بخشی از مقاله

MP3 يک سيستم فشرده سازى براى فايل هاى صوتى است که با استفاده از آن حجم فايل ها بدون تاثير منفى در کيفيت صدا ، کاهش پيدا مى نمايد . هدف اصلى سيستم فوق ، فشرده سازى يک فايل صوتى بگونه اى است که اولا" کيفيت آن افت نکرده و ثانيا" حجم آن به ميزان قابل توجهى کاهش پيدا نمايد .
در اکثر موارد، ميزان فشرده سازى بين ده تا چهارده برابر يک فايل صوتى معمولى است . مثلا" يک فايل موزيک که داراى ظرفيتى معادل سى و دو مگابايت است ، پس از تبديل به فرمت MP3 ، ظرفيت آن به سه تا چهار مگابايت کاهش پيدا مى نمايد . ايده اوليه سيستم فشرده سازى MP3 به سال هاى 1988 و 1999 بر مى گردد .

MPEG که از کلمات Moving Picture Experts Group اقتباس شده است ، نام گروهى است که سيستم فشرده سازى داده هاى ويديوئى را پياده سازى نموده است . فيلم هاى DVD ، سيستم هاى پخش HDTV و DSS ماهواره اى از مدل فشرده سازى MPEG به منظور کاهش ظرفيت فيلم ها استفاده مى نمايند . سيستم فشرده سازى MPEG شامل يک زير سيستم ديگر به منظور فشرده سازى صدا مى باشد که MPEG Audio Layer-3 ناميده
شده و به MP3 معروف شده است .

مدل ( Apple iPod (40GB
آيا کيفيت فايل هاى MP3 بهتر از سى دى است ؟
با توجه به اين که MP3 از يک روش فشرده سازى به منظور ذخيره اطلاعات استفاده مى نمايد ، برخى از داده هاى غير ضرورى در زمان فشرده سازى حذف مى گردند . بديهى است کيفيت فايل هاى فوق نسبت به ساير فرمت هاى ذخيره سازى که از روش خاصى به منظور فشرده سازى استفاده نمى نمايند ، کمتر خواهد بود . فشرده سازى فايل هاى صوتى با استفاده از سيستم MP3 ، مبتنى بر مجموعه حقايقى در رابطه با توانائى انسان در شنيدن صوت است :
گوش انسان قادر به شنيدن برخى صداها نمى باشد .
گوش انسان توانائى شنيدن برخى صداها را بهتر از ساير صداها دارد .

در صورتى که دو موزيک بطور همزمان پخش شوند، ما صرفا" قادر به شنيدن موزيکى مى باشيم که صداى آن بيشتر است .
با توجه به موارد قوق ، مى توان بخش هاى خاصى از يک موزيک را حذف نمود، بدون اين که تاثير قابل توجهى بر روى کيفيت صدا براى شنونده را بدنبال داشته باشد .نسخه هاى MP3 موزيک ها داراى کيفيتى دقيقا" مشابه سى دى original نخواهند بود، چراکه بخش هاى اندکى از موزيک حذف مى گردد .

دستگاه هاى پخش فايل هاى MP3
همزمان با استفاده گسترده از فرمت MP3 و دستاوردهاى آن ، توليد و عرضه دستگاه هاى پخش فايل هايMP3 مورد توجه توليد کنندگان اين عرصه قرار گرفت . دستگاه هاى فوق مشابه ضبط صوت هاى کوچک و يا CD Player مى باشند ، با اين تفاوت عمده که داراى ابعادى کوچکتر بوده و در آنان از حافظه هاى خاصى استفاده مى شود ( استفاده از حافظه solid state در مقابل رسانه هاى ذخيره سازى فيزيکى نظير نوار و يا CD ) . مهمترين تفاوت بين يک دستگاه CD Player قابل حمل با يک MP3 Player :
بايت هاى حاوى موزيک بر روى CD ذخيره مى گردند ( نه درون حافظه ) .
بايت هاى حاوى موزيک بر روى CD فشرده شده نمى باشند .
تمامى دستگاه هاى MP3 Player داراى يک برنامه نرم افزارى خاص به منظور انتقال فايل هاى MP3 به درون حافظه player مى باشند.

نحوه عملکرد MP3 Player
در زمان پخش يک فايل صوتى نظير يک موزيک توسط MP3 Player ، عمليات زير انجام مى شود :
خواندن بايت به بايت موزيک از حافظه
خارج نمودن اطلاعات از حالت فشرده
اجراى يکايک بايت ها با استفاده از يک مبدل آنالوگ به ديجيتال
تقويت سيگنال آنالوگ

اجزاى يک MP3 Player
MP3 Player داراى بخش هاى متعدد زير است :
پورت داده
حافظه
ريزپردازنده
پردازنده سيگنال ديجيتال ( DSP )
نمايشگر
کنترل ها و دکمه هاى لازم به منظور پخش موزيک
پورت صدا

تقويت کننده ( آمپلى فاير )
منبع تغذيه
دستگاه هاى MP3 Player به منظور انتقال داده از پورت هاى USB ، FireWire و موازى استفاده مى نمايند . دستگاه هائى که از پورت USB استفاده مى نمايند ، داده خود را با سرعت بمراتب بيشترى نسبت به پورت هاى موازى منتقل مى نمايند .
فايل هاى MP3 در حافظه Player ذخيره مى گردند . در اين رابطه از حافظه هاى متفاوتى استفاده مى شود :
حافظه فلش داخلى
کارت هاى فشرده فلش
کارت هاى هوشمند

ميکرو درايوهاى داخلى
دستگاه هاى MP3 Player که از يک هارد ديسک کوچک و ظريف استفاده مى نمايند ، قادر به ذخيره اطلاعاتى بيش از ده تا پانزده برابر حافظه هاى فلش مى باشند .
ريزپردازنده به منزله مغز يک Player بوده که با استفاده از آن کنترل هاى Playback ورودى کاربر را مانيتور نموده ، اطلاعات مرتبط با يک موزيک بر روى نمايشگر LCD نمايش داده شده و با تراشه DSP به منظور پردازش سيگنال ديجيتال ارتباط برقرار مى گردد . DSP ، داده مرتبط با يک موزيک را از حافظه خوانده و پس از بکارگيرى افکت هاى خاص و يا EQ آن را براى تقويت کننده ارسال مى نمايد . DSP ، از يک الگوريتم خاص به منظور برگرداندن فايل هاى فشرده به حالت عادى استفاده نموده و در نهايت يک مبدل سيگنال ديجيتال به آنالوگ، بايت هاى مورد نظر را به امواج تبديل مى نمايد .

تمامى دستگاه هاى MP3 Player از باطرى استفاده نموده و مى توان چندين ساعت از دستگاه بدون نياز به شارژ مجدد ، استفاده نمود . برخى از دستگاه هاى Player داراى يک آداپتور AC مى باشند که مى توان آنان را به برق شهرى متصل نمود . برخى نمونه هاى ديگر داراى يک آدپتور DC به منظور استفاده در اتومبيل مى باشند .

نحوه انتخاب يک دستگاه MP3 Player
در زمان انتخاب يک MP3 Player پارامترهاى متعددى بررسى مى گردد :
نوع پورت اتصالى ( USB ، Firewire و يا موازى )
ميزان حافظه
نوع حافظه
سيستم عامل حمايت شده
در صورتى که کامپيوتر شما داراى يک پورت USB است ، پيشنهاد مى گردد دستگاهى انتخاب شود که از پورت فوق حمايـت مى نمايد .

نرخ انتقال اطلاعات در پورت هاى USB ، FireWire و موازى :
شرکت seagate حال توسعه فن آوری جدیدی برای ذخیره سازی اطلاعات بر روی هارد دیسک است که به نام ذخیره سازی عمودی یا همان perpendicular recording شناخته می شود. این شرکت جزء نخستین شرکتهایی می باشد که قصد دارد از این فن آوری در محصولات خود استفاده کند.
به گزارش بخش خبر تراشه از persianmind، بنابر بر اعلام شرکت seagate، سومین شرکت بزرگ تولید کننده هارد درایو، این شرکت در آینده نزدیک هارد درایو هایی به بازار عرضه خواهد کرد که از این تکنولوژی بهره برده و دارای قدرت ذخیره سازی بیشتری نسبت به هارد های معمولی می باشد.
در تکنولوژی حال حاضر، بیتها به شکل خوابیده بر روی سطح دیسک قرار میگیرند ولی در تکنولوژی ذخیره سازی عمودی، بیتها به شکل ایستاده بر روی سطح دیسک قرار میگیرند و فضای کمتری اشغال میکنند، در نتیجه اطلاعات بیشتری بر روی دیسک ذخیره خواهدشد. درایو های تولید شده با این تکنولوژی دارای وزنی مشابه هارد درایوهای موجود بوده و قابلیت ذخیره کردن و خواندن اطلاعات را با سرعتی مشابه هارد درایو های موجود را داراست.

نایب رئیس بخش فروش جهانی seagate، رندی لی ذکر کرد : " ما نزدیک به 8 تا 10 درصد از سود شرکت را بر روی تکنولوژی ذخیره سازی عمودی سرمایه گذاری کردیم و این روند چندین سال ادامه داشت . ما اولین شرکتی خواهیم بود که این تکنولوژی را ارائه خواهیم کرد."

شرکت "اينتل" بزرگترين شرکت توليدکننده تراشه هاى رايانه اى جهان ، امروز فن آورى به روز شده "سنترينوى" خود را که ويژه سخت افزار رايانه هاى لپتاپ است ، عرضه ميکند. به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس از سن خوزه ، فن آورى "سنترينو"(Centrino) را که اولين بار در سال۲۰۰۳ شرکت "اينتل" معرفى کرد، متشکل از يک پردازنده ، "چيپ ست " (chipset) و يک راديوى بيسيم است که به منظور استفاده در رايانه هاى لپتاپ طراحى شده است . به نظر ميرسد فن اورى "سنترينو"ى جديد شرکت "اينتل" که "سوناما" نام گرفته ، توانايى لپتاپهاى استفاده کننده از آن را در زمينه فعاليتهاى صوتى تصويرى و همچنين بازيهاى رايانه هاى افزايش خواهد داد. فن اورى "سنترينوى" جديد با هدف بالابردن سرعت محاسباتى، کارايى، کاهش مصرف برق و کاهش ابعاد رايانه هاى لپتاپ طراحى شده است .

شرکت "اينتل" اعلام کرد سرعت محاسباتى (کلاک اسپيد) پردازنده "پنتيوم ام " مورد استفاده در سنترينوى جديد افزايش يافته و حافظه هاى مورد استفاده در آن نيز بهبود پيدا کرده اند. به علاوه تراشه گرافيکى جديد اين مجموعه سخت افزارى با بازيهاى سه بعدى رايانه اى و تصاوير جديد و با کيفيت بالاى "ديويدى" به خوبى هم خوانى دارد و "چيپ ست " آن از استانداردهاى پيشرفته صوتى نظير "دالبى ديجيتال" پشتيبانى ميکند. شرکت "اى ام دى" مهمترين رقيب "اينتل" در زمينه توليد پردازنده هاى رايانه هاى شخصى، بر خلاف "اينتل" که به توليد مجموعه اى از سخت افزارهاى مورد استفاده در لپتاپها روى آورده ، تنها به توليد پردازنده هاى اين رايانه ها مشغول است . "اى ام دى" چندى پيش از توليد يک پردازنده سريع و کم مصرف جديد به نام "توريون " خبر داده بود.


چگونه مي توان با استفاده از ويندوز جديد ارتباط نزديك تري ميان لپ تاپ ها و گوشي هاي تلفن همراه پيشرفته برقرار كرد؟
- در سيستم عامل لانگ هورن از تكنولوژي هاي متنوع بي سيم استفاده خواهد شد تا اين كه مشكلي در زمينه تبادل اطلاعات ميان لپ تاپ و گوشي تلفن همراه وجود نداشته باشد.

قرار بود ويندوز جديد زودتر از سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه بشود اما تأخيرهاي بوجود آمده باعث نااميدي دوستداران كامپيوتر شده است، چه پاسخ قانع كننده اي براي آنها داريد؟
- بسياري از مردم تصور مي كنند كه ويندوز جديد تنها تفاوت هاي كوچكي با ويندوز حال حاضر دارد، در حالي كه اين چنين نيست چون قرار است تغييرات عمده اي در سيستم عامل ويندوز ايجاد كنيم كه انجام اين تغييرات بسيار زمان بر است.

آيا از تكنولوژي win OE در لانگ هورن استفاده خواهد شد؟
- از اين تكنولوژي در سيستم عامل مشتري استفاده نخواهد شد، بلكه امكان استفاده آن در سيستم عامل سرور وجود دارد.

گفته مي شود كه ويندوز لانگ هورن در ۷ ورژن متفاوت عرضه خواهد شد تا تمام افراد جامعه براساس نوع فعاليت خود بتوانند از آن استفاده كنند، در اين مورد بيشتر توضيح بدهيد.
- ما تاكنون در اين رابطه خبري منتشر نكرده ايم.

مايكروسافت مدعي است كه بخش امنيتي سيستم عامل جديد بسيار پيشرفته است، آيا اين موضوع واقعيت دارد؟
- ويندوز جديد كاملاً امن و قابل اطمينان خواهد بود. هدف، از طراحي اين سيستم عامل، امكان سير در اينترنت با يك ويندوز كاملاً محافظت شده است.

نقش كارت ID در لانگ هورن چيست؟
- فكر مي كنم كه منظور شما كارت Info باشد كه در حال حاضر مشغول تحقيقات بيشتري هستيم و هنوز زود است در مورد آن اظهار نظر كنيم.

آيا لانگ هورن بيشتر يك تكنولوژي مفيد براي سرورها مي شود؟
- هم براي سرورها مفيد است و هم براي كامپيوترهاي شخصي و كاربران.

آيا قصد داريد از تكنولوژي جديد TPM نيز استفاده كنيد؟
- بله البته ابتدا در لپ تاپ ها.

پس از ورود لانگ هورن به بازار تا چه زماني اين سيستم عامل كارايي خواهد داشت؟
- لانگ هورن، بهترين سيستم عامل جهان در ۱۰ سال آينده خواهد بود، چون مايكروسافت سرمايه گذاري عظيمي در حوزه بازاريابي انجام داده است.

آيا پيش از عرضه لانگ هورن شاهد ورود IE7 به بازار خواهيم بود؟
- شايد اما پاسخ قطعي نمي دهم.

داستان پرفراز و نشيب لانگ هورن
لانگ هورن در واقع، ورژن آينده سيستم عامل ويندوز است كه نسخه بسيار پيشرفته تر ويندوز SP3 XP و سرور ويندوز ۲۰۰۳ به شمار مي آيد.
ابتدا قرار بود اين سيستم عامل در اوايل سال ۲۰۰۶ به بازار عرضه بشود اما چون مايكروسافت قصد دارد تكنولوژي هاي تازه تر را وارد اين سيستم بكند، عرضه آن در حدود يك سال به تعويق افتاد.از جمله ويژگي هاي اين ويندوز جديد مي توان به وجود قابليت هاي ضبط DVD در داخل سيستم و برنامه جديد نصب اشاره كرد كه با بهره از اين برنامه مي توان تنها طي ۱۵ دقيقه، لانگ هورن را روي كامپيوتر نصب كرد.

همچنين با استفاده از لانگ هورن مي توان به مشاهده برنامه ها و انيميشن هاي سه بعدي پرداخت.
شركت مايكروسافت مدعي است كه اين سيستم عامل تحول بزرگي در حوزه كامپيوتر بوجود خواهد آورد و از سال ۲۰۰۷ به بعد، تقريباً تمام كاربران جهان به دليل قابليت هاي اين سيستم مجبور به استفاده از آن خواهند شد. حتي مقامات مايكروسافت مي گويند حداقل تا ۱۰ سال ديگر، سيستم عامل ديگري قابليت مقابله با لانگ هورن را نخواهد داشت.

نحوه انتحاب هارد دیسک :
هارد دیسک (Hard disk ) ، يکی از مهمترين عناصر سخت افزاری درکامپيوتر پس از پردازنده و حافظه است. از هارد دیسک ، بمنظور ذخیره سازی اطلاعات استفاده می گردد . اطلاعات مربوط به راه اندازی سیستم ، برنامه ها و داده ها، جملگی بر روی هارد دیسک ذخیره می گردند. در زمان انجام برخی عملیات خاص توسط کامپیوتر، نظیر ویرایش فیلم ها ، بازی های کامپیوتری و یا پخش موزيک ، استفاده از یک هارد دیسک با ظرفيت بالا، سرعت مناسب و قابل اطمينان ، بطرز محسوسی بهبود محيط عملياتی خصوصا" ذخيره و بازيابی اطلاعات را بدنبال خواهد داشت .
در ساليان اخير تکنولوژی ساخت هارد دیسک بسرعت و در ابعاد متفاوت رشد و گسترش يافته است . در اين مقاله ، به بررسی پارامترهای لازم در خصوص انتخاب يک هارد ديسک خواهيم پرداخت .

جايگاه هارد ديسک
با توجه به رشد چشمگیر تکنولوژی ساخت هارد دیسک ، ظرفيت آنان درفواصل زمانی بين دوازده تا هيجده ماه ، دو برابر می شود . بدين ترتيب ،عملا" کامپيوترهای شخصی بسمت ماشين های چند رسانه ای حرکت نموده که می توان حجم بالائی از اطلاعات شامل صوت ، تصوير و گرافيک را بر روی آنان ذخيره نمود. بيشترين ظرفيت هارد ديسک قابل نصب بر روی کامپيوترهای Desktop ، معادل 250 گيگابايت می باشد. طرفیت فوق ، ده برابر بیش از ظرفیت هارد دیسک های سه سال پیش است . در اوایل سال 2003 میلادی ، هارد دیسک های با ظرفیت 320 گیگا بایت مطرح شده اند.

تولید کنندگان در صدد ارائه اینترفیس های سريال ATA بوده که نسبت به مدل های پیشین ( اینترفیس های موازی ATA ) دارای سرعت بمراتب بیشتری می باشند. محصولات توليد شده در سال آينده ، از تکنولوژی فوق استفاده خواهند کرد. عملکرد تمامی هارد ديسک ها در زمان اجرای يک برنامه مشابه يکديگر بوده و استفاده از درايوهای با سرعت بالا، مزايا و امتيازات متعددی را برای کاربرانی که قصد پردازش داده هائی با حجم بالا ( تصاوير و ويدئوهای ديجيتال ) را دارند ، بدنبال خواهد داشت.بر اساس آزمایشات متعدد انجام شده توسط برنامه Photoshop ، مشخص شده است که انجام عمليات پيچيده ای نظير : اعمال فیلترها ، گردش و ویرایش تصاویر در هارد دیسک های با سرعت بالا ، شصت درصد سریعتر از سیستم هائی است که دارای درایوهائی با سرعت پائین می باشند.

ويژگی ها ی مهم
از مهمترين ويژگی های مرتبط با هارد ديسک ، می توان به موارد زير اشاره نمود :
ظرفيت : اغلب کامپیوترهای شخصی در حال حاضر از هارد ديسک هائی با ظرفيت معادل بیست گیگابایت ، استفاده می نمايند. ظرفیت فوق ، بمراتب بیش از انداره مورد نياز کاربرانی است که صرفا" از هارد دیسک بمنزله ابزاری بمنظور ذخیره سازی اطلاعات استفاده می نمایند . ظرفیت هارد دیسک برای کاربرانی همچون طراحان آثار گرافیکی و یا افرادیکه بر روی فیلم های ويدئويی کار می کنند ، از اهمیت بیشتری برخوردار است . مثلا" ضبط تصاویردر مدت زمان محدود از یک دوربین فیلم برداری ، چندين گیگابایت ظرفیت هارد دیسک را اشغال خواهد کرد .

در صورت ضرورت استفاده از فضای ذخیره سازی بالا ، می توان از یک هارد با ظرفیت بالا و یا دو هارد دیسک ،استفاده نمود. در چنین حالتی می توان هارد موجود را نگهداری و متناسب با نیاز، اقدام به تهیه و نصب هارد دوم نمود. مثلا" در صورتیکه به یک هارد با ظرفیت 160 گیگابایت نیاز باشد و هارد دیسک موجود 80 گیگابایت ظرفيت داشته باشد ، می توان با تهیه يک هارد ديسک ديگر و با ظرفيت 80 گیگابایت ، نياز خود را مرتفع نمود ( تامين 160 گيگابايت فضای ذخيره سازی ، مشروط به وجود پتانسيل لازم ازلحاظ توانائی حمايت برد اصلی سيستم ) .
سرعت دورانی :.سرعت دوران ( چرخش ) هارد دیسک های ATA موجود ، 5400 یا 7200 دور در دقیقه ( rpm ) می باشد . درایوهائی که دارای سرعت 7200 دور در دقیقه می باشند، معمولا" ( در تمامی موارد صادق نخواهد بود ) دارای سرعت بيشتری در ارتباط با بازيابی اطلاعات ، می باشند . در آزمایشاتی که بر روی يک نمونه درایو با سرعت 5200 دور در دقیقه انجام شده است ، مشاهده شده است که سرعت تکثیر اطلاعاتی به اندازه 1/2 گیگابایت ، حدود 33 % سریعتر از سرعت درایوهای 7200 دور در دقیقه می باشد! در بعضی موارد، پارامترهای دیگری نظیر نوع الگوریتم استفاده شده بمنظور بازیابی اطلاعات، تاثير مستقيمی بر کارآئی يک درايو دارد.

اينترفيس : تقریبا" تمامی کامپیوترهای Desktop از اینترفیس موازی ATA استفاده می نمایند.. حداکثر سرعت انتقال داده دراین نوع اینترفیس ها ، 100 و يا 133 مگابایت در ثانیه است. بر اساس مجموعه تست های انجام شده بر روی اينترفيس های ATA/133 ، مشخص شده است که سرعت آنان تاثير مشهودی را در افزايش کارائی بدنبال نداشته است ، چراکه درایوهای موجود امکان استفاده مناسب از سرعت بالای انتقال داده در باندهای عریض را دارا نمی باشند. ( درایوهای موجود در سرعت بالای 100 و یا بیشتر ممکن است دچار مشکل شوند ). اکثر مادربردهای قديمی ( MotherBoard ) از ATA/133 حمایت نمی نمایند.بنابراین برای استفاده از این نوع درایوها ، می بایست کارت های جانبی بر روی سیستم نصب گردد . خوشبختانه درایوهائی که دارای استاندارد ATA/133 می باشند ، امکان حمایت از استاندارد ATA/100 را نیز دارا می باشند .

درایوهائی که از اینترفیس های سریال ATA ( در مقابل اينترفيس های موازی ) استفاده می نمايند ، بتدریج متداول می گردند .از اینترفیس های فوق در مواردیکه با مشکل سرعت در ارتباط با اينترفيس های موازی برخورد می شود ، استفاده می گردد(اینترفیس های سریال ATA مشكل کمبود سرعت را برطرف می نمایند) . این نوع درایوها ، قادر به انتقال 150 مگابايت در ثانیه بوده و اين ميزان در ساليان آينده به مرز 600 مگابايت در ثانيه خواهد رسيد . بر اساس تست های انجام شده ،استفاده از يک اینترفیس سریال ATA بر روی سیستم هائی که شامل یک درایو می باشند ، مزايای عمده ای را بدنبال نداشته است ( از پهنای باند اضافه عملا" استفاده نمی گردد) .
در صورت استفاده از چندين درايو بر روی يک اينترفيس مشابه ، از پهنای باند اضافی بطور مطلوب استفاده و نتايج مثبتی را بدنبال خواهد داشت . استفاده از درایوهای ATA با اينترفيس سريال ، طی ساليان آينده در اکثر کامپيوترهای شخصی بکار گرفته خواهد شد .

حافظه موقت ( بافر ) : زمانيکه يک سيستم
درخواست اطلاعاتی را می نمايد ، هارد ديسک علاوه بر اينکه می بايست بازيابی داده درخواستی ر ا انجام دهد بلکه مسئوليت استقرار ( load ) داده در بافر مربوطه به خود را نيز برعهده دارد .
بدين ترتيب در صورتيکه پردازنده درخواست مجدد همان اطلاعات قبلی را داشته باشد ، اطلاعات مورد نياز آن از طريق بافر هارد ديسک تامين خواهد شد . استفاده از دو مگابايت بافر، ظرفيت مناسبی در اين رابطه می باشد . در موارديکه از برنامه های خاصی نظير فتوشاپ ، استفاده می شود ، ظرفيت هشت مگابايت برای بافر ، منظقی بوده و اثرات مثبتی را در رابطه با افزايش کارائی سيستم بدنبال خواهد داشت .

تشریح مشخصات
تعيين ظرفيت ، يکی از اولين و در عين حال مهمترين تصميات در رابطه با انتخاب يک هارد ديسک می باشد .هارد ديسک های با ظرفيت بالا همیشه از لحاظ قيمت گرانتر می باشند،چرا كه توزيع آخرین مدل ها و ظرفیت ها در ماه های نخست تولید بسيار اندک بوده و همین عامل افزایش قیمت آنان را بدنبال خواهد داشت.برای تهيه يک هارد ديسک با ظرفيت مطلوب می توان پس از کاهش قيمت آخرين مدل های ارائه شده ، اقدام لازم را انجام داد .( تامين هارد ديسک مورد نظر پس از فروکش نمودن جو ايجاد شده در ماه های نخست توليد ) . پارامترهای زير را می توان در زمان انتخاب يک هارد ديسک در نظر گرفت :

ظرفیت : حداقل ( بیست تا چهل گیگابایت ) ، پيشنهادی ( شصت تا هشتاد گیگابایت ) ، حداکثر ( یکصد تا دویست و پنجاه گیگابایت ) تهیه هارد دیسك هایی با ظرفیت بالاتر از نياز موجود، تصميمی منطقی می باشد . قیمت هارد دیسك های با ظرفیت بیشتر همواره بالاتر از ظرفیت های پائین تر می باشد ( تفاوت زیاد نمی باشد) بعنوان نمونه،تفاوت ظرفیت هاردیسك های 60GB با 80GB چیزی در حدود 20GB می باشد كه این ظرفیت قابل توجهی است اما از نظر قیمتی این هاردیسك ها اختلاف چندانی با هم ندارند.

سرعت دوران : حداقل ( 5400 دور در دقیقه)
،پیشنهادی ( 5400 تا 7200 دور در دقیقه ) ، حداکثر ( 5400 تا 7200 دور در دقیقه )
بالا بودن سرعت دوران یك هاردیسك نشاندهنده بالا بودن سرعت ذخيره و بازيابی اطلاعات است.
درصورتيکه از كامپیوتر بمنظور انجام کارهای چندرسانه ای استفاده می گردد ، بالا بودن تعداد دور در دقیقه یك هاردیسك بسیار حائز اهمیت است. این خصوصیت هارددیسك در برنامه هایی نظیر word و يا استفاده از اينترنت ، چندان مشهود نخواهد بود .هارددیسك ها ی با ظرفيت بالا ، اغلب دارای سرعت دوران کمتری می باشند ( 5400rpm ) .

سرعت اینترفیس : حداقل ( Ultra ATA/100 or ATA 133) ، پیشنهادی (Ultra ATA/100 or ATA 133 ) ، حداکثر ( Ultra ATA/100 or ATA 133) تفاوت سرعت بین درایوهای ATA/100 و ATA/133 برای اكثر كاربران مشهود و قابل ملاحظه نخواهد بود. برای اینکه از سرعت درایوهای انتخابی بطرز موثری استفاده شود، می بايست سرعت آنان با كامپیوتر سازگار باشد ، در غیر اینصورت می بايست ار کارت هائی استفاده شود که سرعت درایو را با سرعت كامپیوتر هماهنگ نمايد.
سرعت جستجو : حداقل (8ms و یا پائین تر) ، پیشنهادی ( 8ms تا 9ms ) ، حداکثر ( 9ms ) متوسط سرعت جستجو ( بر حسب میلی ثانیه اندازه گیری می گردد) در واقع به سرعت پیدا نمودن اطلاعات ( يک بخش خاص از داده ) ذخيره شده در یك درایو اطلاق می شود.اكثر کاربران در زمان انتخاب يک هارد ديسک به موضوع فوق توجه نکرده و حتی در فعاليت های روزمره خود با کامپيوتر کمبودی از اين بابت را حس نمی نمايند . در موارديکه اطلاعات در بخش های متفاوت هارد ذخيره شده باشد، يافتن هر بخش از اطلاعات ذخيره شده و ارتباط بين آنان ، زمان مختص خود را خواهد داشت .

اندازه بافر : حداقل (دو مگابایت) ، پیشنهادی (دو مگابایت و یا هشت مگابایـت ) ، حداکثر (دو مگا بایت و یا هشت مگابایت) بافر ،‌ يک حافظه Cache بر روی درايو بوده که بطور موقت اطلاعات در آن ذخيره شده تا در صورتيکه پردازنده مجددا" درخواست آنان را داشته باشد ، اطلاعات از محل فوق و با سرعت بيشتری در اختيار پردازنده قرار داده شوند. اكثر هارددیسك ها به طور معمول دارای بافری به ظرفیت دو مگابايت می باشند(درایوهایی با بافر بالاتر نیز وجود داشته كه از آنان برای اهداف خاصی استفاده می گردد).

نکاتی دررابطه با تهيه هارد ديسک
استفاده از كامپیوترهای جدیدتر. کامپيوترهای جديدتر قادر به استفاده مطلوب از مزايای يک درايو با ظرفيت بالا می باشند ( افزايش کارائی ) . سیستمی كه دارای پردازنده ای با سرعت پائین و یا ميزان اندکی حافظه اصلی می باشد ، نمی تواند از تمام ظرفیت و پتناسيل های هارددیسك انتخابی ، بنحو احسن استفاده نماید. در صورتيکه يک کامپيوتر ارزش ارتقاء را داشته باشد ( سيستم موجود دارای کارآئی لازم می باشد ) می توان بمنظور دستيابی به ظرفيت ذخيره سازی بيشتر ، هارد آن را بتنهائی ارتقاء داد.
اطمينان از وجود فضای كافی درون كیس .اكثر کيس های استفاده شده در كامپیوترهای شخصی حداقل دارای يک و يا چندين محل برای نصب هارد می باشند.با استفاده از دفترچة‌ راهنما و یا با باز نمودن كیس ، می توان بررسی لازم در خصوص وجود فضای کافی را انجام داد( خصوصا" در موارديکه قصد استفاده از يک هارد جديد و نگهداری هارد قديم وجود داشته باشد ).

تهيه هارد ديسک با ظرفيت بيشتر از نياز اوليه .پیشنهاد می گردد همواره هارد ديسکی با ظرفیت بيش از نياز اوليه ، انتخاب گردد. ظرفيت انتخابی می بايست پاسخگوی نيازهای آينده بوده و لازم است باتوجه به نوع استفاده از کامپيوتر در حال و آينده ، تصميم مناسبی در اينخصوص اتخاذ گردد.
سازگاری سرعت هارد انتخابی با سرعت اينترفيس كامپیوتر. سرعت درایوهای ATA/100 و ATA/133 بمراتب از سرعت اينترفيس های كامپیوتر بيشتر است ( خصوصا" اگر از زمان خرید كامپیوتر یك سال گذشته باشد). قبل از انتخاب هارد ديسک ،می بايست با استفاده از دفترچه های راهنمای كامپیوتر كه فروشندگان ارائه می نمايند، سرعت اينترفيس های كامپیوتر را مشخص نمود.

تهيه هارد ديسک با قیمت مناسب .رقابت تنگانتنگی بین تولید كنندگان درایوها وجود داشته و اكثر فروشندگان كاربران را بدليل اختلاف ناچيز قيمت ، ترغيب به تهيه هارد ديسک های با ظرفيت بالاتر می نمايند. این امر در خصوص درایوهایی با ظرفیت پایین تر صادق است چرا كه آخرین ظرفیت های موجود در بازار به علت تولید كم دارای قیمت بالاتری هستند. بنابران پیشنهاد می گردد هرگز به دنبال آخرین ظرفیت موجود در بازار نباشید.
تهيه بسته كامل( کيت ) درایو .این نوع بسته ها شامل قطعه سخت افزاری،‌كابل ها ،‌دفترچه راهنما و در برخی موارد درايور مورد نظر برای نصب می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید