بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

حافظه هاي الكترونيكي

حافظه ها ي الكترونيكي با اهداف متفاوت و به اشكال گوناگون تاكنون طراحي و عرضه شده اند.

حافظه فلش ، يك نمونه از حافظه هاي الكترونيكي بوده كه براي ذخيره سازي آسان و سريع اطلاعات در

 دستگاههائي نظير : دوربين هاي ديجيتال ، كنسول بازيهاي كامپيوتري و ... استفاده مي گردد. حافظه فلش

اغلب مشابه يك هارد استفاده مي گردد تا حافظه اصلي .

در تجهيزات زير از حافظه فلش استفاده مي گردد :

· تراشهBIOS موجود در كامپيوتر

· CompactFlash كه در دوربين هاي ديجيتال استفاده مي گردد .

· SmartMedia كه اغلب در دوربين هاي ديجيتال استفاده مي گردد

· Memory Stick كه اغلب در دوربين هاي ديجيتال استفاده مي گردد .

· كارت هاي حافظه PCMCIA نوع I و II

· كارت هاي حافظه براي كنسول هاي بازيهاي ويدئويي

اسلاید 2 :

مباني حافظه فلش

حافظه فلاش يك نوع خاص از تراشه هاي EEPROM است . حافظه فوق شامل شبكه اي مشتمل بر سطر و

ستون است . در محل تقاطع هر سطر و يا ستون از دو ترانزيستور استفاده مي گردد. دو ترانزيستور فوق

توسط يك لايه نازك اكسيد از يكديگر جدا شده اند. يكي از ترانزيستورها Floating gate و ديگري Control gate خواهد بود. Floatino gate صرفا" به سطر (WordLine) متصل است . تا زمانيكه لينك فوق وجود داشته باشد در سلول مربوطه مقدار يك ذخيره خواهد بود. بمنظور تغيير مقدار يك به صفر از فرآيندي با نام Fowler-Nordheim tunneling استفاده مي گردد.

 از Tunneling بمنظور تغيير محل الكترون ها در Floating gate استفاد مي شود. يك شارژ الكتريكي حدود 10 تا 13 ولت به floating gate داده مي شود. شارژ از ستون شروع ( bitline) و سپس به floating gate خواهد رسيد .در نهايت شارژ فوق تخليه مي گردد( زمين ) .شارژ فوق باعث مي گردد كه ترانزيستور floating gate مشابه يك "پخش كننده الكترون " رفتار نمايد . الكترون هاي مازاد فشرده شده و در سمت ديگر لايه اكسيد به دام افتاد و يك شارژ منفي را باعث مي گردند.

 الكترون هاي شارژ شده منفي ، بعنوان يك صفحه عايق بين control gate و floating gate رفتار مي نمايند.دستگاه خاصي.

اسلاید 3 :

 با نام Cell sensor سطح شارژ پاس داده شده به floating gate را مونيتور خواهد كرد. در صورتيكه جريان گيت بيشتر از 50 درصد شارژ باشد ، در اينصورت مقدار يك را دارا خواهد بود.زمانيكه شارژ پاس داده شده از 50 درصد آستانه عدول نموده مقدار به صفر تغيير پيدا خواهد كرد.يك تراشه EEPROM داراي گيت هائي است كه تمام آنها باز بوده و هر سلول آن مقدار يك را دارا است

در اين نوع حافظه ها ( فلش) ، بمنظور حذف از مدارات پيش بيني شده در زمان طراحي ( بكمك ايجاد يك ميدان الكتريكي) استفاده مي گردد. در اين حالت مي توان تمام و يا بخش هاي خاصي از تراشه را كه " بلاك " ناميده مي شوند، را حذف كرد.اين نوع حافظه نسبت به حافظه هاي EEPROM سريعتر است ، چون داده ها از طريق بلاك هائي كه معمولا" 512 بايت مي باشند ( به جاي يك بايت در هر لحظه ) نوشته مي گردند.

فلش ديسک و يا فلش درايو ، يکي از جديدترين دستگاه هاي ذخيره سازي اطلاعات است که با توجه به ويژگي هاي منحصر بفرد خود توانسته است در کانون توجه علاقه مندان قرار گيرد. حافظه استفاده شده در اين نوع دستگاه ها از نوع Solid State بوده و مي توان هزاران مرتبه اطلاعاتي را بر روي آنان نوشت و يا حذف نمود.
ويژگي فلش ديسک ها
حافظه هاي فلش ، يکي از متداولترين نوع حافظه هاي Removable مي باشند که از آنان در دستگاه هاي کوچکي نظير دوربين هاي ديجيتال ، PDA و يا فلش ديسک استفاده مي گردد.
فلش ديسک هاي USB روشي سريع و آسان به منظور افزايش فضاي ذخيره سازي را در اختيار کاربران قرار مي دهند .

اسلاید 4 :

اين نوع دستگاه ها با استفاده از ويژگي هاي Plug & Play بسادگي و از طريق يک پورت USB به کامپيوتر متصل مي گردند .در زماني که کامپيوتر روشن است مي توان يک فلش ديسک را به پورت USB متصل و يا از آن جدا نمود .
پس از اتصال يک فلش ديسک به پورت USB کامپيوتر و شناسائي آن توسط سيستم عامل و نصب نرم افزارهاي ضروري ، مي توان بسادگي فايل هاي مورد نظر را بر روي آن ذخيره نمود . قدرت درايوهاي فوق متاثر از پورت هاي USB مي باشد . از درايوهاي فلش USB به منظور اشتراک اطلاعات بين کامپيوترها و استفاده از فايل ها و اسناد مورد نظر در منزل و يا محل کار استفاده مي گردد . حافظه هاي فوق داراي ظرفيت هاي متفاوتي بوده و مي تواند تا چندين گيگابايت را شامل شود .
نحوه استفاده از فلش ديسک ها ، همانند يک هارد ديسک قابل حمل بوده و پس از اتصال آنان به پورت USB کامپيوتر امکان استفاده از آنان فراهم مي گردد .در اين رابطه به کابل هاي اضافه و يا آدپتور خاصي نياز نمي باشد .
فلش ديسک ها امکان افزودن و حذف فايل ها را تا يکصد هزار مرتبه فراهم نموده و به منظور ذخيره محتويات ديجيتال تا ده سال مناسب مي باشند ( از لحاظ تئوري ) .
پس از نصب فلش ديسک ، نحوه عملکرد آن مشابه يک هارد ديسک بوده و مي توان هر نوع داده ئي را بر روي آن ذخيره ، حذف و يا کپي نمود . فايل هاي موزيک ، اسناد ، نامه هاي الکترونيکي و فيلم نمونه هائي در اين رابطه مي باشد .
فلش ديسک هاي USB داراي يک اينترفيس از قبل تعبيه شده USB مي باشند که با پورت هاي USB 1.1 و USB 2.0 کار مي کند . امکان استفاده از فلش ديسک هاي USB در سيستم هاي عامل متفاوتي وجود دارد .

اسلاید 5 :

در صورتي که BIOS برد اصلي کامپيوتر اجازه دهد، مي توان فلش ديسک را بگونه اي پيکربندي نمود که با استفاده از آن سيستم را راه اندازي نمود (booting ).
امکان به اشتراک گذاشتن فلش ديسک ها در يک شبکه وجود داشته و تمامي عمليات آنان مشابه يک هارد درايو مي باشد.
در زمان انتقال داده بر روي يک فلش درايو ، چراغ LED آن روشن مي گردد (فلش ديسک در حال استفاده براي عمليات خواندن و يا نوشتن است ). با توجه به اين که برخي از سيستم هاي عامل از cache در زمان نوشتن استفاده مي نمايند ، مي بايست قبل از جدا نمودن فلش ديسک از پورت USB از غيرفعال بودن چراغ LED آنان اطمينان حاصل گردد . خارج نمودن فلش ديسک از کامپيوتر در حين عمليات نوشتن و خواندن علاوه بر اين که داده ها را در معرض آسيب قرار مي دهد مي تواند به کامپيوتر و فلش ديسک نيز آسيب برساند .

 

استفاده از فلش ديسک

نصب : پس از نصب فلش ديسک به پورت USB و تشخيص آن توسط سيستم عامل با مراجعه به بخش My Computer مي توان آن را در ليست درايوها مشاهده نمود .( يک آيکون Removable Disk )
خواندن و نوشتن : نحوه خواندن ، نوشتن ، کپي و حذف فايل ها بر روي درايوهاي فلش، مشابه هارد ديسک است .
Unplug نمودن دستگاه : پس از اتمام کار مي توان فلش ديسک را از پورت USB جدا نمود . بدين منظور مي بايست فرآيند Safe Removal را از طريق آيکون موجود در بخش Toolbar ( مطابق شکل زير ) دنبال نمود .

اسلاید 6 :

نحوه انتخاب يک فلش ديسک

شکل ظاهري : اکثر بخش هاي شکننده فلش ديسک نظير اينترفيس USB مي بايست داراي يک روکش مناسب باشند . در زمان انتخاب يک فلش ديسک تجهيزات جانبي همراه آن نظير کابل هاي رابطه و ساير موارد موجود را بررسي نمائيد .
ظرفيت : فلش ديسک ها با ظرفيت هاي متفاوتي توليد و عرضه مي گردند.ظرفيت يک فلش درايو را متناسب با نياز خود انتخاب نمائيد .
سازگاري : در صورتي که کامپيوتر شما داراي يک پورت USB 1.1 و يا USB 2.0 است، فلش درايوي را انتخاب نمائيد که با آنان سازگار باشد. پورت هاي USB 1.1 داراي سرعت کمتري نسبت به پورت هاي USB 2.0 مي باشند.اکثر درايوهاي USB 2.0 در پورت هاي USB 1.1 کار مي کنند ولي به منظور استفاده از تمامي ظرفيت سرعت، درايو USB 2.0 را به همراه پورت USB 2.0 استفاده نمائيد . در زمان انتخاب يک فلش درايو مي بايست سازگاري آن با سيستم عامل نصب شده بر روي کامپيوتر نيز بررسي گردد .
حفاظت داده ها . نحوه حفاظت محتويات ديجيتال ذخيره شده بر روي يک فلش درايوبه چه صورت است؟  تعداد زيادي از فلش درايوها داراي سوئيچي به منظور حفاظت در مقابل نوشتن تصادفي مي باشند ( نظير دکمه هاي موجود بر روي فلاپي ديسک ها و نوارهاي ويدئوئي ) . در صورتي که اطلاعات حساس و مهمي بر روي فلش درايو ذخيره شده است و نمي بايست افراد غيرمجاز به آنان دستيابي داشته باشند ، فلش ديسکي اننخاب گردد که امکان استفاده از رمز عبور را در اختيار شما قرار مي دهد

اسلاید 7 :

روزانه بسياري از ما اين فايلهاي فلش را در اينترنت مشاهده ميکنيم. از کليپ هاي مختلف گرفته تا بازي هايي که با فلش ساخته ميشوند. اما سوالي که بسياري از کاربران با آن مواجه هستند اين است که چگونه اين فايلهاي فلش را بر روي هارد کامپيوتر ذخيره کنيم و در مواقع مورد نياز و بدون اتصال به اينترنت آنها را تماشا کنيم؟
همان طور كه مطلع هستيد تمامي مرورگرهاي اينترنتي داراي قسمتي با عنوان CACHE ميباشند كه فايلهاي مرور شده در صفحات وب را به همراه خود صفحه به صورت موقتي در اين فضا نگه داري ميكنند. بنابراين براي شروع كار شما بايد مطمئن باشيد اين قسمت در مرورگر شما فعال ميباشد و فضاي كافي براي ذخيره فايلها در آن محيا ميباشد.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید