بخشی از مقاله

نرم افزار SWISH اين امكان را در اختيار شما قرار مي دهد تا بتوانيد انيميشنهاي ساده و زيبايي را ايجاد نموده و از آنها در برنامه هاي مختلف يا در وب سايتتان استفاده نماييد.

با استفاده از اين نرم افزار قادر خواهيد بود، گرافيك و يا متن دلخواهتان را Effect گذاري(جلوه هاي ويژه) كرده و همچنين
طي فريم هاي مختلف؛ كارهاي مختلفي بر روي گرافيك ،متن يا تصوير مورد نظر بدهيد.

Swish اين امكان را در اختيار كاربران قرار مي دهد تا بتوانند پيش نمايشي از انيميشنهايي را كه ايجاد كرده اند، مشاهده نمايند.

اين نرم افزار تا حدودي شبيه به نرم افزار FLASH مي باشد.

فصل دوم

درباره MULTIMEDIA BUILDER


نرم افزاری بسيار قوی در زمينه ی طراحی و با محيطی بسيار خوب و آشنا و آسان تا کسی در کارکرد با اون دچار مشکل نشود.
امكان AutoRun به کاربر ميدهد.
MMB در محيط خودش ميتواند ازانواع متن ها و اصوات و گونه های
مختلف فيلم و فايلهای فلش و تصاوير متحرک و فايلهای HTML و هر چه دوست داشته باشيد استفاده کند!
دارای افکتهای زيبايی است كه به زيبا شدن محيط عکس و چگونگی بالا آمدن AutoRun و تغيير صفحات آن کمک ميکندو زيبايی خاصی ميدهد.
برنامه ی ديگر،تمامی اين عمليات را سرآخر در يک فايل EXE کامپايل ميکند.


بله و تنها با قرار دادن آن فايل در صفحه اول CD خود به خود بالا می آيد. فايل کامپايل شده ی اين برنامه نسبت به برنامه های مشابه هم از حجم به مراتب کمتری برخوردار است( البته اگر اصول طراحی را در اون رعايت کنيد) و در سريع تر بالا آمدن CD/DVD کمک فراوانی ميکند!
مبتوانيد تمامی محيط را با ابزارهای فلش بسازيد و AutoRun به صورت فلش کامل ساخته شود.

مروی برمحيط کار نرم افزار


Menu Bar:
همانند اکثر نرم افزار ها دارای گزينه های مختلفی می باشد که با کليک بر روی آنها منوی مخصوص به هر يک باز مي شود.

Main:
در اين قسمت آيکون هايی جهت دسترسي سريع و آسان به فرامين مختلف Menu Bar آورده شده است شما می توانيد بعضی از اين ابزار را حذف و يا ابزار جديدی به آن اضافه کنيد.برای اين کار روی بخش Main راست کليک کرده و سپس گزينه Customize را انتخاب نماييد در پنجره باز شده با توجه به منوهای مختلف ابزارهای مورد نياز
را انتخاب کرده و آنها را توسط ماوس روی Main بکشيد.


Tools:
اگر با نرم افزارهای گوناگون مثل:Photoshop کار کرده باشيد احتمال است که با اين بخش آشنايی داشته باشيد. مانند نرم افزار فوق در اين بخش ابزارهای مختلفی برای انجام کارهای مختلف آورده شده است.


Objects:
با توجه به اينکه که در هر صفحه از تصاوير يا نوشته يا غيره استفاده می شود ليستی از آنها را در اين بخش مشاهده خواهيد کرد که با کليک بر روی آنها می توانيد روی شی مورد نظر کار کنيد.


Page Tools:
خواهيد ديد که در يک برنامه ی مولتی مديا ممکن است از چند صفحه ی متفاوت استفاده شود که به نوعی به هم Link شده اند لذا جهت مديريت اين صفحات از اين بخش بهره خواهيدبرد.کارهايی از قبيل ساخت صفحه ی جديد حذف صفحه تعيين صفحه ی اصلي Master Page و غيره را می توان در اين بخش انجام داد.
Pages:


آخرين قسمت مو جود در اين نرم افزار بخش Pages است که در آن ليست کليه صفحات ساخته شده ديده می شود و شما می توانيد با کليک کردن روی نام هر صفحه محتويات آن صفحه را مشاهده نماييد.
ديگه دل درد می گیرین بقيه اش باشه برای بعد.

 

برای شروع کار اول بايد مشخصات کلی صفحه ای را که مي خواهيد برنامه ی مولتی مديا را در آن پياده کنيد مشخص گردد برای اين منظور به منوی Project رفته و گزينه General Settings را انتخاب نماييد. جهت دسترسی آسان به اين گزينه مي توانيد روی آيکون شکل چرخ دنده در بخش Main کليک کنيد.

Window Size:
در اين قسمت اندازه ی صفحه را بر حسب Pixel مشخص مي کنيد. البته خود نرم افزار به طور پيش فرض اندازه ۶۴۰ در ۴۸۰ را به شما پیشنهاد می دهد اما می توانید در قسمت Quick Preset اندازه های استاندارد ديگری را ببينيد لازم به ذکر است که انتخاب هر اندازه حتی خارج از اندازه های استاندارد امکان پذير است.

Window Title:

اگر نام خاصی را برای برنامه خود در نظر گرفته ايد به جای کلمه Welcome تایپ نماييد بعد ها خواهيد ديد که اين نام بر روی نوار آبی رنگ بالای برنامه ي مولتی مديا نمايان می شود. ( اگر علاقه ای به نوار آبی رنگ (Title Bar) بالای برنامه خود نداريد علامت ضربدر را از کنار جمله Standard Window برداريد).

Client Border:
در صورتی که اين گزينه فعال باشد يک خط کم رنگ پيرامون محيط برنامه مشاهده خواهد شد.

Background Mode:
زمانی از پارامتر های اين بخش استفاده مي شود که بخواهيد زمينه پشت برنامه رنگ خاصی به غير از تصوير موجود در Desktop به خود بگيرد برای اين دستور قسمت Full Screen Background را فعال کنيد و پس از Solid Fill رنگ مورد نظر را مشخص نماييد اگر دوست داشته باشيد تصوير خاصی کل زمينه ی پشت برنامه را پر کنيد در همين بخش روی گزينه Load Image کليک کرده و پس تصوير را انتخاب نماييد.


Display Resolution:
به دليل اين که معمولا برنامه ی مولتی مديايي را که می سازيد روی CD کپی شده و در چند کامپيوتر و احتمالا با Resolution های مختلف استفاده خواهد شد ممکن است به مشکل اختلاف اندازه صفحه بر نامه ی ساخته شده با Resolution کامپيوتر ديگر برخورد نماييد نرم افزار Multimedia Builder اين امکان را به شما می دهد که با استفاده از اين بخش Resolution هر کامپیوتر را هنگام اجرای اتو ماتیک CD به طور موقت تغيير دهيد تا برنامه با کيفيت خوب اجرا شود لذا گزينه Try to Change to و Allow Up-Sizing را فعال نموده و نوار سفيد رنگ مقابل آنها Resolution دلخواه را تعيين نماييد بعد کليد OK را بزنيد. خوب حالا شما صفحه سفيد رنگی با مشخصاتی که تعيين کرده ايد در وسط محيط کار نرم افزار خواهيد ديد برای اين که نحوه ی عملکرد برنامه را هنگام اجرای آن ببينيد می توانيد در حين طراحی نتيجه کار را تست کرده و از عملکرد آنها مطمئن شويد. برای اين کار ۲ روش زير وجود دارد:
۱ـ تست کل برنامه:


جهت تست کل برنامه به منوی Project رفته و گزينه Run را انتخاب نماييد و يا روی آيکونی که مثل يک کليد است رادر نوار Main کليک کنيد.

۲ـ تست صفحه فعال:
تست کردن کل برنامه احتياج به وقت زيادی دارد لذا جهت سهولت مي توانيد فقط هر صفحه ای را که فعال است تست نمایید برای این کار گزینه ی Test Current Page در منویPage را کليک نماييد و يا کليد F5 را بزنيد وبرای بازگشت روی صفحه راست کليک کنيد و از منوی باز شده Close را فشار دهيد.

نکته ی بسيار ضروری: هنگام Run کردن برنامه حتما يک نوار زرد رنگ که در پايين صفحه با مضمون Created with unregustred version of Multimedia Builder رو به رو خواهيد شد برای اينکه بتوانيد اين نوار را حذف کنيد مراحل زير را طی کنيد:

از منوی Help گزينه About را انتخاب کنيد تا پنجره باز شود روی گزينه Enter Ray Code کليک کنيد در پنجره باز شده در قسمت Name عبارت HBK@heartbreak.net و در قسمت Code عدد ۱ـ۲۷۴۹۸۳ـ ۴۱۵ را وارد کنيد.

 

نکته:
( اين عدد را از سمت راست به چپ وارد کنيد) از اين به بعد هنگام Run کردن ديگر نوار زرد رنگ نمايان نخواهد شد.

مشخصات برنامه


۱ـ آلبوم عکس ۲ـ آلبوم فيلم ۳ـ آلبوم صدا ۴ـ سرگرمی ۵ ـ دست نوشته
همانطور که قبلا گفته شد اول می بایست مشخصات کلی صفحه را تعيين کنيم دقت کنيد که همه ی ۵ مورد بالا هر کدام در يک صفحه جديد طراحی شده و ممکن است که خود شامل صفحات متعددی باشند که به وسيله آيکون ها و يا دکمه هايی به صفحه ی شروع و يا صفحات ديگر متصل شوند.

آيکون Settings را کليک کرده و سپس در پنجره ی Project Settings مشخصات زير را وارد کنيد:

۱ـ از قسمت Quick Preset اندازه استاندارد ۶۰۰ در ۸۰۰ را انتخاب نماييد.
۲ـ يک اسم برای برنامه انتخاب کرده و در بخش Window Tittle بنويسيد.
۳ـ گزينه Standard Window را فعال کنيد.
۴ـ گزينه Full Screen Background را فعال کرده و برای زمينه رنگ سياه را انتخاب کنید.

صفحه اصلي

در طراحی برنامه های مولتی مديا ممکن است نمای اصلی برنامه ثابت باشد به اين معنی که هنگام کار با اين برنامه ها فقط چند آيکون تصوير و تغيير می کنند ولی تصوير يا رنگ زمينه ی برنامه ثابت می ماند برای سهولت در طراحی اين گونه برنامه ها و برای جلوگيری از تکرار مي توانيد از دو گزينه Master Page و Master Top Layer بهره ببريد پس تمامی مواردی که در همه ی صفحات ثابت است در اين دو صفحه طراحی کنيد برای دسترسی به دو گزينه فوق منوی Page را انتخاب و سپس در نوار باز شده روی گزينه های مذکور کليک کنيد در اينجا به دليل اين که ما مي خواهيم برنامه ای متنوع با تعداد زيادی تصاوير زمينه داشته باشيم از اين دو گزينه رد مي شويم.

آوردن تصاوير و عکس

به احتمال زياد در طراحی به تصاوير و عکس های مختلفی نياز پيدا می کنيد برای آوردن عکس اول به منوی Object رفته و در بخش Create گزينه Bitmap را انتخاب کنيد و يا آيکون يک کاکتوس درصحرا را در بخش Tools بزنيد. دراين حالت مکان نما به صورت دو خط عمود بر هم نمايش داده مي شود. اگر بر روی صفحه کليک کنيد پنجره ی Load Image باز شده و می توانيد از اين طريق عکس مورد نظرتان را بياوريد در صورتی که تصوير آمده بزرگتر و يا کوچکتر از صفحه باشد ابتدا يک بار روی کليک کنيد و يکی از گوشه ها را توسط ماوس گرفته و به سمت داخل يا بيرون بکشيد تا اندازه عکس تنظيم شود.

طراحی دکمه

مرحله ی بعدی طراحی دکمه هايی است که می توان به وسيله ی آنها بين صفحات جا به جا شد با هر کليک بر روی اين دکمه ها می توان به بخش جديد مربوط به آن دکمه دسترسی پيدا کرد برای اين کار می توانيد دو مدل دکمه يکی نوشتاری و ديگری تصويری طراحی کنيد که نحوه ي ساخت هر دو مدل به شرح زير آمده است:

۱ـ دکمه نوشتاری

به اين صورت است که موضوع دکمه با نوشته بر روی آن مشخص مي شود.


برای طراحی اين دکمه دو روش وجود دارد:

۱ـ ابتدا به منوی Object رفته و در بخش Create گزينه Text را انتخاب کنيد و بعد توسط ماوس روی صفحه کليک کنيد عبارت Double-Click Here را می بينيد روی آن دوبار کليک کنيد به جای فوق کلمه دلخواه مثلا آلبوم عکس را وارد کنيد.

۲ـ روش دوم اين که آيکون Text Button ( که شکل يک دکمه است وروی آن ab نوشته شده است) را در بخش Tools استفاده کنيد در صورت انتخاب این گزینه و کلیک بر روی صفحه دکمه استاندارد ویندوز درست می شود که کلمه Button در آن نوشته شده است دو بار کلیک کنید پنجره ی Text Button باز می شود در این پنجره بخش های زیر دیده می شود:

Lable:
نام دکمه مورد نظر است که در بخش Object (سمت راست صفحه) دیده می شود.

Text:
عبارتی که روی دکمه دیده می شود یعنی با تایپ هر کلمه ای مثلا آلبوم عکس این کلمه جایگزین عبارت Button بر روی دکمه می شود.
Fill:
از این طریق می توان رنگ دکمه را تغییر داد.
Text Color: برای تغییر رنگ نوشته بر روی دکمه استفاده می شود.
Cursor: اگر دقت کرده باشید در برنامه های مختلف هنگامی که ماوس را روی آیکونی می برید مکان نما به شکلهای مختلف مثل:دست،ساعت شنی و......... تبدیل می شود برای تعیین این اشکال از بخش Cursor استفاده می شود.

Actions:
از این قسمت برای تعیین دستورات و نحوه ی عملکرد دکمه هنگامی که بر روی آن کلیک می شود استفاده می گردد.

۲ـ دکمه تصویری

همانطور که از نامش پیداست در این نوع دکمه ها به جای نوشته از یک تصویر خاص که مربوط به آن بخش است استفاده می شود.
روش کار به این صورت است که گزینه Bitmap Button را از بخش Create در منوی Object انتخاب کنید سپس روی صفحه کلیک نمایید پنجره ی Bitmap Button باز می شود تصویر مورد نظر را توسط دکمه Load در قسمت Image بیاورید تصویر دیگری را در قسمت High Light Image انتخاب کنید این تصویر هنگامی دیده می شود که مکان نما روی دکمه قرار بگیرد همچنین اگر در قسمت Click Image تصویر جدیدی انتخاب کنید هنگام کلیک بر روی دکمه این تصویر نمایش داده می شود برای این که بهتر متوجه این موضوع شوید سه تصویر مختلف را در این سه قسمت انتخاب کرده و در قسمت Preview عملکرد دکمه را امتحان کنید.

تست صفحات

حال برای اینکه از نتیجه کارتان اطلاع پیدا کنید کلید F5 را فشار دهید. اگر روی دکمه ها در برنامه خودتان کلیک کنیدکار خاصی انجام نمی دهد چون هنوز از بخش Actions استفاده نکرده اید برای بازگشت به برنامه از دکمه Exit استفاده کنید.

تعیین موسیقی برای هر صفحه

اکثر برنامه های مولتی مدیا هنگام اجرا با پخش موسیقی همراه می شوند شما می توانید برای هر صفحه یک موسیقی خاص تعیین کنید بدین معنی که هنگام اجرای برنامه وقتی از صفحه ای به صفحه دیگر می روید برنامه شروع به پخش یک آهنگ خاص می کند برای انجام چنین عملی روی آیکون Page Properties که شکل یک ورقه و یک چرخ دنده است که در بخش Page Tools و یا گزینه Properties در منوی Page کلیک کنید در بخش Background Music یک موسیقی را انتخاب کنید بعد از این هنگام اجرای برنامه هرگاه وارد این صفحه شوید این موسیقی پخش می شود.

ساخت صفحه جدید

در این مرحله برای بخش آلبوم عکس باید یک صفحه طراحی کنیم به طوری که وقتی روی دکمه آلبوم عکس کلیک می کنیم برنامه وارد این صفحه شود برای این کار روی آیکون Add Page که شکل یک ورق است و روی آن نقطه نورانی وجود دارد در بخش Page Tools کلیک کنید صفحه ای سفید رنگ با نام Page2 درست می شود.

تنظیم فرمان ها

خوب حالا باید برای دکمه آلبوم عکس دستورات لازم را تعیین کنیم تا با کلیک بر روی آن دستورات اجرا شود برای این کار روی دکمه مورد نظر دوبار کلیک کنید تا پنجره Text Button باز شود:

External Commands and page Actions:
در قسمت Actions روی آیکونی که شکل یک دست است که به یک ساعت شنی اشاره می کند کلیک کنید بر روی On Mouse Click کلیک کنید در منوی باز شده لیستی از دستورات را مشاهده می کنید که اگر در معنی آن دقت نمایید پی به کاری که انجام می دهند می برید چون ما می خواهیم با کلیک بر روی دکمه آلبوم عکس عمل رفتن به صفحه جدید (صفحه مربوط به آلبوم عکس ) انجام شود عبارت Go To Page را انتخاب می کنیم سپس در بخش زیرین آن یعنی Page نام صفحه مورد نظر Page2 را مشخص می کنیم دکمه Ok را بزنید اگر دقت کنید پایین آیکون فوق با یک نوار آبی رنگ پر می شود مفهوم این نوار این است که توسط این آیکون دستوراتی صادر شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید