بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

هرم زوسر

هرم زوسر درون مجموعه ای تدفينی به ابعاد 540 متر در 278 متر جای گرفته که پرستشگاههای سنگی، بناهای آيينی و حياطهايي متعدد آن را احاطه کرده است. ديواری پيرامونی به طول بيش از 6/1 کيلومتر از سنگ به بلندای 5/10 متر، مجموعه را دربر گرفته و دارای پانزده سطح فرورفته، همچون درگاه ورودی می باشد. از اين ميان، چهارده دروازه کاذب و غير واقعی اند، تنها درگاه ورودی منتهی به مجموعه در بخش جنوب شرقی ديوار پيرامونی واقع شده است.

 پس از گذر از ورودی، تالاری گسترده گرديده که 54 متر طول دارد و سقفی متشکل از سنگهايي استوانه ای، شبيه به تنه درخت نخل داشت که بر ستونهايي باريک استوار بود. سطوح اين ستونها که خياره دار می باشند، کهن ترين ستونهای شناخته شده در مصر هستند. تالار ذکر شده، به حياط باز و بزرگ مجموعه منتهی می شود.

 مجموعه همچنين شامل تعدادی فضای عبادتی است که ايمحوتپ سقف خيمه مانند آنها را از معماری کاخهای چوبی الهام گرفته بود. بناهای مذکور که با سنگ آهک شفاف طلايي ساخته شده اند، بر روی ديوار بيرونيشان سه نيم ستون باريک شياره دار کار شده است. 

اسلاید 2 :

گورستان سلطنتی جیزه

در قسمت کوچکی از شمال ممفیس از فلات سنگی جیزه گورستانی سلطنتی وجود دارد که از ویژگیهای آن میتوان به این موارد اشاره کرد : یک ردیف منظم از حیاطهای فرش شده با سنگ بازالت سبز رنگ ، ردیف اهرام در اندازه های کوچک و بزرگ گورهای مصطبه ای برای دفن درباریان ، سنگ های تیره و سنگ برای تشیع جنازه در معابد ، گذرهای زیر زمینی ، و  نو تیز هرم که به سمت آسمان آبی و ستارگان رفته بود در این فضا پادشاهان ( فراعنه ) و همسرانشان  ، شاهزادگان و شاهدخت ها در میان مبلمان طلایی ، با جواهرات گوناگون و انواع ادویه معطر دفن شده اند.

اسلاید 3 :

مجسمه ابوالهول

از ديگر عناصر قابل ذکر در مجموعه جیزامی توان به تنديس عظيم و اعجاب آور ابوالهول (مجسمه مرگ) اشاره داشت. اين تنديس که در فاصله 400 متری از اهرام سه گانه و شمال معبد دره ای خفرع قرار دارد، بنام پاسدار و نگهبان اهرام نيز ناميده شده است.سر و قسمت جلوی مجسمه ابوالهول از تخته سنگی يکپارچه وطبيعی به طول 57 متر، عرض 6 متر و بلندای آن نيز 6/18 متر است، تراشيده شده؛ پهنای چهره حدود 4 متر و پاها و ساير قسمتهای بدن را با سـنگ چيــن و آجــر تکميل کرده اند. چهره اين تنديس، احتمالاً صورت خفرع، فرزند و جانشين خوفو و بدن آن، هيکـل شير می باشد. بسياری معتقدند که ابوالهول چيـزه، مظـهر خدای خـورشـيد (رع – هراخت) است و حتی ممکن است در زمان واحد، مظهر خدا و فرعون بوده است.مجسمه ابوالهول، کهنترين و بزرگترين تنديس دنيای باستان است که عليرغم صدمه های فراوانی که در دوران استيلای اعراب به آن وارد شده و باعث از بين رفتن بخشی از چهره آن گرديده است، باابهت ترين مظهر سلطنتی فراعنه به حساب می آيد. ابوالهول رو به سمت شرق دارد و در ميان پنجه های آن نيز معبد کوچکی ساخته شده است. سنگهای بکار رفته در معبد، غالباً از تراش تخته سنگ طبيعی که پيکره ابوالهول را تشکيل می دهد، بدست آمده و وزن برخی از آنها به بيش از 200 تن می رسد در دوره پادشاهی ميانه و جديد، تعداد زيادی ابوالهول در اندازه های مختلف از مصر باستان بدست آمده است. شايد بتوان ابوالهولی که سر آن شبيه رامسس دوم، فرعون سلسله نوزدهم ساخته شده است را آخرين آنها دانست که در مصر تراشيده گرديده است. بيشـتر ابــوالهـول ها را مشابه فرعون وقت می تراشيده اند 

اسلاید 4 :

اهرام ثلاثه مصر شاهکار معماری جهان

اهرام ثلاثه که از عجایب هفتگانه جهان باستان است به سال 2600 ق.م  و در زمان پادشاهی کهن ، در ناحیه جیزه برای خوفو ( خئوپس ) و خفرع                      ( خفرن ) و منکورع ( موکرینوس ) به ترتیب ساخته شدند .

این سه هرم که در پلان و ابعاد هم اندازه نیستد دارای خصوصیات زبر می باشند.

1- در برابر صحرا ایستا هستند.

2- نسبت به همدیگر و محور ورودی طوری ساخته شده اند که با هم مقایسه نشوند .

3-هرم کوچکتر دورتر ساخته شده تا در دید پرپکتیوی مجموعه اهرام  ، ناظر متوجه اختلاف اندازه ها و تفاوت ابعاد نگردد.

اسلاید 5 :

هرم خوفو

خوفو (خئوپس)، دومين پادشاه سلسله چهارم بود که از حدود سال 2551 پيش از ميلاد به مدت نزديک به ربع قرن بر مصر حکومت نمود. وی مجموعه گيزا را در چهل کيلومتری شمال داشور، نزديک قاهره مدرن و شهر تاريخی و کهن ممفيس، پايه گذاری کرد. اين مجموعه دارای پنج عنصر اصلی است: اهرام خوفو، خفرع و منکورع، تنديس ابوالهول و معبد دره ای هرم خفرع. از اهرام سه گانه چـيزه، هرم خـوفو، كهن ترين و بزرگترين است و تاريخ ساخت آن به حدود سال 2570 پيش از ميلاد باز می گردد. اين بنای يادمانی سنگی بسيار عظيم, به «هرمی که مکان طلوع و غروب خورشيد است»، شهرت داشتبه استثناي اتاقك تدفين، توده غول پيكري از بنايي با سنگ آهك يا كوهي از سنگ است كه مطابق همان اصول ساختماني هرم پله دار پادشاه زوسر در سقاره ساخته گرديده. لازم به ذکر است که تمامی سنگهای بکار رفته در ساخت اهرام، بدون ملات در کنار يکديگر کار گذاشته شده اند.

زاويه شيب پهلوهای هرم خوفو 54 درجه و 54 دقيقه است که ضابطه ای برای ساخت هرمهای بعدی در مصر شد. طول ضلع هر قاعده اين هرم 364/230 متر، طول هر يال 217متر، بلندای اصلی آن حدود 75/145 متر و ‌ارتفاع كنوني آن حدود 18/137 متر است و قاعده هرم, 37/5 هکتار زمين را فرا گرفته است. در ساخت اين بنای عظيم نزديک 000/300/2 قطعه سنگ در 210 رديف سنگ چين بکار رفته که هريک وزنی بين 2 تا 15 تن داشته اند (وزن متوسط سنگها 5/2 تن می باشد). در برخی منابع که در رابطه با ويژگيهای منحصر بفرد اين بنای عظيم منتشر گرديده، جرم هرم خئوپس را برابر يکصد ميليونيوم کره زمين تخمين زده اند.

اسلاید 6 :

هرم خفرع

خفرع، چهارمين پادشاه سلسله چهارم و پسر (يا برادر؟) خوفو بود. وی دومين هرم بزرگ جیزه و تنديس عظيم ابوالهول را احداث نمود که اين دو در حدود سال 2530 پيش از ميلاد ساخته شدند. خفرع از حدود 2558 پيش از ميلاد به مدت 26 سال بر مصر حکومت کرد. هرم خفرع که در جنوب غربی هرم بزرگ خوفو واقع گرديده، 5/136 متر ارتفاع دارد (درحاليکه بلندای اصلی آن 5/143 متر بوده)، طول هر قاعده آن 8/215 متر و زاويه شيب هرم 53 درجه و 20 دقيقه می باشد. در تصاوير، هرم خفرع به دليل واقع شدن بر سطحی بلندتر نسبت به هرم بزرگ خوفو، مرتفعتر به نظر می رسد. در دوران پادشاهی کهن، ساخت ورودی در بخش شمالی اهرام، رو به سوی ستاره قطبی، بخشی از مقررات دينی بوده است. در تمامی هرمها اين موضوع رعايت شده؛ تنها استثناء، هرم خفرع است که در پهلوی شمالی دارای دو ورودی می باشد. پس از ساخت قاعده اهرام، بدنه آنها را با سنگهای آهک سفيد و براق می پوشاندند؛ پوشـش از رأس هرم رو به پايين صورت می گرفت. بدين ترتيــب که قطـعات سـنگ آهـکی را روی پـله ها قرار می دادند و بيـــن آنهـا را پـر می کردند، سپس آنها را می تراشيدند و رو به پائين صاف می کردند تا زاويه مناسب پيدا کند و ظاهرشان براق شود. تمامی اهرام بجز هرم پلکانی زوسر، ميدوم و منکورع، دارای پوشش بوده اند. هنوز بخشی از پوشش آهکی رأس هرم خفرع موجود است، اما سنگهای پوششی هرم خوفو را در قرون وسطی برای استفاده در ساخت بناهای قاهره کنده اند.

اسلاید 7 :

معبد دره ای هرم خفرع

اين معبد در 400 متری شرق مجموعه اهرام واقع شده است و با روش تير باربر و ستون با مقطع مربع شکل، به صورت کاملاً يکپارچه از سنگ خارای سرخ پاکتراش و صيقلی احداث گرديده. تنها تزئين بکار رفته در اين معبد، تنديسهايي است که در امتداد ديوار به صورت رديفی قرار داشتند. کف معبد نيز از سنگهای مرمر سفيد پوشانيده شده بود. بدليل عدم استفاده مصريان باستان از سيمان، برای برافراشتن ستونها، ابعاد و تناسبات آنها را بزرگ درنظر می گرفتند. هنگام ايجاد تالارهای ستوندار نيز در بيشتر موارد، رديف ستونهای ميانی را بلندتر از ستونهای کناری درنظر می گرفتند تا يک رديف پنجره زير سقفی برای رساندن نور خورشيد به درون بنا در آن بخش تعبيه کنند. چنين شيوه ساختمان سازی به صورت ابتدايي در معبد دره ای هرم خفرع رعايت شده است. به نظر می رسد که اين رديف پنجره زير سقفی از ابداعات مصريان باشد، نوآوری که تا به امروز به عنوان يکی از عناصر مهم معماری، مورد استفاده واقع می گردد.

اسلاید 8 :

هرم منکورع

هرم منکورع دارای سنگهای دو رنگ می باشد: نيمه بالايي آن توسط سنگ آهکی سفيدی پوشيده شده، درصورتيکه در بخش زيرين آن از سنگهای گرانيتی سرخ فام منطقه آسوان استفاده گرديده است. اين هرم بسيار شـايان توجه می باشد، چون تنها هرم سلسله چهارم پادشاهی مصر است که دارای 16 رديف سنگچين از جنس گرانيت می باشد و چنين پيش بينی شده بود تا سطح اين هرم با سنگـهای گرانيتی پوشيده شود، اما به دليل مـرگ ناگهانی منکورع اين امر هرگز تحقق نمی يابد و هرم مذکور فاقد روکش باقی می ماند.



اسلاید 9 :

معبد منتو حوتپ

به سال 2300 ق.م و در زمان سلسله 6 ، پادشاهی کهن در اثر هرج و مرج از هم پاشید و هرم سازی رو به فراموشی و افول می نهد . طی 1580-2242 ق.م ، نه سلسله یعنی سلسله های 9تا17 با هفتاد پادشاه بر مصر حگومت کردند این دوره را پادشاهی میانه می نامند که در سلسله های 11 و 12 پادشاهی میانه از قدرت بیشتری برخوردار بودند و معبد منتوحتپ در دیر البحری  به سال 2056ق.م در دوره پادشاهی میانه ساخته شد . در این دوره به خاطر جلوگیری از دستبرد دزدان و حفاظت از مومیایی ها مقابر را در شیب کوهها و به صورت پله ای میساختند.

اسلاید 10 :

مقبره حتشپ سوت

در 1520 ق.م مرقد و معبد ملکه حتشپ سوت جنب معبد منتوحوتپ در دیرالبحری ساخته و تقدیم آمون شد این اولین باری بود که ستون های معابد مستقل می شدند ولی کماکان فواصل ستون ها از همدیگر کم بود. 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید