بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

 

(Marketing Mix) آميزه بازاريابي  

       آمیزه بازاریابی به عنوان ابزار مؤثر بنگاه اقتصادی در تحت تاثیر قرار دادن مشتریان، و توفیق در کسب و کار و همچنين جایگاه آمیزه بازاریابی در نظام بازاریابی شرکت از اهميت ويژه اي برخوردار است ، در ادامه مبحث، انتقادات مهم به آمیزه بازاریابی سنتی4P) ) مطرح می گردد. و با تاکید قرار دادن نگرش استراتژیک در فضای کسب وکار رقابتی و ارائه مثالهایی از لزوم تفاوت در آمیزه بازاریابی بنگاه های اقتصادی ، الگویی برای چگونگی طراحی آمیزه بازاریابی ارائه می شود.

اسلاید 2 :

(Marketing Mix) آميزه بازاريابي  

       پس از تدوین دیدگاه و استراتژی بازاریابی می بایست تاکتیک های بازاریابی بنگاه اقتصادی مشخص شود. علاوه بر عوامل فرهنگی ، اجتماعی ، گروهی ، عوامل روانی فردی و موقعیتی همه خریداران تحت تاثیر عناصر گوناگون آمیخته بازاریابی اند و تصمیم گیری آنها وابسته به نوع محصول و ویژگی های آن ، شیوه های قیمت گذاری و روشهای پرداخت ، امکانات و تسهیلات توزیع و روشهای ترغیبی و ترفیعی شرکتهاست . آمیزه بازاریابی مجموعه ای از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی است که شرکت آنها را در هم می آمیزد تا پاسخگوی بازار هدف باشد. آمیزه بازاریابی در بر گیرنده همه کارهایی است که شرکت می تواند انجام دهد تا بر میزان تقاضا ( برای محصولاتش) اثر بگذارد.  آیا آمیزه بازاریابی بنگاه های اقتصادی شبیه هم هستند و امروزه می توان ادعا کرد که منظور از آمیزه بازاریابی 4P و5pو13pو… است ؟

 

اسلاید 3 :

      منظور از آمیزه بازاریابی یا ترکیب بازار، این است که باید مشخص کرد گونه باید این عوامل را در هم آمیخت.معمولاً این عوامل را به چهار گونه اصلی طبقه بندی می کنند که عبارتند از: محصول ، توزیع ، قیمت و ترویج.

 

اسلاید 4 :

       استراتژی بازاریابی یعنی تنظیم و اجرای آمیزه بازاریابی .ابزار کار و تاکتیک ها در بازاریابی ، آمیزه بازاریابی است. آمیزه بازاریابی ، آمیخته بازاریابی ، ترکیب بازاریابی ، ابزارهای بازاریابی و تاکتیک های بازاریابی، همگی واژه هایی هستند که برای ترجمهMarketing Mix به کار رفته اند . منظور از آمیزه، آمیخته یا ترکیب این است که بین این اجزاء می بایست یک نگرش سیستمی و هماهنگ برقرار باشد تا بتوانند در تاثیر گذاری و متقاعدسازی مشتریان مؤثر باشند. به عبارتی، محصول مناسب با قیمت مناسب از نظر مشتریان با توزیع مناسب و به کارگیری شیوه های ارتباطی مناسب همگی با هم عمل می کنند و اگر هر یک از این اجزا ناهماهنگ با سایرین باشد نتیجه آن کاهش اثر بخشی و کارایی مجموعه بوده و شرکت را از دستیابی به اهداف باز می‌دارند. اما منظور از تاکتیک یا ابزار آن است که وسیله و ابزار شرکتهابرای جنگیدن در بازار و توفیق بیشتر نسبت به رقبا همین عوامل هستند.‌

اسلاید 5 :

        البته طی سالیان مختلف ، استادان و صاحب نظران بازاریابی نظرات مختلفی در مورد آمیزه بازاریابی ارائه کردند .که عده ای ۸P ۶P ۵P و حتی ۱۵P و … را به عنوان آمیزه بازاریابی بنگاه های اقتصادی معرفی کرده اند . این افراد عقیده دارند که آمیخته چهار عامل بازار ، پاره ای از فعالیتهای را از نظر دور داشته است .

         «کاتلر» می گوید اینکه شمار و عاملهای مشخص آمیزه بازاریابی ، چهار ، شش و یا ۱۰ تا انگاشته شوند ، چندان مهم نیست. نکته مهم وجود چارچوبی است که بازاریابی بتواند فعالیتها و راهبرد خود را برگرد آن سامان دهد . به عقیده فیلیپ کاتلر نیاز به افزودن دو عامل (P ) دیگر به آمیزه بازاریابی وجود دارد که می‌توان به آنها سیاست (Politics) و باور همگانی (آراء عمومی( Public Opinion عنوان کرد . به این دو عامل بخصوص در بازار ایران بسیار حائز اهمیت هستند . چون بخش عمده اقتصاد ایران را اقتصاد دولتی تشکیل می‌دهد و هر قدر میزان دخالت دولت در حوزه اقتصاد بیشتر باشد اقتصاد آن کشور به سمت اقتصاد بسته یا اقتصاد باید ها و نبایدها حرکت می‌کند ، در صورتی که هر قدر فضای اقتصادی رقابتی و باز باشد اقتصاد هست ها و نیست ها شکل خواهد گرفت و این دلایل لزوم توجه بنگاه های اقتصادی به عامل سیاست را نشان می دهند .از طرفی با توجه به فرهنگ ارتباطی گسترده بین مردم و سهولت باز کردن باب گفت گو با یکدیگر که نمونه های آن را در صف نانوایی و اتوبوس و … مشاهده می‌کنیم فضا برای انتقال اخبار ، شایعات ، نظرات و دیدگاه ها مهیا شده و سرعت پخش آنها در جامعه ایران بسیار بالاست ، لذا در محیط کسب و کار ایران عامل باور همگانی نیز حائز اهمیت است .

اسلاید 6 :

به غير از 4p معروف كه در آميخته هاي بازاريابي وجود دارند 3 عامل جديد

 فرآيند«process» اشخاص«people»و شرايط فيزيكي«physical Evidence»

نيزبه آميخته هاي بازاريابي اضافه شده اند.

اسلاید 7 :

اشخاص                                                  people

        يكي از عناصر اصلي و تاثير گذار در ارائه خدمات،كاركنان و اشخاص هستند.استخدام افراد و آموزش دادن آنها در جهت يادگيري نحوه ارائه خدمت به مشتريان به منظور كسب مزيت رقابتي و موفقيت در بازارخدمات بسيار حائز اهميت است.زيرا در خريد خدمت،مشتريان ارزيابي از كيفيت و خدمت را بر اساس فردي كه آن را ارائه مي دهد و چگونگي تعامل او انجام مي دهند. براي اغلب خدمات ، مردم حياتي ترين جز» محسوب مي شوند . در اين بخش خدمات بيشترين ارتباط مستقيم با مردم وجود دارد . بر اين اساس لازم است در سازمانهاي خدماتي خط مشي هاي پرسنلي و نحوه تعامل و رويارويي آنها با مردم تعريف گردد . در اين خصوص تعريف دقيق استانداردهاي استخدام ، آموزش ، انگيزش و اعطاپاداش پرسنل به لحاظ نقش حياتي و تعامل مداوم با مردم ضروري است . در بخش برنامه ريزي مردم در بازار يابي طراحي و توسعه الگوهاي تعاملي و ارتباط نزديک مشتريان با يکديگر نيز بررسي مي شود .


اسلاید 8 :

   فرآيند                                                                                                              process

      فرآيند ارائه خدمت و ميزان صرف وقت مشتري براي دريافت خدمات و همچنين مراحلي که طي مي کند در اين بخش بررسي مي گردد . فرآيند ساده ، سريع و تعريف شده ارائه خدمت در افزايش رضايت مشتري نقش زيادي را دارد. فرض كنيد براي خريد يك ساندويج تنها 2دقيقه پس از سفارش آن را دريافت كرديد.چه فرآيندي ارائه خدمت را با اين كيفيت ميسر ساخته است؟

اسلاید 9 :

physical Evidence شرايط فيزيكي           

       ارائه خدمات غير ملموس با استفاده از ابزارها ، امکانات و تجهيزات فيزيکي صورت مي گيرد . امکانات و تجهيزاتي که مي تواند در افزايش کيفيت خدمات موثر باشند به عنوان مثال ارائه يک بروشور در ارتباط با خدمات بانکي در شعبه اي که مشتريان در انتظار دريافت خدمات بانکي مورد نياز هستند و ارتقا سطح آگاهي و اطلاعات او مي تواند مشتري را راضي تر کند .قرار دادن يک دستگاه شمارش پول دردرون شعبه و در دسترس مشتريان مي تواند دررضايت مشتري از خدمات بانک موثر باشد .

اسلاید 10 :

       اما انتقاد مهمی که به آمیزه بازاریابی گرفته می شود این است که 4P تنها از دیدگاه فروشندگان فرآورده ها (بنگاه های اقتصادی ) است و شاید دیدگاه خریداران در مورد آنچه به آنها عرضه و پیشنهاد می‌شود، متفاوت از دیدگاه عرضه کنندگان باشد. بنابراین، بهتر است که عنوانها را با رویکرد به خواست و نظر مشتریان تنظیم کنیم و به آن4Cs گفته می شود که عبارتند از :

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید