بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

معرفي و راهنمايي كلي طرح درس «تاريخ زبان فارسي» و جايگاه آن در ميان درسهاي ديگر: هدف كلي اين درس آشنايي با تاريخ تحول زبان و بررسي دورههاي تاريخي زبان فارسي در سه دورة مستقل فارسي باستان، فارسي ميانه و فارسي جديد (نو).

در اين درس با بررسي و مقايسة زبانهاي ايران قبل از اسلام و تحولات آنها و  چگونگي تحول و پيدايش فارسي بعد از اسلام بررسي ميشود.

اسلاید 2 :

زبان امري اجتماعي و وسيلهاي است براي برطرف كردن نياز افراد جامعه به برقراري ارتباط با يكديگر و تفهيم و تفاهم.

 

اسلاید 3 :

تغييراتي كه در زبان رخ ميدهد تصادفي و اتفاقي نيست بلكه تابع قوانين و قواعد معيني است و به همين دليل، با اينكه هر زباني از صورت اصلي خود بسيار دور شده است، ميتوان رابطة آن را با اصل و با زبانهاي ديگري كه از آن منشعب شدهاند تشخيص داد.

اسلاید 4 :

زبان مانند يك امر طبيعي به طريقي مشخص تحول و تكامل مييابد و بههمين دليل بايد دانست كه تغيير يا دور شدن يك صورت زباني از اصل و صورت قديمي خطا و غلط شمرده نميشود بلكه معلول رويدادهاي اجتنابناپذير زمان است.

اسلاید 5 :

در دورة باستان هر اسم به هشت حالت مختلف صرف ميشد و علايم صرفي نيز تكواژهايي پاياني بود كه به واژة ساده ميپيوست.

اسلاید 6 :

در فارسي جديد، با حذف تكواژهاي پاياني، نه تنها نظام صرف اسامي به كلي از بينرفته بلكه ساخت جنس دستوري و شمار مثني نيز از دستگاه زبان خارج شده است.

اسلاید 7 :

دگرگوني ديگري كه در فارسي جديد مشاهده ميشود، تغيير ترتيب اجزاي جمله است. بهعبارت ديگر، قواعد نحوي و روابط همنشيني در دستگاه اين زبان از دورة باستان تا دورة جديد تحول يافته است.

اسلاید 8 :

هر زباني در هر زمان در حال تحول است و از جهات مختلفي تغيير ميكند. آواها و شيوة تركيب آنها با وضع پيشين تفاوت ميكند و آواهايي جديد با قوانين واجآرايي نويني در زبان معمول ميشود.

اسلاید 9 :

علل و عوامل دگرگوني زبان را ميتوان در دو عنوان كلي دستهبندي كرد:
1. علل خارجي يا برونزباني
2. علل داخلي يا درون
زباني

اسلاید 10 :

نكتة جالب توجه اين است كه واژگان زبان بيش از هر چيز ميتواند دگرگونيهاي اجتماعي را منعكس كند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید