بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه

وقتي قرار است نگاه گذرايي به تاريخ فوتبال بيندازيم، نمي‌توانيم از ذكر برخي مطالب بديهي صرفنظر كنيم وگرنه چه كسي نمي‌داند اين همان بازي است كه ميان دو گروه ‪ ۱۱نفره در زميني مستطيل شكل انجام مي‌شود.

هدف بازي اين است كه هر تيم بكوشد توپي را وارد دروازه‌ي حريف كند.

تاريخ نگاران پيشينه توپ بازي با پا را در هزاره سوم پيش از ميلاد مسيح در چين سراغ دارند. در سده‌هاي ميانه، بازي‌هاي مشابهي با توپ در اروپا رايج بوده و رقابت‌هايي نيز ميان تيم‌هاي محلي در انگليس، فرانسه و ايتاليا انجام مي‌شده است.

در آن زمان‌ها اهالي يك روستا مي‌كوشيدند توپي را از دست اهالي روستاي ديگري بگيرند و به بيرون از منطقه آنان بيندازند، اما آنچه ما امروز به عنوان فوتبال مي‌شناسيم، در ميانه‌هاي سده نوزدهم ميلادي در مدرسه‌هاي انگليسي پديد آمده است.

توپ بازي در اين كشور چنان رايج شده بود كه دست اندركاران اين ورزش به فكر ايجاد قواعد مشخصي براي آن افتادند. در حالي كه در شهر راگبي، پرتاب توپ با دست مجاز شناخته شد و رفته رفته بازي راگبي را به وجود آورد، در مدارس شهر كمبريج توپ بازي تنها با پا مرسوم بود.

اسلاید 2 :

در همين شهر بود كه در سال ‪ ۱۸۴۸نخستين بار قاعده‌ها و روش بازي فوتبال، تدوين شد. قواعدي كه تقريبا تا به امروز معتبر مانده‌اند: زمين بازي بايد به طول ‪ ۱۱۰و عرض ‪ ۷۵متر باشد، درازاي دروازه هفت متر و ‪ ۳۲سانتيمتر و بلندي آن دو متر و ‪ ۴۴سانتي‌متر باشد و حتي توپ بازي كه آن هم بايد دورش ‪ ۶۸تا ‪ ۷۰سانتيمتر و وزنش ‪ ۴۱۰تا ‪ ۴۵۰گرم باشد.

جالب است بدانيم كه انگليسي‌ها از روي مختصر شده همان "انجمن فوتبال" در شهر كمبريج (‪ (football associationبه اين بازي "ساكر" (‪ (soccerمي‌گويند.

جالب تر اينكه چون وقت فراغت شاگردان مدرسه‌هاي شبانه روزي در كمبريج يك ساعت و نيم بوده، اين مدت زمان را هم براي بازي فوتبال در نظر گرفته‌شد.

ديري نپاييد كه بازي فوتبال به سرعت از انگليس به كشورهاي ديگر رسوخ كرد و با چنان استقبالي در سراسر جهان روبه‌رو شد كه سازمان‌دهندگان از همان آغاز قرن بيستم به فكر برگذاري مسابقات بين‌المللي افتادند.

براي نخستين بار اين مسابقات در سطح جهاني در اروگوئه انجام شد و ميزبان مسابقات برنده جام جهاني گرديد.

جام، به افتخار يكي از مسوولان فدراسيون فوتبال فرانسه كه در شناساندن و گسترش اين بازي نقش حساسي داشت، "ژول ريمه" نام گرفت.

اين جام طبق قانون برندگان جام جهاني در سال ‪ ۱۹۷۰براي هميشه به تصاحب كشور برزيل درآمد و از آن به بعد "جام جهاني" (‪ (world cupناميده شد.

از همان سال ‪ ۱۹۳۰مسابقات جام جهاني، هر چهار سال يك بار در كشوري ديگر برگزار شده، به استثناي سال‌هاي ‪ ۱۹۴۲و ‪ ۱۹۴۶كه همگان طي آنها درگير جنگ جهاني دوم بودند. با اين حساب، امسال هجدهمين دوره مسابقات جام جهاني است كه در آلمان برگزار مي‌شود.

اسلاید 3 :

تاريخچه فوتبال در ايران

شايد بتوان گفت كه فوتبال به همراه پيدايش و خريد و فروش نفت در جنوب ايران به اين كشور آمد.

نخست انگليسي‌ها فوتبال را در سال ‪ ۱۸۸۳ميلادي به هند بردند و ‪ ۹سال بعد از آن، حتي مسابقاتي هم در آنجا برگزار شد كه برنده آن به دريافت جام نايل مي‌آمد.

انگليسي‌هايي كه نخست در شهر "مسجد سليمان" چاه نفت زدند، فوتبال را براي تفريح، به افراد محلي ياد دادند و از قرار معلوم از سال ‪ ۱۹۰۸در جنوب ايران رايج كردند.

پس از جنگ جهاني اول، فوتبال در مدارس خارجي از جمله كالج آمريكايي ها بازي مي‌شد و همين بازي‌ها بود كه رفته رفته به ترتيب مسابقاتي ميان اعضاي سفارتخانه‌هاي خارجي انجاميد.

در سال ‪ ۱۹۱۹ميلادي (‪ ۱۲۹۷شمسي) نخستين تيم فوتبال ايراني در تهران تشكيل شد.

اولين فوتباليست ايراني كه توانست به تيم‌هاي فوتبال خارج از كشور راه يابد، "حسين صدقياني" بود كه در تيم‌هاي فنرباغچه تركيه و راپيد وين اتريش عضويت داشت، تيم‌هايي كه هنوز هم نامدار و با اعتبار هستند.

صدقياني كسي بود كه فوتبال از نوع امروزي آن را به ايران آورد و به جوانان آن روزها آموزش داد.

پس از تشكيل تيم‌هاي باشگاهي در تهران و شهرهاي بزرگ ديگر، سرانجام در شهريور ‪ ۱۳۲۰شمسي تيم ملي ايران در تهران تشكيل شد و نخستين بازي خود را در كابل در برابر تيم افغانستان انجام داد كه بدون گل با نتيجه مساوي پايان يافت.

اسلاید 4 :

از آنجا كه پيش شرط شركت در بازي‌هاي المپيك ‪ ۱۹۴۸لندن، داشتن سه فدراسيون ورزشي در هر كشور داوطلب بود، ايرانيان كه در رشته‌هاي كشتي و وزنه‌برداري مي‌خواستند گروه‌هايي بفرستند، تشويق شدند كه براي سرپرستي و هماهنگي بازي‌هاي فوتبال، در سال ‪ ۱۳۲۵شمسي فدراسيون فوتبال كشور را پايه گذاري كنند.

‪ ۱۲اسفند همان سال، فدراسيون فوتبال كه تا آن زمان به سرپرستي انجمن ملي تربيت بدني اداره مي‌شد، تشكيل گرديد و در طول تاريخ ‪ ۷۶ساله پيكارهاي جام جهاني فوتبال، تيم ملي ايران تاكنون سه بار به اين رقابتها راه يافته است.

در سال‌هاي ‪ ۱۹۷۸و ‪ ۱۹۹۸كه مسابقات جام جهاني به ترتيب در آرژانتين و فرانسه برگزار شد، تيم ايران تنها در ديدارهاي مرحله مقدماتي حضور داشت و از پيروزي‌هاي دلخواه به دور ماند.

تنها مسابقه‌هاي جالب و حساسي كه در سال ‪ ۱۹۹۸انجام شد، يكي اولين مسابقه فوتبال ميان تيم‌هاي ملي آلمان و ايران بود كه با شكست ايران با نتيجه دو بر صفر پايان يافت.

اما پيكار بعدي كه ميان تيم‌هاي ايران و آمريكا برگزار شد كه به پيروزي ايران با نتيجه دو بر يك انجاميد.

اگر ضرب‌المثل قديمي تا سه نشه بازي نشه، مصداق داشته باشد، اين بار بعيد نيست كه تيم ملي ايران از موانع پرتغال و آنگولا بگذرد و به دور يك هشتم نهايي راه يابد.

بسياري از اهل ورزش از جمله برادر عزيزمان جناب "رنه سيموئز" مربي برزيلي تيم ملي اميد ايران برگزاري اولين دوره جام جهاني را در اروگوئه عليا و به سال 1930 مي داند ، حال آن که ما تحقيق کرديم ، ديديم قضيه چيز ديگري است و سابقه جام جهاني خيلي پيشتر و بيشتر از اينها بوده و خاستگاه آن هم چرا جاي دوري برويم همين کشور جام پرور خودمان است.

اسلاید 5 :

تاريخچه جام‌هاي جهاني

رژيم فاشيستي " موسوليني " دومين دوره جام جهاني را به سياسي ترين دوره تاريخ اين رقابتها تبديل كرد .

اين دوره از رقابتها جام آغشته به سياست لقب گرفت ، اروگونه ، مدافع عنوان قهرماني در اعتراض به رژيم فاشيستي موسيليني ، رييس جمهور وقت ايتاليا تيم خود را عازم اين كشور كه ميزبان دومين دوره جام جهاني بود نكرد ، از سوي ديگر تيمهاي برزيل و آرژانتين به دليل ترس از آسيب ديدگي تيم دوم خود را به ايتاليا فرستادند .

ديدار نهايي نيز حكايت خاصي داشت چرا كه بعد از باثمر رسيدن گل نخست توسط " نجولي" ، مهاجم تيم چك و اسلواكي هواداران ميزبان به زمين ريخته و دست و پاي مهاجم گلزن چك را با تورهاي سيمي بستند ! ،تا هشت دقيقه مانده به پايان اين مسابقه ايتاليا به شكل عجيبي گل تساوي را به ثمر رساند و گل برتري خود را به طور غير قانوني در دقيقه 98 وارد دروازه حريف كرد تا ميزبان به شكل عجيبي جام قهرماني را كسب كند.

در مجموع هفده ديدار اين جام 70 گل به ثمر رسيد كه ايتاليا با زدن 12 گل و دريافت 3 گل صاحب بهترين خط حمله و دفاع مسابقات بود " نجدلي " از چك اسلواكي با به ثمر رساندن پنج گل آقاي گل شد و "زامورا " دروازه بان اسپانيا بهترين بازيكن جام.

در مجموع 395 هزار نفر از اين رقابت ها كه قضاوت ديدار نهايي آن بر عهده " اكلايند " از سوئد عهده‌‏دار بود را از نزديك تماشا كردند .

بازيكنان دو تيم در ديدار فينال ايتاليا كومسي , مونز جليو , آلماندي , فراريس , مونتي , برتوليني , جوايتا , مه آتزا , شيافو , فراري وارسيچك اسلواكي , بلانيكا , زينسك , تيروكي , كستالك , كامبال , كرونل , چونك , اسد جودا , سوبونكا , نجدلي و پوك.

اسلاید 6 :

جام جهاني 1934 ايتاليا

اولين دوره مسابقات جام جهاني با حضور تنها سيزده كشور به ميزباني اروگوئه برگزار شد.

اولين ديدارتاريخ جام جهاني ميان دو تيم فرانسه و مكزيك برگزار شد كه" لورنت" مهاجم تيم ملي فرانسه با به ثمر رساندن اولين گل تاريخ جام جهاني نام خود را براي هميشه جاودانه كرد.

ديدار نهايي در شرايطي ميان آرژانتين و اروگوئه برگزار شد كه طبق قوانين در هر نيمه بازي ، توپ توسط يكي ازدو تيم مشخص مي‌‏ شد كه در نيمه نخست بازي با توپ آرژانتين برگزار و اين تيم 2 بر يك حريف خود را شكست داد ، اما درنيمه دوم اروگوئه با توپ خود سه بار دروازه حريف را گشود تا در نهايت با برتري 4 بر 2 اولين قهرمان تاريخ جام جهاني باشد.

ازنكات جالب توجه اين رقابت ها به ثمر رساندن 8 گل در چهار ديدارتوسط "گيلرمو استابيله" ، مهاجم تيم ملي آرژانتين بود دراولين دوره مسابقات جام جهاني مجموعا 25 ديدار برگزار شد كه طي آن 70 بارتوپ ازخط دروازه‌‏ها گذشت ، آرژانتين با 18 گل زده و اروگوئه با 3 گل خورده بهترين خط حمله و خط دفاع اين رقابتها را در اختيار داشتند.

هترين بازيكن اين جام" اسكارونه" از اروگوئه و بهترين گلزن "استابيله" از آرژانتين بود، درمجموع 434 هزار و500 نفر از اين مسابقات كه قضاوت ديدار نهايي آن بر عهده "لانژ نوس" ازبلژيك بود را ازنزديك تماشا كردند .

بازيكنان دو تيم درديدارنهايي اروگوئه ، بالستروس، ناسازي، ماسچروني، آندراه، فرناندر،خستيدر ، دورادو ، اسكارونه ، كانندو ،شنا و ايرياتا

آرژانتين ، بوتاسو، دلاتوره، پاترنوستر، آواريستو، مونتي،سوارز، پئوسله، واريو ، استابيله، فريرا و اواريستود.

اسلاید 7 :

جام جهاني 1966 انگليس

سرقت جام "ژول ريمه" از ويترين يك مغازه در لندن پيش از جام جهاني 1966 نزديك بود كه برگزاري اين رقابتها را تحت تاثير قرار بدهد.

‌‏حدود 20 روز قبل از آغاز جام جهاني 1966 جام "ژول ريمه" از ويترين مغازه اي در لندن به سرقت رفت تا جام جهاني تاثير قرار بگيرد اما حدود يك هفته بعد در باغي توسط يك سگ پيدا شد تا خيال مسئولان برگزاري اين رقابت ها راحت شود.

در اين دوره از رقابت‌‏ها اكثر تيمها رو به بازي دفاعي با ليبرو آورده بودند كه در اين ميان بهترين نمايش را بكن بائر آلماني داشت ، ركورد حضور 70 تيم در بازي هاي مقدماتي و نتايج شگفت انگيز كره شمالي مقابل ايتاليا از بزرگترين اتفاقات اين جام بود.

ديدار نهايي اين جام ميان دو تيم آلمان غربي و انگليس برگزار شد و در شرايطي كه اين بازي با تساوي 2 بر 2 در جريان بود انگليس با گل مشكوك "جفت هورست" كه بعد از 39 سال مشخص شد از خط دروازه عبور نكرده است.

در مجموع 4 بر 2 حريف را مغلوب و جام قهرماني را در خانه نگه داشت ، در مجموع 32 ديدار اين جام 89 بار توپ از خط دروازه گذشت كه سهم پرتغال با به ثمر رساندن 17 گل بهترين خط حمله و انگليس با دريافت 3 گل صاحب بهترين خط دفاع بود و اوزه بيو از پرتغال با 9 گل زده آقاي گل شد و بابي چارلتون از انگليس بهترين بازيكن جام شد.

اسلاید 8 :

جام جهاني 1986 مکزيک

با انصراف كلمبيا ، مكزيك براي دومين بار به عنوان ميزبان جام جهاني انتخاب شد.

با تغيير مجدد قانون برگزاري رقابتهاي جام جهاني مقرر شد تا دو تيم برتر گروههاي شش گانه همراه با سه تيم برتر سه گروه جمع شانزده تيم برتر مسابقات را تشكيل دهند در اين جام سه ديدار مرحله يك چهارم نهايي به ضربات پنالتي كشيده شد و بهترين بازي تاريخ جام جهاني ميان دو تيم فرانسه و برزيل با برتري فرانسه به پايان رسيد واشتباهات داوري نيز در اين دوره از رقابتها فراوان بود به خصوص پذيرفته شدن گل ماردونا كه با دست به ثمر رسيد.

در مجموع 82 ديدار اين جام 122 بار توپ ازخط دروازه گذشت كه آرژانتين با چهارده گل زده و برزيل با يك گل خورده صاحب بهترين خط حمله و دفاع اين مسابقات بودند.

گري لينه‌‏كراز انگليس با شش گل آقاي گل شد و مارادونا بهترين بازيكن جامي بود كه 2 ميليون و 441 هزار و976 بيننده داشت .

اسلاید 9 :

جام جهاني 1990 ايتاليا

تيم ملي آلمان با قهرماني در جام جهاني 1990 سومين تيمي بود كه براي سومين بار قهرماني جهان مي شد.

ايتاليا نيز مانند مكزيك براي دومين بار ميزبان جام جهاني شده است ، رقابت هايي كه 26 ميليارد بيننده داشت اين جام با برتري كامرون بر آرژانتين صعود اين تيم به مرحله يك چهارم نهايي همراه بود، دو تيم كه فينال جام جهاني 1986 را برگزار كردند اين بار هم به ديدار نهايي راه پيدا كردند اما آرژانتين 9 نفره مغلوب ضربه پنالتي هنرمندانه آندرياس بر آلمان شد.

درمجموع ديدارهاي اين جام 115 گل به ثمر رسيد كه آلمان با پانزده گل زده بهترين خط حمله و ايتاليا با دوگل خورده بهترين خط دفاعي را دراختيار داشتند.

اسكيلاچي ازايتاليا با شش گل آقاي گل شد وماتيوس از آلمان بهترين بازيكن جام بود ، ضمن آنكه قضاوت ديدار نهايي بر عهده كودسال مكزيكي بود.

اسلاید 10 :

جام جهاني 2002 کره جنوبي و ژاپن

تيم ملي برزيل با شكست آلمان براي پنجمين بار عنوان قهرماني جهان را كسب كرد.

به گزارش گروه ورزش خبرگزاري كار ايران،ايلنا، براي اولين بار در طول تاريخ دو كشور آسيايي ژاپن و كره جنوبي ميزبان جام جهاني را بر عهده داشتند جامي كه با صعود دو تيم ميزبان به مراحل بالا و عنوان چهارمي جهان توسط كره جنوبي همراه بود حذف كرواسي ، آرژانتين ، پرتغال و فرانسه مدافع عنوان قهرماني بدون به ثمر رساندن حتي يك گل از شگفتي هاي اين جام بود كه در مجموع 139 بار توپ از خط دروازه ها گذشت در اين جام رونالدو با به ثمر رساندن هشت گل آقاي گل مسابقات لقب گرفت و اوليور كان آلمان به عنوان اولين دروازه بان تاريخ بهترين بازيكن جام بود.

قضاوت ديدار نهايي اين مسابقات كه 4 ميليون و 358 هزار و 58 تماشاچاي داشت بر عهده كولينان برزيلي بود.

اسامي بازيكنان دو تيم در بازي نهايي

برزيل: ماركوس ، كافو ، كارلوس ،لوسيو ، جونيور ، ادنيلسون ، سيلوا ، رونالدو ،ريوالدو ،رونالدينهو ،كلبرسون

آلمان : كان ،لينكه ، راملو ، نوويول ،هامان ،كلوزه ، يره‌‏ميس ، بوده ، اشنايدر ،متزلدر ،تورستن ، فرينگس

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید