بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

زندگینامه

  • ريچارد مير متولد 1934 نیوجرسی ملقب به شواليه سفيد پست مدرنيسم در سال 1957 از دانشگاه کورنل فارغ التحصیل شد پيش از تاسيس دفتر كار خود در نيويورك با ( مور- اوینگز- مریل ومارسل بروئر)همكاري ميكرد وي ابتدا در زمينه ساختمان سازي فعاليت می كرد و در سال 1963 به عضويت گروه پنج نيويورك در آمد . سفيد هاي گروه پنج دوره سفيد و قهرمانانه ريت ولد ، گرپيوس ، تراگني و بخصوص لوكوربوزيه را احياء كردند اما مسائلي از زيبا شناسي را در كار خود به كار بردند كه خالي از هر گونه تعهد و تعصب اجتماعي بود . خانه هاي كاملاً سفيد مير ، در زمينه ای از فضاهاي سبز با لايه يندي هاي افقي و عمودي – كه برگرفته از دوره اصلاحي كورب بود به چشم مي خورد اين گوناگوني ، در موضوع ابعاد ستوده شد . اين گورهاي سفيد شده ، تركيبات متغيري از ديوارك ها ، قاب هاي سفيد و شيشه هاي لعاب داده شده هستند كه به تناسب كاركرد ، با شيبه ها و ارتباطات در شيوه موزه اي امريكايي ، بيشتر به كار مي روند . مزيت كار هاي مير در اجتماع  اين است كه ساختمانهاي او ، به سرعت قابل شناسايي است . به نظر ميرسيد كه مير برنده طرح لوكوروبوزيه بوده است با نتايج مصيبت باري كه در پي داشت . ریچارد میر ، یکی از برجسته ترین معماران مدرن قرن حاضر می باشد.

اسلاید 2 :

ویژگی اصلی کارهایریچارد میر


روزنه ی قرن بیستم از طریق طرح آزاد ، نمای آزاد ، جداسازی ساختار و دیواره ی بیرونی ، اصول بنیادین حرکت مدرن ، امکان جستجوی حجمی جدیدی را به وجود می آورد.

از دیدگاه میر طرح کلیدی است که اخیرا مورد غفلت قرار گرفته است. تصاویر دو بعدی ، دربردارنده ی
دستورالعمل هایی برای شی سه بعدی - یعنی ساختمان - است. در این هنگام است که ساختمان، گسترش می یابد.

زمانی که نما به تصویر کشیده می شود ، طرح و برش درباره ی ایده های فضایی با معمار صحبت
می کند. ولی طرح بیان اساسی و متقاعد کننده ی معماری است.

به اعتقاد او ساختمان ها باید بتوانند صحبت کنند . به کارگیری مجموعه عناصر خاص و درونی ثابت، طی سال ها کار این امکان را داده است که وی شیوه ی بیان تکاملی و منسجمی داشته باشد.

معماری میر ، توجه به فضاست : البته فضایی دارای نظم و در نظر گرفتن نور، معیارهای انسانی و فرهنگ معماری : نه فضایی بی تناسب.

معماری ، حیاتی و جاودان است. زیرا انسان را دربر می گیرد و فضا را توصیف می کند: فضایی که در آن حرکت و زندگی می کنیم .

ریچارد میر با حجم و سطح کار می کند، شکل ها را با نور تغییر داده و در ابعاد ، نما ، حرکت و سکون ، تغییراتی به وجود می آورد.

 ارتباط بین فضای بیرون و درون و یک حس سیالیت در کارهای میر دیده می شود، او همیشه سعی
می کند با قراردادن ساختمان سفید خودش در لنداسکیپ سبز، ساختمان هایش را به عنوان نگینی در دل طبیعت قرار دهد.

اسلاید 3 :

  • از معروفترین کارهای او میتوان به آتنیوم(هارمونی جدید، هند، 79-1975)، موزه هنر دکوراسیون (فرانکفورت، آلمان، 85-1979)، موزه ی بلندهنری(آتلانتا، جورجیا،83-1980) شهرداری و کتابخانه (هاگو، 95-179) موزه ی هنرهای معاصر( بارسلونا، 95-1988)، میدان US و ساختمان فدرال (آریزونا، 2000-1995) اشاره کرد.
  • فعالیت های خصوصی میر، شامل ساختمان های مسکونی ،پزشکی ، فنی، تجاری ، موزه ها و مراکز شهری مهمی چون مجتمع قضایی و تالارهای شهری در ایالت متحده و اروپاست . جزئیاتی که میر در ساختمان هایش در نظر داشته است، اصل استواری است که در آن ، قوت وتمامیت در ساختار معماری توسعه می یابد .

اسلاید 4 :

در تعريف معماري

  • اين روزها را چنين قلمداد ميكند پست مدرنيسم ، مدرنيسم ، نئو مدرنيسم و ديكانستراكتيويسم ، من ترجيح مي دهم از تمام اينها كه تمركز مرا در هر جا ( دانشگاهها ، گردهماييها و نشريات ) از واقعيت و مسائل مربوط به معماري امروز بر هم ميزند دوري كنم . بی ترديد امروزه تمام فعاليت معماران ، تحت تاثير مدرن گرايي لوكوروبوزيه ، آلتو و ونده رو و گروپيوس است و ظاهراً من استثناء نيستم ، ولي به چيزهاي زيادي در كار برامانته ، بوروميني و نئومان پي برده ام .
  • دغدغه اصلي من ، ساخت فضا ، دست بردن در حجم ، سطح ، شكل و نور پردازي فضا بوده است . بنابراين ، هميشه چيزهاي زيادي براي به دست آوردن وجود داشته ،چيزهايي كه هميشه به آن اندازه كه به نظر ميرسند ، بي روح نيستند . ديدگاههاي زيادي هم در مورد مدرن گرايي اوليه وجود دارد كه من از انها استفاده نكردم زيرا معتقدم معماري مي تواند جهان را تغيير دهد و معماري خوب و عالي مي تواند كيفيت زندگي مردم را بهبود بخشد به ويژه در شهرهاي كه وظيفه و مسئوليت خاصي دارند.
  • شهر مكان رو به رشد وتوسعه اي است ومعماري ،روح زماني را كه در ان ايجاد شده دران منعكس مي سازد .
  • براي رهايي از ركود و حركت به سوي رشد و شكوفايي شهر بايد در تمام زمينه هاي اقتصادي،اجتماعي ، سياسي و هنري پيش رفت . به نظر من معماري وسيله اي براي حركت به جلو است در معماري ، تلفيق عناصر بافت نه تنها با استفاده از رو نمايي هاي تاريخي كه چيزي فراترازتزيينات به كاررفته نيست ، بلكه به وسيله تفسير عناصر تشريفاتي ضرورت دارد ،زيرا در تاريخ شهر مسير جديدي براي نسل آينده فراهم ميسازد .
  • از اين واقعيتها مي توان دريافت كه ما در جامعه نا بسامان و آشفته اي زندگي ميكنيم و من هم با اين مسئله موافقم . بنابراين ، به جاي آنكه اين آشفتگي را منعكس سازم سعي ميكنم نظمي فراتر از آن ايجاد كنم . تصوير ، از جمله ابزاري است كه من براي اين كار استفاده ميكنم و اعتقاد دارم كه از طريق هنر تصوير فرد به درك عمق اين پيام نائل ميشود . به نظر من براي آشكار كردن معاني بايد بر روي علامات تكيه كرد . كشف معني ، بيشتر به كمك تصاوير ( انتزاع ) براي هر فرد ممكن ميشود ، نه فقط از طريق هنرمندان . بنابراين ، تفاسير و معاني اين فرآيند ، تفسير از كه سرانجام به درك شخصي تر و طولاني مدت منتهي ميشود .

اسلاید 5 :

فلسفه طراحي

  • سفيدی ابزار ، برانگيختن ادارك و به اوج رساندن قدرت شكل ظاهري است . درخشندگي ، يكي از راههاي رسيدن به اين درك است . اميدوارم در آينده بتوام رمز و وسعت انتخاب را كشف كنم .منبع من در اين كار ، تاريخ معماري است ولي ابزارهايم هميشه دروني و نماد و هدفم ، صرفاً معماري است .
  • براي من ، بخشي ارزش اگاهي از تاريخ معماري اين است كه پايندگي وتداوم و در نتيجه كيفيت را ارج نهم . من سخت درگير ساخت يك بنا هستم و ترجيح ميدهم بيشتر به خودم در نقش سازنده اي خوب و موفق فكر كنم تا يك هنرمند: چون هنر معماري در نهايت همين را مي طلبد . هدف من ، دريافت و بازتعريف مفهوم نظم است پس براي درك رابطه آنچه بوده است و آنچه ميتواند باشد ، از فرهنگ ما جاودانگي و نوبودن را ميگيريم . تصميم گيري در مورد به حساب اوردن يا نياوردن ، انتخاب و به كارگيري اراده و عقل ، از اصول كار من است . از اين رو ممكن است ديگران تصور كنند سبك من ، خارج از فرهنگ پديد مي آيد و همچنان به تجربه شخصي مربوط ميشود . اصولاً حوزه فكري من در مورد فضا ، شكل ، نور و استفاده آنها مربوط ميشود . در حقيقت ، هدف من حضور است ، نه تصور باطل ، من با تمام قدرت به دنبال اين هستم و معتقدم كه قلب و روح معماري است .

اسلاید 6 :

هنر و هنر معماري

  • چندي پيش شخصي از ريچارد مير پرسيد: آيا ساختماني هست كه مايل باشي بقيه عمرت را در آن سپري كني راستي آن چه جور ساختماني است؟ پاسخ او موزه  بود .     گويي كسي حرفها و آروزهاي اورا مي شنيد وبه آن پاسخ مي داد زندگي اوپيوسته آميخته با هنر و موزه بوده است . در مجموع مقوله ارتباط بين هنر و معماري عميق ترين علايق و دل مشغوليهاي اورا شكل داده است ارجاع متقاطع بين هنر و معماري كه اهميت به سزايي دارد هميشه مهمترين بخش كار او را  به خود تشكيل داده است
  • موزه علاوه برنمايش اشياي هنري فعلي در طرح موزه ها معماري با مجموعه ارتباطات بسيار جذابي سرو كار دارد شكوه شهري تجربه عمومي ارتباط بازديد كنندگان خاص با اشياء ويژه و منحصر به فرد ارتباط نور با اشياء و تماشاگران همچنين ارتباط هنر با فضا با محيط هاي عمومي ، بنابراين  موزه ميتواند نمود وترجمان معماري ناب و اصيلي باشد كه وراي فرهنگ  زاده مي شود و در عين حال عميقاً به تجربه شخصي بستگي دارد او بيشتر با هر دو سنت بيان فضاهاي اروپايي و آمريكايي و فلسفه مديريت موزه كار كرده و آنچه را اصول رسمي و قاعده حركت مدرن قلمداد ميكند وتجربه بودن در موزه به معني سكون و ايستايي نيست بلكه تغييري پيوسته و هميشگي است .
  • مه يرازفنون شاعرانه (مدرنيسيم) زيبايي وچند كاربردي بودن فنون آوري تاثيرمي پذيرد و خلوصي است كه از بخشي تمايز ذاتي بين طبيعت و ساخته هاي بشري ناشي ميشود و اين تمايز اين دو را با ارتباط مكمل به هم پيوند مي دهد

اسلاید 7 :

در طرح موزه

  • تمام كارهاي ما بر اساس فلسفه اي است كه زيبا شناسي ، بافت و كاربرد را با بصيرت فعلي معماري كه با معناي واقعي كلمه پر حرارت و انساني است ، تلفيق ميكند . ما به كمك طرح ، به دنبال خلق محيطي زيبا و تزيين و آرايه بندي فضايي با مجموعه ارزشهاي هماهنگ و پر معنا هستيم .
  • هدف اصلي معماري موزه ، كمك به كشف اررشهاي زيبا شناسي ، فرهنگ و ترويج تفكر و تعمق در مجموعه موزه از طريق تجربه فضايي خود آن است . ما معتقديم اشياي هنري بايد در محيطهايي با فضاي قوي به نمايش گذاشته شود ودر عين حال ، مكاني به وجود آورد كه در آن ، هنر تقويت شود و آن را متحول سازد . كل كار موزه ، تا كنون ، انعكاس اين ديدگاه و بينش مي باشد . در طرحهاي موزه اي هنرهاي در اتلانتا ، توجه به مشغله ذهني ما ، مقياس كاري فردي بود . هر شي در مجموعه ، از گلدان يا سرويس نقره گرفته تا نقاشي فراگونارد يا مجسمه سازي رودين ، توجه خاصي را مي طلبد . ما در طرح و خلق ارتباط مناسب بين آثار هنري و محيطي كه آنها در ان ديده ميشوند ، عميقاً به مقياس انساني وفاداريم .

اسلاید 8 :

  • آغاز ساخت : 1991
  • پايان ساخت : بهار 1995
  • الگوي اوليه مركز جي . پل گتي در لس انجلس مركز اصلي در جهت حركت عقربه هاي ساعت مركز تاريخ فرهنگ و هنر باستان ، تالار كوچك سخنراني، دفاتر اجرايي مركز گتي تراست (دفاتر مايل و سرمايه گذاري ) و ساختمان مركز اموزشي هرن گتي : موسسه برنامه اطلاعات تاريخ هنر و برنامه گتي گرانت و ساختمان حفاظتي گتي .
  • شبكه هاي سازماني
  • مركز جي . پل . گتي در 14 ميلي (3/2 كيلومتر ) غرب مركز لس انجلس در ناحيه جنوبي كوهها سانتا مونيكا واقه شده است . از اين دماغه مرتفع ميي توان بسياري از مشخصه هاي شهري جغرافيايي را مشاهده كرد .
  • ساختار محل از طريق شبكه شهري ويك محور شمالي – جنوبي هم سو با تنگه موجود ، اين مكان را براي ايجاد مجتمع كانوني دو قسمت ميكند .
  • پوشش ساختمان به دليل مجوز استفاده مشروط در طرح و نما محدود ميشود . به علت محدوديت خطي مكان به جهت اين مجوز ، بخشي از پوشش 24 اي كر ( 97128 متر مربع ) قابل ساخت نيست
  • شكلهاي خميده خطي كه از نماي محل و شبكه ساختماني مربوط به بافت شهري و محور آزاد راه ايجاد شده است با هم ارتباط دارند .
  • تناسبات هندسي ، در طول مرزها كاملاً آشكار است و باعث آرايش ساختمانها ميشود
  • باغها كه وراي پوشش ساختمان گسترش يافته ، اين تركيب را با ويژگي هاي بارز محل نشان ميدهد .

اسلاید 9 :

  • ساختمانهاي مركز در طول دو قطري كه از محل تقاطع وسيع كوه ايجاد ميشود قرار ميگيرد . مسير بين اين دو لبه ، با وجود باغهايي با شيب پلكاني كه فضاي سبزي در كنار آمفي تئاتر به وجود مي آورد ، منظره جالبي پيدا ميكند . ساختمانهاي كم ارتفاع محوطه كه مركز را تشكيل ميدهند ، در طول اين دو لبه ساخته شده اند . در طول لبه شرقي تالار سخنراني و ساختمان مركز آموزش هنر گتي ، دفتر برنامه اطلاعات تاريخ ، هنر گتي ، دفتر برنامه طرح گتي گرانت و دفتر اجرايي هيات امناي مركز ، بخش حفاظتي گتي و موزه گتي قرار دارد . مركز تاريخ فرهنگ و هنر باستان نيز در لبه غربي واقع است .سالن غذا خوري ، رستورانهاي مختلفي در خود جاي داده و قهوه خانه در لبه باغ ، نزديك حياط ورودي قرار گرفته است .
  • مهمترين فضاي عمومي مركز موزه ، از تعداد فضاي مكعبي نورگيردار تشكيل شده است . اين فضا ، در اطراف حياط بزرگ قرار دارد و با پياده روي سرپوشيده ومحصور ، به بازديد كنندگان امكان مي دهد به راحتي در فضاي داخلي و خارجي حركت كنند . نقش اصلي موزه ، به نمايش گذاشتن مجموعه دائمي و چندين نمايشگاهها موقت است . ترتيب فضاهاي گالري ، امكان تماشاي كامل آثار هنري را براي بازديد كنندگان ، دانشجويان و پژوهشگران ميسازد .
  • دومين و بزرگترين جزء برنامه ساختماني – يعني مركز تاريخ فرهنگ و هنر باستان – اطراف فضاي گردشي نورگير داري قرار گرفته كه كتابخانه ای با گنجايش يك ميليون جلد كتاب را در خود جاي داده است اتاق بايگاني عكس و نسخ خطي و آثار دانشمندان ، اتاق گردهمايي و تالار سخنراني به گنجايش 200 نفر نيز ، حول اين فضا قراردارد .
  • آب و هواي كاليفرنياي جنوبي ، فرصت ويژه اي براي تلفيق طبيعت ، باغهاي سرسبز و ساختمانها ايجاد كرده است . در تمام مراحل ، توجه خاصي به ارتباط دروني ساختمانها با محل شده تا درك فرد را از اين مكان بالا ببرد . امكانات و طرح و برنامه اين مركز ، نه تنها آنرا به مركزي ويژه تبديل كرده ، بلكه مكان خارق العاده ي موسسه به دليل محيط متفكرانه اش ، آنرا به فضاي منحصر به فردي در قرن بيستم تبديل نموده است .

اسلاید 10 :

موزه پل گتي

  • مر كز جي پل گتي ، تاسيس شد تا اعتقادموسس خود را مبني بر اينكه درك و فهم هنرهاي بصري براي جامعه شهري ضروري است ، منعكس سازد . اين طرحها ، از موزه اصلي گسترش يافته و حتي محوطه هاي عمومي پژوهشي ، آموزشي و حفاظتي مربوط به هنرهاي بصري را نيز در بر ميگيرد . هدف هيات امنا از تاسيس مركز جي پل گتي آن بود كه برنامه ها و طرحهاي مختلفشان را درمحيطي طبيعي جمع كند و هر كدام بتواند تعامل به وجود آمده از ديدگاههاي جديد ، نزديك به هم و مفيد براي كل جامعه تقويت سازند .
  • مركز جي پل گتي به عنوان يك موسسه خصوصي ، نقش دو گانه اي دارد و فضايي عمومي براي تفكر ودرك هنر و زيبايي مناظر طبيعي به دست ميدهد ودر عين حال ، فضاي ويژه براي پشتيباني دانشجويان هنر فراهم مي سازد . اين مركز ، در زميني به مساحت 110 اي كر (445170 متر مربع ) در دامنه كوههاي لس آنجلس با چشم اندازهاي گسترده واقع شده است . در جنوب و غرب اين مكان ، اقيانوس آرام و چشمه هاي ساحلي در جنوب شرقي ، شهر لس آنجلس و در شمال ، كوههاي سانتا مونيكا قرار دارد . اين مركز ، انبوه ساختمانهاي به هم پيوسته و باغها را كه كمتر از 24 اي كر ( 97128 متر مربع ) از كل زمين را اشغال كرده، در بر ميگيرد.هنگامي كه از فرودگاه مجاور اين محل به سمت شمال مي رويم ، محور اصلي از خيابان مركز پارتي با 5/22 درجه جا به جايي از زاويه شهر سنديگو عبور ميكند . محور جانبي مقابل ، با گذر از مركز ساحتمان ، قبل از تغيير جهت دادن از محور طولي محل به سمت شرق ، با خط آزادراه موازي ميشود . بازديد كنندگان خودروهايشان را در پاركينگ زيرزمين زير تپه پارك ميكند و به وسيله تراموا (اتوبوس برقي ) از حياط ورودي اصلي مركز تا ارتفاع 246 فوت (75 متر ) بالا ميروند .

    تصور بر اساس ايده ساخت ساختمانهايش در ظاهرسفيد به نظر ميرسد . محيطي كه از طريق سفيدي پديد مي آيد شكوه و عظمت بی پاياني را به ويژه در موزه ايجاد ميكند .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید