بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

 

بافت همبند Connective Tissue

بافت همبند که تقریبا“ در تمام نقاط بدن وجود دارد اعضاء و بافتهای مختلف را بیکدیگر بسته از آنها مانند آستر یا کیسه پشتیبانی می کند. مهمترین نوع بافت همبند نوع سست یا غربالی آن است که لابلای اعضاء و بافتهای دیگر قرار گرفته علاوه بر وظیفه پشتیبانی در اعمالی مانند دفاع از بدن نیز شرکت می کند.

اجزاء بافت همبند عبارتند از:

سلولها، ماده بنیادی و رشته ها

1- سلولهای بافت همبند Cells

1-1 سلول متمایز نشده مزانشیمی Undifferentiated Mesenchymal Cell

سلولی ستاره ای شکل و تمایز نیافته است که قابلیت تمایز به انواع دیگر سلولهای بافت همبند را دارا می باشد و در دوران جنینی در تمامی بافتها و در هنگام بعد از تولد در نقاط خاصی مانند اطراف عروق خونی (پری سیتها) یافت می شوند.

2-1 فیبروبلاست Fibroblast

مهمترین سلول بافت همبند بوده، ستاره ای شکل با هسته بیضی و به رنگ بنفش تیره. فیبروبلاست مسئول تهیه رشته ها و ماده بنيادي بوده براي ترميم بافت همبند اقدام مي كند. فيبروبلاست غيرفعال را فيبروسيت Fibrocyte مي نامند.

اسلاید 2 :

4-1 ماستوسيت يا ماست سل Mast cell

سلولي است كه غالبا“ همراه رگها بوده با رنگ آميزي معمولي بندرت ديده شده و در سيتوپلاسمش دانه هاي ريز(گرانولهاي) بنفش رنگي مشاهده مي شود كه حاوي هپارين٬ هيستامين  و مواد شيميائي دخيل در آلرژي (ازدياد حساسيت)  مانند لكوترينها وجود دارد.

5-1 پلاسما سل يا پلاسموسيت: Plasma Cell

در ديواره لوله گوارش به فراواني يافت شده و با كروماتين هسته اي كه به شكل صفحه ساعت(چرخ ارابه) آرايش پيدا كرده براحتي قابل تشخيص است. اين سلول از لنفوسيت B مشتق شده و سلول مولد آنتي بادي(پادتن) است.

6-1 سلول چربي يا آديپوسيت: Adipocyte

سلولي مدور يا بيضي شكل است كه در لامهاي بافت شناسي با توجه به حل شدن محتويات آن به صورت لانه زنبور عسل مشاهده مي شود. البته غير از نوع اول(چربي سفيد) نوع قهوه اي چربي نيز وجود دارد كه در دوران جنيني و اطفال به فراواني يافت شده كه به عنوان يك منبع توليد انرژي محسوب مي شود.

7-1 ماكروفاژ يا هيستيوسيت Histiocyte

سلولي است شبيه فيبروبلاست كه از مونوسيتهاي خون منشاء مي گيرد و در حالت فعاليت سيتوپلاسم وسيع ٬ مدور و هسته اي لوبيائي شكل پيدا مي كند. اين سلول عمل بيگانه خواري را به عهده دارد.

 

اسلاید 3 :

 

رشته هاي بافت همبند:

1- رشته كلاژن يا سفيد: Collagen or White Fiber

مهمترين رشته بافت همبند كلاژن نام دارد واز پروتئيني به همين نام تشكيل شده كه خاصيت چسب مانند داشته و بر اثر جوشاندن به ژلاتين تبديل مي شود.

رشته(فيبر)- فيبريل(رشته هاي ظريف)- ميكروفيبريل يا تروپوكلاژن

ويتامين C

انواع مهم كلاژن

2- رشته رتيكولر: Reticular Fiber

نوعي رشته كلاژن ناقص مي باشند(نوع 3) كه در رنگ آميزيهاي معمولي ديده نشده اما در رنگ آميزي با نقره به رنگ سياه در مي آيند و داربست اعضاء لنفاوي(عقده لنفاوي٬ تيموس) را تشكيل مي دهند.

3- رشته ارتجاعي: Elastic Fiber

به اشكال منفرد و منشعب مشاهده شده ودر رنگ آميزي معمولي قرمز رنگ و در تشريح به رنگ زرد مشاهده مي شود. از پروتئيني به نام الاستين ساخته شده است.

اسلاید 4 :

ماده زمينه اي يا ماده بنيادي:  Ground Substance

ماده بنيادي بافت همبند به صورت نيمه مايع سلولها و رشته ها را در بر مي گيرد و از مواد پروتئيني و قندي (گليكوپروتئينها و پروتئوگليكانها) تشكيل شده است.حمل متابوليتها و درگير بودن در واكنشهاي دفاعي از اهم فعاليتهاي اين بخش از بافت همبند است.

انواع بافت همبند:

1- بافت همبند متراكم منظم يا سخت: Dense Connective Tissue

2- بافت همبند الاستيك: Elastic Connective Tissue

3- بافت چربي: Adipose Tissue

4- بافت همبند مزانشيمي: Mesenchymal Connective Tissue

5- بافت رتيكولر: Reticular Tissue

6- بافت همبند سست يا غربالي: Loose Connective Tissue

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید