بخشی از مقاله


یکی از مهمترین قالبهای ایجاد خروجی، فایلهای PDF هستند. یکی از بهمترین ویژگی این فایلها (که در فرمتهای مشابه کمتر به چشم می خورد) این است که در تمام سیستم ها بدون توجه به نوع سیستم، سیستم عامل، فونتهای نصب شده و ... یکسان دیده میشوند و همچنین در اکثر سیستمها پشتبانی خوبی از آن شده است. با توجه به تنوع سیستمهای

کاربران (مخصوصا در برنامه های تحت وب) این ویژگی بسیار بیشتر اهمیت خود را نشان می دهد. بنابراین چندان عجیب نیست که در حال حاضر یکی از محبوبترین فرمتهای ایجاد خروجی (مثلا در گزارشات) فرمت PDF محسوب میشود. کتابخانه های مختلفی برای ایجاد فایلهای PDF وجود دارد. بهترین کتابخانه ای که من برای زبانهای NET. دیده ام، کتابخانه iT

extSharp است. این کتابخانه از روی iText که یکی از معروفترین کتابخانه های ایجاد و مدیریت فایلهای PDF است، نوشته شده است. استفاده از این کتاب

خانه برای کار کردن با زبان فارسی به سادگی امکان پذیر است ولی نیاز به کمی دقت هنگام استفاده است. در اینجا میخواهم روش ساده استفاده از این کتابخانه برای ایجاد صفحات فارسی را توضیح دهم. اولین کاری که در استفاده از این کتابخانه باید انجام دهید، اضافه کردن فایل itextsharp.dll به رفرنس های پروژه است. آخرین نسخه این کتابخانه در زمان نوشتن این متن نسخه 4.1.6.0 است که از اینجا میتوانید آن را دریافت کنید. برای ایجاد فایل PDF از دو فضای نام زیر استفاده می شود:


view source

print?
1.using iTextSharp.text;
2.using iTextSharp.text.pdf;
ایجاد یک فایل PDf با استفاده از iTextSharp شامل 5 مرحله است.
1. ایجاد یک شئ از کلاس Document
2. ایجاد یک PdfWriter (که به شئ Document گوش میکند و خروجی را بر روی یک stream مینویسد)
3. باز کردن شئ Document
4. اضافه کردن محتوای فایل PDF
5. بستن شئ Document در ادامه به بررسی این مراحل می پردازیم.
1 ایجاد شئ Document
view source

print?
1.Document doc = new Document();
2 ایجاد PdfWriter
ورودی های تابع ایجاد کننده، یک شء از کلاس Document است (

که در مرحله قبل ساخته شده است) و یک stream است که خروجی بر روی آن نوشته می شود.
view source

print?
1.PdfWriter writer = P

dfWriter.GetInstance(doc, new FileStream("sample.pdf", FileMode.Create));
3 باز کردن شئ Document
view source

print?
1.doc.Open();
4 اضافه کردن محتوای فایل PDF
برای اضافه کردن یک متن انگلیسی، به سادگی می توان از دستوری مانند دستور زیر استفاده کرد:
view source

print?
1.doc.Add(new Paragraph("Hello World"));
ولی برای استفاده از زبان فارسی، کار کمی بیشتر است و باید حتما جهت نوشته ها را به راست به چپ تبدیل کنیم و فونت مناسب انتخاب کنیم. برای تمرکز بیشتر در مراحل، این موارد را در ادامه (بعد از توضیح مراحل) آورده ام.
5 بستن Document
view source



print?
1.doc.Close();

کار با متون فارسی


همانطور که گفته شد، برای کار با متون فارسی، باید جهت نوشته ها به صورت راست به چپ شود و همچنین فونت مناسب انتخاب شود. یکی از فونتهایی که برای زبان فارسی به خوبی کار میکند و در اکثر سیستمها موجود است، فونت Tahoma است. نکته قابل توجه اینکه این فونت تنها در کامپیوتری که فایل PDF را ایجاد میکند مورد نیاز است و به علت اینکه در فایل PDF گنجانده خواهد شد، در سایر کامپیوترهایی که فایل PDF را مشاده می کنند، نیازی به وجود این فونت نیست. برای استفاده از فونتها، ابتدا باید پوشه حاوی فونتها را به iTextSharp معرفی کنیم و سپس فونت مورد علاقه خود را توسط تابع FontFactory.GetFont انتخا

ب کنیم. تنها نکته مهم در اینجا استفاده از encoding مناسب است که برای زبان فارسی (یا به طور کلی یونیکد) از IDENTITY_H استفاده می شود. سایر پارامترهای ورودی این تابع مشخص است و نیازی به توضیح اضافی ندارد.
view source

print?
1.FontFactory.RegisterDirectories();
2.Font fTahoma = FontFactory.GetFont("Tahoma", BaseFont.IDENTITY_H, 12, Font.NORMAL, Color.BLACK);
برای تبدیل جهت نوشته ها، به طور مستقیم نمیتوانیم عمل کنیم و حتما باید نوشته ها را در یک عنصر دیگر که این قابلیت را داشته باشد قرار دهیم. در

iTextSharp تنها دو عنصر هستند که این قابلیت را دارند. یکی ColumnText و دیگری PdfPTable است. در این دو عنصر میتوانیم با تنظیم RunDirection، جهت متون را راست به چپ کنیم و متون فارسی را به خوبی در آنها نمایش دهیم. PdfPTable، مشابه جداول در Html کار میکند و ColumnText هم برای ایجاد ستونهای حاوی متون (به صورت یک مستطیل در صفحه) استفاده می شود. در اینجا برای نمونه استفاده از ColumnText نشان داده می شود. ابتدا یک شئ از کلاس ColumnText با استفاده از محتویات شئ PdfWriter ایجاد میکنیم و مقدار RunDirection آن را تنظیم میکنیم. سپس نوع ستون و ویژگیهای آن را تعیین میکنیم. در اینجا من از ستون ساده استفاده کرده ام که پارامترهای ورودی آن، مختصا

ت گوشه های مستطیل است. بعد از آن، بجای اضافه کردن محتویات به طور مستقیم به Document، محتویات را به شئ ایجاد شده از ColumnText اضافه میکنیم (استفاده از فونت مناسب فراموش نشود). در انتها نیز، با استفاده از متد Go، محتویات ColumnText را در Document می نویسیم.
view source

print?
1.ColumnText ctection = PdfWriter.RUN_DIRECTION_RTL;
3.ct.SetSimpleColumn(20, 20, 555, 800);
4.ct.AddText(new Phrase(txt, fTahoma));
5.ct.Go();

دانلود کردن PDF ساخته شده در ASP.NET
در برنامه های تحت وب، بسیار رایج است که بخواهیم فایل ایجاد شده را در سرور، بر روی هارددیسک ننویسیم و آن را در حافظه ایجاد کرده و مستقیما برای دانلود به کلاینت ارسال کنیم. برای این کار می توانیم بجای stream ایجاد شده در مثال بالا، از MemoryStram استفاده کنیم.
view source

print?
1.MemoryStream stream = new MemoryStream();


2.PdfWriter writer = PdfWriter.GetInstance(doc, stream);
سپس در پایان کار، برای دانلود PDF ایجاد شده در حافظه، ابتدا آن را به یک بافر منتقل میکنیم، و سپس با استفاده از شئ Response محتوای بافر را مستقیما به کلاینت میفرستیم. در صورتی که بخواهیم فایل حتما دانلود شود و در مرورگر کاربر باز نشود، می توانیم با استفاده از هدر content-disposition این موضوع را به مرورگر اطلاع دهیم. در این صورت حتی در صورت نصب بودن پلاگین مشاهده PDF بر روی مرورگر، بازهم صفحه دانلود فایل باز خواهد شد.
view source

print?
01.byte[] buffer = stream.GetBuffer();
02.stream.Close();
03.Response.ClearContent();
04.Response.AddHeader("content-disposition", "attachment; filename=test.pdf");
05.Response.ContentType = "application/pdf";
06.Response.OutputStream.Write(buffer, 0, buffer.Length)

;
07.Response.OutputStream.Flush();
08.Response.OutputStream.Close();
09.Response.End();

آموزشpower point ( بصورت مقدماتی)
مقدمه
برنامه Power Point یکی از برنامه های بسته نرم افزاری Office به شمار میرود که با آن میتوانید مجموعه اسلایدهایی که متن را با متن های رسم شده Clipart ، عکس، صدا، تصویر ، و حتی جلوه های ویژه متحرک نمایش دهید. پس میتوانید کارتان را به اسلایدهای 35mm تبدیل کنید . علاوه بر اینها چون Power Point یک Package است میتوانید سند های Word ، کاربرگهای Excel را به صورت گرافیک و متن و به Power Point اضافه نمایید.
در حقیقت Power Point قسمت سمعی – بصری برنامه Office است. برنامه Power Point با نصب برنامه Office در سیستم شما دیده میشود.
برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی مقدماتی با محیط Windows داشته باشند . جهت نصب و اجرای نرم افزارهای Office که Power - Point نیز شامل آن می شود ، نیاز به سیستمی با مشخصات ذیل می باشد :

- حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233


- 16 مگابایت Ram
- حدود 600 مگا بایت فضای آزاد
- نمایش Presentation :
Power Point مجموعه ای از اسلایدها میباشد که برای گروهی از افراد نمایش میدهید. فایلهای خود را با پسوند .ppt ذخیره میکنید که برای اجرای اینگونه فایلها حتماً باید نرم افزار Power Point را روی سیستم داشته باشیم. همچنین میتوان فایلهای Power Point را با پسوند .pps که حالت اجرایی(exe دارد ) نیز ذخیره کرد که در این حالت برای اجرای این فایلها نیازی به خود برنامه وجود ندارد. پسوند .pot مخصوص فایلهایی است که به عنوان الگو یا Template ذخیره میشوند. ( که در ادامه بحث توضیح بیشتری به این مقوله داده میشود. )


هنگام اجرای برنامه Power Point پنجره Start up باز میشود که سه راه برای شروع را پیشنهاد میکند.
روش فعال شدن Start up
از منوی Tools گزینه Option ، برگ نشان View ، گزینه Startup Dialog را فعال میکنیم.


Auto contact wizard :
آسانترین راه ایجاد یک کار جدید است. پس از دریافت اطلاعات یک مجموعه اسلاید ایجاد میکند که درباره موضوعی که مشخص میکنیم ایجاد میشوند.
Design Template :

با انتخاب این گزینه پنجره New Presentation باز میشود. با انتخاب یک Template و زدن کلید OK پنجره دیگری باز میشود که نمونه اسلایدی را که میخواهید بر اساس آن مورد طراحی شود را انتخاب میکنید. به این مجموعه Layout میگوییم که شامل 24 نمونه کار میباشد . با انتخاب هر کدام نام آن را میتوانیم سمت راست پنجره مشاهده کنیم.
هر کدام از این Layout ها دارای معیار های ( متن ، جدول ، نمودار و گرافیک ) است . تفاوت استفاده از Auto content wizard با Design template در این است که در حالت اول مجموعه ای از اسلایدها ظاهر میشود که در نوار وضعیت میتوانیم از تعدا

د آن اطلاع پیدا کنیم.
ولی در Design Template فقط یک نمونه کاری در اختیار کاربر قرار داده میشود.

Blank Presentation :

یک اسلاید خالی و بدون طرح را در اختیار شما قرار میدهد ک

ه بر اساس انتخاب Layout مناسب میتوانید محتویات آن را ویرایش کنید.

نما های Power Point
در قسمت پایین پنجره اصلی Power Point در منتهی الیه سمت چپ نما هایی وجود دارد که با انتخاب هر یک نحوه نمایش اسلاید شما تغییر میکند. همچنین از منوی View نیز میتوانید به این نما ها دسترسی پیدا کنید.
نمای Slide view : نمایی است که در آن میتوان اقدام به ویرایش اسلاید نمود. در حقیقت در این قسمت است که میتوان تغییراتی را از جمله شمای ظاهری طرح اسلاید و محتوی اسلاید ها اعمال نمود .
نمای Slide Sorter : اسلاید ها را از چپ به راست و از بالا به پایین صفحه نمایش مرتب میکند . وقتی بخواهیم تمام کار را یکجا ببینیم یا ترتیب قرار گرفتن اسلاید ها را تغییر دهیم از نمای Slide Sorter استفاده میکنیم. در این حالت نمایشی نمیتوانیم تغییری در محتوای اسلاید ها بدهیم ولی به راحتی میتوانیم اسلایدی را حذف یا اضافه نماییم.
Slide Show : هنگامی که اسلاید ها برای نمایش آماده شدند میتوان آن را در Slide Show مشاهده نمود و نتیجه نهایی کار نمایش به عنوان یک سلسله اسلاید الکترونیکی استفاده میشود. در این حالت میتوان چگونگی تفسیر صفحه نمایش هنگام حرکت میان اسلاید ها و همچنین انیمیشن یا جلوه های ویژه ای که به کار افزوده

اید را ببینید. در این نما امکان هیچ تفسیری در اسلاید ها وجود ندارد. کلید میان بر Slide Show کلید F5 میباشد.
Outline View : نمایی را در اختیار میگذارد که فقط در آن میتوان اقدام به تایپ متن نمود. در این نما از هیچ گونه امکانات گرافیکی نمیتوان استفاده کرد. با فعال شدن این نما، نوار ابزار Outlining پدیدار میشود.
ذکر این نکته ضروری است که در Power Point در هر اسلاید از 5 سطح نوشتاری میتوان استفاده کرد.
بنا به قرار گرفتن در هر سطح فونت نوشته نیز تغییر میکند.
در Power Point هر اسلاید میتواند یک عنوان جداگانه برای خود داشته باشد با توجه به اینکه در Power Point به اولین اسلاید ( شماره 1) اسلاید عنوان

گفته میشود.
همانطور که گفته شد اگر اقدام به تایپ متن در اسلاید نماییم میتوانیم این کار را در نمای Outline انجام دهیم. با زدن کلید Enter یک اسلاید جدید اضافه میشود. هنگامی که مکان نما روی شماره اسلاید است با زدن کلید های Ctrl+ Enter میتوانیم داخل اسلاید شده و به آن محتوی بدهیم. ( یک نمای اسلاید 5 سطحی ). نمای Outline نوار ابزاری به نام Outlining را پدیدار مینماید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید