالا ميباشد و به همين علت واردات و صادرات آن زياد رواج ندارد. همچنين فرايند توليد اين محصول از پيچيدگي خاصي برخوردار نيست و کشورهاي دارنده دانش فني به راحتي آن را در اختيار متقاضيان قرار ميدهند و اين باعث کمتر شدن علاقه مصرف کنندگان به واردات و صادرات اين محصول مي شود. با توجه به دلايل بالا چون اين محصول مراودات تجاري ندارد لذا تعرفه گمرکي خاصي هم به اين محصول اختصاص داده نشده است.

شرايط واردات
عرضه و تقاضاي جهاني و منطقه اي پلاستوفوم متداول نيست . در سالهاي گذشته نيز پلي استايرن انبساطي براي توليد پلاستوفوم بعنوان ماده اوليه به كشور وارد شده است و در واحدهاي صنعتي، پلاستوفوم توليد شده است . پيش بيني مي شود با وجود مصرف رو به رشد پلاستوفوم در كشور و عدم تامين ماده اوليه در داخل كشور، واردات ماده اوليه اين محصول در سالهاي آينده افزايش يابد . در سالهاي گذشته، واردات ماده اوليه تو ليد پلاستوفوم يعني پلي استايرن قابل انبساط به اشكال ابتدائي با تعرفه ٣٩٠٣ سيستم هماهنگ شده توصيف و كدگذاري كالا با موافقت وزارت بازرگاني و با سود % ٤ انجام پذيرفته است.

 


در جدول ٢ شماره تعرفة گمركي، كد زير تعرفه، نوع كالا و حقوق گمركي ماده او لي ه تولي پلاستوفوم درج گرديده است.

بررسي و ارائه استاندارد
استانداردهاي مورد نياز براي پلاستوفوم براي موارد استفاده گوناگون اين محصول در جدول ٣ آمده است.

قيمت داخلي و جهاني محصول
در حال حاضر شرکت هاي توليد کننده محصولات پلي استايرني با توجه به نياز بازار اين محصولات را توليد مي کنند. تعداد اين شرکتها زياد است ولي از معتبرترين اين شرکت ها مي توان به شرکتهاي آبشار فوم، عقاب بال و شركت معظمي اشاره کرد. قيمت محصولات شركت آبشار فوم در سالهاي ٨٣ و ٨٤ و ٨٥ آورده شده است.

موارد مصرف و کاربرد
پلي استايرن از رزينهاي ترموپلاستيكي است ك ه به خاطر قيمت نسبي پايين و شكل دهي آسان، محصولات آن در بسياري از زمينه ها به كار مي رود. از جمله موارد مصرف پلي استايرن ميتوان به كاربرد آن در ساخت ظروف يكبار مصرف، بسته بندي مواد، اسباب بازي و ظروف آشپزخانه اشاره كرد . اين ماده همچنين در صنايع الكترونيك كاربرد زيادي دارد. در سال ٢٠٠٥ بالغ بر ١٥ ميليون تن پلي استايرن در جهان مصرف شده است.


موارد مصرف پلي استايرن در زمينه هاي مختلف به قرار زير است:
١- مواد بسته بندي و ظروف يكبار مصرف پلي استايرن در ساخت وسايلي كه براي نگهداري مواد غذايي استفاده مي شود، بخصوص ظروف يكبار مصرف کاربردهاي زيادي دارد.
٢- ساخت وسايل پرمصرف در اين بخش از پلي استايرن در ساخت وسايل پرمصرف آزمايشگاههاي موسسات تحقيقاتي پزشكي و داروسازي مانند لوازم كشت بافتهاي زنده براي مطالعات ميكروسكوپي، همچنين براي ساخت وسايل ورزشي و تفريحي مثل لوازم ماهيگيري و وسايل منزل استفاده هاي زيادي مي شود. لازم به ذكر است كه عمدة قطعات تهيه شده در اين بخش به روش قالبگيري تزريقي تهيه ميشوند.

ساختمان سازي و وسايل خانه
در ساختمان سازي از پلي استايرن عمدتاً براي ساخت قطعات در و پنجره استفاده ميشود. عمدة پلي استايرني كه در اين بخش مصرف ميشود به صورت ورقه است و با روشهاي تزريقي شكل دهي ميشود. در اين بخش پلي استايرن مصرفي غالبا از نوع پلي استايرن قابل انبساط است. لازم به ذكر است كه قيمت ورقه هاي پلي استايرن توليدي متأثر از عواملي مثل ميزان جذب رطوبت، دانسيتة ورقه ها و شرايط نصب است.


بررسي کالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول
محصولات جايگزين محصولاتي هستند كه با توجه به شرايط بازار و نوع مصرف، توليد و عرضه آنها در بازار باعث كاهش تقاضاي محصول مورد مطالعه مي شود. محصولات جايگزين يك محصول را در دو دسته مي توان مورد مطالعه قرار داد.
١- محصولاتي كه مستقيماً رقيب محصول اصلي محسوب ميشوند.
٢- محصولاتي كه به صورت غيرمستقيم رقيب محصول اصلي محسوب ميشوند.
در بند يك چنانچه محصول به عنوان محصول نهايي باشد رقباي آن در بازار مصرف مستقيماً بررسي مي شوند ولي در بند ٢ چنانچه محصول عمدتاً به عنوان مح

 

صول مياني مصرف شود رقباي مواد حاصل از آن محصول مياني مورد مطالعه قرار مي گيرند.
در صنعت بسته بندي پلي استايرن يكي از محصولات كم رقيب است و در حال حاضر بدليل فعاليت گسترده كمپانيهاي بازيابي پلي استايرن مصرف پلي استايرن در اين بخش رو به رشد است و تاكنون محصول پتروشيميايي مهمي به عنوان جايگزين اين ماده شناخته نشده است.

کشورهاي عمده توليد کننده و مصرف کننده محصول
پلاستوفوم در فرآيند كاملاً فيزيكي توليد مي شود و محصولي سبك است. از اينرو، واحدهاي صنعتي در مناطقي احداث ميشوند كه به مراكز مصرف نزديك باشند. به همين دليل، واردات و صادرات براي اين محصول صورت نميگيرد. همچنين، آمار دقيقي در خصوص ظرفيت، توليد و مصرف پلاستوفوم در مناطق مختلف جهان وجود ندارد. بر پايه اطلاعات موجود براي پلي استايرن انبساطي تنها ميتوان روند رو به رشدي را براي كاربرد اين محصول در صنايع مختلف خصوصا صنعت بسته بندي متصور دانست. اکثر کشورهاي توليد کننده پلي استايرن انبساطي، توليد کننده اين محصول نيز

ميباشند. کشورهاي بزرگ توليد کننده پلي استايرن عبارتند از : آمريکا، چين، آلمان، فرانسه، کره جنوبي، سنگاپور و ژاپن. در اين کشورها به ميزان نياز پلي استايرن انبساطي تبديل به پلاستوفوم ميشود. آمار دقيقي در دست نيست ولي حدود ٢٠ % پلي استايرن انبساطي براي توليد پلاستوفوم استفاده ميشود که حدود ٥٠٠ هزار تن در سال ميباشد.

شرايط صادرات


صادرات و واردات اين محصول با توجه به حجيم بودن و اشغال جاي زياد و اشغال فضاي زياد در حمل و نقل رايج نيست. همچنين فرايند توليد ساده و سرمايه گذاري کم واحد توليدي باعث شده است تا اکثر مصرفکنندگان خود مبادرت به توليد اين محصول کنند و از محصول وارداتي استفاده نکنند. توليد اين محصول حتي اگر با ماده اوليه وارداتي هم باشد از نظر اقتصادي مقرون به صرفه تر از واردات ميباشد. چون صادرات پلاستوفوم رواج ندارد لذا براي اين محصول شرايط صادراتي هم وجود ندارد.

وضعیت عرضه و تقاضا
بررسی ظرفیت بهره برداري و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون و محل واحدها و تعداد
عليرغم اينکه خوراک اين محصول در ايران به مقدار کافي توليد نميشود، از آغاز برنامه سوم تاکنون ميزان توليد اين محصول با افزايش چشمگيري مواجه بوده است. کل ظرفيت اسمي توليد پلي استايرن انبساطي در کشور حدود ٢٠٠ هزار تن در سال ميباشد. در جدول ٦ ميزان ظرفيتهاي توليد پلي استايرن انبساطي از سال ١٣٧٩ تا ١٣٨٥ آمده است. از اين مقدار ظرفيت توليد حدود ٢٠ درصد به توليد پلاستوفوم اختصاص دارد. در جدول ٧ شرکتهاي توليد کننده پلاستوفوم آمده است.


سازندگان داخلی
در زير برخي از سازندگان داخل كشور كه توان ايي ساخت تجهيزات مورد نياز را دارند معرفي شده است . البته به غير از فهرست زير سازندگان ديگري نيز وجود دارند ولي تنها به ذكر شركتهاي مهم و با سابقه اكتفا شده است.

مخازن تحت فشار و مخازن ذخيره :
- شركت ماشين سازي اراك
- شركت صنايع آذرآب

مبدلهاي حرارتي :
- شركت ماشين سازي اراك
- شركت صنايع آذرآب

ديگ بخار:


- شركت ماشين سازي اراك
- شركت توسعه صنايع بخار
- شركت اسوه

لوله :
- شركت لوله سازي اهواز


- شركت سپنتا
- شركت شيرآلات صنعتي سام

كمپرسور هواي فشرده :
- شركت پارس كمپرسور

بررسی وضعیت طرحهاي جدید و طرحهاي توسعه در دست اجرا
وضعيت طرحهاي جديد در دست اجرا اعم از محل اجراي طرح، درصد پيشرفت، ميزان سرمايه گذاري و ظرفيت اسمي در جدول ٨ آمده است :



لازم به ذکر است که واحدهاي ذکر شده در جدول بالا در حال حاضر متوقف شدهاند و در حال احداث نيستند.

بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85
اين محصول به علت حجيم بودن و هزينه حمل و نقل بالا واردات ندارد.

بررسی روند مصرف از آغاز برنامهربوط به صنعت بسته بندي و ميزان مصرف اين محصول در اين صنعت در ادامه آمده است :

صنایع بسته بندي
پلاستوفومها با توجه به وجود سلولهاي نامنظم هوا در ساختمان آنها، بسيار شكيل بوده و يكي از بهترين ضربه گيرها محسوب ميشوند. به علت قابليت بالاي جذب ضربه اين فوم، وسايلي مانند شيشه ها و بلور آلات ترد و شكننده، كريستال ها، لوازم و دستگاههاي صوتي و تصويري، تلويزيون، ويدئو، پرينتر، دوربين هاي عكاسي و فيلمبرداري و قطعات دقيق صنعتي در بسته هاي پلاستوفوم بسته بندي مي شوند. علاوه بر موارد ذكر شده به دليل داشتن خواص مطلوب، در صادرات ميوه هايي كه قابل بسته بندي با اين فوم هستند از جمله: پرتقال، نارنگي، ليمو، انگور، سيب،گلابي، به، هلو، كيوي، خربزه و هندوانه جهت بسته بندي از پلاستوفوم استفاده مي شود. مزيت پلاستوفوم جهت بسته بندي ميوه ها نسبت به ساير مواد عبارت است از :
• وزن سبك و قابل اعتماد
• كاهش هزينه حمل و نقل
• انعطاف خوب
• وجود منافذ گردش هوا
• شكل هماهنگ و زيبا
• بسته بندي اقتصادي


شکل 1- کاربرد پلاستوفوم در بسته بندي میوهها

الف ) بسته بندي میوهها


طي مذاكراتي كه با شركت هاي توليدكنندة پلاستوفوم صورت گرفت مشخص شد كه با توجه به روش بسته بندي ميوه ها جهت صادرات، بازاي هر كيلوگرم ميوه به طور متوسط حدود ٢٠ گرم پلاستوفوم مورد نياز است. صادرات ميوه ١ طي سالهاي گذشته به شرح زير مي باشد.

طبق جدول بالا مشاهده ميشود كه صادرات ميوه طي سالهاي اخير رشد چشمگيري داشته است.
چنانچه طي سالهاي آتي صادرات ميوه در حداقل مقدار يعني ٥٠٠٠٠٠ تن در سال منظور گردد، با توجه به توضيحات قبلي مي توان نتيجه گرفت كه اگر ٤٠ درصد از ميوه هاي صادراتي جهت بسته بندي از پلاستوفوم استفاده كنند، طي سالهاي آتي سالانه به ٤٠٠٠ تن پلاستوفوم جهت صادرات ميوه نياز ميباشد.

 

ب ) بسته بندي ظروف و قطعات
همانطوريكه قبلاً نيز توضيح داده شد، براي بسته بندي لوازم و ظروفي مانند: شيشه ها و بلور آلات ترد و شكننده، كريستال ها، لوازم و دستگاه هاي صوتي و تصويري، تلويزيون، ويدئو، پرينتر، دوربين هاي عكاسي و فيلمبرداري و قطعات دقيق صنعتي از پلاستوفوم استفاده ميشود. با توجه به تنوع و گوناگوني اين محصولات و همچنين وجود ساير محصولات جهت بسته بندي و عدم وجود آمار دقيقي از ميزان فروش و يا صادرات اين محصولات، محاسبة ميزان دقيق پلاستوفوم مورد نياز جهت اين كاربرد غير ممكن بوده، عليهذا طبق رايزني هايي كه با دست اندركاران و توليدكنندگان اين محصول صورت گرفت مشخص شد كه سالانه حداقل ٣٠٠٠ تن پلاستوفوم براي بسته بندي اين محصولات مورد نياز ميباشد. بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85 و امکان توسعه آن صادرات و واردات اين محصول طبق دلايل ذکر شده در قسمتهاي قبلي گزارش رايج نيست.

بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم
با توجه به اينکه بسته بندي محصولات براي صادرات بسيار مهم و حياتي ميباشد و در واقع ميتوان گفت که يکي از مهمترين عوامل موثر در صادرات محصولات مختلف نوع بستهبندي و کيفيت بسته بندي ميباشد اهميت اين محصول مشخص است و لذا با توجه به سياست هاي دولت جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با صادرات قطعا مصرف محصول روز به روز افزايش خواهد يافت. در مورد

صادرات اين محصول بايد اذعان داشت که با توجه به حجيم بودن محصول و هزينه بالاي حمل و نقل محصول در ارتباط با صادرات محصول نميتوان خيلي اميدوار بود و لذا احداث واحد با هدف صادرات کار عاقلانه و آينده داري نخواهد بود.

بررسی اجمالی تکنولوژي و روشهاي تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها
فرآیند فیزیکی فوم شدن
وقتي كه اجزاي فرمولاسيون فوم با يكديگر اختلاط پيدا كردند، واكنش هاي شيميايي بطور همزمان شروع مي شود، پس از گذشت زمان اندكي، رنگ سيستم در حال واكنش كدر مي گردد. در اين مرحله تشكيل حباب هاي گاز با چشم قابل مشاهده است. به اين فاصله زماني كه از شروع اختلاط آغاز ميگردد، زمان كرمي شدن گفته مي شود. از آنجائيكه زمان كرمي شدن، زمان كوتاه

ي است و ويسكوزيته سيال اختلاط يافته نسبتاً بالاست، معمولا جريان مواد واكنش در قالب ضعيف است. بنابراين براي توليد فوم يكدست، بايد ريخته گري در داخل قالب بصورت يكنواخت انجام پذيرد. در اين شرايط ابتدا گازهاي توليد شده در سيستم مايع حل شده، وقتيكه به حد اشباع رسيدند، تشكيل هسته هاي اوليه را مي دهند. پس از اين مرحله، عمل بالا آمدن فوم شروع مي گردد. با ادامه فرآيند توليد گاز، عمل انتقال مولكول هاي گاز توليد شده از مايع به داخل سلول هاي بوجود

آمده، صورت مي پذيرد. هر چه اندازه سلولها كوچكتر باشد، فشار داخل آن بيشتر است. همين امر باعث ناپايداري سلول هاي كوچكتر و ادغام آنها در سلول هاي بزرگتر مجاور ميشود. با ادامه اين فرآيند از تعداد سلو لها كاسته شده و بر اندازه آنها افزوده مي شود. در ابتدا وقتيكه سلو لها تشكيل ميشوند، كروي هستند ولي با گذشت زمان به صورت چند ضلعي هايي در مي آيند كه در جهت بالا آمدن فوم، حالت كشيده پيدا مي كنند )شكل ٢(. بطور كلي شكل هندسي سلول ها به سمتي ميل ميكند كه حداقل سطح را ايجاد نمايد، در نتيجه انرژي كمتري داشته باشد.

شکل 2- نماي شماتیک از رشد سلول در فومها (A شکلهاي کروي اولیه سلول (B کلهاي چند ضلعی سلولهاي رشد یافته

 

مدت زمانيكه از شروع تشكيل حبا بها تا بالا آمدن فوم و توقف آن صورت م يگيرد، زمان بالا آمدن ناميده مي شود. در شكل ٣ فرآيند فوم شدن نشان داده شده است.

شکل 3- فازهاي مختلف فوم شدن
براي توليد فومهاي پلي استايرن مورد استفاده در بلوكهاي سقفي يك روش وجود دارد كه در ادامه فرآيند آن تشريح شده است.

مجوز های قانونی :


تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید