بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

 

مقدمه

 به نام خدا

         با وجود اهمییتی که خانواده برای فرد دارد و نیاز های متعدد فرد در خانواده بر طرف می شود ، گاهی خانواده به جای اینکه محل امن و آرامش و ارضای عاطفی و جایگاهی برای تحقق شخصیت مستقل افراد باشد ، به جایگاهی برای جدال و دعوا تبدیل می شود و به جای این که برای آن ها آثار و نتایج مطلوبی در بر داشته باشد ، آثار مخرب دارد . تا آن جا که به جهنمی تبدیل می شود که زن و مرد و به تبع آنان فرزندان در آن می سوزند .  در چنین حالتی ، جدایی و طلاق به ظاهر تنها راهی است که مطلوب به نظر می رسد .

         همچنین ، خانواده با همه ی آثار مطلوبی که در فرزندان دارد ، گاه برای آنان جایگاه نامناسب و نامطلوبی است . به خصوص در سنین نوجوانی که گاه درگیری هایی میان فرزندان و والدین ایجاد می شود.

اسلاید 2 :

ناسازگاری زن و شوهر در خانواده

     وجه مشترک اختلاف زن و شوهر ها در چیست ؟

     برای وجه مشترک اختلاف بین زن و شوهر ها می توان به بر آورده نشدن انتظارات  توجه کرد .

     وقتی زن و شوهر انتظارات یکدیگر را برآورده نکنند چه مشکلاتی پیش می آید؟

     * زنی که از شوهرش انتظار احترام نسبت به اقوام خود را دارد و او این انتظار را برآورده نساخته (آگاهانه یا نا آگاهانه) ، از شوهر خویش ناراضی است .

     * مردی که انتظار داشته است همسرش غذای مورد علاقه او را تهیه کند و زن قادر به پختن چنین غذایی نیست ، از او ناراضی است.

     * زنی که انتظار داشته است همسرش شریک زندگی او باشد در تربیت فرزندان و اداره کانون خانواده او را یاری کند ، با گرفتار شدن در دام اعتیاد ، باعث تباهی اعضای خانواده می شود.

 

اسلاید 3 :

    * با توجه به مفهوم انتظارات ، نقش و رابطه ی دوجانبه ی حق وتکلیف می توان گفت انتظارات ، الگوی عملی اند که هر یک از دو طرف ، دیگری را موظف به تحقق آن ها می داند و در صورتی که طرف مقابل آن ها را محقق نسازد ، آزردگی و نارضایتی و در نهایت ، ناسازگاری و جدایی پیش می آید

 

اسلاید 4 :

     نظام اجتماعی افراد خود را از راه درونی کردن ارزش ها و اعمال مجازات ، اجتماعی می کند. افراد در جریان اجتماعی شدن ، الگوهای عمل مربوط به نقش های خود را می آموزند و به تحقق آن ها علاقه مند می شوند ، تا آنجا که در صورت عمل نکردن به آن ها احساس ناراحتی می کنند .

     الف) در صورتی که جریان اجتماعی شدن به طور کامل تحقق نیابد و افراد از حقوق و وظایف نقش های خود درک کاملی نداشته باشد یا برای انجام آنها آمادگی لازم را پیدا نکرده باشد ، در برآوردن انتظارات یکدیگر دچار مشکل می شوند و به این ترتیب ، ناسازگاری پیش خواهد آمد .مثلا در مورد نقش های زن و شوهری ، در نظر بگیرید .

اسلاید 5 :

مثال ها :

    - زنی که با وجود فداکاری و تلاش برای اداره امور منزل ، با خویشاوندان همسر خویش برخورد مناسبی ندارد .

    - مردی که با وجود تلاش برای تهیه مایحتاج مادی خانواده ، به امور تربیتی و روانی فرزندان خود توجه کافی ندارد .

    - و ...

    * هر دو مورد ذکر شده نشان می دهد که زن و شوهر حقوق و وظایف نقش های زن و شوهری را به طور کامل نیاموخته اند

اسلاید 6 :

    ب) در صورتی که افراد به گونه های مختلف اجتماعی شوند ، در زندگی انتظارات متفاوتی از یکدیگر خواهند داشت و این تفاوت انتظارات ، موجب اختلاف آن ها خواهد شد . مثال:

     - زنی که می خواهد در بیرون از منزل کار کند و انتظار دارد همسر آینده اش در این زمینه با او همکاری داشته باشد ، اگر با مردی ازدواج کند که فقط کار در منزل را و ظیفه زن بداند ، ازدواج وی با نارضایتی همراه خواهد بود .

     - مردی که دوست دارد تا نیمه های شب در بیرون از منزل با دوستان خویش باشد ، اگر با زنی ازدواج کند که انتظار دارد همسرش پس از فراغت از کار به منزل بیاید ، زندگی مطلوبی نخواهد داشت.

اسلاید 7 :

    پ) هم چنین برای یک نظام اجتماعی که در معرض تغییرات سریع است و در هر دوره امور متفاوتی را ارزش تلقی می کند ، تزلزل بنیان خانواده نتیجه ای طبیعی خواهد بود ؛ مثال :

     - افرادی که ایثار و سادگی و قناعت از ارزش های اساسی آنان است، با رواج خودخواهی و فزون طلبی و مصرف زیاد در جامعه ، تحت فشار قرار خواهند گرفت و احتمال ناسازگاری میان آنان افزایش خواهد یافت.

اسلاید 8 :

    با توجه به آنچه گفتیم ، ریشه های ناسازگاری خانواده ها را نباید فقط در درون خانواده ها جست بلکه باید آنها را در ورای خانواده و در نظام اجتماعی کل هم جست و جو کرد. اگر در پی یافتن راه حلی برای رفع این ناسازگاری ها هستیم ، باید آن ها را در سطح نظام اجتماعی کل جست و جو کنیم .

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید