بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

oمقدمه

     كمبود مسكن و مشكلات آن دلايل متعدد و ابعاد متنوعي دارد. مسائل اقتصادي، اجتماعي ، فرهنگي و حتي سياسي مي‌تواند در بروز اين مشكل و نيز حل آن مؤثر باشد. بررسي مشكل مسكن در دهه‌هاي اخير و در كشورهاي اروپائي كه غالباً زماني دچار چنين مسأله‌اي بوده‌اند، بیانگر اين واقعيت است كه اكثر اين كشورها با بكارگرفتن روشهاي صنعتي اجراي ساختمان و توليد انبوه نتايج مطلوبي بدست آورده‌اند اگر چه توليد صنعتي ساختمان براي بسياري از جوامع راه‌حل مطلوبي بوده است ، ليكن بكارگيري چنين راه‌حل‌هايي در ساير جوامع نيازمند بررسي و توجه به شرايط خاص فني ، اجرايي و اقتصادي آن جامعه و يا آن كشور مي‌باشد. در بسياري كشورها بعلّت عدم وجود امكانات صنعتي لازم ، عدم استقبال و توان عرضه در سطح كلان ، عدم امكان تنوع در معماري ، كاهش ميزان در جاسازي و وابسته كردن هر چه بيشتر اجراي سازه به محصولات و قطعات پيش ساخته كارخانه‌ها از يك طرف و قديمي بودن تكنولوژي‌هاي مرسوم ساخت كشورها از طرف ديگر ، همچنين گران بودن هزينه‌هاي نصب و ترابري و حمل و نقل ، از جمله عواملي هستند كه موجب عدم استقبال عمومي از اين روشها شده و سرمايه‌گذاري‌هاي وسيعي را در زمينه‌هاي اقتصادي ، سياسي و اجتماعي و خصوصاً فرهنگي براي رفع آن مي‌طلبد . از اينرو ارتقاء تكنولوژي ساخت بومي كشور و ارائه راه‌حل هايي كه اجراي آن براي عموم مردم از سهولت بيشتري برخوردار است و نيازمند وجود شرايط ، امكانات و تجهيزات پيچيده‌اي نباشد، راه حل‌هاي واقعي‌تر و مناسب‌تري هستند.

اسلاید 2 :

      در همين راستا كاهش وزن و هزينه ساخت سازه‌ها و افزایش سرعت اجرا ، همراه با بهينه‌كردن رفتار ثقلي و لرزه‌اي آنها ،همواره مد نظر مهندسين بوده است و از آنجا كه يكي از مهمترين اجزاي ساختمان براي رسيدن به اهداف مذكور ، سقف‌ها مي‌باشند، تحقيقات و مطالعات بسياري در مراكز علمي و دانشگاهي صورت گرفته است تا با افزايش صلبيت درون صفحه‌اي سقف‌ها و سبك سازي سقف‌ها ، موجبات كاهش نيروي زلزله و اقتصادي شدن ابعاد تير و ستونها و بهينه‌ شدن رفتار كلي ساختمان فراهم گردد.

oسقف نیازیت

oسقف کُرمیت

oسقف روفیکس

oسقف سیاک

oسقف مجوف بادکنکی

oدال های پس کشیده

اسلاید 3 :

سقف نیازیت

مبتكر و سازنده اين سقف ، ‌آقاي مهندس نيازي مي باشد كه دو مقاله توسط ايشان و مهندس مهدي حاج اسماعيلي كارشناس بخش سازه مركز تحقيقات ساختمان و مسكن ، تحت عناوين زير به چاپ رسيده است .

1-سبك سازي ساختمان با استفاده از سقف سبك نيازيت سقف نهمين همايش توسعه مسكن در ايران مهر ماه 1381 .

2-ارتقاي كيفيت طراحي و ساخت سقف ساختمانهاي موجود در راستاي سبك سازي و بهينه سازي مصرف انرژي .

اين سيستم از خانواده سقفهاي تيرچه بلوك مي باشد و عمده تفاوت آن نسبت به سقف هاي تيرچه بلوك در نوع تيرچه هاي آن مي باشد .

متناظر با سيستم تيرچه بلوك معمولي، در اين سيستم بجاي تيرچه هاي بتني ، از تيرچه هاي فولادي با جان خالي و بعبارت ديگر تيرچه خرپايي بدون بتن ريزي در تيرچه استفاده مي شود و به جاي بلوكهاي سفالي يا بتنی ،از بلوكهاي گچي به همراه بلوكهاي پلي استايرن، و يا بلوكهاي لیكا به همراه بلوكهاي پلي استايرن ، به طولي برابر تيرهاي فولادي استفاده مي شود . روي بلوكهاي پلي استايرن مش فولادي و در نهايت بتن به ضخامت 5 سانتیمتر اندود مي شود .

اسلاید 4 :

اجزای تشکیل دهنده نیازیت سقف

1- تيرچه هاي فولادي

تيرهاي فولادي با جان خالي ، عضو اصلي باربر در اين سيستم اند ،‌در ساخت اين تيرها ميلگرد هاي آجدار يا صاف با نمره هاي متنوع ، تسمه هاي فولادي و سپري استفاده مي شود . مشخصات اين تيرها طبق طراحي مورد نظر صورت پذيرفته ودرنقشه هاي اجرائي ارايه مي گردد.

2-بلوك نيازيت

قسمت اعظم مواد تشكيل دهنده اين بلوك را گچ تشكيل مي دهد كه مواد افزودني نيز به آن افزوده مي شود و وزن مخصوص بلوك را به 600 كيلوگرم برمتر مكعب می رساند.

بلوك گچي نيازيت با ضخامتهاي مختلف مطابق نقشه هاي اجرائي درقسمت پائين تير فولادي روي لبه تسمه ها در فاصله داخلي تيرها   ( 50تا70 ) و عرض 20 تا 25 سانتيمتر درطول تير استفاده مي شود. در قسمت زيرين اين بلوك عمليات نازك كاري انجام مي گيرد. عمق بلوك بر حسب مشخصات سقف، متغير است .

3- بلوکهای پلی استایرن

در نيازيت سقف علاوه بر آن كه در جهت عايق بندي از يك بلوك پلي استايرن استفاده شده است ، يك لايه بلوك گچي سوراخدار نيز در زير بلوكهاي پلي استايرن اجرا شده كه اين لايه گچي علاوه بر عايق بودن، محافظ مناسبي براي بلوك پلي استايرن در مواقع آتش سوزي است .

اين بلوك نقش پر كننده و قالب بتن دال سقف نيازيت را بر عهده دارد و البته نقشهاي ديگر از جمله عايق حرارت و صدا را نيز مي توان به اين موارد افزود.

4- دال بتنی

ضخامت بتن دال فوقاني بايد حداقل 5 سانتيمتر بوده و در اين لايه بتني، جلوگيری از ترك خوردگی در اثر تغييرات درجه حرارت و انقباض و انبساط بتن از ميلگردهای حرارتی استفاده مي شود .

اسلاید 5 :

ویژگيهاي سقف نيازيت

محاسن

1-تيرچه هاي سقف نيازيت ، بدليل فلزي بودن ، شكننده نيستند ، حمل ونقل و انبار كردن آنها آسانتر است و ضايعات كمتري دارند و مدت زمان لازم جهت ساخت تيرچه هاي فلزي در مقايسه با تيرچه هاي بتنی کمتر است.

2-بعلت امكان استفاده از نيازيت سقف در دهانه هاي بالا ، محدويت هاي معماري در اين سقف ، نسبت به سقف تيرچه بلوك كمتر شده است .

3-مي توان با برش دادن بلوك پلي استايرن، لوله كشي هارا از داخل سقف و از فضاي خالي تيرچه ها عبور داد، بدين ترتيب مي توان ازاضافه وزني كه پوكه ريزي در سقف تيرچه بلوك به سازه تحميل مي كرد، در اين سقف صرفنظر شود.

4-استفاده از دو لايه بلوك با جنس هاي متفاوت يعني پلي استايرن وگچ ،‌هر كدام به نوبه خود در عايق نمودن سقف در برابر صدا و جلوگيري از اتلاف انرژي حرارتي – برودتي موثر مي باشند.

5-تيرچه هاي اين سقف نيز ، مانند تيرچه هاي سقف کرومیت خود ایستا بوده و بی نیاز از شمع بندی می باشد.

6-طبق نظر مبتکر سقف، این سقف، نسبت به سقف تيرچه بلوك حدود 50% سبكتر شده است. كه البته ،بعلت استفاده از تيرچه هاي فلزي وزن سقف مقداري كمتر شده است و در ضمن سبكتر شدن سقف بعلت عبور تاسيسات از داخل سقف سازه اي اشتباه بزرگي است، چون در صورت بروز مشكل براي لوله هاي تاسيسات، دسترسي به آنها رابسيار مشکل و بعضا غیر ممکن می سازد.‏‎‎

اسلاید 6 :

ویژگيهاي سقف نيازيت

معايب

1-استفاده از دو سری بلوك بطور همزمان، موجب طولاني تر شدن زماني كه صرف بلوك ها مي شود، خواهد شد. بعبارتي ديگر خريداري، حمل، انبار كردن و نيز چيدن بلوكها برروي سقف، بجاي اينكه فقط در مورد بلوك سفالي يا فقط در مورد بلوك بتني در سقف تيرچه بلوك انجام شود، حال بايد در مورد دو سري بلوك ( گچي و پلي استايرن ) انجام گيرد.

2-همانند سقف كروميت، خود ايستا بودن تيرچه ها، منجر به مصرف فولاد مضاعف در تيرچه ها مي شود.( موارد دیگر بعلت مشا بهت با سقف کرمیت در قسمت سقف كروميت، توضیح داده می شود )

اسلاید 7 :

سقف های كُرميت

سقف کُرمیت

در اين سيستم از تيرچه هاي فولادي با جان باز در تركيب با بتن استفاده مي شود . در ساخت تيرچه هاي مذكور از يك نبشي در بال فوقاني و يك تسمه در بال تحتاني و نيز يك ميلگرد خم شده در جان استفاده مي شود . براي پر كردن فضاي خالي بين  تيرچه ها از قالبهاي ثابت مانند بلوك سيماني ، سفالي ، طاق ضربي و يا قالبهاي موقت فولادي و چوبي استفاده مي شود . فواصل تيرچه ها بسته به نوع قالب از 75 سانتيمتر تا 100 سانتيمتر متغير است . روي سقف نيز با 4 تا 10 سانتيمتر بتن پوشيده مي شود . تيرچه ها از نوع خود ايستا بوده و به همين علت هيچ نوع شمع بندي در زير سقف مورد نياز نيست . تيرچه ها به نحوي طراحي مي شوند كه بتوانند وزن خيس بتن قالب و عوامل اجرايي سقف را در هنگام اجرا به تنهايي تحمل كنند . پس از اينكه بتن به 75 % مقاومت مشخصه خود رسيد ، تيرچه هاي فولادي و بتن بصورت يك مقطع مختلط وارد عمل شده و بارهاي زنده و مرده سقف را تحمل مي كنند .

اسلاید 8 :

سقف تیرچه و بلوک کُرمیت

با متداول شدن سقف های تیرچه و بلوک سنتی برخی از مشکلات سیستم طاق ضربی مرتفع شد. اما این سقف ها مشکلات دیگری را به همراه خود پدید آوردند که عمده ترین آنها ضرورت استفاده از شمع بندی در زیر سقف است.

شمع بندی علاوه بر دست و پاگیر بودن هزینه زیادی را نیز بر ساختمان تحمیل می کند. در سال 1363 با استفاده از بلوك کُرمیت به جاي طاق ضربي كه قبلا" در اين سيستم بعنوان قالب ثابت بكار مي رفت عملا" سقف تیرچه و بلوک کُرمیت وارد بازار شد.

اسلاید 9 :

این سقف به علت خود ایستا بودن تیرچه ها نیازی به شمع بندی ندارند و به همین علت از سرعت اجرای بسیار بالایی برخوردار می باشد. اجرای این سقف بر روی اسكلت های فولادی بتنی و دیوارهای باربر امکان پذیر می باشد.

اسلاید 10 :

سقف پلیمری کُرمیت

در راستای سبک سازی ساختمان، این شرکت هم زمان با ستفاده از قالب کامپوزیت و بلوک های پوکه ای اقدام به استفاده از مصالح پلیمری در ساختمان کرده است.

استفاده از بلوک های پلی استایرن نسوز در سقف باعث کاهش مصرف تیرچه تا حدود 20% و کاهش فولاد مصرفی سازه تا حدود 7% می شود.

سهولت اجرای این نوع سقف، باعث افزایش سرعت اجرا و درنیتجه کاهش هزینه های اجرایی می گردد. در عین حال در هزینه های حمل و نقل نیز صرفه جویی قابل ملاحظه ای صورت می گیرد. شیارهای مناسب ایجاد شده در زیر این بلوک ها باعث  پیوستگی گچ و خاک در زیر سقف می گردد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید