بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه:

 باپیشرفت صنعت وتجهیزات کارخانه ها لازم است کارمندان از قدرت بیان بالایی برخوردار باشند اکنون یک سری واژه های استاندارد در امور فنی وبخش نت مورد اشتفاده قرار می گیرند که اهداف زیررا دنبال میکنند.

1-استاندارد کردن اصطلاحات نت

2-استاندارد کردن ساختار جملات فنی در نت 

3-حذف اصطلاحات مترادف

اسلاید 2 :

از سال ۱۹۳۰ تا کنون میتوان سیر تحولات و تغییرات در نگهداری و تعمیرات را به سه دوره اساسی تقسیم نمود :

  • سیر تحولات در دوره اول :

تحقیقات نشان میدهد که تحول اولیه در نت در سالهای قبل از جنگ جهانی دوم رخ داده است در آن ایام صنایع بشکل امروزی مکانیزه نبوده و لذا خرابیها و توقف ناگهانی ماشین آلات مشکل جدی را برای دست اندرکاران امر تولید ایجاد نمی نمود به عبارت بهتر ، جلوگیری از بروز عیب در ذهن اکثر مدیران و مهندسین مفهوم نداشته و یا حداقل ضرورتی از این نظر احساس نمیگردید علاوه بر این اکثر ماشین آلات و تجهیزات تولیدی از طرح نسبتا ساده ای برخوردار بوده و این ویژگی ، کار با آنها را ساده و تعمیرشان را آسان کرده است نتیجه اینکه در آن زمان نیازی به استفاده از نت سیستماتیک احساس نمیگردیده و اکثر شرکتها و واحدهای تولیدی و صنعتی فقط زمانی که دستگاه و یا تجهیزاتی از کار می افتاد ، بازبینی و یا تعمیر آنرا آغاز می کردند ، در واقع سیستم نگهداری و تعمیرات به هنگام از کارافتادگی و یا BM) (Breakdown Maintenance معمول بود

اسلاید 3 :

žسیر تحولات در دوره دوم :

žهمه چیز در خلال جنگ جهانی دوم بطور انفجار آمیز دستخوش تحول قرار گرفت فشار های ناشی از زمان جنگ تقاضا برای انواع محصولات را افزایش داده و این درحالی بود که تامین نیروی انسانی صنایع بشدت کاهش پیدا نمود این موضوع باعث گردید تا مکانیزاسیون افزایش پیدا نماید تقریبا سال ۱۹۵۰ سال رونق طراحی و ساخت ماشین آلات مکانیزه بوده و این ایام را میتوان سرآغاز وابستگی صنایع به تجهیزات مکانیزه و اتوماسیون دانست

ž

اسلاید 4 :

žمعرفی سیستم نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر یا TPM )Total Productive Maintenance ) در دهه ۱۹۷۰ از سوی صنایع ژاپنی را میتوان بعنوان آخرین دستاورد در دوره دوم تحولات نگهداری و تعمیرات نامید سیستم TPM در حقیقت همان سیستم نت بهره ور به شیوه آمریکا است که در جهت سازگاری با شرایط صنعتی ژاپن در آن بهبود هایی داده شده است.ابتکار محوری و حساس در اصول TPM این است که اپراتورها خودشان به امور اصلی و اولیه نگهداری و تعمیرات ماشینهای خودشان میپردازند. در نت بهره ور فراگیر نتایج حاصل از فعالیت های صنعتی و تجاری به صورت اعجاب انگیزی بهبود یافته و باعث ایجاد یک محیط کاری با بهره وری بالا، شادی آفرین و ایمن، با بهینه سازی روابط بین نیروی انسانی و تجهیزاتی که به آن سرو کار دارند می گردد .

اسلاید 5 :

žسیر تحولات در دوره سوم :

žمیزان افزایش سرمایه گذاری برروی ماشین آلات صنعتی و اتوماسیون از یکسو و افزایش ارزش مالی و اقتصادی انها از سوی دیگر منجر به آن شد که مدیران و صاحبان صنایع به فکر راه کارهایی منطقی که قادر به بیشینه سازی طول عمر مفید تجهیزات تولیدی خویش و طولانی کردن چرخه عمر اقتصادی آنها شود افزایش میزان اثربخشی ماشین آلات ، بهبود کیفیت محصولات در کنار کاهش هزینه های نت و عدم خسارت به محیط زیست از جمله مواردی بود که باعث ایجاد تحولی جدید در زمینه نگهداری و تعمیرات گردید

ž

اسلاید 6 :

žدست آوردهای جدید نت در این دوره عبارتند از :

ž۱(معرفی سیستم نگهداری و تعمیرات برپایه شرایط کارکرد ماشین آلات و ترویج استفاده از روشهای CM همچون آنالیز لرزش ، حرارت سنجی و ..

ž۲( معرفی و بکارگیری انواع روشهای تجزیه و تحلیل خرابیهای ماشین آلات

ž۳(طراحی تجهیزات با تاکید بیشتر برقابلیت اطمینان و قابلیت تعمیر

ž۴(تحول اساسی در تفکر سازمانی به سمت مشارکت و گروههای کاری

ž۵(معرفی سیستم نگهداری و تعمیرات موثر

ž۶(معرفی روش نت مبتنی بر قابلیت اطمینان بعنوان روشی جامع جهت تصمیم گیری در استفاده صحیح از انواع سیستمهای نگهداری و تعمیرات موجود RCM فرایندی است که اولا معین می کند چه کاری می بایست برای تداوم عمر هرگونه سرمایه فیزیکی انجام شود ، ثانیا انتظارتی را که کاربران از تجهیزات دارند ضمانت و عملی می نماید.

ž

اسلاید 7 :

استاندارد

žواژه استاندارد، هشت قرن پيش، از زبان فرانسه با عنوان اتاندارد (Etandard) وارد زبان انگليسي شد و از نظر ريشه لغت، به فعل Extend به معني گسترده كردن برمي‌گردد. واژه استاندارد از نظر علمي و فني در زبان انگليسي داراي دو معني است كه عبارتند از:

ž• مقياس اندازه‌گيري

ž• به معني كتابچه حاوي مقررات و اصول براي تنظيم امور فني، علمي و تجاري

žمنبع : فناوري اطلاعات و ارتباطات و شبكه ها استانداردها و پروتكلها

žتعريف استاندارد ( اداره کل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران )

žاستاندارد در لغت به معني نظم و قاعده و قانون و مفاهيمي از اين قبيل است . اما معني آن در ارتباط با مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران که مسئوليت قانوني تهيه و تدوين استانداردهاي ملي را عهده دار مي باشد ، عبارت است از : ( تعيين و تدوين ويژگيهاي لازم در توليد يک فرآورده و انجام يک خدمت با تبادل نظر و توافق جمعي صاحبان حق و نفع با روشهاي مشخص شده )

žسندي است كه برساس توافق عمومي  ايجاد شده توسط يك هيئت رسمي به تصويب رسيده است ، و براي استفاده عمومي و موارد تكراري يك مفهوم ، قوانين ، راهنمايي ها يا مشخصات فعاليتها ويا نتايج  به منظور دستيابي به بالاترين درجه كيفيت را ارائه ميدهد

ž http://www.tehranstandard.org/farsi/AboutUs/AboutUs.asI(منبع)

ž

اسلاید 8 :

تاريخچه استاندارد

žبا توجه به مفهوم و هدف استاندارد مي توان گفت كه استاندارد سازي پديده جديدي نبوده و از ديرزمان در فعاليتهاي انسان وجود داشته است.استانداردسازي مانند بسياري از پديده هاي طبيعي چارچوب و معياري است كه انسان براي زندگي و فعاليت خود بوجود آورده است.

žبعنوان مثال سيستم شمارش دهدهي كه از انگشتان دودست الگو برداري شده است يا يكي كردن تقويم و تعداد روزها و ماههاي سال . در شناخت پيشينه استاندارد بسياري پيدايش زبان را نخستين استاندارد بشر ميدانند ، اصواتي كه هريك مفهوم خاصي دارد و رمز ويژه اي را به خود اختصاص داده است .

ž

اسلاید 9 :

žاهداف استانداردسازي :

ž استانداردها ارائه دهنده راه حلهايي براي بهسازي فرايندها ، محصولات و برطرف كردن مشكلات هستند. نتيجه استاندارد سازي افزايش بهره وري است كه اين عمل از راههاي مختلف ازجمله يكنواخت سازي و هماهنگ سازي و نيز گردش صحيح اطلاعات و جلوگيري از اتلاف سرمايه و زمان انجام ميگيرد .

žكميته دائمي مطالعات اصول استانداردسازي "STACO " وابسته به شوراي سازمان استانداردها اهداف استانداردسازي را چنين تشريح مي كند :

ž1. صرفه جويي در مصرف نيروي انساني ، مواد ، انرژي و ...

ž2. حمايت از مصرف كننده

ž3. حفظ ايمني بهداشت و محيط زيست

ž4. ايجاد ارتباط بهتر

ž5. تعريف حد قابل قبول كيفيت و كميت

ž6. بوجود آوردن زبان مشترك و موثر بين افراد براي مبادله اطلاعات ، نظرات ، افكار

ž7. تلفيق بهينه كيفيت با مصرف و جوانب اقتصادي

ž8. به حداقل رساندن هزينه با راه يابي براي موارد مشابه و تكرار شونده

ž9. ارتقاي قابليت اعتماد و اتكاءبطوركلي هدفها و فعاليتهاي استانداردسازي در سطح بين المللي بصورت زير بيان مي شود.

اسلاید 10 :

انواع استاندارد عبارتند از

ž1. استانداردهاي كارخانه‌اي (Factory Standard) : توسط كارخانه جات و به منظور استفاده در همان واحد تدوين مي شود.

ž2. استانداردهاي ملي (National Standard) : توسط موسسه استاندارد يك كشورو در قلمرو تحت حاكميت آن كشور تدوين و اجرا مي شود.

ž3. استانداردهاي منطقه‌اي  : (Regional Standard) درسطح چند كشور مورد پذيرش واقع مي شود .

ž4. استانداردهاي بين‌المللي و جهاني (International Standard) : درميان همه يا تعداد زيادي از كشورها مورد پذيرش واقع مي شود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید