بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

تاریخچه ویندوز از ابتدا تا کنون

ویندوز، عنوان سیستم‌عاملی است که  شرکت  مایکروسافت  آن  را  برای  رایانه‌های  شخصی (PC) تولید کرده است. این سیستم‌عامل، نسخه‌های متعددی دارد که از سال 1983 تاکنون به بازار عرضه شده‌اند.
ویندوز، در زمرهٔ سیستم‌عاملهای  چند وظیفه‌ای  (Multi-task)  به شمار  می‌رود  و  قابلیت  اجرای هم‌زمان چندین برنامه را دارد.
ویندوز، اکثر امکانات خود را  از طریق  واسط  کاربری  گرافیکی  (GUI)  عرضه می‌کند .  در  محیط گرافیکی ویندوز، هر برنامه، در یک کادر یا قاب  مشخص  اجرا  می‌شود  که  اصطلاحاً آن  را  پنجره می‌نامند؛ کاربر می‌تواند پنجره‌ها را جابه‌جا کرده و یا اندازه آنها را تغییر دهد. همچنین، برای خروج از یک برنامه هم می‌تواند پنجرهٔ حاملِ آن برنامه را ببندد.
ویندوز حاوی ساختارهای داخلی شبکه‌ای است که به کاربر امکان می‌دهد تا اگر به  شبکه‌ای متصل بود فایلها و داده‌های خود را به اشتراک گذارد. در  یک تشکیلات  بزرگ ، client ‌های  ویندوز  برخی  به  سرورهای  یونیکس و NetWare متصل می‌‌شوند. نسخه‌های  سرور  این سیستم  عامل  (ویندوز ان‌تی و ۲۰۰۰ و ویندوز پروفشنال اکس‌پی) قابلیت کنترل شبکه‌های کوچک تا بزرگ را با امکانات وسیع دارند.

اسلاید 2 :

تاریخچه

 اولین نسخهٔ ویندوز در سال ۱۹۸3 عرضه شد (ویندوز ۱.۰). این سیستم‌عامل، یک  واسط  کاربری گرافیکی   و  محیطی   پنجره‌ای  را   تحت   سیستم   عامل   دیسکی  یا   همان  DOS   فراهم  می‌ساخت. ویندوز ۲.۰ نیز در سال ۱۹8۷ به عنوان ارتقایی (upgrade) بر این سیستم‌عامل روانهٔ بازار شد. این نسخه، بعداً  با  خصوصیاتی  جدید  مانند  قابلیت  روهم  قرار  گرفتن  پنجره‌ها  بنام ویندوز/۲۸۶ و بعد ویندوز/۳۸۶ ارایه شد.

اسلاید 3 :

 

در سال ۱۹۹۲، ویندوز ۳.۰ ارایه شد که نسبت به نسخه‌های قبلی، بسیار متحول شده بود.

اسلاید 4 :

üWindows NT
سیستم عاملی که در  سال  1993  توسط  شرکت  مایکروسافت ،  ارائه گردید. Windows NT بر خلاف ویندوز به وجود سیستم MS-DOSوابسته نیست به عبارت دیگر یک  سیستم  عامل  خودکفا بوده  و یک  رابط گرافیکی  کاربر  دارد. Windows NT یک سیستم عامل چند وظیفه‌ای 32 بیتی  با  ویژگیهای  شبکه سازی، چند پردازشی قرینه ای، بندکشی و امنیتی می باشد. این سیستم عامل بر روی سخت افزارهای متنوعی از جمله سیستم‌های برپایه ریزپردازنده‌های 80386 و 80486 و  پنتیوم اینتل،  ریزپردازنده‌های DEC AlphaAXP،  ریزپردازنده‌ای MIPS، و همچنین در کامپیوترهای چند پردازنده‌ای به اجرا در می‌آید. Windows NT تا 4 گیگا  بایت  حافظه  مجازی  را  تحت  پشتیبانی  قرار داده  و  می‌تواند برنامه‌های  کاربردی OS/2 ، MS-DOS را  به  اجرا  در آورد.

اسلاید 5 :

üWindows 95
نسخه ویندوزی از مایکروسافت که در سال 1995 ساخته شد. ویندوز 95 ماندگاری زیادی نداشت و اکنون تعداد  معدودی  از این سیستم عامل استفاده  می‌‌کنند.

اسلاید 6 :

üWindows 98
نسخه ویندوزی از مایکروسافت که در سال 1998 ساخته شد و در  واقع نسخه  به  روز شده ویندوز 95 می‌‌باشد. این ویندوز Memphis هم نامیده می‌‌شود) استفاده از این ویندوز به طور گسترده در جهان وجود داشت و هم اکنون هم مورد استفاده می‌‌باشد. از امکانات این می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
·مرورگر مستقل مایکروسافت
·توانایی فرستادن و گرفتن نامه‌های الکترونیکی
·گرافیک 32 بیتی (FAT32)
·حمایت کردن USB
·حمایت کرد DVD

اسلاید 7 :

üWindows ME
Windows Millenium Edition نسخه  به روز  شده  ویندوز  98 که  در سال 1999 و 2000 عرضه شد. با امکانات بهتر از ویندوز قبل است و دارای کاربران و طرفداران بیشتر است که بعد ها هسته ایکس پی را بر روی هسته همین ویندوز پایه گذاری کردند.

اسلاید 8 :

üWindows 2000
سیستم عاملی برای کامپیوترهای سرور که توسط مایکروسافت در سال 2000 عرضه شد.
خانواده Windows 2000 Server
سرویس دهندگان Enterprice.Net، بر خلاف نام خود که ممکن است این تصور را ایجاد نمایند که صرفا" نیازمند استفاده از Windows .NET Server 2003 می‌‌باشند، می‌‌توانند بر  روی  خانواده  بزرگ Windows 2000 Server اجراء  گردند . این نوع سرویس دهندگان دارای  ویرایش‌های  خاصی  می‌‌باشند   که  امکان  استفاده ا ز  ActiveDirectory  را  برای  آنان   فراهم  می‌‌نماید.  تعداد  نرم افزارها و محصولاتی که می‌‌توان آنها را بر روی Windows NT اجراء نمود، بتدریج به  سمت  صفر  میل  خواهد  کرد.

اسلاید 9 :

ویندوز 2000 دارای سه نسخه متفاوت سرویس دهنده است. تعداد نسخه‌های فوق را می‌‌توان از لحاظ فنی به  چهار نسخه نیز  تعمیم داد .(در صورتیکه  سیستم  عامل سرویس  گیرنده Windows 2000 Professional  را  نیز در  نظر  بگیریم).  هر نسخه بمنظور اهدافی خاص طراحی و دارای مجموعه‌ای  ازپتانسیل‌ها و  قابلیت‌های مختص بخود است . هر کامپیوتر مبتنی  بر  سیستم  عامل Windows 2000 Server  دارای  ویژگی‌هایی  نظیر :  یک   کنترل   کننده  Domain   مربوط   به    ActiveDirectory و  سرویس‌های  ارتباطی  شبکه  است . نسخه  فوق ،  دارای محدودیت‌های مختص بخود است. حمایت از حداکثر چهار پردازنده و چهار گیگابایت حافطه اصلی (RAM)، نمونه‌هایی از محدودیت‌های نسخه فوق، می‌‌باشد.  زمانیکه برنامه‌ها اجراء می‌‌گردند به آنها یک فضاء ثابت حافظه  و  بمیزان  دو  گیگا  بایت نسبت داده می‌‌شود.  در  صورتیکه  کامپیوتر  دارای  حافظه فیزیکی  کمتری  باشد، سیستم عامل از فضائی بر روی  دیسک  که Swap file و  یا  page file نامیده می‌‌شود برای ایجاد حافظه مجازی، استفاده می‌‌نماید.

اسلاید 10 :

üWindows 2000 Advanced Server
این نسخه، شامل تمامی ویژگی‌ها  و  پتانسیل‌های  نسخه Windows 2000  Server   بعلاوه  امکانات اضافه  دیگری   است .   نسخه   فوق ،   نیز  دارای محدودیت‌های خاص  خود  است.  حمایت  از حداکثر  هشت  پردازنده و  هشت گیگابایت حافظه، نمونه‌هایی در این زمینه می‌‌باشند.  این  نسخه،  تغییراتی  را درارتباط با مدل حافظه استفاده شده توسط برنامه ها، ایجاد نموده است. در این راستا سه گیگابایت ارائه و صرفا«از یک گیگا بایت برای سیستم عامل، استفاده می‌‌شود. بدین ترتیب، برنامه‌های بزرگی نظیر SQL Serevr، از مزایای  حافظه RAM بخوبی بهره مند خواهند شد.  

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید