بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

  • بیوگرافی
  • نام :علي اكبر
  • نام خانوادگي :صارمي
  • متولد 1322 زنجان

 سوابق تحصيلي:

  • اخذ مدرك كارشناسي ارشد معماري از دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران 1347
    اخذ مدرك دكتراي معماري از دانشگاه پنسيلوانيا، امريكا 1355
  • عناوين و سِمَت ها:
  • عضو كانون مهندسان معمار دانشگاه تهران
    عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران
    عضو انجمن صنفي مهندسان مشاور معمار و شهرساز
    عضو جامعه مهندسان معمار ايران
    رئيس هيات مديره مهندسين مشاور تجير از 1359
    مدرس در دانشگاه آزاد اسلامي
    عضو هيات امناء انجمن مفاخر معماري ايران

اسلاید 2 :

  • فعاليت ها سوابق حرفه ای
  • طرح آمفي تئاتر انستيتوپاستور، تهران، تجير 1367
    طرح سفارت جمهوري اسلامي ايران در آلباني، تجير 1379
    طرح ساختمان تجاري و اداري برج بلور، تبريز، تجير 1380
    طرح مجموعه تجاري و فرهنگي و شوراي شهر مشهد، تجير 1383
    طرح مجموعه نمايشگاهي و اداري، كيش، تجير 1384
  • آثار تاليفي:
  • معماري و موسيقي، مجموعه مقالات، نشر فضا 1370
    كتاب گيلان، مجموعه مقالات، انتشارات روشنگران 1375
    تاريخ معماري و شهرسازي، مجموعه مقالات، انتشارات ميراث فرهنگي 1375
    ارزشهاي پايدار در معماري ايران، انتشارات ميراث فرهنگي
    طرح هايي از ايران، انتشارات فرهنگسرا 1377
    ارائه طرح هنرستان هنرهاي تجسمي كرج، كتاب نگاهي به مهندسي ساختمان و معماري معاصر ايران 3، انتشارات وزارت مسكن و شهرسازي 1377
    ارائه طرح خانه جلفا، كتاب معماري جهان نوشته كنت فرامپتون، امريكا 1379
    ارائه طرح هاي سفارت خانه هاي آلباني و الجزاير، كتاب معماري ديپلماتيك، انتشارات وزارت امور خارجه 1383
    انتشار ده ها مقاله در زمينه معماري و شهرسازي در مجلات تخصصي داخلي و خارجي از

اسلاید 3 :

  • و نیز  به آثار وی می‌توان به مجموعه فرهنگی در چهارراه تخت جمشید تهران-بینال ونیز ۱۹۸۲،
  • مجموعه مسکونی جلفای اصفهان برنده اول mimar - ژنو ۱۹۹۱،
  • پروژه باغ صفه اصفهان-معماری و هنر ایران زمستان
  • ۱۳۶۶ و خانه میرمشهدی،
  • خانه شمال
  • ، خانه عباس‌آباد
  • ، خانه ابراهیمی،
  • انستیتو پاستور
  • ، هنرهای تجسمی کرج
  • ، برج بلور تبریز 
  • و سفارت‌خانه ایران در آلبانی اشاره

اسلاید 4 :

  • تاليفات
  • كتاب «تار و پود و هنوز، سرگذشت من و معماري ما»، مجموعه خاطرات طراح و معمار ايراني در زير چا‍پ
  • كتاب «ارزش‌هاي پايدار در معماري ايران» با نویسندگی صارمی در سال ۱۳۷۶توسط سازمان ميراث فرهنگي كشور چاپ شده وی در اين كتاب به همراهي تقي رادمرد به بررسي و يافتن نشانه‌هاي معماري ايران باستان در معماري امروز و مطالعه بر عناصر و المان‌هايي از معماري ايران گذشته كه مي‌‌توانست چندين هزار سال ادامه يابد، مي‌پردازد. اين كتاب با راهنمائي لوئي كان از مطالعات پايان نامه استخراج شده است.
  • صارمی درباره مقاله خود در كتاب «موسيقي معماري» كه ۱۰سال پيش توسط نشر فضا چاپ شده،گفت: اين مقاله مقايسه تطبيقي تار يحيي و قوس‌هاي جناغي معماري ايراني و مقايسه اين دو فرم با عناصري چون صراحي و گردن اسب در مينياتور ايراني و حروف فارسي مثل «م»، «ي»، «ن» و «ل» در خط نستعليق است

  • «گذر و درنگ» نام كتابي ديگر از صارمي است كه در سال ۱۳۸۶ توسط نشر خاك به چاپ رسيده و شامل آثار طراحي و كروكي‌هاي صارمي و نیز متوني شعرگونه از وي و محمد احمدي‌نژاد است. اين كتاب بخش‌هاي «درگاه» مقدمه محمداحمدي‌نژاد، «آستانه» مقدمه علي‌اكبر صارمي، «هشتي» فهرست كروكي‌ها و «سرنوشت» مصاحبه سيامك جولايي با علي صارمي را در بر دارد
    .

  • از ديگر تاليفات صارمي مي‌توان «طرح‌هايي از ايران» را نام برد كه در سال ۱۳۷۷ در انتشارات فرهنگسرا چاپ شد

اسلاید 5 :

  • دکترصارمی معماری معاصررا ،بیش از آنکه منتقدانه سرزنش کند از آن بهره برداری میکند. او مکتب معماری مدرن را جدای از نهضت مدرنیته و مدرن طلبی نمیداند. اصولا شرایط معماری معاصر را در شرایط زمانی و مکانی خودش نظاره میکند. اما از لابلای سخنانش میتوان فهمید که معماری مدرن تاثیر فراوان در آثار و افکار او دارد. او سبک های بعد از مدرن را در واقع ادامه نهضت مدرن و زائئیده مآن میداند.
  • او پایان نامه دکتری خود را از دانشگاه پنسیلوانیا و زیر نظر لوئی کان گرفته است. در واقع کتاب نگاهی به ارزش های پایدار در معماری ایران چکیده مطالعات اودر مورد پایان نامه است.

اسلاید 6 :

  • صارمي را درنگاه كلي مي توان معماري از نسل دوم معماران بعد از سال ۱۳۰۰، ارزيابي كرد؛ معماراني كه هم تجربه كار در ادامه فعاليت هاي معماري در حيطه سبك مدرن رايج در اواسط قرن بيستم ميلادي را داشته اند و هم در راستاي قرار گيري در اوج حركت هاي پست مدرني - از آغاز اين جنبش - بعضا رنگ عوض كرده و سعي كرده اند به اصطلاح از قافله عقب نمانند و بعضا با تلاش هايي نظري اقدام به اختلاط سبك ها و روش هاي رايج جهاني با چاشني نوستالژي هاي شخصي وطني كرده اند! (جلسه دوم از سلسله جلسات نقد جامعه مهندسان معمار -۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۳ )
  • علي اكبر صارمي متولد ۱۳۲۲ و داراي درجه دكتري معماري از دانشگاه پنسيلوانيا (تحت راهنمايي معمار شهير «لويي كان»)، در اين جلسه به معرفي ۵ اثر از آثار شاخص خود پرداخت.
    خانه شمال (طراحي شده به سال ۱۳۵۲)، خانه افشار (سال ۱۳۵۴)، تالار شهر كرمانشاه (سال ۱۳۷۷)، سفارت ايران در آلباني (سال ۱۳۷۹) و ميدان شهداي مشهد (سال ۱۳۸۳)،پنج اثري بودند كه توسط صارمي به صورتي بسيار موجز معرفي شدند.

اسلاید 7 :

خاطرات دوران تحصیل

  • در سال 1342 وارد دانشگاه شدم. و تا سال 1348 به طور دائم در دانشگاه بودم. از سال سوم وارد کار در دفاتر بیرون شدم. نحوه تدریس منطبق بر روش بوزار بود. (مدت زمان محدودی برای تحصیل مشخص نمیشد.و دانش آموز هر زمان توانائی داشت که کار نهائی را تحویل بگیرد فارغ التحصیل میشد. ) آتلیه جائی برای بحث و گفتگو و حتی بازی بود. حس مکان و داشتن فضا برای هر فرد در آتلیه احساس تعلق به او میبخشید. من در دوره مهندس سیحون و در آتلیه ایشان مشغول به تدریس شدم. هم زمان با آمدن دکتر میر فندرسکی سیستم دانشکه به هم خورد . سیستم واحدی جایگزین قبلی شد. نحوه تدریس معماری به هم خورد .تفاوت درس ها تئوری و عملی در تعداد واحد آنها و زمان نرم بود. این یاعث شد سیستم آتلیه ای به هم بخورد موضوع دانشجویان شاخص و دست قوی که هنوز از بهترین معماران امروز هستند،در دوره های بعدی کمرنگ شد و از بین رفت.

اسلاید 8 :

  • وي درباره جنبه آموزشي اين اسكيس‌ها مي‌گويد: «وقتي مقابل ساختماني از گذشته‌هاي دور مي‌نشينيم، چيزي كه به
    ما كمك مي‌كند، انتخاب سريع كادر و تمركز چند دقيقه‌اي روي بنا است. اين تمركز ما را یاری مي‌كند مانند نقاشان امپرسيونيست، بتوانيم در فرصتي كوتاه، طرحي كامل از بنا بزنيم و نحوه ساخت آن را كشف كنيم.» صارمي ادامه داد، عكاسي نمي‌تواند كمك چنداني به دانشجويان بكند، به اين دليل كه عكس، روح بنا و حس آن را منتقل نمي‌كند.
  • دانشجوي معماري اگر دستش كار نكند اصلا نمي‌تواند طراحي كند. همان طور كه يك آهنگساز زماني مي تواند آهنگساز خوبي باشد كه اول نوازنده‌اي ماهر باشد و اگر نوازنده نباشد اصلا نمي‌تواند آهنگ بسازد و نمي تواند آن چيزي را كه در ذهن دارد روي كاغذ بياورد و نت بنويسد

اسلاید 9 :

فرآیند طراحی در دوران دانشجوئی

در طول سال 6 پروژه طراحی میکردیم برای پروژه کوچک 1/5ماه و برای پروژه متوسط 2ماه و برای پروژه بزرگ 2/5 ماه فرصت داشتیم. شاسی کار کوچک 80*60 و شاسی متوسط 120*80 و شاسی بزرگ 160*120 سانتی متر بود . شنبه روز تحویل بود و همه اساتید به صورت گروهی نمره میدادند. اسامی افراد با کاغذ سفید پوشانده میشد تا اساتید احیانا به نانم نمرع ندهند. نحوه نمره دادن سریع بود چون اکثر کارها رد میشد و دانشجو باید دوباره شروع میکرد.

هر اتلیه مسولی بنام «شف اتلیه »داشت که از دانشجویان اسم رسم دار بود و به دانشجویان ضعیفتر در پروژها و دکورها و اسکیس ها کمک میکرد.با دکتر میر فندرسکی سیستم دانشکده هنر به هم ریخت و سیستم واحدی جایگزین سیستم قبل شد. تفاوت دروس در تعداد واحد های آن بود. نه اهمیت و اولویت شان. از آن به بعد کم کم اسکیس ها و دکورها و تعدادپروژه ها کم شد.و موضوع دانشجوی شاخص و دست قوی که هنوز از بهترین طراحان امروز هستند در دوره های بعد کم رنگ شد.  

اسلاید 10 :

مسابقات معماری و طراحی

در سال 1346 مسبقه برج میدان آزادی برگزار شد که در حسین امانت برنده شد. مسابقه طراحی تمر پیمان سنتو را من بردم . در طرح حسینیه ارشاد با همراه معطر و رسولیان  نفر دوم شدم .

ارتباط معماری با سایر رشته هنری مثل نقاشی و مجسمه سازی بسیار خوب بود . یکی از پروژها طراحی یک مجسمه آنتیک بود. . اسکیس ها اغلب سمت و سوی نقاشی داشت. پروژه دکور به سمت گرافیک و تولید صنعتی متمایل بود. بنابراین ارتباطی ملموس و قوی بین معماری و سایر رشته های هنری بود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید