بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

 

علوم دامی
اصلاح نژاد دام، طیور و آبزیان، انتقال ژن و صفات برتر، تولید بیشتر حیوانات عجیب الخلقه (کمیراها)،  تشخیص، پیشگیری و درمان. انجام کلونینگ،تولیدهورمونها، آنتی ژنها ، فاکتورهای انعقادخون، افزودنیهای خوراک دام، تولید انسولین انسانی در شیر گاو، تولیدسوماتواستاتین وهورمون افزایش دهنده شیر bst یا پوزیلاک

اسلاید 2 :

 

اهمیت اقتصادی
طبق آمارهای رسمی سهم بخش کشاورزی از تولید نا خالص ملی حدود 25 درصد است که از این میزان 45 درصد آن مربوط به دامپروری است. (حدود 11% از تولید ناخالص ملی) و تقریباً حدود 3 میلیون نفر مستقیماً به امر دامپروری در کشور اشتغال دارند. حدود 8 میلیون رأس گاو، 70 تا 80 میلیون رأس گوسفند و بز و چندین برابر آنها نیز طیور و ماکیان و آبزیان در کشور وجود دارندکه رقم قابل توجهی (حدود 10 تا 15 میلیارد دلار سرمایه قابل رقابت با درآمدهای نفتی در بخش دام) را دارا می باشند..

اسلاید 3 :

  • لذا با کمک فنآوری زیستی و انجام طرحهای زود بازده ضمن جلوگیری از آلودگی محیط زیست، افزایش ضریب تبدیل غذا می توان سود کلانی را نصیب تولید کنندگان نمود.  به عنوان مثال تولید شیر در کشور 6 تا 7 میلیون لیتر در سال می باشد. اگر تولید شیر در کشور 5% افزایش یابد تولید شیر سالانه 350 هزار تن افزایش یافته که ارزشی معادل 70 میلیارد تومان دارد

 

اسلاید 4 :

ترا ریخته یا ترانسژنیک واژه ای است که برای جاندارانی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند به کار می رود .
با وجود این که گیاهان کشاورزی بیشترین گروه جانداران دستکاری شده ژنتیکی را تشکیل می دهند این فناوری در گستره ی وسیع از موجودات زنده به کار گرفته می شود:
حیواناتی که زیر تابش فرابنفش نور تولید می کنند ، خوکهای مولد پروتئن اسفناج و بز های تولید کننده ی تار عنکبوت همگی از جانداران ترا ریخته هستند .

اسلاید 5 :

اولین جاندار تراریختی در سال 1973 توسط استنلی کوهن و هربرت بویر ایجاد شد .

پس از ایجاد اولین موجود ترارختی طی کنفرانسی تحقیقاتی تصمیماتی جهت کنترل و نظارت بر این تکنولوژی جدید اتخاد شد .

نتیجه این کنفرانس این بود که دستکاری ژنتیکی به شرطی می تواند صورت بگیرد که در حیطه ی قوانین انیستتوی بین المللی سلامت آمریکا باشد.

اسلاید 6 :

  • واژه ی حیوان تراریخته اولین بار توسط گاردن و ردل در سال 1980 به کار برده شد.
  • این اصطلاح اشاره به انواع خاصی از موجودات پر سلولی دارد که ساختار ژنتیکی انها با وارد شدن ژن های بیگانه از سایر گونه ها بدون استفاده از روش تولید مثل طبیعی حیوان و عمدتا از طریق روش های آزمایشگاهی دچار تغییر شده است این حیوانات حامل یک قطعه ژنوم بیگانه که وارد ژنوم آنها شده و مطابق قوانین مندلی به ارث می رسد.
  • یک روش تزریق دی ان آی بیگانه به داخل هسته ی اولیه بوده
  • است که در این روش دی ان آی بیکانه به صورت تصادفی وارد ژنوم حیوان میزبان می شود.

اسلاید 7 :

دو روش پایه ای ایجاد حیوانات ترانسژنیک

  • 1- استفاده از ناقل های ویروسی که کارایی بالایی داشته و همچنین هزینه ی پایینی دارند .
  • 2- روشی که بر اساس آر ان آی مداخله کننده برای جلوگیری از تظاهر ژن های خاص است.

اسلاید 8 :

در حال حاضر توسعه وسیع در متد های ایجاد حیوانات ترانسژنیک ایجاد شده است:
یکی از این روش ها استفاده از اسپرم برای انتقال ژن می باشد .البته استفاده از این روش هنوز به طور کامل توسعه نیافته است.
روش دیگر استفاده از کرموزوم های مصنوعی برای ایجاد گاو تغییر یافته ی ژنتیکی می باشد باید اذعان نمود که استفاده از کرموزوم های مصنوعی به عنوان ناقل هنوز مورد بحث می باشد.
روش جدید دیگر استفاده از مواد شیمیایی برای ایجاد موتاسیون در ژنم می باشد.
یکی از این مواد موتاسیون زا 1-ان اتیل 3-نیتروز اوره می باشد که در حیوانات مدل به طور گسترده ای برای ایجاد موتاسیون استفاده می شود .

اسلاید 9 :

  • استفاده از لنتی وکتور ها جهتی انتقال ژن نیز اخیرا در سطح وسیعی گسترش یافته است .
    آنکورترو ویروسها از قبیل ویروس لکومی (کم خونی) قبلا به عنوان ناقل در ژن درمانی و به عنوان حامل ژن های بیگانه استفاده شده اند.
    یکی از مشکلات استفاده از این ویروس ها ، این مسئله می باشد که آنها فقط در سلول های در حال تقسیم تلفیق می شوند .
    محققین نوعی ویروس به نام لنتی ویروس را شناسایی نمودند که این محدودیت را ندارد .
    و می توانند با کارایی بالا ، دی ان ای بیگانه را به داخل ژنوم موش منتقل نمایند.

اسلاید 10 :

  • پيوند اعضا از گونه ای به گونه ديگر
  • يکی ديگر از ايده های استفاده از دامهای ترانسژنيک ، استفاده از اعضای آنها برای پيوند اعضا بوده است. بدليل کمبود جهانی دهنده های اعضا برای پيوند در جراحی، ايده پيوند اعضا از گونه ای به گونه ديگر از طريق تحقيقات ترانسژنيک قوت گرفت . با توجه به اين که خوک از لحاظ آناتوميکی شباهت های زيادی با انسان دارد، تحقيقات بر روی اين دام صورت گرفت. اما  بافتهای اين حيوان با بافتهای انسان سازگار نيستند.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید