بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

 

بیماری هاری
RABIES

  • بیماری در انسان به ترس از آب یا هیدروفوبیا بعلت ترس مشخص کلینیکی از اب نامیده شده است منشائ واژهRabiesاز کلمه Rabereبه معنی دیوانه شدن است . عامل بیماری هاری ویروس است ویروس جداشده از موارد بیماری به ویروس کوچه یا استریت ویروس مشهور است . اگر ویروس با پاساژ سریال به میزبانی اختصاصی سازش یابد ویروس ثابت یا فیکس ویروس نام دارد .

اسلاید 2 :

بیماری هاری
RABIES

  • قابلیت انتقال بیماری به وسیله گزش حیوان هار به دیگر حیوانات و انسان از دیرباز شناخته شده بود . هاری اولین بار در سگ شناخته شده است در یونان ارسطو هاری را در سگ حدود 340 قبل از میلاد شرح داده است رازی پزشک ایرانی انتقال هاری از سگ به انسان را در اواسط قرن دهم توصیف نموده است .

 

اسلاید 3 :

اتیولوژی

  • ویروس هاری در خانواده رابدوویریده است . ویروس هاری به حرارت 50 درجه بمدت یک ساعت و اشعه ماورائ بنفش یا نورخورشید حساس است در حرارت 4 درجه سانتیگراد برای هفته ها دوام دارد ویروس در یخ خشک نگهداری میشود .

 

اسلاید 4 :

هاری درسگ

  • = سگ که در سطح جهانی بعنوان میزبان اصلی هاری در حیوانات باقیمانده حساسیت متوسطی به عفونت دارد سگهای جوان حساستر از سگهای بالغ است . دوره کمون معمول بین 3 و 8 هفته ذکر شده است . معمولا اولین تظاهرات کلینیکی هاری در سگ تغییرات رفتاری است که اغلب بوسیله افرادی که در ارتباط نزدیک با حیوان هستند قابل تشخیص است سگهایی که به طور طبیعی با یکدیگر نزدیک و صمیمی هستند ممکن است یکی پس از دیگری کناره گیری نموده و محل انزوایی را جستجو نمایند . سگهای مجزا ممکن است به شدت احساساتی شده و شروع به لیسیدن دست یا صورت صاحب خود نمایند یا سگهایی که محدود نیستند ممکن است در مسافات دور از منزل سرگردان باشند .

اسلاید 5 :

سیر کلینیکی بیماری

  • سیر کلینیکی بیماری به دوشکل عمومی شامل شکل خشمناک یا تهاجمی سگ دیوانه و شکل خاموش ( آرام یا ساکت ) است .

اسلاید 6 :

سیر کلینیکی بیماری

  • در شکل خشمناک یا تهاجمی سگ دیوانه – ممکن است اشتها محو شده یا با بلعیدن و کوشش در خوردن چوب – خاک – علف – سنگ یا دیگر اشیای خارجی تشدید شود . زوزه هاری جایگزین پارس عادی میگردد در برخی از سگها خارش موضع الودگی مشخص شده و حیوان مبتلا ممکن است با پنجه یا جویدن پوست ان را عاری از مو نموده و خراش ایجاد نماید .

اسلاید 7 :

سیر کلینیکی بیماری

  • اتساع مردمک ها و نگاه خیره به چشمها ظاهری ترسناک میدهد ترشح بزاق در اطراف دهان جمع میشود کف در دهان و قرار گرفتن دم بطور محکم در بین پاها بعنوان مشخصات بیماری هاری سگ توصیف شده است سگهای هار به افراد یا دیگر حیوانات حمله میکنند قفس یا محدوده نگاهداری خود را گاز گرفته و در حالت اشفتگی دهان خود را دریده یا دندانهای خود را شکسته و بیرون بریزند

اسلاید 8 :

سیر کلینیکی بیماری

  • .سگهای هار ممکن است در خلال دوران سرگردانی به تعداد زیادی از مردم یا دیگر حیوانات حمله نمایند یک سگ هار در فیلیپین به 41 نفر و 9 سگ دیگر در مدت 4 ساعت قبل از کشته شدن حمله کرده است . در خلال این دوره خشمناک ممکن است حیوان حالت تشنگی زیاد نشان داده و اب اشامیده یا کوشش در اشامیدن داشته باشد حالت ترس از ابی که در انسان مشاهده میشود در حیوان ایجاد نمیشود اکثر سگها صاحبان خود را میشناسند و معمولا به صاحبان خود حمله نمیکنند . و منازل خود را شناخته و راه رسیدن به ان را میشناسند .

اسلاید 9 :

سیر کلینیکی بیماری

  • در حالت فلجی یا خاموش هاری سگ – حیوان به طرز پیشرونده ای فلج میشود معمولا فلجی در سر یا گردن شروع شده سپس یک یا دوپای عقبی را دچار ساخته و افتادن حیوان را بر روی زمین موجب میگردد. فکها از هم باز شده و عضلات بلع فلج شده ترشح و کف بزاق و ناتوانی در بلعیدن غذا و اشامیدن اب را باعث میشود . سگهای مبتلا به روی زمین افتاده سرانجام به حالت اغمائ درامده و معمولا در نتیجه نارسایی تنفسی تلف میشوند .

اسلاید 10 :

هاری در گربه

  • هاری در گربه =گربه ها شدیدا به هاری حساس میباشند . اگر سیکل انتقال در سگ به وسیله واکسیناسیون عمومی قطع شود بیماری در گربه ها نیز ناپدید خواهد شد گربه ها و به ویژه گربه های نرجوان در ارتباط با عادت چرخش شبانه در بیرون منازل به وسیله حیوان وحشی هار الوده میشوند . گربه های مبتلا ممکن است به طور ناگهانی بیمناک گریزپا یا تند مزاج شوند . مرحله خشمناک یک تا هفت روز و مرحله فلجی یک تا چهار روز طول میکشد . در مرحله خشمناک اغلب حیوانات در نقاطی مخفی شده و بطور ناگهانی به افراد یا حتی صاحب خود به حالت پرشی حمله میکنند
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید