بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

درخت
درخت یک گیاه بزرگ چوبی دیرپاست.درختان از عناصر مهم چشم انداز طبیعی،باغ سازی و محوطه سازی هستند.در سنجش با دیگر گونه های گیاهی ، درختان زندگی دیرپایی دارند . درختان در بزرگ سالی  دست کم 6 متر بلندا دارند.     گونه هایی از درختان وجود دارد که بیش از 100 متر قد می کشند و برخی درختان چند هزار سال عمر می کنند. یک درخت بالغ معمولا دارای ارتفاع حداقل 5/4 متر بوده است.

اسلاید 2 :

اجزای تشکیل دهنده ی درخت عبارتند از : ریشه ها،ساقه ها (شاخه ها،شاخچه ها و برگها.ساقه درخت بیشتر از بافت های نگهدارنده وانتقال تشکیل شده است. ) ، آوند چوبی و آبکش ( در واقع چوب ازسلول های آوند چوبی و پوست اساسا از آوند آبکش تشکیل شده است.) . هنگامی که درخت رشد می کند حلقه های رشد را به وجود می آورد که در آب وهوای معتدل با شمردن آن ها می توان عمر درخت را تعیین نمود . ریشه های درخت که عموما درون زمین قرار دارند  لنگرگاه اندام های بالای سطح زمین بوده و آب و مواد غذایی را از خاک جذب می کنند . بیرون زمین، ساقه درخت موجب ارتفاع شاخه های برگدار شده و دررقابت با سایرگونه های گیاهی به جذب نور خورشید کمک می کنند.دربسیاری از درختان ترتیب شاخه ها موجب حداکثر تماس برگها به نور خورشید می شود.

اسلاید 3 :

گروه کوچکی از درختان که در کنار هم رشد می کنند را بیشه  یا درختستان و چشم اندازی را که با درختان بسیارزیادی پوشیده شده جنگل  می نامند . درختان بلند اما پراکنده ای  که  بین آنها مرغزار وجود دارد ساوانا نامیده می شود . تمامی درختان اندام هایی را که در بالا به آنها اشاره شد ندارند مثلا  بیشتر نخل ها فاقد شاخه ،کاکتوسهای ساگوارو در آمریکای شمالی فاقد برگهای کارکردی وسرخسهای درختی فاقد پوسته می باشند.احتمالا سرخسهای درختی نخستین درختان بوده اند که در جنگلهای پهناور رشد کرده اند. بعدا بازدانه ها، گینکگوها و سرخسهای نخلی پدیدار شده اند. با این وجود تمام اینها برحسب اندازه و شکل زمختی که دارند جزو درختان محسوب می شوند. یک نهال صنوبر هیچ  تناسبی با  تعریف درخت ندارد ولی  کلیه صنوبرها جزو درختان محسوب می شوند. امروزه بیشترین گونه های درختان ، مخروط ها و گیاهان گلدار می باشد.

اسلاید 4 :

              اصول تغذیه درختان در فضای سبز شهری
آزمایش خاک
دربعضی کشورها کمتر به تغذیه اصولی درختان و درختچه های فضای سبز توجه می شود و به این مقوله بیشتربصورت سنتی واستفاده از کودها و مواد آلی بدون درنظرگرفتن نیاز درخت برخورد میشود. هر چند افزودن مواد آلی به بستر اطراف درخت لازم است اما کافی نیست و عناصر تغذیه ای نیز باید در اختیار درخت قرار گیرد.یکی از راههای کلیدی که می تواند به ما کمک کند چه عناصری را در اختیار گیاه قرار دهیم آزمون خاک است.

چرا باید آزمون خاک انجام داد؟
آزمون منظم خاک به حفظ و نگهداری یک خاک  حاصلخیز کمک شایانی می کند . این آزمایش کمبودهای احتمالی عناصر در خاک و میزان کمبود را نشان می دهد.همچنین ابزاری برای پی بردن به مقادیر اضافی عناصر،پایه های نمک ها،PHبالا یا پایین،موادآلی کم و شرایط زهکشی نامناسب است.

چه موقع باید آزمون خاک انجام داد؟
بهترین زمان برای انجام آزمون خاک اول بهارواواخرپاییزاست.دراین زمانها فعالیت و کارها در فضای سبز نسبتا کم است و نتایج می تواند برای کوددهی پاییزه یا بهاره مورد استفاده قرار گیرد. آزمون پاییزه امکان کاربرد کود را همراه با زیرورو کردن خاک در پاییز یا زمستان فراهم می سازد. ولیکن آزمایش بهاره وضعیت تغذیه ای را خصوصا در مورد نیتروژن بهتر نشان می دهد.

اسلاید 5 :

چند بار آزمایش خاک باید انجام شود؟
برای گیاهان چند ساله همانند چمن و درختان خاک باید قبل از انجام کاشت آزمایش گردد و این کار حداقل هر 3-2 سال یکبار تکرار گردد.برای گیاهان یکساله خاک باید هر دو سال یکبار آزمایش شود.آزمون منظم خاک از شور شدن و تجمع پایه های نمکی نیز در خاک جلوگیری می کند.

نمونه های خاک چگونه گرفته می شود؟
در فضای سبز، منطقه به قسمت های سطح باغچه ها ، منطقه چمن کاری ، بسترکاشت گلها وغیره تقسیم   می شود. مناطقی که دارای مشکل هستند به منظور تشخیص مشکل باید جداگانه نمونه گیری شوند. برای   باغ و مناطق کاشت درختان ودرختچه ها معمولا نمونه گیری ازعمق صفر تا 30 سانتیمتروبرای درختان مستقر شده قدیمی عمق 30 تا 60 و حتی 60 تا90 سانتیمتری نیز ممکن است لازم باشد.

چه مواردی باید آزمایش شود؟
یک آزمایش معمول شامل اندازه گیری PH(میزان اسیدی و قلیایی بودن خاک)،EC(شوری خاک)، بافت خاک، میزان فسفر، پتاسیم و نیتروژن قابل دسترس گیاه است.اگر قرار باشد یک آزمایش کامل انجام شود به موارد فوق، میزان عناصر میکرومهم (آهن،روی،مس) میزان آهک و سولفات خاک و درصد مواد آلی نیز افزوده شود.

اسلاید 6 :

نقش درختان در آب و هوا
درختان در نقش تصفیه کننده هوا
پوشش گیاهی  و درختان با توانمندی زیاد بطور مستقیم و غیر مستقیم با آلودگی محیط زیست که ناشی از سوخت فسیلی گرد و غبار کارخانجات گچ و سیمان و آهک،ازدیاد جمعیت،سر و صدا ... مبارزه کرده و اثرات آنها را خنثی می کند. از طرف دیگر با توجه به چگونگی موازنه دو فرآیند تنفس و فتوسنتز بطور مرتب مقداری اکسیژن در فضا آزاد کرده و موازنه تعدیل آن را تأمین می کند به عنوان مثال یک درخت راش رشد کرده 6/4 تن اکسیژن درسال تولید می کند و همین درخت 3/6 تن دی اکسید کربن را از طریق فتوسنتز تحلیل می دهد.

اسلاید 7 :

اثر توده های درختی در آب و هوا
توده های درختی مانند تنظیم کننده (رگلاتور)حرارتی هوای محیط خود را معتدل می کند.یک تک درخت به تنهایی به اندازه ده کولر هوای محیط را مطبوع و خنک می کند . درخت زاری از درختان راش به مساحت یک  هکتار در عرض شش ماه 3000تن آب را بصورت بخار در هوا پخش می کند.در نقاط بادخیز برای اینکه حداکثر استفاده از زمینهای زراعتی حاصل شود اقدام  به درختکاری به منظور بادشکن می کنند . کاهش سرعت باد در یک فاصله معین از بادشکن  به ارتفاع  درختان بستگی دارد.

اسلاید 8 :

حفاظت خاک وآب بوسیله توده های درختی
سالیانه بطور متوسط 5/1 میلیارد تن فرسایش خاک در کشورمان گزارش شده است.به عبارت دیگر سالیانه بطور متوسط در هر هکتار 25 تن خاک بوسیله فرسایش از بین می رود. تنها راه چاره ای که می توان برای این معضل اندیشید توسعه درختکاری برای جلوگیری از فرسایش است از طرف دیگر کشورمان با داشتن mm 250 بارندگی بطور متوسط که 30 درصد بارندگی متوسط  دنیا می باشد جزو کشورهای خشک و نیمه خشک دنیا قرار می گیرد و بهترین راه استحصال آب توسعه پوشش گیاهی مخصوصا توسعه درختکاری می باشد.

اسلاید 9 :

درختان ارضاء کننده تنوع طلبی و زیبا پسندی انسان
یک درخت تنومند می تواند به خوبی بد منظره ترین را به زیبا ترین باغها و پارکها مبدل کند.هر درختی با زیبایی و جذابیت خود در زمین به سادگی می تواند همچون یک مجسمه توجه رهگذران را به خود جلب و متمرکز کند. به عنوان مثال درخت زاتا  یکی از درختان منظره ساز است. یکی از ابعاد  توسعه فضای سبز ایجاد کمربندهای سبز دور شهرهای بزرگ خواهد بود اثرات کمربندهای سبز به شرح زیر می باشد:
-افزایش زیبایی منطقه«زیبا سازی چشم اندازها»
-ایجاد تفریح گاه برای شهروندان
-کاهش اثرات زیانبار بادهای خشک و توفانهای گردوغبار و مقابله ب هجوم ماسه
-جلوگیری از گسترش بی رویه شهرهای بزرگ
-تعدیل دماهای بسیار بالا و پایین

اسلاید 10 :

زرد آلو

درختی است که ارتفاع آن تا 5 متر می رسد با برگهای خزان کننده و به شکل قلب.روی برگها صاف و رنگ آنها سبز روشن است.شکوفه های زردآلو تک گله و دارای دنباله دراز هستند.درخت آن دارای گلهای مذکر و مونث و میوه ای گوشتی و کروی است.زادگاه اصلی این درخت ارمنستان،ایران و مصر است.درخت زردآلو در نواحی گرم و معتدل بهترمحصول می دهد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید