بخشی از مقاله

مقدمه :
شركت ساحل سرماي بندر در سال 1353 با هدف توليد و عرضه محصولات مورد مصرف در طرح‌هاي عمراني تاسيس شده و با زحمات شبانه‌روزي مهندسان، متخصصان و كارگران زحمتكش، اولين واحد توليدي شركت با ظرفيت 22500تن لوله سيمان – آزبست از قطر 100 الي 300ميلي‌متر در سال 1355 آغاز به كار كرد و با تهيه ماشين‌آلات جديد و با برخورداري از تجربه طولاني مهندسان و كادر فني – توليدي كارآزموده و مجرب، اقدام به توسعه و تكميل واحدهاي توليد خود كرد. به طوري كه هم‌اكنون اين شركت علاوه‌بر توليد لوله و ورق آزبست سيماني در زمينه توليد لوله‌هاي بتني مسلح و غيرمسلح، قطعات بتني و لوله‌هاي پلي‌اتيلن نيز مي‌تواند نيازهاي متفاوت مشتريان را تامين كند.


شركت ساحل سرماي بندر با هدف تامين رضايت مشتريان و بالا بردن توان رقابتي خود در بازار، موفق شد علاوه‌بر اخذ مهر استاندارد ملي براي محصولات توليدي خود، گواهينامه بين‌المللي ISO9000 را جهت كليه محصولات توليدي خود دريافت نمايد.
معرفي محصولات توليدي


الف) لوله‌هاي آزبست سيمان تحت فشار
از قطر 100 الي 400ميلي‌متر و در كلاس C تا D به طول 5متر


از قطر 150 الي 400ميلي‌متر و در كلاس RHP به طول 5متر
ج) ورق‌هاي آزبست – سيمان موج‌دار
عرض 110سانتي‌متر و از طول 125 تا 300سانتي‌متر و 5/6موج با ضخامت‌هاي استاندارد (به سفارش مشتري تا طول 300سانتي‌متر)
د) ورق‌هاي آزبست – سيمان صاف
عرض 130سانتي‌متر و در طول‌هاي مختلف تا 300سانتي‌متر در ضخامت‌هاي 4 تا 8ميلي‌متر
ر) لوله‌هاي بتني فاضلابي
از قطر 300ميلي‌متر تا 1200ميلي‌متر مسلح مطابق ASTMC-76


از قطر 300ميلي‌متر تا 600ميلي‌متر غيرمسلح مطابق ASTMC-14
ز) لوله‌هاي بتني مسلح تحت‌فشار كم
از قطر 300 تا 1200ميلي‌متر تا فشار كار 5/1اتمسفر مطابق ASTMC-361


س) قطعات بتني
انواع جدول، كفپوش، بلوك و ساير قطعات بتني (به سفارش مشتري)
ش) لوله‌هاي پلي‌اتيلن تك‌جداره
از قطر 16 تا 400ميلي‌متر


مشخصات فني لوله‌هاي آزبست – سيمان
1 - لوله‌هاي فاضلابي
اين لوله‌ها طبق استاندارد ASTM-C428 و در كلاس R.H.P-2400 توليد مي‌شوند. اين لوله‌ها ج

هت جمع‌آوري و انتقال آب‌هاي سطحي و در شبكه‌هاي فاضلاب صنعتي، مسكوني و همچنين آبياري مزارع و باغات، زهكشي و آبروها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. نصب و به كارگيري اين نوع لوله‌ها بسيار ساده و آب‌بندي آنها كامل مي‌باشد.
2 - لوله‌هاي تحت فشار:


اين لوله‌ها در كلاس‌هاي C و D و در اقطار مختلف جهت مصارف شبكه‌هاي تحت فشار توليد مي‌شوند. جدول روبه‌رو بيانگر مشخصات كلي اين محصولات است.
كليه لوله‌هاي تحت فشار بر اساس استاندارد بين‌المللي ISO-R-160 و استاندارد ملي ايران به شماره 405 توليد و عرضه مي‌شود.
قطر اسمي لوله = ND ضخامت لوله = T1 قطر قسمت تراش خورده لوله = De


لوله تراش = Le قطر داخلي = ID قطر خارجي = OD ضخامت مانشون = T2
جدول فشارهاي مجاز
2 - انبارش و تخليه صحيح لوله‌هاي آزبست:
بارگيري و تخليه لوله‌ها به وسيله جرثقيل يا ليفتراك و با قلاب‌هاي مخصوص داراي روكش لاستيكي صورت مي‌گيرد.
- محل انبارش لوله‌ها بايد كاملا مسطح و نرم باشد و براي مهار لوله‌ها مي‌بايست از گوه‌هاي چوبي (مثلثي شكل) استفاده شود.
- حداكثر ارتفاع چيدمان لوله‌هاي آزبستي براي كوچك‌ترين سايز (قطر 100ميليمتر) ده رديفه و براي بزرگ‌ترين سايز (قطر 400 ميليمتر) چهار رديفه است.
- در هنگام تخليه و انبارش مانشون‌ها و با توجه به طول كوتاه آنها بايد نهايت دقت در پياده سازي و نگهداري آنها را انجام داد تا از هر گونه صدمه يا ضربه درامان باشد

فصل دوم :
بخشهاي مربوط با رشته علمي كارآموز


ارتقاي اثر بخشي مطالعات مهندسي ارزش با استفاده از مديريت ريسك
مهندسي ارزش به تعبيري همان محاسبه ارزش است و روشــي سيستمـاتيك با تكنيك هاي مشخص است كه كاركرد محصول يا خدمات را شناسايي مي كند.
هدف مهندسي ارزش ايجاد كنترل براي مجموع هزينه ها در زمينه محصول و خدمات در طول عمر محصول است بدون آنكه كيفيت فدا شود.
محدوده كار مهندسي ارزش به اندازه و پيچيدگي پروژه بستگي دارد.


ايــران بـه دليل فقدان نظام ارزيابي و بهره برداري مناسب سالانه متحمل زياني معادل 1650 ميليارد ريال مي شود.
مهندسي ارزش يك روش بسيار مهم براي مصرف بهينه بودجه تخصيص داده شده به پروژه است.
باتوجه به اشكالات طراحي كه در طرحهاي عمراني كشور وجود دارد، لزوم اعمال مهندسي ارزش در پروژه هاي عمراني و سرمايه بر احساس مي شود.

مقدمه
آمار نشان مي دهد كشور ما به دليل فقدان نظام ارزيابي و بهره برداري مناسب و كارا، سالانه متحمل زيانـــــي معادل 1650 ميليارد ريال مي شود. ميزان زيـــــان سال 1379 ناشي از تاخير در راه اندازي طرحهاي ملي براساس مــدل تعــريف شـده سازمان مديريت و برنامه ريزي معادل 4600 ميليارد ريال است. (مهندسي ارزش، 1380)


چرا مهندسي؟ چرا ارزش؟ و چرا مهندسي ارزش؟ چه قرابتي بين مهندسي و ارزش وجود دارد و چه ارتباطي بين مهندسي ارزش و صنعت ديده مي شود؟ واژه هاي مهندسي، ارزش و صنعت روزانه و بارها بر زبان ما جاري مي شود. امروزه تركيبات مختلفي از واژه هاي مهندسي مانند مهندسي مجدد، مهندسي بازار و غيره نيز كاملاً رايج و معمول است و در محاوره و متون علمي بسيار يافت مي شـود. شايد مهندسي به تنهايي يادآور ماشين آلات، كارخانجات و به طور كلي صنعت باشد، اما آيا هيچ گاه انديشيده ايم كه مهندسي مثلاً چه قرابتي با بازار دارد؟ به راستي مهندسي به چه معناست؟ واژه نامه ها، مهندسي را به طور كلي با معناي محاسبه تعيين مي كنند و مهندس يعني محاسب. پس مهندسي ارزش را مي توان به تعبيري محاسبه ارزش دانست، اما ارزش در صنعت، در سازمان و در پروژه به چه معناست؟ آيا هدف هر توليدي اعم از كالا يا خدمات، افزودن ارزش و يا به تعبيري ايجاد ارزش افزوده است؟ اگر در پاسخ مثبت اين سوال اتفاق نظر داشته باشيم، آنگاه مهندسي ارزش و مفهوم آن رفته رفته پررنگ تر مي شود.


از ديدگاه انجمن مهندسي ارزش آمريكا (SOCIETY OF AMERICAN VALUE ENGINEERING: SAVE) ؛ مهندسي ارزش روشي سيستماتيك با تكنيك هاي مشخص است كه كاركرد محصول يا خدمات را شناسايي و براي آن كاركرد، ارزش مالي ايجاد مي كند به نحوي كه آن كاركرد در كمترين هزينه با حفظ قابليت اطمينان و كيفيت مورد نظر انجام گيرد؛
به بيان ديگر مي توان گفت: مهندسي ارزش يك كوشش سازمان يافته براي تحليل عملكرد سيستم ها، تجهيزات، خدمـــات و موسسات به منظور نيل به عملكرد واقعي با كمترين هزينه در طول عمر پروژه است كه سازگار با كيفيت و ايمني مورد نظر باشد. مهندسي ارزش يك روش بسيار مهم براي مصرف بهينه بودجه تخصيص داده شده است.


ارزش بسيار ساده و در عين حال بسيار پيچيده است. زيرا چيزي است كه مشتري طلب مي كند. ميلر و هايمان يك پند كليدي ارائه كردند: هيچ كس يك محصول را خريداري نمي كند. مشتريان هميشه كاري را مي خرند كه فكر مي كنند كالا براي آنها انجام خواهد داد. به عبارت ديگر مردم به صداي با كيفيت اهميت مي دهند.
تاريخچه مهندسي ارزش
مهندسي ارزش در زمان جنگ جهاني دوم هنگامي كه دست يابي به مواد حياتي دچار مشكل شده بود در صنايع مطرح گرديد. اين مسئله ارائه راهكارهاي جايگزين براي مواد و طرحهاي موجود را موجب شد. در سال 1947 لاورنس دي ميلز يكي از مهندسان شركت جنرال الكتريك آمريكا،(GE) موارد ممكن را مورد ارزيابي قرار داد. او طرحها و روشهاي متعددي براي مقابله با تغييرات آتي بيان كرد و روشي مناسب براي تعيين ارزش يك طرح ارائه داد. به كارگيري اين نظريه در صنايع، به سرعت در آمريكا فراگير شد و برگشت عظيم سرمايه را به

همراه داشت. او اين حركت را آناليز ارزش نام نهاد. پس از آن در اواخر دهه 60 انجمن مهندسي ارزش آمريكا، بنيان گذارده شد و سپس صنايع دفاع، شركتهاي ساختماني و مراكز صنعتي به تدريج مقرراتي را در رابطه با الزام در اجراي مهندسي ارزش تصويب و به اجرا گذاردند. تا جايي كه در اوائل دهه 80 ميلادي پيشنهاد اجراي مهندسي ارزش در صنايع دفاعي، مديريت خدمات عمومي، خدمات پستي و غيره مطرح و موجب موفقيتهاي چشمگير در كاهش هزينه ها در مرحله اجرا گرديد. در حال حاضر، براساس قوانين مصوب در ايالات متحده كليه سازمانهاي اجرايي وابسته به دولت ملزم به ايجاد و به كارگيري وشهاي موثر مهندسي ارزش در پروژه هايي هستند كه با سرمايه اي بيش از يك ميليون دلار انجام مي گيرد.


حال به آمــاري از سازمان مديريت و برنامه ريزي ايران توجه كنيــم: متوسط زمان راه اندازي طرحهاي ملي و سرمايه بر در حال حاضر 8 سال است. 54 درصد از طرحهاي عمراني كشور داراي اشكالات طراحي است. 27 درصــد از طرحهاي عمراني ناقص اجرا مي شود و 28 درصد از طرحهاي عمراني در مرحله بهره برداري داراي اشكال هستند.
باتوجه به مطالب فوق لزوم اعمال مهندسي ارزش در پروژه هاي عمراني و سرمايه بر احساس مي شود و بر اين مبنا در سال 1379 دستورالعمل ارجاع كار و انعقاد قرارداد با واحدهاي خدمات مهندسي ارزش از طرف سازمان مديريت و برنامه ريزي ابلاغ شد.
در آغاز، اين تكنيك به نام آناليز ارزش ناميده شد و بعدها به نامهاي ديگر مانند مديريت ارزش، بهبود ارزش، كنترل ارزش و خريد ارزش به كار رفته است. نيروي دريائي ايالات متحده امريكا اين نام را به مهندسي ارزش تغيير داد تا روي قسمت مهندسي اين متدولوژي نيز تاكيد شود. باوجود تغيير نام، هدف مهندسي ارزش همانند قبل باقي مانده كه به مفهوم ايجاد كنترل براي مجموع هزينه ها در زمينه محصول / خدمات در طول عمر محصول است، بدون اينكه كيفيت فدا شود و يا قابليت اطمينان خدمات / محصول كاهش يابد.
اين واقعيت كه هزينه هاي غيرضروري معمولاً در محصول و فرآيند وجود دارد، قابل تامل است. ميلز نتيجه مي گيرد هزينه هاي غيرضروري معمولاً ممكن است به علل مختلف از جمله موارد زير باشد:! كمبود زمان كافي براي طراحي؛ ! كمبود اطلاعات؛ ! كمبود ايده؛ ! پيش داوريهاي منفي؛ ! كمبود تجربه؛ ! ضعف در روابط انساني؛ ! چندمفهومي بودن؛ ! طراحي و تخمين بالاتر از حد نياز.
متدولوژي ارزش، سازمان را قادر به رقابت موثر و كارا در بازار خواهد كرد. زيرا با به كارگيري مهندسي ارزش سازمان مي تواند به اهداف زير دست يابد:
- كاهش هزينه؛ - افزايش سود؛ - بهبود كيفيت؛ - افزايش سهم بازار؛ - انجام كار در زمان كوتاهتر؛ - استفاده كاراتر از منابع.


ملاحظه مي شود كه براي به ثمر رسيدن اهداف فوق فرآيندي بايد طي شود و امكان نيل به اهداف با نگرش مقطعي تقريباً غيرممكن به نظر مي رسد، از موارد فوق لزوم نگرش سيستمي احساس مي شود. يك سازمان بايستي در كنار كاهش هزينه بهبود كيفيت،‌ افزايش سود، زمان كمتر، تخصيص بهينه منابع و غيره را مدنظر داشته باشد، لــذا بــا سيستمي مواجه مي شود كه ارتباط سيال بين عوامل بـــرقرار مي كند و فرآيند ارتباطات را در نظر مي گيرد. در مورد اين فرآيند كه چرخه اي يكطرفه نيست، مي توان گفت، بهترين مدل نمايش يك سيستم مهندسـي يا مديريت ارزش، دياگرام جريان داده ها (DATA FLOW DIAGRAM - DFD) است كه خواستگاه آن فناوري اطلاعات (IT) است. اگر بتوان مهندسي ارزش را به كمك DFD نمايش داد آنگاه چگونگي ارتباطات اجزاي اصلي و فرعي سيستم و آنچه بين اجزا جاري مي شود به سهولت قابل پيگيري خواهد بود.


دياگرام شكل 2 آنچه كه بايستي توسط مهندسي ارزش انجام گيرد را با كمك روش تحليل عملكرد سيستم (FUNCTION ANALYSIS SYSTEM TECHNIQUE = FAST) ارائه مي دهد روش تحليل عملكرد سيستم يك روش نموداري است كه روابط تمامي عملكردهاي تعيين شده را مشخص مي سازد اين روش به صورت متوالي و منطقي تمامي عملكردها را مشخص و ارتباط، وابستگي و اولويتهاي مربوط را نشان مي دهد. نحوه كار اين روش به طور خلاصه در شكل 1 ارائه شده است. (اين دياگرام براي آناليز كاركرد يك سيستم در مهندسي ارزش در فاز آناليز كاركرد كاربرد بسيار دارد).


لازم به ذكر است عملكردهايي كه در سمت چپ اين نمودار نوشته مي شوند عملكرد اصلي و عملكردهايي كه در مسير سوالات چگونه؟ و چرا؟ قرار مي گيرند عملكردهاي بحراني را تشكيل مي دهند.
شكل 1 نحوه ارتباط عملكردها در نمودار FAST


شكل 2 نمودار FAST براي مهندسي ارزش


حال به تعريف چند واژه كليدي در موضوع مهندسي ارزش مي پردازيم و مروري اجمالي به مراحل اجراي مهندسي ارزش ارائه مي گردد:
ارزش (VALUE) : اصطلاح ارزش براي مفاهيم مختلف كاربرد دارد و ممكن است با قيمت پولي و يا هزينه مورد سوء تعبير قرار گيرد. اگر يك محصول نيازهاي كامل يك خريدار را در ارتباط با آن محصول برآورده نكند ارزش آن محصول متناسب با قيمت آن نيست. ارزش يك محصول از ديدگاه فروشنده و خريدار متفاوت است و حتي ممكن است استفاده كننده هاي مختلف بين مفهوم آن اختلاف نظر داشته باشند. به عنوان مثال، ارزش يك پيچ گوشتي از ديد يك مكانيك با خانم خانه دار متفاوت است.
به طور معمول هنگام بحث از ارزش هفت سطح متفاوت از ارزش وجود دارند:
1 - اقتصادي، 2 - اخلاقي ، 3 - اجتماعي ، 4 - مذهبي ، 5 - قضائي ، 6 - زيبايي شناختي.


مهندسي ارزش معمولاً مرتبط با ارزش اقتصادي است كه اين چنين تعريف مي شود:
كمترين هزينه براي فراهم كردن وظيفه / سرويس مورد نياز در زمان و مكان مطلوب و با كيفيت مورد نظر؛ در ساده ترين شكل ارزش برابر است با بها تقسيم بر هزينه.
بها (WORTH) : در فرهنگ لغت، بها اين چنين تعريف مي شود: ارزش چيزي است كه با كيفيت و يا اعتباري كه همراه خود دارد اندازه گيري مي شود. به بيان ديگر، »كمترين هزينه اي كه به وسيله آن عملكرد اساسي يك جزء كاري قابل دسترسي است«. بها متفاوت با هزينه (به عنوان كميتي در واحد زمان) است. آناليز ارزش با شناسايي كاركرد محصول / سرويس و اندازه گيري قابل قبول بودن كاركرد آن براي استفاده كننده ادامه مي يابــد. اين عمل مي تواند با جمع آوري داده هاي آماري و اعتبارسنجي آن با پاسخگويي به سوالهاي زير از ديد مصــــــرف كننده حاصل مي شود:

هزينه دستيابي به اين كاركرد با طراحي فعلي چه ميزان است؟

به نظر شما باتوجه به عملكرد اين كاركرد؟ هزينه آن بايد به چه ميزان باشد؟

هزينه دستيابي به اين كاركرد، اگر مورد جايگزين وجود داشته باشد چه مقدار است؟

هزينه (COST) : هزينه نيازمند تعيين دقيق است و عبارت است از مجموع نيروي انساني، مواد، نگهداري و هزينه هاي غير مستقيم مورد نياز براي توليد يك محصول و نگهداري آن در طول عمر محصول است. به عبارت ديگر، هزينه براي طول عمر يك محصول يا خدمات مدنظر است.

زمان به كارگيري مهندسي ارزش

محدوده كار مهندسي ارزش بستگي به اندازه و پيچيدگي پروژه دارد. بالاترين ميزان برگشت مي تواند زماني انجام گيرد كه در اولين مرحله از عمر پروژه قرار داريم. مي توان گفت، در فاز اوليه طراحي، اجراي مهندسي ارزش بسيار موثر است، چرا كه نظريه ها هنوز به صورت مفاهيم وجود دارند. كارفرما و طراح در اين مرحله در تصميمات خود انعطاف پذيري بيشتري دارند و تغييرات آثار كمتري بر برنامه زمانبندي پروژه دارد. در اين مرحله كارفرما و مشاور، در حال بررسي بودجه پروژه هستند، انجام مطالعه مهندسي ارزش مي تواند براي شناسايي عناصر هزينه بر قبل از تصويب بودجه نهايي موثر باشد. مطالعات مهندسي ارزش براي پروژه هاي ساخت، زماني انجام مي گيرد كه حدود 30 درصد از طراحي پيش رفته باشد. به عبارت ديگر، طراحي نيمه تمام را بايد مهندسي ارزش كرد. به طور كلي مي توان گفت، قبل از اينكه تصميمات مهم در طراحي اتخاذ شود مهندسي ارزش توصيه مي شود و در آن زمان بيشترين اثر را روي هزينه ها دارد.

 

هر پروژه به طور معمول 5 مرحله توسعه دارد:

! فرموله كردن مفاهيم (مشخص كردن عملكرد):

! مرحله طراحي اوليه؛

! مرحله طراحي نهائي؛

! مرحله ساخت؛

! مرحله عمليات.

مرحله فرموله كردن مفاهيم: هدف از فاز فرموله كردن مفهومي، تبديل (ترجمه) نيازمنديهاي كلي (عمومي) به مشخصات عملكردي است. در بيشتر موارد هنوز تصوير كاملي از پروژه نهايي شناخته نشده است، بدين مفهوم كه تصميمات هنوز در شرايط نامشخص هستند. تلاش مهندسي ارزش در اين فاز در جهت تهيه ورودي براي نيل به كاركردها به نحوي است كه در كمترين هزينه انجام يابد.

 

فاز طراحي اوليه: در خلال اين فاز، مفاهيم تعريف و مشخصات طراحي شروع شده اند. اطلاعات جزئي و كافي براي بيان همه چيزهاي كمي و هزينه ها د رجهت برنامه ها ارائه شده است. حال زمان مناسبي براي پرسش از خصوصيات عملكرد و اصلاح آنها در صورت لزوم است. يك مطالعه مهندسي ارزش كه نيازمند آناليز، خصوصيات فني و طراحي وظايف است، مي تواند براي گزينه هاي جايگزين مشخص و پيشنهاد براي بهبود ارزش باشد.

فاز طراحي نهائي: در ضمن اين فاز، جزئيات مشخصات طراحي، فرموله و برنامه ريزيها ايجاد شده اند. تلاش مهندسي ارزش در اين فاز معمولاً محدود به حذف جزئيات مرتبط با محدوديتهاي غيرضروري و زائد است. معمولاً طراحي مجدد در اين مرحله نمي تواند به صورت موثر و اقتصادي انجام گيرد، مگر اينكه پتانسيل صرفه جويي طول عمر محصول به اندازه كافي براي تعديل هزينه ها بزرگ باشد.

 

مرحله ساخت: در ضمن فاز ساخت، مهندسي ارزش براي بازبيني مشخصات و نيازمنديهاي قراردادي و سفارش در تغييرات به كار مي رود. زماني كه تغيير در سفارشات تمايل به افزايش هزينه هاي قرارداد دارد آنگاه بايستي آناليز ارزش را براي تسهيل در پيداكردن راه حلهاي با هزينه كمتر و جلوگيري از افزايش عملكرد غيرضروري اعمال كرد.

مرحله عملياتي و نگهداري: مطالعه مهندسي ارزش در اين فاز به عنوان فرصتي براي ايجاد تغيير پيشنهاد مي شود كه در مراحل قبل مقدور نبودند (شايد ناشي از كمبود زمان و يا ديگر محدوديتها باشد). نتايج مطالعه مهندسي ارزش در اين فاز صرفه جويي هزينه با توسعه طول عمر آن از طريق استفاده از مواد جديد، فرآيند و/ يا طراحي، كاهش هزينــــه تعميرات، صرفه جويي در انرژي و ديگر هزينه هاي عملياتي است.

 

اجراي مهندسي ارزش براي يافتن پاسخ به اين سوال است كه چه راه حل ديگري، كاركرد موردنظر، فرآيند، محصول و يا اجراي آن را با هزينه كمتري محقق مي سازد. بنابراين، هرچه از زمان عمر پروژه بگذرد پتانسيل كاهش هزينه كم مي شود. شكل 3 كاهش در پتانسيل بالقوه صرفه جويي هزينه ها با توجه به عمر آن را توصيف مي كند و در نهايت مي توان چنين گفت كه تيم طراحـي بيشترين اثر را روي صرفه جويي هزينه دارد.


مراحل اجراي مهندسي ارزش

براساس تعاريف و برداشتهايي كه از مهندسي ارزش وجود دارد برنامه هاي كاري متفاوتي براي آن ارائه شده است. براي مطالعه فرآيند اجراي مهندسي ارزش متدولوژي كه به وسيله SAVE بيــان شده، دنبال خواهد شد. طرح ريزي اين متدولوژي به نحوي است كه آناليز موثر و كاراي پروژه را فراهم مي كند و توسعه ماكزيمم تعداد راهكار براي نيل به كاركرد مورد نياز پروژه را فراهم مي آورد. اين متدولوژي شامل 3 فاز اصلي زير است:

! فاز پيش مطالعه؛ ! فاز مطالعه؛ ! فاز فرا مطالعه.

توان كار را انجام داد؛ اين فاز را بعضاً به عنوان فاز؛ طوفان فكري؛ نيز ناميده اند. اين عمل به عنوان تلاشي است كه با عادات، روشها و فرضيات محدودكننده و معيارهاي مشخص محدود نمي شود. داوري در مورد هريك از ايده ها تا فاز بعدي به تعويق انداخته مي شود. لازم به يادآوري است كه هيچ ايده اي بد نيست و جريان آزادي از تفكرات و ايده ها بدون انتقاد از هر ايده وجود دارد.

هرچه راهكارهاي بيشتري ارائه گردد احتمال بيشتري براي توسعه راه حل بهتر و برجسته تر به وجود مي آيد. ادبيات مهندسي ارزش در اين فاز براي ارائه ايده جديد سوالهاي زير را پيشنهاد مي كند:

! آيا اين عملكرد به كلي مي تواند حذف شود؟

! آيا بخشي از آن مي تواند حذف شود؟

! آيا تكرار وجود دارد؟

! آيا تعداد طولهاي مختلف، رنگها يا تنوع آنها مي تواند كاهش يابد؟

! آيا يك بخش به صورت استاندارد مي تواند به كار برده شود؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید