بخشی از مقاله

گربه چه نوع حيواني است


گربه ها از جمله حيوانات شكارچي هستند كه ساير حيوانات را كشته و مي خورند . سه نوع گربه در خانواده گربه ها وجود دارد ؛ گربه هاي بزرگ مثل شير ، گربه هاي كوچك مثل سياه گوش و گربه هاي خانگي و چيتاها كه خود گروه جداگانه اي از گربه ها را تشكيل مي دهند .

مراقب باش !
گربه ها در شب به خوبي مي بينند ، در روز مركز چشم كه محل عبور نور است به صورت شكاف باريكي در مي آيد و در شب گرد و بزرگ
مي شود .

پيشي باهوش
گربه ها به باهوشي مشهورند . در كتاب «گربه چكمه پوش» يك گربه حيله‌گربه صاحب جوانش كمك مي كند تا با شاهزاده اي جوان و زيبا ازدواج كند . او پادشاه ، پدر شاهزاده را با هدايايي از غذاهاي خوشمزه مجذوب خود مي سازد .
چه كشش خوبي
در اسكلت بدن يك گربه حدود 40 استخوان بيشتر از اسكلت شما و يك ستون فقرات بسيار انعطاف پذير وجود دارد ، به همين علت آنها بسيار چابك هستند .

چنگال ها تو ، چنگال ها بيرون
گربه ها در مواقعي كه شكار نمي كنند و يا از جايي بالا نمي روند چنگال‌هاي تيز خود را داخل پنجه ها مخفي كنند .

كمك !
تمام گربه ها قادرند با استفدده از چنگال هاي تيز و پاهاي قوي خود به سرعت برق از درختان بالا روند . ولي بعضي از گربه هاي خانگي در پائين آمدن مشكل دارند !

گربه ي سياه
گربه هاي نر وقت زيادي را صرف جنگيدن با گربه هاي نري مي‌كند كه
در محله آنها پرسه مي زنند .

اين يك يوزپلنگ نيست
او مثل يك يوزپلنگ پوستي خال خالي دارد . اما اين گربه يوزپلنگي در واقع يك گربه كوچك است كه در جنگل هاي آسيا زندگي و شكار مي كند .

گربه فرعون
اين گربه حبشي با وجود ظاهر مغرور حيوان دست آموزي است با گذشته اي اسرار آميز . او احتمالاً نسبتي با گربه مقدس مصر باستان دارد كه در گذشته هاي بسيار دور آن را مي پرستيدند .

يك توافق كاري
مصري ها گربه هاي مقدس را در ناز و نعمت نگهداري مي كردند . در عوض گربه ها هم موش ها را از انبار غله دور نگه مي داشتند .
گربه سنگي
ابوالهول مجسمه بسيار بزرگي است با سر يك زن و بدن شير . او در صحراي مصر نشسته و از اهرام فراعنه و يا پادشاهان باستاني مراقبت مي‌كند .

همدم خوب
گربه هاي حبشي حيوانات خارق العاده اي هستند . آنها خوش خلق ، با‌هوش و عاشق بازي هستند . اما اگر تمام روز آنها را در خانه تنها بگذاريد دچار بي قراري مي شوند .

كت چند رنگ
گربه هاي حبشي رنگ هاي متنوعي دارند اگر به دقت به موهاي آنها نگاه كنيد خواهيد ديد كه در هر تار مو لكه هايي از دو يا سه رنگ مختلف ديده
مي شود .

آهنگسازي
گربه حبشي ستاره گروه كر (همسرايان) گربه ها است . ميو ميو كردن
اين گربه بيشتر به صداي پرندگان شبيه است تا صداي گربه .

ليسيدن خوب
گربه ها خود را به كمك زبان ، دندان ها و چنگال هايشان تميز مي كنند .

گربه هاي موبلند
به نظر مي رسد كشورهاي سردسير مثل روسيه زيستگاه اصلي گربه‌هاي موبلند باشند . موهاي بلندشان آنها را گرم نگه مي دارد ، اما موهاي بلند و زيباي آنها نياز به توجه و مراقبت زيادي دارد .

دارايي
بر اساس يك افسانه ، گربه مقدس برمه‌اي فقط در كشور برمه يافت مي‌شد . ولي روزي يك ميليونر آمريكايي تعداد زيادي از آنها را قاچاقي به آمريكا برد .
اجداد وحشي
مانيول ، از خويشان وحشي گربه خانگي مي تواند صداي جغد در بياورد و مانند سگ زوزه بكشد !

ببخشيد !
گربه ها علف مي خورند اما نه به خاطر مزه خوبش . آنها با اين كار غذاي نامطلوبي را كه خورده اند و يا موهايي را كه هنگام تميز كردن خود بلعيده‌اند ، استفراغ مي كند .

با دقت حمل كنيد
گربه ها دوست دارند به اين صورت بغل شوند . يك دست را پشت پاهاي جلويي بگيريد و قسمت پايين بدن را بالاآورده و بدن را ثابت نگهداريد .

برس را رد كن بياد
گربه مو بلند براي نظافت و مرتب كردن موها به كمك نياز دارد .
موهاي بلند پوست اين گربه درست مثل موهاي انسان نياز به برس زدن و شانه كردن روزانه دارد .

سر از پا نمي شناسند
«علف گربه» گياهي است كه وقتي گربه آن را بو مي كشد حالش دگرگون شده ، روي آن مي غلتد و بوي آن را به سراسر بدن خود مي مالد .

آغشته به رنگ
اين دسته موي بلند «انتها رنگي» است . هرگاه موهاي اعضاي انتهايي مانند صورت ، گوش ها ، پاها و دم رنگي متفاوت با رنگ بقيه بدن داشته باشند ، به آنها انتها رنگي مي گويند . اين يك مورد رنگ گرم و زيباي قهوه‌اي -خاكستري است .

پلنگ جنگل
پوست زيباي اين گربه برايش دردسر شده است . از پوست اين پلنگ كت‌هاي گران قيمت دوخته مي شود ، به همين دليل آنقدر از اين حيوان شكار
شده كه نسلش رو به انقراض است .

اين لكه ها را چطوري به دست آوردي؟
پلنگ آمريكايي به كمك لكه هايي خود را استتار مي كند . ولي كسي نمي‌داند چرا لكه هاي پلنگ با هم فرق دارند .

گربه كمياب
پلنگ آمريكايي بسيار كمياب است . براي ديدن يكي از اين پلنگ ها در حيات وحش بايد به جنگلهاي باران زاي امريكاي جنوبي سفر كنيد .

تشخيص مشكل
به خاطر شباهت نقش پوست اين پلنگ با برگ درختان او قادر است به راحتي مارمولك ها و موشهايي را كه در جنگل در حال حركتند شكار كند .

سكوي خوب
پلنگ هاي آمريكايي صعودكنندگان فوق العاده اي هستند . آنها قادرند در
يك چشم به هم زدن از يك درخت بالا بروند . آنها حتي گاهي روي شاخه‌هاي
درختان مي خوابند .

روز و شب
پلنگ هاي آمريكايي معمولاً شبها شكار مي كنند ولي زماني كه شكار فراوان باشد ، روزها از كمين خارج شده و بهترين آنها را انتخاب كرده صيد مي كنند .

رد پا
گربه براي جلوگيري از ورود ساير گربه ها به قلمرو خود در اطراف آنجا ادرار مي كند و همچنين پاهاي خود را به درختان و بوته مي مالد و آنها را با عطري كه از غده مخصوصي خارج مي شود علامت‌گذاري مي كند . رنگ پوست اين حيوان در تابستان قهوه اي است . ولي با بارش برف در زمستان موهاي بدنش بلندتر شده و به رنگ سفيد متمايل به خاكستري در مي آيد .


دم كوتاه (دم كل)
اين گره از نوع گربه هاي سياه گوش آمريكايي است . پوست خالدار ، گوش نوك تيز ، كمي ريش و يا طوق دور گردن از مشخصات آنها است .

اينجا ، آنجا . همه جا
آمريكاي شمالي خانه سياه گوش است . اين حيوان در نقاط مختلف زندگي مي كند .
از صحراهاي سوزان مكزيك گرفته تا كوه هاي سرد و برف گير كانادا و مرداب هاي باتلاقي فلوريدا .

غاز مخصوص بچه ها
سياه گوش بچه خود را در غارها به دنيا مي‌آورد . در هر زايمان معمولاً دو بچه گربه به دنيا مي آيند .

الهه زيبايي و گربه
روزي ونوس الهه زيبايي گربه اي را به يك زن تبديل كرد تا با مرد

زيبايي ازدواج كند . ولي زماني كه زن چشمش به يك موش افتاد نتوانست از
تعقيب آن خودداري كند و بلافاصله دوباره به گربه تبديل شد .

شكارچي جنگل
سياه گوش در شب شكار مي كند . او سينه خيز به شكار نزديك مي شود و با يك خيز بلندروي خرگوش ها ، پرندگان و گوزن هاي كوچك مي پرد .

چشمان براق
آيا تا به حال برق چشم گربه اي را در تاريكي ديده ايد ؟ علت برق چشم گربه ها اين است كه غشاي روي شبكيه ي چشم ، نور را مثل آينه منعكس
مي كند .

قايم باشك
سياه گوش معمولاً در نزديكي شهرها زندگي مي كند . آنها آنقدر تند و چابك و بي صدا هستند كه اكثر مردم متوجه حضورشان نمي شوند .

سلطان حيوانات
شيرها گربه هاي وحشي بزرگ و قدرتمندي هستند . آنها مثل گربه ميو ميو نمي كنند . شيرها داراي محفظه هاي مخصوص ايجاد صدا هستند كه به كمك آنها قادرند غرش هاي بلند و عميقي سر داده و دشمنانشان را بترسانند .

زندگي خانوادگي
شيرها در علفزارهاي گرم آفريقا به صورت گروهي زندگي مي كنند . آنها تنها گربه ساناني هستند كه به صورت خانوادگي با هم زندگي مي كنند .

ابزار شكار
شيرها بهتر از انسان مي بينند ، بو مي كشند و مي شنوند . علاوه بر اين داراي آرواره هاي قوي و دندان هاي تيز و برنده اي هستند كه به كمك آنها گوشت را به راحتي قطعه قطعه مي كنند .

بانوان شكارچي
شيرهاي مادر از نرها كوچكترند . آنها توله ها را بزرگ مي كنند و بيشتر
شكارها توسط آنها انجام مي گيرد . به آرامي حمله مي كنند و صيد را با يك ضربه به زمين مي اندازند و باسرعت گلوي قرباني را گرفته او را مي كشند .

اولين سهم
درست است كه ماده شير غذا را به چنگ مي آورد ولي اولين سهم نصيب شير نر مي شود . بعد از اين كه شير نر سير شد اعضاي ديگر خانواده مي‌توانند براي خوردن تشريف بياورند .

بانوان شكارچي
شيرهاي ماده از نرها كوچكترند . آنها توله ها را بزرگ مي كنند و بيشتر شكارها توسط آنها انجام مي گيرد . به آرامي حمله مي كنند و صيد را با يك ضربه به زمين مي اندازند و با سرعت گلوي قرباني را گرفته او را مي كشند .

تازيانه در دست
شيرها به راحتي رام نمي شوند ، ولي مردم صدها سال است كه از آنها نگهداري كرده اند .
خوش اقبالي
روزي يك برده جوان به نام «آندروكلس» به شيري كمك كرد تا از شر خاري كه در پنجه اش فرو رفته بود ، رهايي يابد . به زودي رومي ها آن جوان را به اسارت در آورند و جلوي شيرهاي گرسنه انداختند . ولي يكي از شيرها ، همان شيري كه جوان خار پايش را در آورده بود ، او را از مرگ نجات داد .

دفاع از خانواده
شيرهاي نر داراي يال بزرگي از موهاي ضخيم هستند كه آنها را بزرگتر و ترسناك تر نشان مي دهد . كار اصلي آنها حفاظت از قلمرو خانواده است .

در جستجوي پلنگ
اين گربه هاي زيبا و قوي وقتي شكارنمي كنند بيشتر اوقات خود را روي شاخه‌ي درختان لم مي دهند . متاسفانه هر سال تعدادي زيادي از اين پلنگ ها به خاطر پوست زيباي خالدارشان كشته مي شوند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید