بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

انگور و آفرينش

انگور، شراب، باده و مستی حتی زمانی که تنها با نامشان نردِ عشق می‌باختم برايم عظمتی داشتند. خلقتِ انگور به گمانم هم‌عنان با خلقتِ آدمی باشد. انگور، حامل رازهاست و حامله‌ی شراب. انگورِ سفينه‌ی مستی است؛ مستی و راستی. شايد حکمتی باشد در اينکه گاهی اوقات گرانبهاترين چيزها را در جايی می‌شود يافت که گمانِ آن نمی‌رود: در خراباتِ مغانِ نورِ خدا می‌بينم! انگور چنان که نمادِ مستی است، رمزِ خرابات و خرابی را نيز در خود دارد. وه که وقتی به يادِ تاکستان می‌افتم، تصورِ اجتماع و ازدحامِ آن همه مستی، آن همه می، هوشم از سر می­ربايد! در اين سال‌ها، همين سه چهار سال گذشته، با خودم انديشيده بودم که اگر من اين نبودم که اکنون هستم، اگر روز و روزگارم به قلم و انديشه پيوند نخورده بود، اگر جاذبه‌ی شعر و دغدغه‌های فيلسوفانه جانم را چون کشتی بی‌لنگر به اين سوی و آن سو نمی‌برد، حتماً ميخانه باز می‌کردم! باده‌فروش می‌شدم. ذوقِ عجيبی دارد ديدن مستی و آسودگیِ آدميان. چندان خيال و نازک‌انديشی در باده موج می‌زند که ناگهانِ عنانم از دست می‌ربايد.

اسلاید 2 :

تاريخچه

زادگاه‌ انگور ايران‌ است؛ اما امروز در اكثر نقاط‌ دنيا كاشته‌ شده‌ و به‌ انواع‌ گوناگون‌ درآمده‌ است. قسمت‌هاي‌ مورد استفاده‌ آن‌ ميوه، برگ‌ و شيره گياهي‌ است.

انگور بيش‌ از ساير ميوه‌ها ويتامين‌ و بيش‌ از تمام‌ خوراكي‌ها ارزش‌ غذايي‌ دارد. قند آن‌ به‌ طور مستقيم‌ و آسان‌ وارد خون‌ مي‌شود و در عضلات‌ و كبد ذخيره‌ مي‌گردد.

اين‌ ميوه‌ هنگامي‌ كه‌ خشك‌ مي‌شود نه‌تنها هيچ‌ يك‌ از خواص‌ خود را از دست‌ نمي‌دهد، بلكه‌ ارزش‌ غذايي‌ آن‌ افزايش‌ مي‌يابد؛ به‌ طوري‌ كه‌ يك‌ دانه‌ كشمش‌ خيلي‌ بيش‌تر از يك‌ حبه‌ انگور قوت‌ دارد. علت‌ آن‌ است‌ كه‌ دياستازهاي‌ موجود در روي‌ پوست‌ آن‌ به‌ تدريج‌ سلولز پوست‌ را تبديل‌ به‌ قند مي‌كنند. آب‌ انگور چنانچه‌ از دانه‌هاي‌ تازه، سالم‌ و تخميرنشده‌ گرفته‌ شود از نظر تركيبات‌ غذايي‌ شباهت‌ زيادي‌ به‌ شير مادر دارد و مي‌توان‌ آن‌ را غذاي‌ كودكان‌ شيرخوار قرار داد.

اسلاید 3 :

معرفي گياه

انواع انگور بومي قاره آسيا در مجاورت درياي خزر است، اما به آمريكاي شمالي و اروپا نيز انتقال يافته است، يعني مهاجرين به اروپا انواع انگور را در دهه هاي 1600 به آمريكاي شمالي انتقال دادند. درخت انگور داراي برگهاي دشت و كنگره دار بوده و پوسته ريشه آن كنده ميشود. ميوه انگور مي تواند سبز، قرمز يا ارغواني رنگ باشد.

اسلاید 4 :

تركيبات گياه

امروزه ما بنا به علاقه به انگور يا كشمش، آنها را مصرف مي كنيم و به همين دليل شراب يا آب انگور نيز مصرف ميشود. اما در سال 1970 يك بيوشيميست فرانسوي ا تخم (دانه) انگور ماده اي را استخراج كرد كه در بهبود جريان خون مؤثر بود. اين ماده "اليگومريك پروآنتوسيانيدين OPC" ناميده ميشود. اين ماده سبب كاهش ميزان التهاب ميشود و حتي از بيماري قلبي نيز پيشگيري مي كند.

اين ماده در زمره يكي از مواد موجود در آب انگور قرمز و شراب قرمز است كه خواص پيشگيرانه آن در قبال بيماري قلبي به اثبات رسيده است. انگور بنا به وجود اين ماده در آن امروزه نه تنها به خاطر فرآورده هاي غذايي و نوشيدني شناخته شده اش بلكه به عنوان منبع اينگونه عناصر فعال درماني اش كشت و پرورش داده ميشود.

اسلاید 5 :

'اليگومريك پروآنتوسيانيدين" اول و مهمتر از همه خاصيت ضد اكسيد دارد كه به بدن كمك مي كند تا حملاتي را كه نهايتاً سبب بيماري مي شوند (عوامل استعمال دخانيات و مواد شيميايي زيست محيطي)، دفع كند. اين نوع مواد از طيف گسترده دفع كنندگان فشار روحي متمايز هستند. ضد اكسيد كننده ها يا ژنهاي تطبيق شدني (آداپتوژنها)، همچنين از خستگي فيزيكي و روحي شما را رها و پس از رفع بيماري نيز شما را كمك مي كنند. هم ضداكسيدها و هم آداپتوژنها ما را كمك مي كنند تا حداقل از دو عامل بزرگ مرگ و مير به نام بيماري قلبي - عروقي و سرطان اجتناب ورزيم.

خواص "ضد اكسيد"اليگومريك پروآنتوسيانيدين (OPC)" مي تواند در پيشگيري از بيماري قلب - عروق نيز مؤثر واقع گردد. برخي تحقيقات به عمل آمده مؤيد اين است كه اين ماده مي تواند روند تشكيل پلاكها در رگها را كاهش دهد و در تشكيل و ترميم بافت آسيب ديده رگها مؤثر باشد.

اسلاید 6 :

نارسايي مزمن سياهرگها دليل ديگر مصرف اين ماده است كه در اين ميان مي توان به عوارضي نظير اختلال بينايي ناشي از نفروپاتي ديابتي يا دژنراسيون قرنيه اشاره داشت. اينگونه مصارف ماده اليگومريك پروآنتوسيانيدين را تحقيقات كلينيكي نيز تأييد كرده است.

كاربردهاي آتي اين ماده ممكن است مواردي نظير معالجه سندرم پيش قاعدگي و متوقف كردن التهاب صورت در پي عمل جراحي را نيز در بر گيرد.

اين ماده در كاهش ميزان ناراحتي سينه و درد مفاصل و پاها كه گاهي در پي نسدرم پيش قاعدگي عارض ميشود مؤثر بوده است و مدت زمان بهبود از جراحي پلاستيك را كاهش داده است. خواص ضد توموري اين ماده نيز به اثبات رسيده است.

اسلاید 7 :

گونههاي موجود

عصاره دانه انگور به صورت عصاره مايع يا در قالب انواع كپسول و قرص موجود است. براي اهداف درماني از فرآورده هاي استاندارد حاوي 95 درصد محتوي ماده اليگومريك پروآنتوسيانيدين استفاده كنيد

به تازگي پژوهشگران اعلام كرده اند تركيبات موجود در انگور مي تواند از بروز سرطان پوست جلوگيري كند.

گروهي از محققان دانشگاه ويسكانسين در مطالعه خود تعدادي موش آزمايشگاهي را كه در معرض مواد شيميايي سرطانزا قرار گرفته بودند به دو دسته تقسيم كردند.

به پوست دسته اول از اين موش ها مكرراً عصاره ميوه انگور ماليده شد و دسته دوم از موش ها به حال خود رها شده و چيزي بر روي پوست آنها استفاده نشد.

اسلاید 8 :

پس از شش هفته بررسي از پوست هر دو دسته نشان داد كه همه موش هاي دسته دوم مبتلا به تومور پوستي شده اند اما در موش هاي دسته اول فقط 30 درصد دچار تومور پوستي شدند.

به گفته محققان ميوه انگور به واسطه داشتن چندين تركيب شيميايي موسوم به پلي فنل و آنتوسيانيدين مانع از واردشدن آسيب ناشي از مواد شيميايي، نور آفتاب يا تشعشعات خطرناك بر پوست مي شود.

تيم ديگري از همين دانشگاه نيز نخست عصاره انگور را بر روي پوست گروهي از موش هاي نوزاد استعمال نموده و سپس آنها را به همراه گروهي كه عصاره انگور بر روي پوست آنها استعمال نشده بود، در معرض تشعشعات ماوراي بنفش قرار دادند.

اندازه گيري پروتئين خاصي كه فقط توسط سلول هاي سرطاني توليد مي شود نشان داد سلول هاي پوست موشهايي كه عصاره انگور بر پوست آنها ماليده شده بود مقادير بسيار كمتري نسبت به گروه ديگر، از اين پروتئين توليد كردند.

پژوهشگران معتقدند در آينده استفاده از اين عصاره ميوه ها در پمادها و كرم هاي بهداشتي پوست رايج گردد.

اسلاید 9 :

انگور فرنگي Currant

اين گياه در تير ماه گل مي كند. گلهاي آن زرد رنگ بوده و بيشتر در مكانهاي آفتابي، جنگلهاي تُنُك، حاشيه جاده ها و سراشيبي ها شكفته مي شود.

اين گياه به عنوان يك ماده مقدس، موضوع اصلي بسياري از اسطوره ها و افسانه ها بوده است. اما امروزه اين گياه از نقطه نظر پزشكي نيز مورد توجه قرار گرفته است. به طوري كه به صورت روغن براي التيام زخمها، مورد استفاده قرار مي گيرد؛ در درمان نقرس، رماتيسم و درد لگن خاصره نيز كاربرد دارد.

اين گياه همچنين به عنوان چاي، بويژه در حالتهاي افسردگي اثر شفابخش دارد. كمك به درمان بيماريهاي اعصاب و ورم مخاط معده و روده از ديگر كاربردهاي اين گياه است.

اسلاید 10 :

عصاره دانه انگور

انسان در طول هزاران سال از انگور استفاده كرده است. قدمت مصرف انگور به عصر برنز بر مي گردد. شاعر يوناني به نام هومر كه حدود 700 سال قبل از ميلاد مسيح ميزيسته است از شراب تهيه شده از انگور سخن گفته است. از اين ميوه در انجيل هم نام برده شده است و گورها و آثار باستاني مصري علايمي از انگور را روي خود دارند. انسان از انگور استفاده‌هاي ديگري غير از خوردن يا تبديل آن به شراب و آب انگور كرده است. كارشناسان طب سنتي اروپا صدها سال پيش پمادي را از شيرة موجود در ساقه انگور براي درمان بيماريهاي پوست و چشم تهيه كردند. برگهاي اين گياه خاصيت قابض و انعقادي دارند، بدين معنا كه از آنها براي انعقاد خون، درمان التهاب و درد نظير درد بواسير استفاده شده است.

 انگور كال (نرسيده) در درمان انواع گلودرد ها و انگور خشك يا كشمش در درمان بيماريهاي تحليل برنده، يبوست و تشنگي مؤثر بوده است. اما انگورهاي گرد رسيده و شيرين داراي تمامي خواص است و در درمان سرطان. وبا، آبله، تهوع، عفونتهاي چشم و بيماريهاي پوست، كليه و كبد مورد استفاده قرار گرفته است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید