بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

تاريخ

صاحب نظران هنرومعماری مصر را به ۳ دوره تاریخی تقسیم نموده‌اند:

1- دوره پادشاهی کهن

2- دوره پادشاهي ميانه

3- دوره پادشاهي جديد

 

اسلاید 2 :

 

دوره پادشاهی کهن

  • در حدود ۳۰۰۰ قبل از میلاد مسیح مصر سفلی و مصر علیا توسط فرعونی بنام “تامر”با هم متحد شدند و اولین سلسله با یک سیاست واحد ترکیبی از دو فرهنگ را به مورد اجرا در آورد پس از گذشت این دوره که به تدریج معماری مصطبه آغاز می‌شود این دوره از سال ۳۲۰۰ تا ۲۰۴۰ قبل از میلاد به طول کشید .

اسلاید 3 :

  • هرم خوفوکه بزرگترین هرم ازاهرام ثلاثه‌ است مربوط به این دوره بوده که دارای۱۴۶متر ارتفاع بوده که امروزه ۱۳۷متر از آن باقی مانده‌است و دارای قاعده‌ای مربع شکل به ضلع ۲۴۳مترمی‌باشد.این هرم ازسنگ‌های ۲تنی ساخته شده‌است وساخت آن۲۰سال به طول انجامید. این هرم علاوه برمقبره سمبل خدای «رع» هم بوده که نماد قدرت شاهان مصر است.

 

اسلاید 4 :

دوره پادشاهي ميانه

  • این دوره از سال ۲۰۴۰ تا ۱۶۵۰ قبل از میلاد به طول کشید از مشخصات بارز این دوره
  • از بین رفتن اهرام، که خود نشان دهنده کاهش مرکزیت حکومت و آیین «رع» می‌باشد.
  • معماری معابد رونق گرفت و بزرگترین معابد در این دوره بنا گردید.

اسلاید 5 :

خصوصیات معابد دوره ميانه

  • سردر و حیاط همیشه مزین به نقاشی‌های است که فرعون را در حال غلبه بر دشمنان نشان می‌دهد و تزئینات سقف که بر خطوط افقی تاکید دارد. نقش سر ستونها از گیاهان اطراف نیل اقباس شده و گاهی ستونها به شکل مجسمه انسان بکار رفته‌اند.
  • در مجسمه‌سازی این دوره جلوه‌هایی از واقع‌گرایی رامی‌توان دید.
  • نقاشی تغذیه غزالان متعلق به این دوره‌است که در مقبره «حنوم هوتپ» یافت شده‌است.

اسلاید 6 :

دوره پادشاهي ميانه

  • این دوره از سال ۱۵۵۰ تا۱۰۷۰ قبل از میلاد به طول کشید از بناهای عظیم این دوره، معبد سنگی رامسس دوم (آخرین فرعون بزرگ مصر) است که دارای چهار پیکره عظیم نشسته در نمای ورودی خود است. راهروی ورودی این معبد در هر دو سو ستونهایی به صورت پیکره ایستاده رامسس دوم قرار داشت که بعدها الگویی برای ستونهای یونانی می‌شود.

اسلاید 7 :

زندگي پس از مرگ

  • مصریان قدیم اعتقاد داشتند که فراعنه پس از مرگ به خدایی می‌رسند و بنابراین مقابرشان می‌بایست بسیار عظیم و غیرقابل نفوذ ساخته می‌شد. چهار مثلث جانبی هرم در اهرام مصر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پرتوهای خورشید بر جسد فرعون تابیده شود و رابطه جاودانی او را با خدای آفتاب که «رع» نام دارد، حفظ کند.

اسلاید 8 :

  • در کنار این اهرام مقابر کوچک تر مکعب شکلی بنام مصطبه به تعداد زیادی ساخته شده‌است. فراعنه مراسم خاکسپاری خود را به شکل یک سنت ملی درآورده بودند به طوری که مذهب، هنر و تفکر مصریان آن زمان به شدت به سمت پرستش آنان سوق یافته بود.

اسلاید 9 :

  • مصری‌ها زندگی کوتاه این جهان را فانی و مرگ را آغاز یک حیات نوین و جاویدان در دنیای دیگر می‌شناختند. به همین دلیل منازل خود را با مصالحی مانند خشت و گل و مقابر را از مصالح با دوامی مانند سنگ می‌ساختند. بر اساس اعتقاد و تفکر آنان هر انسان علاوه بر جسم دارای یک روح بنام «بع»، ویک پیکر شبه گونه بنام «کا» است. «بع» پس از مرگ در زمین مانده و هر شب به جسد باز می‌گردد ولی «کا» می‌تواند مابین این دوجهان در حرکت باشد.

اسلاید 10 :

  • به اعتقاد اینان، شرط جاودانه بودن زندگانی آن بوده که «بع» و«کا» هر دو بتوانند جسد خود را شناخته و به آن بازگردند. به همین علت برای از بین نرفتن اجساد مردگان آنان را مومیایی کرده و کلیه اشیا و متعلقات آنان را در کنار شان قرار می‌دادند.

ایم ستی کوزه با سر انسان نگهبان جگر

دعاموتف کوزه با سر شغال نگهبان معده

هپی کوزه با سر بوزینه نگهبان شش

قبح سنوت کوزه با سر شاهین نگهبان روده

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید