بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

تاثیرات متقابل اقتصاد و اجتماع

از نظر اقتصادی ،در چندین سال اخیر با کاهش فعالیت کارخانجات چای،درآمد حاصل از این محصول رو به کاهش است که به دلیل رکود اقتصادی در کشاورزی و نبود شرایط شغلی مناسب برای افراد روستا، موجب افزایش مهاجرت جوانان به شهرها و روی آوردن به شغل های واسطه ای و خدماتی برای تامین هزینه های زندگی و رسیدن به آرزوهایشان شده است

اسلاید 2 :

تاثیرات متقابل اقتصادی اقلیمی

بيشترين سهم از نوع فعاليت اقتصادي روستاي لات‌ليل مربوط به بخش كشاورزي (باغداري) مي‌باشد ، بنحويكه اراضي رسوبي با خاك مرغوب, ناشي از رسوبگذاري رودخانه‌ها و عملكرد اقليم در اين محدوده موجب شده تا كشاورزي بوسيله ايجاد امكانات توليدي بعنوان بخش محوري در سازمان اقتصادي روستا تلقي گردد.

اسلاید 3 :

معماری

معماری این روستا مانند معماری تمام گیلان ارگانیک است. عناصر عمودی موجود در طبیعت ( درختان ) با ظاهری گهگاه متفاوت که در فواصلی نامعین از هم قرار گرفته اند و توسط پوششی با تخلخل زیاد پوشیده شده اند به گونه ای هنرمندانه در بناهای مسکونی این روستا جلوه می کند.

در معماری روستای لات لیل خانه از بیرون قابل رویت است ( معماری برونگرا ) و این یکی از ویژگی های کاملا اصیل است ، که در نقاط مرکزی ایران دیده نمی شود . در معماری این روستا عنصر باز بر عناصر بسته برتری دارد . روستایی ها مردمانی برونگرا و مهمان نواز هستند. فرهنگ برون گرایی الگویی نمادین است که هم به معماری شکل می دهد و هم به مناسبات بین افراد.

اسلاید 4 :

معماری

  • خصوصیات کلی ابنیه منطقه شامل موارد ذیل است :

.1بام ساختمان به صورت شیبدار

.2ایوان

.3شکل ساختمان به صورت برون گرا

.4عدم وجود زیرزمین

.5کف طبقه همکف بالاتر لز سطح طبیعی زمین.

اسلاید 5 :

تاثیر اقلیم بر  معماری

با توجه به بررسی های جغرافیایی منطقه٬ این روستا دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است.

یعنی رطوبت هوا بالاست٬ تفاوت دمای روز و شب اندک است٬ میزان بارندگی زیاد است و روزهای یخبندان کوتاه.

برای رسیدن به شرایط آسایش به خصوص در فصول گرم نیاز شدیدی به کوران هوا وجود دارد که این نیاز با طراحی

ایوان در این بناها تاٴمین شده است.

 

به دلیل رطوبت و بارندگی زیاد آب بندی و جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به بنا از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 بادها نقش مهمی را در طراحی خانه ها حتی شکل گیری بافت روستا ایفا می کنند.

اسلاید 6 :

تاثیر اقلیم بر  معماری

بارندگی:

  • برای عدم تجمع و نفوذ آب باران از سقف٬ سقف های شیب دار می ساختند.
    • استقرار انبار و طویله در ضلع غربی محوطه به علت محافظت ساختمان از باد نامطلوب و کج باران که در تعدادی از خانه های روستا دیده می شود.

      دما:

      • اثر تغیرات فصلها و نیاز های خانوادگی منجر به استفاده از اتاقها ی پایین در زمستان

      و اتاقهای بالا در تابستان شده است.

      • انتقال فعالیت های خانواده از ایوان به داخل اتاق ها در ایام سرد سال صورت می پذیرد

اسلاید 7 :

تاثیر اقلیم بر  معماری

رطوبت:

  • برای جلوگیری از نفوذ رطوبت از زمین به کف اتاق ها خانه را روی کرسی بنا می کردند.
    • به دلیل رطوبت زیاد منطقه و نیاز به ایجاد کوران ساختمان مسکونی در میانه ی حیاط قرار گرفته و از تمامی عناصر واقع در حیاط و واحد های مسکونی مجاور ( همسایگان ) فاصله دارد.ولی هم اکنون اضافه شدن ساختمان های مسکونی جدید از این فاصله ها کاسته است.
      • ارتفاع گرفتن از سطح زمین و وجود تلار در طبقه اول امکان حرکت راحت تر هوا را موجب شده و هوای مطبوع را در فصل تابستان تامین می کند  در این روستا اکثر ایوان ها و تلار ها در ضلع جنوبی بنا قرار گرفته اند که تامین کننده جریان هوای بیشتر است.
      • اتاق ها از دو جبهه مقابل هم ورود هوا و تهویه را امکان پذیر می سازند.

        ایوان و تلار با نرده های چوبی(هره hereh) با اشکال مختلف محصور می شود.این نرده ها به منظور استفاده از جریان هوای بیشتر متخلخل هستند که در ایوان این تخلخل دیده نمی شود

اسلاید 8 :

تاثیر اقلیم بر  معماری

علت عدم وجود زیرزمین : اگر ساختمان زیرزمین داشته باشد، هوای مرطوب که سنگین تر از هوای خشک است به داخل زیرزمین نفوذ کرده و در آنجا به صورت راکد باقی می ماند. بدین ترتیب این فضا محیط مطلوبی جهت زیست نخواهد بود. همچنین به خاطر اینکه عمق آب های زیرزمینی در منطقه بسیار کم است ، لذا دیوار این گونه زیرزمین ها همیشه مرطوب خواهد بود و آب بندی آن نیز مشکل خواهد بود . باز به دلیل رطوبت هوا و عمق کم آب های زیرزمینی کف طبقه همکف ساختمان را سعی می کنند حتی المقدور بالاتر از سطح طبیعی زمین اجرا کنند تا کف بنا از نم و رطوبت زمین فاصله داشته باشد و بتوان از جریان باد که در ارتفاع بالاتر از سرعت بیشتری برخوردار است بهره مند شوند.

اسلاید 9 :

تاثیر اقلیم بر  معماری

تابش:

  • از دیگر عوامل تاٴثیرگذار بر معماری منطقه تابش آفتاب است وجود تلار و ایوان (سایبان) این امکان را می دهد که در زمستان از نور آفتاب بهره ببریم و در تابستان از نفوذ آن جلوگیری کنیم.
    • همچنین استقرار عناصر محوطه نشأت گرفته از شرایط آب و هوایی نیز می باشد مانند قرار گیری دست باغ یا باغچه سبزیجات در ضلع جنوبی برای بهره گیری از نور مناسب
      • جهت گیری بناها به صورت خطی و در امتداد شمال شرقی ، جنوب غربی که نسبت به تابش آفتاب و جهت کوران بهترین پاسخ به طراحی اقلیمی می باشد.

اسلاید 10 :

تاثیر جمعیت

با افزایش خانوار های هسته ای و کاهش خانوار های گسترده  افراد درصدد افزایش استقلال و هویت بوده و این موضوع باعث ایجاد فضاهایی با عملکردهای مشخص  شده است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید