بخشی از مقاله


شمعداني
نام رايج: شمعداني
نام علمي : .Pelargonium L
نام خانواده : Geraniacae

شمعداني گياهي است که معمولا چند ساله بوده و برگهاي آن کرکدارو اندازه آنها تقريبا بزرگ است.

گلهاي نسبتا بزرگ آن به رنگهاي بنفش،سفيد،قرمز،صورتي ، نارنجي و رنگهاي متنوع ديگر قابل رويت ميباشد.

اين گياه براي تزئين حاشيه ها و تپه ها بکاربرده ميشود.

ازدياد و تکثير شمعداني از طريق بذر و قلمه صورت ميگيرد که روش معمول آن تهيه قلمه از اول تابستان تا اواسط پاييز است. قلمه ها را از شاخه هايي که سبز هستند و تقريبا خشبي شده اند تهيه ميکنندوقلمه هاي ريشه دار شده را در اواسط زمستان در گلخانه هابه گلدانهاي کوچک منتقل کرده و در اواسط بهار به زمين اصلي منتقل ميکنند.

شمعداني احتياج به نور کافي داشته و در فصلهاي گرم سال نياز به آب و رطوبت فراوان دارد.

خاک مورد نياز اين گياه خاک باغچه همراه با کود حيواني پوسيده و غني مي باشد.



گل ناز
نام رايج: گل ناز
نام علمي : portulaca grandiflora
نام خانواده : portulacaceae

گل ناز گياهي يکساله بوده که اين گياه داراي شاخه و برگ گوشتي مي باشدو گلهاي آن به رنگهاي مختلف و متنوع سفيد، صورتي، قرمز، نارنجي، زرد، بنفش و حنايي قابل رويت است . از اين گل در حاشيه چمن کاريها در فضاي سبز استفاده ميشود.


ساده ترين روش ازدياد و تکثير اين گياه از طريق بذر مي باشدکه بذر آن در فصل پاييز در کپسولهاي کوچکي تشکيل ميشود و کاشت بذر از ماه فروردين تا خرداد در خاک سبک صورت ميگيرد.

روش ديگر ازدياد گل ناز تهيه قلمه از ساقه هاي گوشتي و کاشت آن در خاکهاي نرم و سبک است که بعد از چند روز قلمه هاي ريشه دار شده در محل اصلي کاشته ميشوند و در مدت کوتاهي شروع به گلدهي خواهند کرد.

گل ناز مکانهاي آفتاب گير و گرم را مي پسندد و خاک آن بايد تا حدودي سبک و هميشه مرطوب باشد و آبياري آن به صورت روزانه انجام ميگيرد.
اسطوقدوس
نام گياه : اسطو خودوس
نام علمي : Lavandula officinalis L.
خانواده : Labiatae

خصوصيات ظاهري گياه :
اسطو خودوس گياهي علفي و چند ساله است که ارتفاع آن به يک متري مي رسد . گلهاي اين گياه در قسمت بالاي برگها گسترده شده و داراي اسپايکهاي بنفش و آبي رنگ مي باشد .


قسمت مورد استفاده :
سرشاخه هاي گلدار ، برگها و اسانس



کاربرد درماني :
اين گياه بادشکن و تب بر بوده و درمان کننده کوليک و ميگرن و سردردهاي عصبي مي باشد و در درمان روماتيسم و التيام زخمها به کار مي رود و در ضمن ضد گرفتگي عضلاني است . محرک و مقوي معده مي باشد . هم چنين روغن اسطو خودوس مرهم خوبي براي بافتهاي مخاطي است ضمن آنکه ملين و ضد عفوني کننده مجاري تنفسي مي باشد .

________________________________________

آراليا
نام فارسي : آراليا
نام علمي : Aralia japonica
نام خانواده : Araliaceae


خصوصيات ظاهري گياه :
برگهاي اين گياه پنجه اي شکل با هفت بريدگي عميق و به رنگ سبز روشن و براق ميباشد که البته نوع ابلق اين گياه نيز وجود دارد.اين گياه سريع الرشد بوده و نگهداري آن آسان مي باشد و در صورتي که مکان آن پر نور باشد گلهاي سفيد خوشه اي رنگي ميدهد.



شرايط نگهداري :
اين گياه مکان روشن را ترجيح ميدهدو نيم سايه را بخوبي تحمل مينمايد و در تابستان هفته اي 2-3 بارو در زمستان هفته اي 1-2 بار نياز به آبياري دارد. عمل غبار پاشي در تابستان روزانه و در زمستان هفته اي 2 بار ميباشد.
خاک مناسب آن سبک بوده و تکثير آن از طريق قلمه زدن در فصل بهار مي باشد.



عمده ترين بيماريهاي گياه :

1-اگر گياه خود را انداخته است به دليل آبياري بيش از اندازه مي باشد، بهتر است صبر کنيد تاسطح خاک گياه خشک شده سپس آبياري نماييد.
2- چنانچه گياه دچار ريزش برگها گردد ممکن است بعلت آبياري کم و تشنگي گياه باشد که بهتر است گياه را آبياري نماييد.
3- اگر برگهاي گياه کوچک و ريز است گياه را در مکان روشن قرار داده و آن رابا کود مايع تقويت نماييد و يا گلدان آن رادر صورتي که نسبت به گياه خيلي بزرگ است تعويض کرده و گلدان کوچکتري را انتخاب نماييد.
4- رنگ پريدگي برگها نيز ميتواند به علت فقر خاک باشد که بهتر است گياه را تقويت نماييد.

________________________________________
بنفشه آفريقايي
نام فارسي : بنفشه آفريقايي
نام علمي : Saintpaulia ionantha
خانواده : ژسزياسه



ريخت شناسي :

گياهي زيبا که برگهاي آن به صورت فشرده حول محور ساقه قرار گرفته و رنگ برگها سبز بوده و داراي کرکهايي مي باشد که حالت مخملي به برگهاي گياه مي دهد .
اين گياه در تمام طول سال گل مي دهد . که رنگ گلبرگهاي آن آبي ، قرمز ، صورتي ، سفيد و بنفش مي باشد . پرچمهاي زرد رنگ اين گياه در کنار گلبرگهاي زيباي آن جلوه فوق العاده اي به گياه داده است .



شرايط نگهداري :

اين گياه به مکاني روشن با نور مناسب احتياج دارد ولي نبايد آن را در معرض اشعه مستقيم خورشيد قرار داد .
آبياري اين گياه با ساير گياهان کمي متفاوت است . اين گياه به آبياري از بالا نيازي ندارد و بهتر است زير گلدان را پر از آب نموده و گلدان را در آن قرار داد . در اين حالت آب از طريق سوراخ ته گلدان به طرف بالا حرکت مي کند و به تدريج آب مورد نياز گياه را در خاک تامين مي نمايد .
اما پس از نيم ساعت بايد آب زير گلداني را خالي نماييد . در هر هفته 2بار آبياري با استفاده از روش بالا براي گياه کافي مي باشد .



از غبارپاشي اين گياه خودداري نموده و براي فراهم کردن رطوبت مورد نياز به زير گلداني سنگ ريزه اضافه کنيد و داخل زير گلداني را پر از آب نماييد . بايد به اين نکته توجه داشته باشيد که انتهاي گلدان نبايد با آب تماس داشته باشد مگر در مواقع آبياري .
خاک مناسب براي اين گياه نيز خاک برگ مي باشد . تکثير آن از طريق قلمه برگ در تابستان و تقسيم بوته در فصل بهار صورت مي گيرد .


عمده ترين بيماريهاي گياه :

گلهاي گياه ريز و پراکنده مي شوند که بهتر است گياه را با کود مايع تقويت نماييد . ( يک قاشق مربا خوري کود مايع را در 2ليتر آب حل نموده و روي گياه را اسپري نماييد .

ممکن است برگها گياه پژمرده شده و حالت افتاده به خود بگيرد که اين مشکل ميتواند به دليل سردي هوا باشد که در اين صورت گياه را به مکان گرم تري انتقال دهيد .

رنگ پريدگي گياه ميتواند به دليل نور مستقيم باشد که بهتر است گياه را به مکان روشن ولي به دور از تابش مستقيم نور آفتاب انتقال دهيد .

گياه سالم و سرحال است ولي گل نمي دهد . بهتر است مکان نگهداري گياه جايي روشن و با نور مناسب باشد . ضمن آنکه مي تواند به علت بزرگي گلدان نيز باشد . علاوه بر آن ميتوان گياه را با مواد غذايي کمکي که به خاک گلدان اضافه مي کنيم تقويت نماييم .
برگهاي گياه حالت سياه رنگ و پوسيده به خود گرفته و گلها نيز پوسيده ميشوند . که به علت آبياري زياد مي باشد .


پاندانوس
نام فارسي : پاندانوس
نام علمي : Pandanus veithii
نام خانواده : Pandnaceae
زادگاه : آسياي شرقي – استراليا

خصوصيات ظاهري گياه :

برگهاي اين گياه كشيده و بلند و به رنگ سبز است كه نوع ابلق آن داراي خطوط سفيد و زرد رنگي در سرتاسر برگ مي باشد و در حاشيه برگها از قاعده تا نوك پوشيده از دندانه هاي ظريف و خارمانند است .

شرايط نگهداري :


نوع سبز آن در سايه مقاوم بوده ولي نوع ابلق آن نياز به مكان روشن دارد .
نياز آبي اين گياه كم بوده در تابستان و زمستان هفته اي يكبار آبياري براي آن كافي است . خاك مناسب آن نيمه سبك بوده و ازدياد آن از طريق پاجوش مي باشد .


عمده ترين بيماريهاي گياه :

ريختن آب روي برگهاي اين گياه سبب پوسيدگي آنهاي مي گردد و بهتر است هنگام آبياري آبرا پاي گياه بدهيد .
وجود نقطه هاي قهوه اي رنگ مانند برروي برگها بخاطر غبارپاشي در مقابل نور آفتاب ميباشد كه بهتر است از اين كار خودداري نمائيد



کروتون
نام رايج : كروتون
نام علمي : variegatum Codiaeum
نام خانواده : Euphorbiaceae

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید