بخشی از مقاله

فهرست:
گیربکس اتوماتیک شماتیک و مسیر قدرت چگونگی کارکرد گیربکس ها و انتقال قدرت
مزیت های گیربکس اتوماتیک
مدل جديد سري ۵ بي ام و
تصاوير اوليه از بی ام و سری 6 مدل 2005
نگاهي بهBMW Z
ب ام و ايکس ۵ مدل ۲۰۰۷
مقايسه ی Porsche Boxster S و BMW Z4M
گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟


منبع:
http://gearbox.blogsky.com/
۱۳۸۶/۰۹/۰۳ - ۰۹:۳۳.

گیربکس اتوماتیک شماتیک و مسیر قدرت چگونگی کارکرد گیربکس ها و انتقال قدرت
توسعه و پیشرفت سیستم های انتقال قدرت باعث می شود که یک طرح جدید گیربکس اتوماتیک شش دنده برای تولید انبوه اماده شود. ساختار این گیربکس ها طوری هستند که به اسانی می توانند به گیربکس های هفت تا نه دنده توسعه یابند. این گیربکس ها می توانند مراحل زیادی از نسبت دنده ها را مدیریت کنند و با استفاده از میدل گشتاور به جای کلاچ به خوبی حرکت کنند. یک موتور الکتریکی بر روی مبدل گشتاور عملیات حرکت و ایستادن را بهبود می بخشد در واقع این موتور در هنگام ایستادن با مقابل با مبدل گشتاور انرژی ان را به صورت الکتریکی ذخیره کرده و در موقع حرکت این انرژی به موتور بازگردانده میشود این موتورمانند یک سیستم انتقال قدرت متغییرcvt است به منظور بهبود عملکرد موتور.


مزیت های گیربکس اتوماتیک
از مزیت های گیربکس اتوماتیک این است که دنده ها را بطور خودکار تعویض می کند و وظایف راننده را کاهش می دهد، در نتیجه او مجبور نخواهد بود در تعویض دنده ها مهارت خاص رانندگی را داشته باشد.در این نوع سیستم های انتقال قدرت ، متناسب با مقاومت مسیر حرکت ،که به وزن،سرعت و موقعیت خودرو بستگی دارد ، در مواقع لزوم تعویض دنده ها بطور خودکار صورت می گیرد.در جعبه دنده های معمولی سرعت بیش از حد و یا ناهماهنگی بین سرعت چرخهابه ویژه اگر راننده غیر ماهر باشد، به استهلاک سریع قطعات خواهد انجامید ، در صورتیکه در جعبه دنده های اتوماتیک راننده تنها به اهرم تغییر وضعیت دنده ها و پدال گاز برای سرعت گیری نیاز دارد. گیربکس های اتوماتیک به مجموعه ای به نام مبدل گشتاور مجهز می باشند.مجموعه نامبرده با روغن کار می کندو دوام کافی دارد . با انتقال حرکت آرام از موتور، از وارد شدن ضربات ناگهانی به اجزای مسیر انتقال قدرت جلوگیری میکند و در نتیجه تعمیرات را کاهش میدهد.


مدل جديد سري ۵ بي ام و
بی ام و جزئيات اهدافش برای سری 5 جديد را اعلتم کرده است. اين مدل که در اروپا در ماه جولای به فروش خواهد رسيد، ترکيبی از تکنولوژی جديد و بدنه ای بسيار سبک را دارا می باشد که موقعيت آن به عنوان بهترين خودرو را حفظ خواهد کرد.



سه مدل اين بی ام و عبارتند از 520i و 530i و 530d و قدرت آنها به ترتيب عبارت است از: 170، 231 و 218 اسب بخار. شتاب صفر تا صد اين 3 مدل نيز به ترتيب 9 ، 6.9 . 7.1 ثانيه می باشد.
اين مدلها 65 کيلوگرم از سری 5 های فعلی سبکتر هستند و اين مساله به همراه تکنولوژی بسيار بالای اين مدل اين ادعا را برای شرکت بی ام و پديد آورده است که اين مدل معيار مقايسه برای اين سبک خودرو است.



قسمت جلوی خودرو و تمام سيستم تعليق از آلومينيوم می باشد و 2 نوع موتور، يکی بنزينی بای-وانوس و ديگری ديزلی 3 ليتری برای اين مدلها وجود دارد.
اين موتورها از نظر مصرف سوخت بسيار اقتصادی هستند.
سيستم دنده دستی 6 سرعته نيز از تغييرات اين مدل جديد است.


در ماه اکتبر مدل 545i نيز عرضه خواهد شد که دارای 8 سيلندر و 4400 سی سی حجم و 333 اسب بخار قدرت می باشد.

سيستم فرمان فعال
اين يکی از ويژگی های جديد تکنولوژيک اين مدل است. در اين سيستم نسبت حساسيت فرمان با توجه به شرايط جاده و سرعت تغيير می کند و در سرعت های پايين حساسيت فرمان بالاتر است تا راحت تر بتوان در شهر حرکت کرد و يا پارک کرد و در سرعت های بالا حساسيت کمتر می شود تا خودرو دارای تعادل بهتری در سر پيچها باشد.


سيستم کروز کنترل فعال
در اين سيستم راننده علاوه بر ثابت کردن سرعت خودرو توسط کروز کنترل، فاصله دلخواه با خودروی مقابل را نيز مشخص می کند و در صورتيکه فاصله تا خودروی مقابل کمتر از آن مقدار شود، بصورت اتوماتتيک سرعت کاسته خواهد شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید