بخشی از مقاله

گزارش کارورزی رشته کامپیوتر

شركت كسري كه محل كارورزي اينجانب مي باشد شركتي است كه در آن كارهاي سخت افزار ، نرم افزار و شبكه هاي كامپيوتري در اين محل انجام مي گردد .
در اين روز كه آغاز كارورزي اينجانب مي باشد ، ابتدا با محل قرار گرفتن قطعات سخت افزاري شبكه و نرم افزارها آشنا شدم .
با توجه به اينكه رشته بنده نرم افزار مي باشد در قسمت پشتيباني شركت مشغول به كار شدم . كه قسمت پشتيباني شامل رفع عيب سيستم مشتريان چه از لحاظ نرم افزاري يا سخت افزاري در داخل شركت يا خارج از شركت و در منزل مشتريان مي گردد.


روز دوم :
رفع عيب Main Board سيستم Pentium3 : مشكل اين سيستم كار نكردن صحفه كليد بود . پس از باز كردن كيس و تست اوليه متوجه شديم كه دو تا از پايه هاي سوكت كيبورد شكسته و د رنتيجه ارتباط كيبورد با مين بورد قطع شده است . براي رفع عيب بعد از باز كردن كارت گرافيك ، كارت صدا ، برق پاور و رم سيستم Main Board را از روي كيس باز كردم سپس با هويه لحيم پايه هاي فيش كيبورد را باز كرده و فيش جديد را جازده و دوباره پايه ها را لحيم كرده و main را دوباره بر روي سيستم سوار كرديم .

 

مشكل ديگر اين سيستم فن سي پي يو آن بود كه به دليل اينكه خاك زيادي گرفته بود به سختي مي چرخيد در نتيجه فن cpu را باز كرده و پس از باز كردن برچسب روي فن ابتدا توسط الكل تميز كرده سپس داخل آن روغن ريخته عمليات روانسازي برروي آن انجام داده و دوباره برچسب روي فن را باچسب برروي آن چسبانده وبرروي سيستم سوار نموديم .
اسمبل سيستم P4 : با سفارش يكي از مشتريان كه نياز به يك سيستم قدرتمند براي كار كردن با نرم افزارهاي نقشه كشي صنعتي (Mecanical desktop,catia) داشت و با توجه به هزيته اي كه اين مشتري مي خواست صرف اين كار كند جند سيستم با قيمتهاي مختلف به ايشان پيشنهاد شد كه از اين ميان سيستم زير قرار شد كه براي ايشان اسمبل و نرم افزارهاي لازم نصب گردد .


چون اين شخص در محيط كارشان نياز داشتند كه نقشه ها را با ديگر همكارانشان Share نموده و برروي نقشه ها به صورت دسته جمعي كار كنند ترجيح داده شد كه از مادربوردي استفاده شود كه داراي كارت شبكه 1000 باشد در نتيجه با توجه به قيمت مناسب و كارايي بالا مادربورد Iwill P4seGold براي ايشان انتخاب گرديد و باتوجه به اينكه نياز به گرافيك بالا داشتند كارت گرافيك Gforce5300 به همراه دوعدد رم 256 خريداري گرديد . علت خريد دوعدد رم 256 به جاي يك رم 512 اين بود كه چون مادربورد خاصيت Dual Ram را داشت براي اينكه بتواند از تمام باس cpu استفاده نمايد از دو عدد Ram با باس 400 استفاده كرديم چون باس800 براي سيستم اين شخص انتخاب شده بود .
ابتدا كيس مناسبي با توجه به سليقه مشتري انتخاب گرديد .


كيس را باز نموده و ابتدا محل پيچهايي كه مادربورد به آن وصل مي گردد مشخص نموده و پيمها و پيچها را بر روي كيس وصل نموده سپس مادربورد را بر روي كيس نصب نموده سپس كارت گرافيك ، Ram ، cpu و فن ، هاردديسك ،cd rom ،FDD ،Modem و برق قطعات وصل گرديد .
هارد سيستم پارتيشن بندي شد و Win98 , winXP برروي آن نصب گرديد . سپس نرم افزارهاي عمومي اينترنت و كاربردي و همچنين نرم افزارهاي تخصصي مانند Catia,Autocad2004,Mecanical Desktop برروي سيستم بارگذاري و رجيستر گرديد .


تعمير CDRom لب تاپ پنتيوم 3 : با توجه به اينكه گاهي اوقات CdRom درست كار مي كرد ابتدا پيچهاي پشت لب تاپ را باز كرده هارد ديسك ، رم و قطعات ديگر را يكي يكي باز نموده ودر نهايت ‍CdRom دستگاه را باز كرده اتصالات را محكم كرده و قطعات را با اسپري تميز كرده و دوباره بستيم در حين بستن متوجه شديم كه از داخل CdRom صدايي به بيرون مي آيد . در نتيجه دوباره آن را از روي سيستم باز كرده و پيچهايش را باز كرده و متوجه قطعي در داخل شديم كه گاهي اوقات با اتصال بر قرار مي كرد و در نتيجه پس از رفع قطعي دوباره پيچهايش را بسته و دوباره بر روي سيستم سوار كرديم و دوباره كليه قطعات را بر روي سيستم بسته و كابلهاي ارتباطي را وصل نموده و پس از تست كامل آن را براي تحويل به مشتري آماده كرديم .


تعمير پرينتر HP 6P مشكل اين پرينتر ليزري اين بود كه نيمي از صحفه را پرينت نمي گرفت براي رفع عيب اين سيستم ابتدا قابهاي چپ و راست سيستم را باز كرده و سپس پيچهاي قسمت درب پرينتر و پايين پرينتر را باز كرده و پس از رها كردن پيمهاي زير پرينتر قاب آن را باز كرده پس از باز شدن متوجه پاره شدن فيوزينگ سيستم شديم در نتيجه قاب روي فيوزينگ را باز كرده پيچهاي فيوزينگ را باز كرده و فيوزينگ را از محل خود خارج كرده پس از خريد فيوزينگ با دقت آن را جا زده و فيوزينگ را در محل خود قرار داده قاب رويش را بستيم . پس از بستن قاب روي پرينتر قاب چپ آن نيز بسته شد و براي اينكه سرعت پرينت پرينتر بالاتر رود يك ram ،32 مگابايتي به آن اضافه كرده و قابش را بسته و پس از تست كامل آماده تحويل به مشتري گرديد .


نصب و راه اندازي شبكه با استفاده از كابل Cat6 براي يك دفتر معاملات در اين دفتر 6 كاربر مشغول به كار هستند كه نياز داشتند كه بتوانند به طور همزمان اطلاعات خود را وارد سيستم و در همان زمان ديگر كاربران نيز بتوانند از اطلاعات ديگران استفاده نمايند و اطلاعات خود را با سرعت خوبي انتقال دهند .
ابتدا محل Station ها را مشخص كرديم و ميزان كابل و داكت لازم اندازه گيري شد پس از خريد داكت و كابل cat6 ابتدا محل داكت كشي شد و يك رك 4u نصب گرديد سپس يك سویيچ 8 پورت درون رك نصب نموده و كابلهايي را كه وارد رك شده بودند Patch Panel طبق استاندارد A وصل كرده وسپس توسط Patchcord هاي نيم متري سویيچ را به pathpanel وصل كرده و براي جلوگيري از شلوغي رك از Cable Management استفاده كرده سپس پريزهاي روكار را در محل خود نصب كرده و كابل را طبق استاندارد A به Keystone وصل نموديم .
بر روي سيستمها كارت شبكه10/100 نصب كرده و با استفاده از پروتكل Tcp/ip به صورت work group كامپيوترها را به يكديگر وصل نموديم .
امروزه براي ايجاد شبكه طرق مختلفي وحوددارد كه كم هزينه ترين شبكه ها ،شبكه هاي بر پايه كابل مي باشدكه در اينجا بحث اصلي طراحي و ايجاد اينگونه شبكه ها مي باشد.
براي طراحي يك شبكه كامل چند پارامتر بايد در نظر گرفته شود. اولين پارامتر تقسيم بندي شبكه براساس گستره جغرافيايي (Range) مي باشدكه معمولاً شبكه هاي محلي ياLAN درنظر گرفته ايم،دومين گزينه تقسيم بندي شبكه براساس گره(Node) مي باشد كه بطور معمول از شبكه هاي مبتني بر سرور ياد مي كنبم.در اين حالت يك كامپيوتر به عنوان يك سرويس ددهنده عمل كرده وبه تنهايي به چندين كامپيوتر ديگر سرويس خواهد داد. پارامتر بعدي جهت تقسيم بندي شبكه نوع توپولوژي شبكه مي باشدكه بطور متداول بهترين توپولوژي چه از لحاظ تركيب و چه ازلحاظ امنيت توپولوژي Star مي باشد. البته اين توپولوژي هم داراي معايبي است از جمله حجم زياد كابل كشي وهمچنين در صورت از كار افتادن قطعه مركزي يا Hub كل شبكه از كارمي افتد.پارامترهايي نظير پروتكل ،امنيت شبكه ، استاندارد و غيره هم مطرح ميباشندكه از لحاظ نرم افزاري بيش تر قابل بحث مي باشند.
حال جهت طراحي و پياده سازي يك شبكه LAN ،h STAR مبتني به سرور چه بايد كرد ؟


بهترين طراحي تقسيم يك شبكه به چندي زير شبكه كوچك است . اين عمل داراي مزاياي فراواني ميباشد كه از جمله :
سيگنال الكتريكي هنگام عبور در طول كابل دچار تضعيف شده ، دامنه آن افت ميكند ، كه در صورت كوتاه بودن مسير و طول كابل اين مشكل زياد تاثير نمي گذارد .
1- عيب يابي و اشكال زدايي در يك شبكه بمراتب خيلي راحتتر از يك شبكه بزرگ است
2- در صورت بروز مشكل در يك زير شبكه فقط قسمت كوچكي از شبكه از كار مي شبكه همچنان به كارخود ادامه ميدهد.
3- هزينه هاي خريد وتهيه سخت افزار كاملا كاهش مي يابد و با به اشتراك گذاردن
تجهيزات نياز تمام كاربران برطرف مي شود.


چه نوع كابلي بايد استفاده كرد؟
معمولا براي آنكه هزينه نصب و راه اندازي شبكه را كاهش دهيم از كابلهاي UTP
بنام تداخل الكترومغناطيسي (EMI ) باعث تضعيف سيگنالهاي الكتريكي ميشود . از طرفي تابيدگي كابل UTP مقدار EMI را كاهش ميدهد كه اين تابيدگي در كابلهاي CAT5e نسبت به CAT5 زياد ميباشد ، و در كابلهاي CAT6 باتوجه به تكنولوژي حاضر به اوج خود رسيده كه علاوه بر تابيدگي زوج سيمها بدور هم ، چهار زوج دوباره به دوريكديگر روي يك محوري از PVC تابيده شده اند . در نتيجه اين گونه سيمها در شرايط مطلوب توانايي انتقال ديتاتا 1000Mbps را دارند . البته نحوه كابل كشي ، نحوه اتصالات ، استفاده از انواع پريز هاي مرغوب و با كيفيت ، استفاده ازانواع Patch Cord آماده با پلاستيك تزريقي بجاي نوع مشابه دست ساز ،استفاده از Patch Panel هاي خاص و مرغوب و ... همگي در ميزان سرعت انتقال ديتا تاثيربسزايي دارند.


آيا Hub بهتر است يا Hub – Switch و يا Switch ؟
در يك شبكه ، سيمهاي كابل هاي UTP را نمي توان به يكديگر لحيم كرد ، زيرا اين عمل موجب ايجاد نويز و اعوجاج در سيگنالهاي شبكه ميشود . براي جلوگيري از بروز اين مشكلات از دستگاه مركزي بنام (Hub ) در شبكه ها استفاده ميشود . يك هاب به قطعات شبكه سازمان بخشيده و سيگنالهاي دريافتي را به ديگر قسمت ها ارسال ميكند هاب سوئيچ ها ، هاب هايي هستند كه مستقيما در گاهها را به يكديگر سوئيچ مي كنند و مانند هابهاي دو سويه عمل ميكنند يعني اجازه ارتباط دو طرفه را مي دهند ، بنابر اين پهناي باند در دسترس به دو برابر افزايش مي يابد . تنها تفاوت در اين است كه بين همه درگاهها كانال 10 مگابيتي يا 100 مگابيتي برقرار است .
امروزه سوئيچ ها در اغلب شبكه هاي LAN جايگزين هاب ها شده اند ، و عموما دو عمل اساسي را انجام ميدهند:
1- سوئيچ كردن قاب داده ها ، فرآيند دريافت يك بسته ديتا در رسانه ورودي وانتقال آن به رسانه خروجي.
2- نگهداري عمليات سوئيچينگ ، سوئيچ ها جدول هاي سوئيچينگ مي سازد و از آن نگهداري مي كنند .

مزاياي سوئيچ ها
1- يك سوئيچ اترنت مزاياي زيادي دارد ، از قبيل اجاره به تعدادي كاربر براي برقراري ارتباط موازي از طريق استفاده از مدارهاي مجازي و قسمتهاي اختصاصي شبكه در يك محيط عاري ازبرخورديعني از طريق پهناي باندبيشتر آزاد و هر كاربر پهناي باند مخصوص به خود دارد.
2- مزيت ديگر آن اين است كه جايگزيني آن با هاب بسادگي انجام پذير است و
نيازي به تعويض سخت افزار و كابلهاي موجود نمي باشد و بالأخره مدير شبكه به سادگي ميتواند آنرا مديريت كند.
3- سوئيچ ها درلايه پيوند داده اي ( از لايه هاي شبكه ) كار مي كنند و همانند پلها اجازه اتصا ل Segment هاي LAN به يكديگر براي تشكيل يك شبكه بزرگتر را ميد هند.
4- سوئيچ ها ترافيك را كاهش ميدهدو در نتيجه نسبت به ديگر تجهيزات فعال


شبكه از سرعت بالاتري برخوردار هستند و مي توانند از كاربر هاي جديدي همانند VLAN (LAN ) مجازي پشتيباني كنند .
از چه نوع سوئيچ هايي استفاده كنيم ؟
با توجه به طرح توسعه شبكه دولت ، مطرح شده از طرف نهاد رياست جمهوري در راستاي اجراي پروژه دولت الكترونيكي كه بر اساس فن آوري جديد GIGABIT ETHERNET ( 1000MBPS ) طراحي شده ، بهتر است در شبكه هايي كه هنوز راه اندازي نشده اند ومراحل طراحي را طي مي نمايند از سوئيچ هايي با امكانات وجود يك يا دو و … پورت فعال 1000g Mbps استفاده نماييم .


همچنين در اين طرح ( شبكه دولت ) مسئله امنيت شبكه حائز اهميت ميباشد ، بهمين دليل بهتر است يكباره از سوئيچ هايي استفاده نماييم كه در آنها يك تكنولوژي جديد بنام IP SECURITY جهت بالا بردن امنيت شبكه بكار گرفته شده است ، بدين صورت كه امكان تخصيص يك پورت خاص به يك ترمينال خاص را داردچنانكه يك تغيير فيزيكي در محل پورت سوئيچ و جابجايي كامپيوتر ها بدون هماهنگي با مدير شبكه رخ دهد ، امكان استفاده از شبكه از بين خواهد رفت .
رفع عيب پرينتر HP6L اين پرينتر پس از بررسي اوليه مشخص شد كه پرينت كه گرفته مي شود نوشته ها از روي كاغذ پاك مي شوند و به كاغذ نمي چسبند ، ابتدا قاب رويي پرينتر را باز كرده و سنسورهاي آن را تحريك كرده و به اين نتيجه رسيديم كه گرمكن پرينتر كار نمي كند گرمكن را باز كرده و به آن برق وصل نموده و متوجه شديم كه گرمكن سالم است و سپس با اهم متر دنبال قطعي برق آن گشتيم و سيمي را كه قطعي داشت باز كرده و سيم ديگري لحيم نموديم .
در نهايت با بستن گرمكن و قابها پرينتر تست و آماده تحويل به مشتري گرديد .


نصب كارت شبكه Compex 10/100 و نصب پروتكل هاي شبكه براي يك بنگاه معاملات ملكي ابتدا سيستمها را باز كرده و كارت شبكه را در اسلات pci قرار داده و سپس در دوسيستم عامل ويندوز 98 و xp نصب گرديد
چگونه يك كامپيوتر خريداري كنيم :
براي CPU ها دو انتخاب اساسي بين سرعت و قيمت وجود دارد. مارك اينتل داراي كارايي خوبي است. اما در برابر آن AMD انتخاب خوبي است براي كساني كه بودجه كمتري دارند. اما هميشه جنسي را كه از حد معمول بازار گرانتر است نخريد زيرا نسبت كارايي به قيمت مقدار زيادي افت مي كند به عبارت ديگر به همان اندازه كه كه پول بيشتري مي دهيد قدرت CPU خريداري شده بيشتر نيست. اما اينكه چگونه بفهميم كه خريد چه CPUاي با چه سرعتي به صرفه است كافيست از چند فروشنده ليست قيمت بخواهيدمتوجه خواهيد شد كه از يك سرعت خاص به بالا ناگهان قيمت به شدت بالا مي رود ( كه البته اين موقت است ) پس پول خود را بيهوده تلف نكنيد. فاكتور ديگري كه براي CPU ها مهم است حافظه پنهان يا cache memory آن است كه هر چه اين مقدار بيشتر باشد CPU زمان كمتري را صرف نقل انتقال بيهوده اطلاعات مي كند و علت آن اين است كه اين حافظه مستقيماً روي CPU قرار دارد البته توجه داشته باشيد cache بالا براي مصارف حرفه اي مانند ساخت انيمشن بدرد مي خورد پس در اين مورد هم به قيمت توجه داشته باشيد زيرا ممكن است در مصارف روزمره اختلاف آن خيلي محسوس نباشد.


حافظه
ميزان RAM براي كامپيوتر شما مهم است. براي كاركرد بهينه كامپيوتر بايد به مقدار كافي RAM داشته باشيد RAM علاوه بر مقدار حافظه يك فاكتور مهم ديگر هم دارد و آن سرعت باس آن است كه نشان مي دهد اطلاعات با چه سرعتي مي توانند به RAM منتقل شود نكته مهم ديگر اين است كه در هنگام خريد مادربرد به تعداد اسلاتهاي RAM (يا همان DIMM ) آن توجه داشته باشيد تا به تعداد كافي موجود باشد تا در آينده امكان ارتقا حافظه سيستم وجود داشته باشد. اين مخصوصاً زماني بدرد مي خورد كه به علت گراني موقت RAM ( بازار ناپايدار كامپيوتر ) يا كمبود بودجه به طور موقت RAM كمتري خريداري مي كنيد و مي خواهيد در آينده به مقدار كافي به RAM سيستم خود اضافه كنيد.
HARD DRIVE يا ديسك سخت


دو فاكتور براي انتخاب وجود دارد ميزان حافظه يا حجم كه با واحد GB (گيگا بايت ) مقدار آن تعيين مي شود و سرعت كه هر چه بيشتر باشد زمان كمتري براي خواندن و نوشتن روي HARD DRIVE لازم است. اكثر HARD DRIVE هاي امروزي بيشتر از مقدار بيشتر نياز شما فضا در اختيارتان قرار مي دهند. البته اين بستگي به شما دارد كه چه نوع اطلاعاتي را بخواهيد روي HARD DRIVE خود ذخيره كنيد مثلاً اگر تعداد زيادي فيلم روي HARD DRIVE خود آرشيو كنيد به فضاي نسبتاً زيادي احتياج داريد ولي براي اكثر مصارف خانگي فضاي HARD DRIVE هاي موجود بازار كه داراي قيمت مناسبي هم هستند بيش از نياز فضا در اختيارتان قرار مي دهد. يكي از عواملي كه در كارايي HARD DRIVE شما تاثير دارد اين است كه به مقدار كافي حافظه cache داشته باشد.


OPTICAL DRIVES
بيشتر كامپيوتر هاي فروخته شده امروزي داراي رايتر يا DVD هستند. اگر قصد ديدن فيلم با كامپيوتر را نداريد، بهتر است از DVD در برابر رايتر CD صرفنظر كنيد. براي سي دي رايتر 3 سرعت ذكر مي شود سرعت رايت (سرعت نوشتن اطلاعات ) ، سرعت ري رايت ( كه براي سي دي هاي با قابليت چندين بار رايت استفاده مي شود ) و سرعت خواندن اطلاعات. از درايوي استفاده كنيد كه حداقل 40X سرعت رايت، 12X سرعت زي رايت و 40X سرعت خواندن اطلاعات و حداقل 2 مگابايت بافر داشته باشد.
كارت گرافيك
كارتهاي گرافيك تقريباً هر 6 ماه تغيير مي كنند و نوع پيشرفته تر و جديدتر آن وارد بازار مي شود كه قابليتهاي بيشتري براي بازي هاي كامپيوتري با گرافيك سطح بالا و قابليتهاي سه بعدي امروزي ساخته مي شوند
motherboard چيست و چه كاري انجام مي دهد


وقتي كه كيس كامپيوتري را باز مي كنيد بزرگترين بردي كه داخل آن مي بينيد motherboard و آن بردي است كه پروسسور و رم روي آن قرار مي گيرند همه درايوهاي شما اعم از هارد ديسك CD-ROM و فلاپي درايو به وسيله يك كابل به motherboard متصل هستند و اطلاعات درايوها و پروسسور و رم در حال انتقال هستند و اين زماني است كه برنامه اي در حال اجرا شدن باشد يا فايلي ذخيره مي شود و مانند آن. كارتهاي شبكه مودم، صدا و گرافيك به وسيله اسلاتهاي motherboard به آن وصل مي شوند و زماني كه شما در اينترنت گشت و گذار مي كنيد يا در حال اجراي يك بازي كامپيوتري هستيد يا به يك موسيقي كه از كامپيوتر پخش مي شود گوش مي دهيد و مي توانيد برنامه هايي كه در حال اجرا است از مانيتور ببينيد به اين معني است كه اطلاعات بين اين كارتها و motherboard و پروسسور در حال رد و بدل است همچنين مادر برد چند چيپ دارد كه به آنها چيپ ست و super I/O controller گويند و اين چيپ ها كه نقل انتقال اطلاعات بين پروسسور و ديگر اجزا را ممكن مي سازند.


بعضي مواقع motherboard كارت گرافيك، مودم، كارت شبكه و كارت صدا را همه به صورت مجتمع در خود دارد و ديگر احتياجي به قرار دادن هر يك از اين اجزا به طور جداگانه نيست و اصطلاحاً مي گويند اين اجزا onboard هستند و در اين حالت قيمت كمتري نسبت به حالتي كه آنها را به صورت جداگانه و غير onboard خريداري كنيد دارند همچنين ممكن است اين ويژگي را براي براي شما فراهم كنند كه يك يا چند تا از آنها را غير فعال كنيد و كارت مورد نظر خود را به جاي آن سوار كنيد هر چند اين motherboard ها معمولاً با اسلاتهاي كمتري نسبت به motherboard هاي معمولي ساخته مي شوند بنابراين انعطاف پذيري منتري دارند.


اگر استفاده معمول شما از كامپيوتر شامل كار با نرم افزارهايي مانند office گشت گذار در اينترنت و گه گاه بازي هاي كامپيوتري مي شود يك motherboard كه on board باشد جوابگوي نياز شماست. اگر شما يك حرفه اي در زمينه كامپيوتر هستيد و كاري كه انجام مي دهيد احتياج به مقدار زيادي گرافيك مانند رندرينگ مدلهاي سه بعدي مكانيكي يا انيمشن يك motherboard با قابليتهاي بالا كه داراي اسلاتهاي لازم نيز باشد، يك كارت گرافيك خوب و مقدار زيادي حافظه و همينطور مقدار زيادي رم لازم داريد. بعضي ها مي گويند motherboard هاي onboard در كيفيت صدا و تصوير مشكل دارند اين ممكن است درست باشد اما براي دو سال پيش و نه اكنون امروزه motherboard ها با چيپ هاي قدرتمند صدا و گرافيك وارد بازار مي شوند و به خوبي از عهده كيفيت مورد نظر برمي آيند اگر motherboard كه onboard است جوابگوي نياز شماست بهتر است پول خود را هدر ندهيد.
پروسسور يا (CPU )


پروسسور يا CPU قلب يك كامپيوتر است. جديدترين CPU اگر چه سريعترين است گرانترين CPU هم هست هر چند كارايي يك كامپيوتر بوسيله CPU آن شناخته ميشود مثلاً مي گويند اين كامپيوتر پنتيوم 4 يا 3 است ولي اين به تنهايي بازتاب كارايي يك كامپيوتر نيست زيرا اين كميت فقط سرعت پروسسور را نشان مي دهد و نه كارايي كل كامپيوتر كه اجزاي مهم ديگري غير از CPU دارد.


مثلاً يك كامپيوتر كه در حال اجراي چند نرم افزار حجيم و سنگين است و پروسسور پنتيوم 4 آن 2400 گيگا هرتز است ممكن است اطلاعات را خيلي سريع پردازش كند اما هميشه منتظر هارد ديسك است كه يك قطعه كندتر است مي ماند معني اين جمله آن است كه پروسسور براي انتقال اطلاعات بيشتر وقت خود را در يك انتظار بيهوده مي گذراند بنابراين اين پروسسور پنتيوم 4 ممكن است 50 درصد سريع تر از همتاي 1600GHz خود در پردازش اطلاعات باشد در حاليكه همه اجزاي دو كامپيوتر يكسان باشند بنابراين اختلاف در كارايي دو كامپيوتر ممكن است فقط 8 تا 10 درصد باشد.


اساساً هرگز نبايد بدنبال بهترين و گرانترين بود. مگر اينكه عاليترين كارايي چيزي است كه دقيقاً لازم داريد. جديدترين پروسسور و قطعات كامپيوتر اگرچه بهترين كارايي را دارد اما از نظر قيمت اختلاف بسيار زيادي با نمونه كندتر خود دارد بعلاوه زمانيكه يك پروسسور جديد راهي بازار شود نمونه قبلي آن يك افت قيمت خواهد داشت بر اساس اين حقايق با يك حساب سرانگشتي براي پيدا كردن يك پروسسور سريع و در دسترس پروسسوري را انتخاب كنيد كه حدود 3 ماه قبل ( شايد براي ايران بيش از اين زمان لازم باشد ) وارد بازار شده است اين به شما اجازه مي دهد كه يك پروسسور پيشرفته با قيمت مناسب تهيه كنيد.


پروسسورهاي كامپيوترهاي امروزي كه ساخت كارخانه اينتل هستند شامل اينتل پنتيوم 4 و سلرون هستند. پنتيوم 4 كه انتهاي كارايي را عرضه مي كند و سلرون كه سطح كارايي پايين تري دارد.
پروسسورها با سرعتهاي مختلفي بر حسب گيگا هرتز ( معادل يك ميليارد هرتز يا يك ميليارد سيكل در ثانيه است) براي پنتيوم 4 سرعت از 1.4 گيگا هرتز تا 2.53 گيگا هرتز متغيير است و براي سلرون سرعت از 0.85 گيگا هرتز تا 1.8 گيگا هرتز متغيير است ( البته تا زمان ارائه اين مقاله ).
سئوال بهتر براي پرسيدن اين است: آيا يك پنتيوم 4 مي تواند كاري انجام دهد كه يك سلرون نمي تواند انجام دهد؟ جواب منفي است. يك سلرون هر كاري را كه يك پنتيوم 4 انجام مي دهد مي تواند انجام دهد فقط نه به همان سرعت حتي براي يك پنتيوم 1.7 گيگا هرتز و يك سلرون 1.7 گيگا هرتز پنتيوم 4 سريعتر است .
اگر شما درگير حجم زيادي از كارهاي گرافيكي مانند شبيه سازي 3 بعدي، ويرايش، فيلم يا بازيهاي كامپيوتري هستيد بايد يك پنتيوم 4 همراه با مقدار زيادي RAM بخريد اگر تمام كاري كه شما انجام مي دهديد شامل تايپ چند نامه، گشت گذار در اينترنت يا حتي هر چند وقت يكبار بازيهاي كامپيوتري است يك سلرون براي شما كافي است.
ميزان حافظه و نوع RAM كامپيوتر خود را انتخاب كنيد.


حال نگاهي به دو مشخصه اصلي رم در كامپيوتر مي پردازيم: مقدار حافظه و نوع حافظه چگونه باشد .
قانوني كه در اينجا روي آن انگشت مي گذاريم ( با توجه به انواع مختلف كامپيوترهايي كه استفاده مي كنيد ) نرم افزارهايي است كه شما تمايل به استفاده از آنها را داريد.
و اينكه حداقل مقدارRAM لازم يا بهترين كارايي براي شما مهم است.
جدول زير يك ديدگاه كلي از ميزان RAM قابل قبول با توجه به زمينه كاري فراهم مي كند.
128 MB كافي براي بوت شدن
128-256 MB برنامه نويسي
256-384 MB محاسبات معمولي كامپيوتر گشت زني وب
384-512 MB Game و موسيقي


512 MB -...... گرافيك سنگين و Game سنگين
رنجهاي نشان داده شده در جدول بالا به صورت كلي و بر اساس بيشتر كارهاي معمول كامپيوتري دسته بندي شده است بنابراين بهتر است كه شما احتياجات نرم افزاري و بازيهايي را كه از آنها استفاده مي كنيد را براي انتحاب نهايي در نظر بگيريد براي اين منظور در HELP نرم افزار يا در Read me آنها مي توانيد در قسمت requirements اين ميزان را پيدا كنيد كه كمترين آن در minimum requirments معمولاً يافت مي شود ولي اين روش براي همه سيستمها دقيق نيست زيرا بعضي از سيستمها بيش از بقيه از RAM استفاده مي كنند. (مانند سيستمي كه كارت گرافيك on board دارد ) بنابراين بهترين راه آزمايش است.
نوع RAM براي كارايي سيستم مهم است سه نوع اساسي رايج RAM وجود دارند كه عبارتند از: SDRAM , DDR , RDRAM .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید