بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

طراحي خانه هاي مسكوني از اهميت بسياري برخوردار است و چنانچه اين طراحي مناسب نباشد، آسايش ساكنين آن كامل نخواهد بود. از آنجايي كه ما بيشتر وقت خود را درخانه سپري مي كنيم لازم است طراحي خانه مسكوني بر اساس احتياجات آن خانواده اي كه ميخواهد در آنجا زندگي كند، صورت پذيرد و نه تنها پلان خانه بايد زيبا باشد بلكه زيبايي نماي ساختمان نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. بهتر است طراحي ساختمان بر اساس مبلمان مورد نظر براي آن صورت گيرد.

اسلاید 2 :

شكل كلي خانه هاي مسكوني

  • ساختمان مسكوني ممكن است به صورت يك طبقه ويلايي، آپارتماني ويا ويلايي دوبلكس باشد كه دراين ساختمان ها سالن، نهار خاوري و آشپزخانه در طبقه همكف و در طبقه دوم قرار دارد. بعضي از ساختمان ها به صورت سه طبقه طراحي ميشود كه در طبقه همكف سالن و نهار خوري و آشپزخانه و اتاق مهمان و در طبقه دوم اتاق خواب ها و طبقه سوم اتاق بازي بچه ها در نظر گرفته ميشود.
  • ساختمان مسكوني ممكن است در يك مجموعه طراحي شود
  • ارتباط درساختمان هاي مسكوني: بهتر است سالن و نهارخوري به شكل ال بوده و درهم ادغام شود و آشپزخانه نيز مجاور سالن نهارخوري قرار گيرد. اتاق خواب ها و حمام بايد در يك هال جداگانه اي در نظر گرفته شود.

اسلاید 3 :

1- طراحي اتاق خواب ها

  • بهترين نور براي اتاق خواب ها نور جنوب يا مشرق است. اتاق والدين بايد بزرگتر از ساير اتاق خواب ها باشد. در اتاق خواب والدين بايد محل خواب، رختكن، ميز توالت و ميز مطالعه در نظر گرفته شود. در صورتي كه فضاي كافي داشته باشيم ميتوانيم اتاق كوچكي براي رختكن در نظر بگيريم. اتاق خواب فرزندان ممكن است يك نفره و يا دو نفره باشد و مساحت اين اتاق ها بستگي به وسايلي كه در آن قرار مي گيرد، خواهد داشت.

اسلاید 4 :

انبار

  • جدا از اتاق هاي زيرزمين و زير شيروانيي، بايد حداقل يك اتاق انبار 1 متر مربع و يا بيشتر با عرض حداقل 75 سانتيمتر و تهويه خوب دريك خانه در نظرگرفت. براي اقامتگاه هاي بزرگ، حداقل 2% از مساحت زندگي بايد در فضاي خانه به عنوان فضاي انبار كردن در نظر گرفته شود مثل: فضايي كه براي انبار كردن مواد و وسايل تميز كننده، ابزار، ميز اتو، سبد و كيسه خريد، چمدان ها، پلكان ها و غيره مورد نياز است. درها بايد به سمت بيرون باز شوند تا فضاي بزرگتري را به وجود بياورند. چراغ هايي نيز بايد براي روشنايي در نظر گرفت تا به وسيله يك كليد كه با باز و بسته شدن در كار ميكند، روشن و خاموش شوند يك محل براي نصب قفسه ها در نزديكي آشپزخانه بايد وجود داشته باشد.

اسلاید 5 :

چيدن وسايل در آشپزخانه

  • تهيه غذا متضمن مراحلي است كه با از پاكت بيرون آوردن مواد اوليه شروع ميشود و سپس با ذخيره سازي، شستن، پخت و بالاخره چيدن ظروف در قفسه ها خاتمه مي يابد. چنانچه توالي كار به خوبي رعايت گردد و محل بخش هاي مربوطه به درستي تعيين شود، در حجم فعاليت هاي اضافي كاهش يافته، خستگي ناشي از كار به حداقل ميرسد.
  • آشپزخانه از سه مركز اصلي تشكيل شده و ترتيب توالي آنها از اين قرار است: اول، مركز ذخيره مواد، دوم مركز شستشو و سوم مركز پخت و پز.
  • مركز اول شامل يخچال، فريزر و قفسه ها، مركز دوم، مشتمل بر لگن ظرفشويي، ماشين ظرفشويي، ماشين رختشويي، ظروف زباله و پيشخوان و مركز سوم شامل اجاق خوراك پزي، فر، هواكش و پيشخوان است. سه مركز ياد شده مثلثي به وجود مي آورند به نام مثلث كار كه اهم فعاليت هاي آشپزي در آن صورت مي پذيرد.

اسلاید 6 :

  • رعايت ترتيب فوق ضروري است اما گاه عوامل ديگري در آرايش آشپزخانه دخالت ميكنند كه ممكن است توالي سه مركز را به هم بزنند. به عنوان نمونه، لگن ظرفشويي ناچار بايد مجاور شير آب ولوله فاضلاب قرار گيرد.
  • ضرورت تعبيه مركز شستشو كنار پنجره، به خاطر مدت زماني كه كدبانو در آنجا صرف وقت ميكند نيز از ديگر عوامل تعيين كننده محل آن است. به همين ترتيب اجاق خوراك پزي نميتواند در گوشه هاي آشپزخانه يا كنار پنجره قرار گيرد.
  • در زوايا، به خاطر تنگي محل، استفاده از اجاق مشكل ودر مجاورت پنجره، به واسطه احتمال وزش باد و خاموش شدن شمع اجاق، استقرار آن خطرناك است. اجاق بايد زير هواكش قرار داشته باشد تا دود و بوي غذا به سرعت از محيط داخلي خارج گردد. نظر به اندازه بلند يخچال، ابتدا يا انتهاي رديف قفسه ها، مكان مناسبي براي آن است. در چنين محل هايي ارتفاع يخچال و يا فريزر، نظم پيشخوان را به هم نميزند. با در نظر گرفتن كليه عوامل و توجه به وسعت و ابعاد آشپزخانه، مثلث كار را ميتوان به چهار شكل تشكيل داد:

اسلاید 7 :

الف) آرايش نيم دايره

  • نيم دايره نوعي آرايش وسايل آشپزخانه است كه در آن مراكز اصلي به طور پيوسته در اطراف سه ديوار مجاور قرار مي گيرند. به طوري كه كدبانو ميتواند با ايستادن در وسط نيم دايره، فاصله اي مساوي با بخش هاي مختلف آشپزخانه داشته با شد. شكل نيم دايره مطلوب ترين نوع آرايش است زيرا:

اسلاید 8 :

  • 1- هيچگونه عبور اتفاقي از ميان مثلث كار صورت نمي گيرد.
  • 2-كوتاه ترين فاصله بين مراكز اصلي وجود دارد.
  • 3-شكل پيشخوان پيوسته ميباشد.
  • شكل نيم دايره در آشپزخانه هايي قابل اجراست كه وسعت كافي دارند و ورود به آشپزخانه منحصراً از يك جهت صورت نمي گيرد. طرح ديگري به نام نيم دايره شكسته ميتوان تشكيل داد كه بعضي از مزاياي نيم دايره پيوسته را ندارد. در زير شكل آرايش «نيم داريره » و آرايش شكسته بخوبي نشان داده شده است:

اسلاید 9 :

ب)آرايش شكسته

  • چيدن وسايل آشپزخانه در حاشيه دو ديوار مجاور، تشكيل آرايش شكسته ميدهد. در اين طريق، جريان كار از يك انتها شروع ميشود و به انتهاي ديگر ختم ميگردد. از مزاياي اين طرح، جمع بودن تشكيلات، در يك گوشه و آزاد بودن قسمتي از فضا براي صرف غذا است. عيب آن طولاني بودن فاصله يك انتها تا انتهاي ديگر ميباشد.

اسلاید 10 :

ج) آرايش خطي

  • قرار گرفتن وسايل آشپزخانه در كنار يك ديوار را آرايش خطي گويند. در اين روش، وسايل در يك امتداد قرار مي گيرند و مراكز كار نيز به عوض مثلث، به شكل خط پيوسته دنبال هم واقع ميشوند. شكل خطي در آشپزخانه هايي پياده ميشود كه بسيار باريك هستند و با چيدن وسايل در يك طرف، فضا براي وسايل اضافي باقي نمي ماند. تنها مزيت آن جمع و جور بودن آشپزخانه و مراكز كار است.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید