بخشی از مقاله

KDE چيست‌ ) لینوکس )
دراین ارائه سعی شده‌ تا اطلاعات‌ و ساختاری برای آنها كه‌ با KDE و پروژه‌ی آن‌ تازه ‌آشنا شده‌اند فراهم‌ گردد. تصور ما بر اين‌ است‌ كه‌ دامنه‌ وسيعی از موضوعات‌ مرتبط با KDE و پروژه‌ی آن‌ راپوشش‌ داده‌ايم‌ و اميدواريم‌ كه‌ بتوانيد از پروژه‌ی KDE و گسترش‌ و رشد آن‌ درك‌ و تصويری صحيح‌ كسب ‌نماييد.


نگاه‌ كلی
محیط KDE نرم‌افزار قدرتمند روميزی است‌ كه‌ ﺑﻪ ﻁﻮﺭ ﺷﻔﺎﻑ ﺩﺭ شبكه ﻛﺎﺭ ﻛﺮﺩﻩﻭ‌ برای كاربران‌ ايستگاههای كاری ‌يونيكس‌ طراحی شده‌ است. KDE بدنبال‌ رفع‌ نياز به‌ يك‌ محيط آسان‌ برای ايستگاههای كاری يونيكس‌ است‌، مانند آنچه‌ در سيستم‌ عامل‌ كامپيوترهای اپل‌ و يا ويندوز می‌بينيد. ما معتقديم‌ كه‌ امروزه‌ بهترين‌ سيستم ‌ عامل‌ موجود يونيكس‌ است‌. اگرچه‌ عدم‌ وجود يك‌ محيط آسان‌، مانعی است‌ بر سر راه ‌ گسترش‌ استفاده‌ از اين‌ سيستم‌ عامل‌ تابعنوان‌ يك‌ سيستم‌ مرسوم‌ در منازل‌ و دفاتر كار مورد استفاده‌ قرار گيرد، در واقع‌ يونيكس‌، برای افرادی كه‌در زمينه‌ تكنولوژی اطلاعات‌ بصورت‌ حرفه‌ای فعاليت‌ دارند يك‌ سيستم‌ عامل‌ بی‌همتاست‌ و هنگامی كه‌ صحبت‌ ازقابليت‌ اطمينان‌، اندازه‌پذيری و در دسترس‌بودن‌ به‌ ميان‌ باشد هيچ‌ رقيبی برای يونيكس‌ يافت‌ نمی‌شود. يونيكس‌ بازار سيستم‌های Server را هدف‌ قرار داده‌ و بهترين‌ بستر برای انجام‌ امور حرفه‌ای و عملی است‌. بدون‌ يونيكس‌ اينترنت‌ وجود نداشت‌، ولی يونيكس‌ برای كاربران‌ ميانی كامپيوتر مناسب‌ نيست‌. گرچه‌ ‌اين‌ عبارت‌ با وجود نسخه‌ هايی از آن‌ از قبيل GNU/Linux، FreeBSD و NetBSD كه‌ برروی اينترنت‌ موجود هستند و هر کدام‌ در اندازه‌پذيری و قابليت‌ اطمينان‌ ﺑﻰ ﻧﻆﻴﺮ ﻫﺴﺘﻨﺩ، عبارتی كاملا صحيح‌ نيست


‌. KDE يك‌ محيط روميزي:با وجود KDE هم‌اكنون‌ محيطی قدرتمند و آسان‌ برای يونيكس‌ وجود دارد. بهمراه يك‌ نسخه‌ی رايگان‌ از يونيكس‌ نظير Linux، مجموعه‌ Unix/KDE بستری كاملا رايگان‌ برای همگان‌ فراهم‌ می‌آورد كه‌ می‌توان‌ از آن‌ استفاده‌ نموده‌ و يا حتیﻛﺪ آنرا تغيير دهند. گرچه‌ همواره‌، موقعيت‌ رشد و گسترش‌ وجود دارد ولی براين‌ باور هستيم‌ كه‌ در وضعيت‌ فعلی هم‌ به‌ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ مناسبی در ميان‌ سيستم‌ عامل‌های تجاری روميزی دست ‌يافته‌ايم‌. اميدواريم‌ كه‌ تركيب‌ يونيكس‌ و KDE محيطی را كه‌ سالها حرفه‌ای‌ها و دانشمندان‌ از آن‌ استقبال‌ كرده‌اند را در سطح‌ كاربران‌ متوسط هم‌ فراهم‌ نمايد.


KDE قالبی برای ايجاد و گسترش‌ برنامه‌های كاربردي:
توليد نرم‌افزار در يونيكس‌ X11 كار بسيار سخت‌ و زمانگيری بود. KDE متوجه‌ اين‌ موضوع‌ می‌باشد كه‌ارزش‌ يك‌ بستر نرم‌افزار بر پايه‌ی كاربردهای پيشرفته‌ و مناسبی است‌ كه‌ در آن‌ برای كاربران‌ نهايی در نظرگرفته‌ می‌شود. بر اين‌ اساس‌، پروژه‌ KDE بستر توليد برنامه‌های اسنادی درجه‌ اولی را بهمراه‌ پياده‌سازی ‌پيشرفته‌ترين‌ فن‌آوری‌ها در اين‌ زمينه‌ فراهم‌ آورده‌ و بدين‌ ترتيب‌ خود را در صف‌ اول‌ ﺭﻗﺎﺑﺖ با محصولات ‌پركاربری از قبيل‌ فن‌آوری MFC/COM/Activex شركت‌ ميكروسافت‌ قرارداده‌ است‌. مجموعه‌ی فن‌آوری اسنادی KDE KPart ، به‌ برنامه‌نويسان‌ اين‌ قابليت‌ را می‌دهد كه‌ نرم‌افزارهای سطح‌ بالا و پيشرفته‌ای را با اين‌ فن‌آوری به‌سرعت‌ ايجاد نمايند.


KDE و مجموعه‌ نرم‌افزارهای اداری‌ با بهره‌گيری از محيط ايجاد برنامه‌ در KDE تعداد زيادی برنامه‌ی كاربردی برای اين‌ محيط ايجاد شده.‌ ‌گروهی از اين‌ برنامه‌ها در ﺑﺨﺶ ﭘﺎﻳﻪﺍﻯ KDE ﺩﺭﺩﺳﺘﺮﺱﻫﻤﮕﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ. هم‌اكنون‌ KDE در حال‌ توليد و تكميل‌ يك‌ مجموعه‌ نرم‌افزار اداری‌، مبتنی بر فن‌آوری KDE KPart است‌ كه‌ شامل‌ يك‌ نرم‌افزار صفحه‌ گسترده‌، يك‌ نرم‌افزار ارائه‌ كننده‌ (Presentation)، يك‌ سامان‌دهنده‌ (سررسيد) و نرم‌افزار پست‌ الكترونيك‌ و غيره‌ می‌باشد. KPresenter نرم‌افزار ارائه‌ دهنده‌ی KDE با موفقيت‌ در بسياری ازسمينارها و جلسات‌ برای نمايش‌ و ارائه‌ مطلب‌ بكار گرفته‌ شده‌ است‌.

حال به بررسي موضوعات زير مي پردازيم:
ـ پروژه‌ی KDE ـ جهانی شدن‌ KDE
ـ چرا به‌ KDE نياز است‌؟ ـ KDE از نگاه‌ طراحان‌ و برنامه‌نويسان‌ـ KDE از نگاه‌ كاربر ـ Koffice
ـ وضعيت‌ فعلی گسترش‌ استفاده‌ از KDE KDE- یک سفر هیجان انگیزـ مختصری از تاريخچهKDE
ـ حقايق‌ و توانايی‌های KDE
ـ كنترل‌ پروژه KDEـ مدل‌ گسترش KDE


ـ فلسفه‌ و هسته‌ مركزی KDE
)- نگارش‌ Qt (از رده‌ خارج‌ شده‌از اواخر دهه‌ی ۶۰ میلادی که یونیکس، در آزمایشگاه‌های شرکت بل زاده شد، تا به امروز، این سیستم همواره به قدرت و پایداری مداوم معروف بوده است. در تمامی این سال‌ها یونیکس بر روی رایانه‌های Mainframe و کارگزارهای پیشرفته حکمرانی کرده است. اگر یونیکس نبود، امروزه اینترنت وجود نمی‌داشت. TCP/IP، پست الکترونیکی، و بسیاری دیگر از قراردادها و برنامه‌هایی که امروزه مورد استفاده‌ی کاربران رایانه هستند، با یونیکس متولد شدند و رشد یافتند. اما، در تمام این دوران، استفاده‌ از یونیکس هیچگاه برای کاربران معمولی رایانه آسان نبود. استفاده از یونیکس نیازمند دانش نسبتا بالای رایانه بود، و بر عکس ویندوز یا مکینتاش، محیط گرافیکی جذابی برای آن وجود نداشت. تلاش‌های شرکت‌هایی همانند Wind River و NEXT Step نیز در راه ساده کردن یونیکس نتیجه نداد؛ این عوامل، جنگ یونیکس‌ها با یکدیگر، و یک سری دادگاه‌های حقوقی از طرف شرکت AT&T دست در دست هم داده، گسترش یونیکس در بازار رایانه‌های خانگی را متوقف کرده و راه را برای ویندوز مهیا ساختند.


در این حال بود که پروژه‌ی KDE در اواخر سال ۱۹۹۶ به وجود آمد. اهداف KDE عبارت بودند ازآماده سازی بستری مناسب برای نوشتن نرم‌افزار برای یونیکس و گنو/لینوکس؛ و فراهم کردن محیط گرافیکی جذاب برای ایستگاه‌های کاری یونیکس و گنو/لینوکس. KDE در ابتدا یک پروژه‌ی عمدتا آلمانی بود، که به مرور زمان گسترش یافت و امروزه بدل به شبکه‌ای از مهندسان نرم‌افزار معتقد به نرم‌افزار آزاد در سراسر جهان شده است.

KDE که مخفف "K Desktop Environment" می‌باشد، با پیشرفت خیره‌کننده‌اش طی سال‌های اخیر، تبدیل به تاج طلایی پروژه‌های نرم‌افزار آزاد گردیده است، به گونه‌ای که جدیدترین نسخه‌ی آن یعنی نسخه‌ی ۱/۳ هم از نظر زیبایی و چشم نوازی، و هم از نظر قابلیت‌ و کارایی با محیط‌های ویندوز و مکینتاش رقابت می‌کند، و به اعتقاد بسیاری، حتی از آن‌ها پیشی گرفته است. محیط میزکار KDE شامل برنامه‌ها و نرم‌ افزارهای گوناگون و متنوعی می‌باشد. نرم‌افزار‌های شبکه، برنامه‌ی FTP ، پست الکترونیکی (KMail) و گفتگوی مستقیم (Kopete) ؛ نرم‌افزارهای گرافیکی و ویرایش تصویر (Kontour)، پخش موسیقی (noatun) ، پخش فیلم (!aKtion) و کار با دوربین‌های دیجیتال (Kamera) و پویشگر (Kooka) و چاپگر (Kdeprint) ، نرم‌افزار‌های مدیریت سیستم همانند مرکز کنترل، مرورگر صفحات وب (Konqueror) ، نرم‌افزارهای دورنما (KFax) ، طراحی صفحات وب (Quanta) ، محیط برنامه‌نویسی (KDevelop) ، تعدادی بازی (Kdegames) ، نرم‌افزارهای آموزشی (Kdeedu) ، و یک مجموعه‌ی کامل نرم‌افزارهای اداری (KOffice) شامل واژه‌پرداز (KWord) ، صفحه‌گسترده (KSpread) ، نمایش KPresenter و بسیاری نرم‌افزار‌های دیگر، محیطی کامل را برای کاربران فراهم کرده‌اند.


با توجه به سرعت پیشرفتی که KDE از خود نشان داده است، پیش‌بینی آینده‌ی آن کاری بس دشوار است. به تازگی دولت آلمان طی پروژه‌ای با نام Kroupware ، اق

دام به اضافه کردن پاره‌ای امکانات به KDE کرده است. سایر دولتهای اروپایی نیز همگی مشغول بررسی KDE می‌باشند. شرکت Apple برای ساخت مرورگر جدید خود به نام Safari ، از مرورگر Konqueror، استفاده کرده و پیشرفت‌های خود به این مرورگر را در اختیار پروژه‌ی KDE قرار داده است. همگی نشانه‌ها بیانگر آن است که آینده‌ی درخشانی در انتظار این پروژه می‌باشد وسناریوی "یونیکس سخت است" دیگر صادق نیست. ترکیب KDE/لینوکس آماده‌ی فتح رایانه‌های رومیزی می‌باشد.


فارسیKDE چیست؟ پروژه‌ی فارسیKDE از آنجا شروع شد، که تعدادی عاشق لینوکس و نرم‌افزار آزاد متوجه شدند که در لیست زبان‌های محیط گرافیکی محبوب آن‌ها یعنی KDE، جای فارسی خالی است. در سال ۱۹۹۹، مدیر پروژه‌ی فارسی KDE با مسؤلین KDE تماس گرفت و مشخص شد که KDE هنوز از زبان‌های راست به چپ، مانند فارسی، پشتیبانی نمی‌کند. برنامه‌نویسان KDE در آن زمان گفتند که با عرضه‌ی نسخه‌ی 3.0KDE ، این پشتیبانی صورت خواهد گرفت. در آن زمان، طرح صفحه‌کلید امروزی لینوکس با پیروی از مصوبات شورای عالی انفورماتیک کشور طراحی شد، و همچنین پشتیبانی زبان‌های راست به چپ در KDE نیز فعال گردید. با عرضه‌ی نسخه‌ی 3.0 KDE در ماه می سال ۲۰۰۲، کار ترجمه‌ی KDE شکل جدی به خود گرفت.


لازم به ذکر است که تا کنون تنها قسمت اولیه، یعنی پایه‌ی 3.1KDE به فارسی ترجمه شده است. هر چند که خود همین پایه، شامل تعداد زیادی نرم‌افزار، و تقریبا مهمترین نرم‌افزارهای KDE می‌شود، اما هنوز تعداد بسیاری از نرم‌افزارهای KDE ترجمه نشده باقی مانده‌اند، برای نسخه‌ی 3.2 KDE، قرار است تعداد بیشتری از نرم‌افزارهای KDE ترجمه شده، و همچنین سیستم تقویم جلالی (هجری شمسی) به آن افزوده گردد.

26دلیل برای مهاجرت به لینوکس
بسیاری از نهادهای دولتی، موسسات آموزشی و تجاری در گوشه و کنار جهان به سرعت در حال انتقال سیستم ‌عامل رایانه‌های خود از ویندوز مایکروسافت به لینوکس می‌باشند. آنها برنامه‌های کاربردی خود را نیز از نرم‌افزار تجاری به نرم‌افزار آزاد منتقل می‌کنند. برای انجام این کار حداقل 25 دلیل قانع‌کننده وجود دارد:


1. از آنجایی که لینوکس همانند دیگر نرم‌افزارهای آزاد، تحت مجوز نرم‌افزار آزاد بوده در نتیجه به رایگان در اختیار همه افراد قرار دارد. این محصول را می‌توان به رایگان از اینترنت دریافت کرده یا با پرداخت هزینه اندکی خریداری نمود. به علاوه از یک رونوشت آن می‌توان بر روی هر تعداد رایانه‌ای که وجود دارد استفاده نمود. این ویژگی دقیقاً برخلاف ویندوز مایکروسافت بوده زیرا برای نصب آن بر روی هر رایانه در حدود 100 دلار یا بیشتر باید پرداخته شود.


2.از آنجایی که لینوکس، نرم‌افزاری آزاد می‌باشد، در نتیجه در کد منبع آن می‌توان هرگونه تغییری به وجود آورد. در صورتی که نسخه تغییر یافته مجدداً در خارج از سازمان توزیع نشود می‌توان آنرا به صورت پنهانی نگهداری نمود. این مورد نیز برخلاف ویندوز مایکروسافت بوده زیرا ایجاد تغییر در ویندوز امکان‌پذیر نمی‌باشد. کد منبع، نسخه اصلی یک برنامه بوده که توسط برنامه‌نویس و با استفاده از زبانهای برنامه‌نویسی نوشته شده و هنوز توسط مترجم به شکلی که مستقیماً برای CPU رایانه قابل درک باشد تغییر پیدا نکرده است. وجود کد منبع برای ایجاد تغییر در یک برنامه ضروری می‌باشد. این امکان که بتوان با آزادی کامل به بررسی و تغییر کد منبع پرداخته و این تغییرات را به خارج از سازمان منتقل نکرد برای بسیاری از سازمانها حائز اهمیت است.


3. در اینترنت پشتیبانی بسیار خوبی از لینوکس انجام شده به عنوان مثال در گروه‌های خبری. برخی از افراد این طور بیان می‌کنند که این پشتیبانی حداقل به اندازه پشتیبانی از سیستم ‌عامل اختصاصی که به ازای دریافت مبلغی انجام می‌شود خوب است. همچنین می‌توان در صورت تمایل از پشتیبانی تجاری لینوکس نیز استفاده نمود. نمونه‌هایی از پشتیبانیهای انجام شده از سیستم عامل شامل کمک به سفارشی کردن، نصب برنامه‌های جدید برای برطرف کردن نقایص و خطرات امنیتی می‌باشد. خوشبختانه نیاز به دو مورد آخر در رابطه با لینوکس اندک است.


4.احتمال اینکه در آینده پشتیبانی در لینوکس بنا بر دلایلی مانند به روز نبودن آن متوقف شود کم است. زیرا کد منبع همیشه در دسترس افرادی بوده که آن را از طریق اینترنت، به رایگان پشتیبانی می‌کنند و یا در دسترس شرکتهایی قرار داشته که این کار را به ازای دریافت مبلغی انجام می‌دهند. برخلاف این ویژگی، پشتیبانی از ویندوز مایکروسافت و دیگر محصولات اختصاصی که کد منبع آنها در دسترس عموم قرار ندارد کار دشواری است.


5.در رابطه با به روز نبودن و مهجور شدن لینوکس، دغدغه‌های اندکی وجود دارد زیرا معماری یونیکس که لینوکس بر اساس آن ارائه شده بیش از 35 سال است که بررسی و به روز شده و ثابت کرده که بسیار کارآمد، مطمئن و قدرتمند می‌باشد. انجام به روزرسانی همچنان ادامه داشته اما نسخه‌های جدید نیز با معماری مبتنی بر یونیکس سازگار هستند.
6. کاربران لینوکس ملزم به انجام به‌روز‌رسانی نیستند، زیرا از نسخه‌های قدیمی‌تر همچنان پشتیبانی شده، نسخه‌های جدیدتر نیز به رایگان موجود بوده و با نسخه‌های قدیمی نیز سازگار هستند. تولیدکنندگان محصولات اختصاصی تمایل دارند که کاربران دارای نسخه‌های قدیمی‌تر را مجبور کنند تا محصولات جدیدتری را خریداری نمایند.
7. در صورتی که کاربر نسخه رایگانی انتخاب نماید برای انجام به‌روز‌رسانی نیازی به پرداخت هزینه مربوط به مجوز ندارد. به علاوه هزینه مربوط به دریافت سخت‌افزار، آموزش و تغییر برنامه‌ها (هزینه به‌روز‌رسانی) به علت سازگاری نسخه‌های جدید با نسخه‌های قدیمی، ناچیز می‌باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید