بخشی از مقاله

مقدمه
خداوند متعال را سپاسگذارم كه به من فرصتي داده تا بتوانم آنچه را كه در توان دارم بكار گيرم و در مدت زمان كوتاه كارگاه تراشكاري را آغاز كنم.
زيرا بعد از ريخته گري براي ساخت و پرداخت قطعه رشته ما در «صنعت تراشكاري» گفته مي‌شود.


توصيف پروژه
در ميدان شهيد فهميده در جاده 100 متري، سمت راست خيابان فدك، بين فدك 14 و 21 واقع شده است بنام تراشكاري و قالب سازي جهت. محل كارگاه داراي چند امتيازات مي‌باشد:
1- ترويكي محل به دفتر آهن فروشان.
2- مشخص بودن آدرس كارگاه
3- كم بودن كارگاه هاي تراشكاري ديگر
4- دور بودن از محل سكوني
5- امكان براي توسعه كارگاه


بيمه
من رفتم بيمه تأمين اجتماعي كارگاه را معرفي كردم. مأمور كارشناس بيمه تأمين اجتماعي آمد. و از كارگران كارگاه بازديد بعمل آورد و براي كارگاه تشكيل پرونده داد. و من براي كارگران گاه، اول هر ماه 22 هزار تومان به بيمه تأمين اجتماعي واريز مي نمايم. و از كارگران با خانواده‌‌شان از امكانات تأمين اجتماعي بهره مند هستند و ما إن شاء الله بعد از پايان 25 سال سابق كار از امكانات بازنشستگي استفاده مي كنيم.


مجوز
براي مجوز به سه ارگان دولتي مراجعه كردم.
1- شهرداري 2- بيمه 3- دارايي
سه نامه به اتحاديه تحول دادم و اتحاديه براي من جواز كسب پنج ساله صادر كرد.
مجوز= حكم اين مدرك براي يك كارگاه معتبر است.
شهرداري= اين ارگان مدارك پايان كار را ازمن خواست از قبيل بدهي عوارض شهرداري و شغلي.
دارايي= براي مازاد درآمد است(يعني يكد رصد از استفاده از درآمد را ميگيرد).


محل تأسيس
من تراشكاري را بطور مستقل در سال 1365 شروع كردم. در ابتدا، كارم رابا يك دستگاه تراش و يكد ريل پايه اي شروع بكار كردم. مغازه من در دامداري پدر خانومم بود. بعد از مدتي از آنجا خارج شدم و بر سر راه دانش واقع در جاده قديم قوچان رفتم و با يكي از دوستانم شريك شدم و مغازه اي خريدم. پس از مدتي از يكديگر جدا شديم و هر يك سهم خود را برداشتيم. بعد من يك زمين در مكان فعلي(فدك) خريدم كه شروع به ساختن آن كردم. بعد از اتمام آنجا وسايل را به آنجا بردم پس مدتي طولاني و با سعي و تلاش دستگاه تراش دوم را خريداري كردم و بعد از آن ارّه اتوماتيك(مكانيكي).
حدود دو سال پيش نيز دستگاه فرز روسي را خريدم و روز به روز به لطف خداوندد كارگاه خود را توسعه دادم. و حال حتي براي كارخانجات از قبيل شركت رب و كنسرو سازي رضوي – تبرك تارا«پالابر» ساخته ام. وسيله اي براي بالابردن قوطي هاي رب و كنسرو.


و قراردادي نيز با شركت لاستيك سازان شرق بسته ام كه كارهاي تراش كاري و سنگ زني غلطك هاي آن را برعهده گرفته ام. و من سختي هاي زيادي كشيدم تا به اين مرحله رسيدم.


شرايط ساختماني
زميني 250 متري است كه واقع در ميدان شهيد حسين فهميده در جاده 100 متري سمت راست خيابان فدك، بين فدك 19 و 21 ساخته شده است كه ساختمان يك طبقي است كه كف آن سيماني و به حدفاصل يك متراز سطح زمين ديوارهاي آن سنگ شده است و بقيه آن گچ سفيد است و داراي سقفي بلندي است. كه داراي سيستم امتيازات گاز و آب و برق و تلفن مي‌باشد. و سيستم هاي تهويه متبوع از قبيل :‌فن و كولر، داراست. برخوردار از نور كافي و روشنايي كامل است.


برآورد استهلاك
خرابي كارگاه معمولاً محسوس و طبيعي است.
مانند: شكستن تيغ فرز، شكستن سنگ، شكستن الماسه و ... است.
و بطور تقريبي در هر ماه حدود 10 و 20 هزار تومان ضرر مي زند گاهي پيش بيني نشده روي مي دهد. مانند:‌سوختن سيم پيچ، فرزدستي كه حدود 30 هزار تومان ضرر مي‌زند و شكستن شوپورت عرضي دستگاه تراش كه 600000 هزار تومان خسارت وارد مي كند.


برنامه خلاق تبليغاتي
ما براي جذب بيشتر مشتري اقدام به چاپ و توزيع كارتهاي تبليغاتي كرده‌ايم، اين كارهاي كوچك كه فعاليت هاي ما روي آن درج شده بود بين آش فروشان، مشتريان قديمي و تراشكاري هاي ديگر پخش شد. و به اين نتيجه رسيديم كهت بليغات امر مهمي براي به تصوير كشيدن فعاليت هاي افراد محسوب مي شود. نوع ديگر تبليغ هاي ماپوسته تبليغاتي بودكه در كارخانجات توزيع مي شد. و يكي از مهمترين تبليغات اخلاق خوب است.


امكان سنجي
آيا هر كس مي تواند وارد اين شغل شود؟
بايد در جواب گفت: كساني مي توانند وارد اين شغل شوندكه : 1- سرمايه اوليه براي خريد دستگاه تراش و وسايل جانبي راد اشته باشند. 2- محلي مناسب براي استقرار كارگاه، محل مناسب براي اين شغل مكانهاي صنعتي، و محلهايي كه به كارخانجات نزديك باشد. 3- كمي شهرت براي جذب مشتري 4- اخلاق خوب 5- دقت در كار، زيرا در تراشكاري دقت ساخت قطعات گاهي به 001/0 نيز مي رسد، بنابراين فرد بايد بر اعصاب خود مسلط بوده تا بتواند قطعه مورد نظر را بخوبي تراشكاري كند. 6- مهارت لازم براي كار، مهارت لازم را مي‌توان از دو راهب دست آورد:‌ الف- شاگردي. يعني اينكه فرد از همان ابتداي جواني و نوجواني در يك كارگاه تراشكاري مشغول كار شو دكه در اين مدت به اين صورت به يك استاد كار تبديل خواهد شد.
ب- تحصيل در رشته ماشين ابزار (ساخت و توليد) در هنرستان ها كه در پايان تحصيل به يك مهندس مكانيك تبديل مي شود.
بر آورد هزينه

چارت تشكيلي


برآورد نيروي انساني حقوق و دستمزد


هدف گزارش
1- اينكه شبانه روز در خدمت مردم و صنعت كشورمان باشم. 2- علاقه زياد داشتن به اين رشته.
زيرا من براي ادامه تحصيلم در هنرستان صنعتي شهيد يوسفي كه واقع در بلوار وكيل آباد است دوران كارآموزي اين رشته را در مقطعه ديپلم گذراندم. و سپس خدمت سربازي را پشت سر گذاشتم و بعد از 2 سال وارد صنعت كار شدم و هم اكنون با سرمايه مُحقّر(كوچك) آغاز بكار كردم.
و تاكنون يك كارگاه تراشكاري نسبتاً مناسبي تشكيل داده ام. كه شامل: دو دستگاه تراش، ارّه آهن بري و يك دستگاه فرز مي باشد.
بازديد


در تاريخ 26/1/83
هنگامي كه وارد مغازه شوم سمت راست، ميز داراي قراردارد كه براي پرداخت صورت حساب مشتريان از آن استفاده مي شود. و در مقابل اين ميز ساعتي نسبتاً بزرگي قرار دار دكه براي مشخص شدن ساعت كار كارمندان و قطعات تراشكاري شده استفاده مي شود و در بالاي سر اين ميز كنتور و تابلوي برق(سه فاز) قرارداد كه در كنار آن كپسول آتش نشاني 11 كيلويي قراردارد و در كنار آن مجوز پروانه كسب نصب شده است. و در مجاورت اين ميز يك دستگاه تراش و در كنار دستگاه يك سنگ ديواري است كه براي تيز كردنا بزار استفاده مي شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید