بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه

خانواده يك سازمان است و مقررات گوناگون حاكم بر هر خانواده ممكن است خانواده را دچار تعارض نمايد. مؤسسات اموزشي,اداري و حتي خوابگاههاي دانشجويي به عنوان يك سازمان,قوانين و مقررات خاصي را دارند كه ممكن است فرد را در رعايت و عمل به انها دچار مشكل نموده و بر وي استرسي وارد نمايند.ارتباط با افراد و شخصيت هاي  گوناگون از جمله افراد  پرخاشكر و عصباني و يا افرادي كه دچار مشكلات شخصيتي هستند مي توانند از جمله عوامل اجتماعي ايجاد كننده در بروز فشار روانى باشند.خلاصه مشكلات جسماني خود فرد و اشتغال ذهني فردى از جمله عواملي هستند كه استرس را براي فرد به همراه مي اورند.

اسلاید 2 :

استرس چيست؟

استرس عبارت است از واكنشهاي فيزيكى,ذهني و عاطفى كه در نتيجه تغييرات و نياز هاي زند گي فرد تجربه مي شوند.تغييرات مي توانند بزرگ يا كوچك باشند. پاسخ افراد به تغييرات زند گي متفاوت است.استرس مثبت مي تواند يك انگيزش دهنده باشد در حالي كه استرس منفي مي تواند در ؤماني كه اين تغييرات و نيازها فرد را شكست ميدهند ايجاد شود.

اسلاید 3 :

علايم شايع استرس

فيزيكي : گرفتگي عضلاني,سردرد,ناراحتي معده,اسهال,يبوست,افزايش ضربان قلب,خستگي,تنفس سريع,ضعف,خستكي,تيك و ...

عاطفي:عصبانيت,اعتماد به نفس پايين,افسردكي,بي تفاوتي,ترس,اشكال در تمركز,نگراني,اضطراب و وحشت.

رفتاري:سوء مصرف الكل,افزايش مصرف سيكار,اختلالات خواب, پر خوري,كاهش حافظه و منگي.

اسلاید 4 :

عوامل افزايش دهنده استرس

برخي از علل شايع استرس عبارتند از:

مر گ اخير فرد مورد علاقه(همسر,كودك,دوست)

از دست دادن چيزي كه براي فرد ارزشمند باشد

بيماري هاي شديد

اخراج شدن يا تغيير شغل

نقل مكان كردن به شهر جديد

مشكلات جنسي بين فرد و شريك جنسي او

ورشكستگى مالي و ....

 

اسلاید 5 :

استرس شغلي 

استرس شغلي يك بيماري مزمن است كه در نتيجه شرايط سخت كاري به وجود امده و بر روي عملكرد فردي و سلامت جسمي و ذهني فرد تاثير مي گذارد.دليل اصلي تعدادبسيار زيادي از مشكلات روحي و روانى به طور مستقيم از استرس هاي شغلي نشئت مي گيرد.

اسلاید 6 :

علايم استرس شغلي

اين علايم در افراد مختلف متفاوت بوده است و به عوامل بيشمارى از قبيل:موقعيت و شرايط كاري مختلف ,مدت زمان قرار گرفتن در معرض استرس و ميزان استرس وارد شده به فرد بستگي دارد.اما نمونه هاي بارز ان عبارتند از:

بي خوابي,اضطراب و تنش, غيبت از كار, افسرد گي,خستگي,نا اميدي,عصبانيت در حد افراطي,مشكلات خانواد گي,بيماري هاي جسمي و ...

اسلاید 7 :

دلايل استرس شغلي

استرس شغلي ممكن است به دليل مشكلات فراوانى ايجاد شود.از جمله:

نا امني شغلي:اىاره جات سازمان يافته در حال د گر گونى هستند و دليل ان جز تغيير و تحول در ساختارهاي اقتصادي و گريز از فشارهاي مالي نيست كه اين امربه عنوان موارد اصلي استرس براي كاركنان است و بر روي همه مشاغل تاثير مي گذارد.

تقاضاي بالا در اجرا:حجم بالاي كار, ساعات طولاني كاري, گرايش شديد به اتمام كارها در مدت زمان معين,مي تواند كارمندان را از نظر جسمي و روحيتحت فشار بي حد ز حصري قرار دهد.

فرهنك محيط كار: پيدايش سازطاري با محيط كار,ميتواند از ابعاد مختلف امري استرس زا محسوب شود و فرقي نميكند كه به تازكي وارد فضاي جديد كاري شده باشيد يا نه.

مشكلات شخصي يا خانوادكي:كارمنداني كه مشكلات خانوادكي ويا شخصي دارند معمولا تنش هاي خود را با مسائل كاري مخلوط كرده اند و انها را با خود به محيط كارشان ميبرند.

اسلاید 8 :

خانم ها و استرس شغلي

خانم ها علاوه بر استرس هاي شغلي رايج ممكن است در محيط كار مورد ازار و اذيت فيزيكي قرار بكيرند.اؤ مدتها قبل ازار و اذيت و سوء استفاده هاي جنسي از خانم ها در محيط كاري به عنوان يكي از موارد تنش زاي مهم براي اين قشر به شمار ميرفته است.اين امر به عنوان يكي از منابع استرس زاي دائمي زنان به شمار مي ايد.همين طور تبعيضات بي رويه در محيط كاري,فشارهاي خانوادكي,و نيازهاي اجتماعي نيز به اين منبع استرس افزوده ميشوند.

اسلاید 9 :

راه هاي مقابله با استرس

تكنيك (ابراز وجود) در برخورد با عوامل اجتماعي به خصوص در كاهش استرس ناشي از برخورد با افراد عصباني و يا در مواجهه با شرايط سخت درون فردي بسيار مؤثر است.

كوش دادن فعالانه به جاي واكنش نشان دادن سريع,به شما كمك ميكند با افرادي كه خودشان تحت فشار عصبي هستند به نوعي كنار بياييد.

اشتغال ذهني منفي را مي توان با  بازسازي شناختي ,تغيير طرحواره ها و سيستم اعتقادي خود براي منطقي تر و واقع كرايانه تر شدن زندكي  تحت كنترل در اورد.

تمرينات ريلكسيشن(تن ارامي) و نفسهاي عميق كشيدن اد جمله شيوه هاي بسيار خوب و مؤثر جهت مقابله با فشارهاي رواني ميباشد .

اسلاید 10 :

كنترل استرس

اموزش كنترل استرس يك فرايند سه بخشي است:نخست نشانه ها و علت ها را تشخيص ميدهيد.بعد مهارتهاي كنترل را مي اموزيد و در مرحله سوم مي اموزيد كه انها را چطور به كار بريد.نحوه ي بر خورد شما با استرس به منشاء ان بستكي دارد:اكر علت ان مسئله اي خارج از كنترل شماست,تنها چاره ميتواند اموزش پذيرش باشد.براي كنترل استرس 4 دسته از مهارتها بايد اموخته شود: مهارتهاي اكاهي,مهارتهاي پذيرش,مهارتهاي برخورد,مهارتهاي عملي.

بياموزيد كه كاهي شكست را تجربه كنيد و سعي كنيد با روشهاي مختلف خود را ارام سازيد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید