بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

زبان انسان قادر به چشیدن 5 مزه اصلی می باشد

و بر اساس اینها قادر است تمام مزه ها را درک کند:

شوری>> به وسیله نمك‌های یونیزه و عمدتا یون سدیم ایجاد می‌شود.

شیرینی>> به موجب قندها، گلیكول‌ها،الكل‌ها، كتون‌ها، آمیدها و...

                         ایجاد می شود.

ترشی>> از اسیدها به وجود می‌آید و متناسب است با لگاریتم غلظت

                     یون هیدروژن.

تلخی >> ناشی از مواد آلی محتوی نیتروژن وآلکالوییدهای شامل کافیین

                      نیکوتین و کینین هستند.که با MgCl شناسایی میشوند.

یومامی(لذیذ)>> مزه غالب غذاهای حاوی عصاره گوشت و پنیر و قارچ

                                   و تخم مرغ است که ناشی از تحریک گلوتامات است.

اسلاید 2 :

پروتئین‌ها برای تشخیص طعم شیرینی و تلخی و اومامی در سلولهای چشایی نقش اساسی دارند. مواد شیمیایی ناشی از غذا که در بزاق حل می‌شوند؛ از طریق روزنه‌های چشایی با سلولهای چشایی مرتبط می‌شوند. ارتباط می‌تواند از طریق پروتئین‌های سطحی (رسپتور) سلولهای چشایی یا پروتئین‌های ایجاد کننده کانال یونی برقرار شود. تماس فوق باعث تغییرات الکتریکی در سلولهای چشایی شده که از طریق فیبرهای عصبی ایمپالس به مغز فرستاده می‌شود.

بر اساس میزان تغییر شارژ الکتریکی اتم‌ها یا یون‌ها تغییرات الکتریکی در سلولها ایجاد شده و در نتیجه ایمپالس‌ها به مغز فرستاده می‌شود. سلولهای چشایی مثل نورونها یک شارژ منفی طبیعی داخل سلولی و یک شارژ مثبت خارجی دارد. مواد محلول در بزاق موجب افزایش ورود یون مثبت به داخل سلول چشایی شده؛ که موجب کاهش اختلاف شارژ داخل و خارج می‌شود.

اسلاید 3 :

لیپید سنسور مزه با مواد با مزه های مختلف از طریق تعامل الکترواستاتیک و هیدرو فوبیک ترکیب میشود و پس از آن پتانسیل غشاء تغییر می کنداین تغییرات توسط یک کامپیوتر به عنوان خروجی سنسور تشخیص داده می شود  واز طریق رسم دیاگرام نوع مزه بدست می آید.

اسلاید 4 :

1_سنسور مزه را در محلول مرجع کلرو پتاسیم 30 میلی متر و 0.3 میلی متر اسید تارتاریک برای بدست آوردن پتانسیل غشا vr  قرار می دهیم.

محلول مرجع هیچ مزه ای ندارد و در این سیستم  به عنوان یک جایگزین برای بزاق انسان استفاده می شود

2_سنسور مزه را در محلول نمونه قرار می دهیم تا تا پتانسیل Vs آن را تخمین بزنیم. اختلاف پتانسیل ((Vs – Vr نسبی نامیده می شود که باید در اولین ارزیابی سنسوری مزه اولیه از جمله شوری و شیرینی را تخمین بزند .

اسلاید 5 :

این توصیفات بیشتر وصف یک مدل ساخته شده می باشد که هم اکنون شرکت insent آن را به بازار ارایه می کند. امید است که با تلاش بیشتر بتوان به نمونه های کوچکتری دست یافت که بتوند جایگزین زبان طبیعی انسان باشد و به مغز سیگنال ارسال کند.

آنگاه از آن نطفه ، لخته خونی آفريديم و از آن لخته خون ، پاره گوشتی ، واز آن پاره گوشت ، استخوانها آفريديم و استخوانها را به گوشت پوشانيديم ، بار ديگر او را آفرينشی ديگر داديم در خور تعظيم است خداوند که بهترين آفرينندگان است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید