بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

 تست تصادف

کانون ایمنی تست خودروهای نو در اروپا EURO NCAP هر اتومبیلی را که قصد فروش و عرضه در بازار را داشته باشد مورد تست ایمنی قرار میدهد . در آمریکا نیز موسسه دولتی NHTSA خودروها را مورد تست فرار میدهد

در هردوی این کانون ها از سیستم 5 ستاره استفاده میشود که کم و بیش با آن آشنا هستید .

در این روش از دو آدمک که مجهز به پیشرفته ترین دستگاههای جمع آوری اطلاعات هستند استفاده شده که بر روی صندلی جلوی یک خودرو در حالیکه کمربند ایمنی را بسته اند قرار داده شده و خودرو در حالیکه با سرعت 48 کبلومتر در ساعت در حال حرکت است به یک مانع بسیار محکم که غیر قابل تغییر است برخورد میکند . در این برنامه میزان حرکت و سرعت حرکتی که سروسینه و استخوان ران در اثر برخورد انجام میگیرد در داخل آدمک ها اندازه گیری میشود و طبق معادلات ریاضی عدد ایمنی خودرو به دست می آید.  (این روش در آمریکا انجام میگیرد) . در این روش خودرویی که 5 ستاره دریافت میکند بدین معنی است که در سهمگین ترین تصادفات راننده و سرنشینان فقط 10 درصد آسیب میبینند این رقم در خودروهای 4 ستاره به 11 الی 20 درصد میرسد که هنوز هم از استاندارد 3 ستاره بالاتر است و در 3 ستاره (استانداردی که هر خودرو باید داشته باشد) بالای 20 درصد آسیب پیش بینی میشود .

اسلاید 2 :

آزمایش جانبی:

Øدر این آزمایش که از سیستم 5 ستاره استفاده میشود در این آزمایش یک جسم فلزی یه وزن 1600 کیلو گرم را با سرعت 5/51 کیلومتر در ساعت به پهلوی خودرو میزنند " اعدادی که در این معدله بدست می آید نشان ازمیزان آسیب دیدگی راننده و سرنشینان است. (متاسفانه در ایران هیچ خودرویی جز مگان از ایربگ های کناری در این تصادفات بی بهره است

اسلاید 3 :

آشنایی با آدمک های تست تصادف

امروزه آدمک های تست تصادف نسبت به دوره های پیشین باهوش تر شده اند. این آدمک ها با هر شکل و اندازه ای در دسترس محققان قرار دارند و در بدترین حالت انجام دادن این تست، استخوان هایشان شکسته شده، به ستون فقرات آن ها فشار وارد آمده و مفاصل آن ها به شدت خرد و خمیر می شوند و از جا در می آیند اما به جای این که با عجله به سمت بیمارستان برده شوند، مورد بررسی و موشکافی مهندسین قرار می گیرند. گروهی از مهندسان اطلاعات ضبط شده تست تصادف را جمع آوری کرده  و دوباره هرکدام از قسمت های شکسته آدمک ها را  جایگزین می کنند و با نتایج به دست آمده به سمت ساخت خودروهای ایمن پیش می روند.

اسلاید 4 :

جک جنسن، مهندس ایمنی جنرال موتورز و مدیر فنی “آزمایشگاه آدمک” در میلفورد می گوید: تست های تصادف به شما معیار می دهد. وی توضیح می دهد: نوع، شکل، اندازه و تعداد آدمک ها به کارشناسان این فرصت را می دهد تا تست های تصادف را در شرایط گوناگون و متفاوت انجام دهند. شرکت جنرال موتورز تقریبا 25 میلیون دلار برای 200 آدمک تست تصادف سرمایه گذاری کرده است. همان طور که گفته شد این آدمک ها مانند اعضای یک خانواده با هر سن و سایزی هستند. به صورتی که از شش فوت و 233 پوند وزن آدمک مرد گرفته تا آدمکی با پنج فوت قد و 105 پوند وزن از جنس آدمک زن. این ها آدمک هایی هستند که شبیه بچه ها، نوپاها و حتی نوزادان متولد شده هستند. هر کدام از آن ها بخشی از ابزارآلات ماشینی هستند که به سنسورها مجهز شده تا نیروی تاثیر تصادف را ضبط کنند. مدل های جدید و بسیار پیشرفته به بیش از 400 هزار دلار می ارزد.

اسلاید 5 :

تصادف بهینه :

بدیهی است که تصادف ایده آل در واقع تصادف به هیچ وجه می باشد. اما اجازه بدهید فرض کنیم که شما در آستانه تصادف کردن می باشید، و شما خواهان بهترین شانس برای بقای خود می باشید.سیستم های ایمنی خودروی شما چگونه عمل خواهند کرد تا شما تصادف آرامی داشته باشید؟

شدت یک تصادف به میزان انرژی جنبشی خودروی شما بستگی دارد.زمانی که بدن شما با سرعت 35 مایل حرکت می کند دارای مقداری انرژی جنبشی می باشد. بعد از تصادف وقتی شما کاملا متوقف می شوید، انرژی جنبشی شما به صفر خواهد رسید.کمترین میزان آسیب دیدگی زمانی رخ می دهد که این انرژی جنبشی به آرامی از بین برود. و وظیفه برخی از سیستم های ایمنی موجود در خودرو انجام این عمل می باشد.

اسلاید 6 :

تست تصادف ساختگی :

کار آدمک های ساختگی در واقع شبیه سازی انسانی می باشد که در حال تصادف کردن است که این در حالی می باشد که جمع آوری این اطلاعات از یک انسان واقعی غیرممکن می باشد.

تمامی تست های تصادف از روبه رو که در آمریکا به طور مصنوعی انجام می شود از یک نوع می باشد که به آن تصادف های ساختگی هیبرید 3 می گویند. آدمک های به کار رفته در این تست ها همگی از موادی ساخته شده است که شبیه بدن یک انسان واقعی گردد.برای مثال آنها دارای ستون فقراتی می باشند که از لایه های متناوب از فلز و دارای دیسک و پوشش پلاستیکی می باشند.

آدمکها در ابعاد متفاوتی وجود دارند و همچنین آنها دارای درصد و جنسیت متفاوتی نیز می باشند.برای مثال یک مرد پانزده درصدی نمایانگر یک مرد سایز متوسط می باشد. این آدمکی می باشد که معمولا در تصادفات ساختگی استفاده می گردد.که وزن آن حدود 77 کیلوگرم و قد آن حدود 78/1 متر می باشد.

اسلاید 7 :

تست های ساختگی دارای 3 نوع ابزار می باشند.

1- شتاب سنج

2- سنسور فشار

3- سنسور حرکت

شتاب سنج ها :

این وسیله میزان شتاب را در یک مسیر ویژه اندازه گیری میکند.که از این اطلاعات می توان برای محاسبه میزان آسیب های احتمالی استفاده کرد.شتاب با هر تغییر سرعت ناگهانی درجه بندی می گردد.برای مثال اگر سر شما با سرعت به یک دیوار آجری برخورد کند، سرعت سر شما خیلی سریع تغییر می کند که به این دلیل می تواند آسیب ببیند.اما بر فرض اگر سر شما با یک بالش برخورد کند سر شما به آهستگی تغییر سرعت خواهد داشت و هیچ گونه آسیبی نخواهد دید.

اسلاید 8 :

پیشرفت ایمنی در آینده :

فکر کنید که در حین تصادف کیسه های هوای متعددی از تمام قسمت های اتومبیل عمل کرده در این صورت تمام بدن شما از آسیب در امان خواهد بود.اما در حال حاضر بیشتر تاکید بر ساخت سیستم های هوشمند ایمنی در خودروها می باشد.

 یکی از آخرین و پیشرفته ترین سیستم های ایمنی در این زمینه شناخته شده می باشد کیسه هوای هوشمند می باشد.این ایربگ با هر سرعت و فشاری می تواند عمل کند،که بستگی به وزن و موقعیت نشستن سرنشین و همچنین شدت تصادف دارد.

متاسفانه، گاهی عمل کردن ایربگ می تواند آسیب های شدیدی و گاهی حتی باعث مرگ راننده و یا سرنشینان خودرو گردد. تکنولوژی جدید در سیستم های ایربگ پیشرفته باعث شده تا در حد ممکن از ریسک آن کاهش یافته و بر عملکرد و کارآیی آن بیفزاید.

همچنین ما در آینده شاهد کمربند های هوشمند نیز خواهیم بود که می تواند وزن و موقعیت سرنشین را حس کرده تا ماکزیمم میزان فشاری که می تواند وارد کند را محاسبه کند.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید