بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

کلیات گیاه شناسی

یونجه گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد

برگهای آن دارای سه برگچه می‌باشد برگچه‌های نوک تیز، سبز رنگ و بیضی شکل است. گلهای یونجه بشکل سبز و برنگ بنفش تیره یا آبی روشن است میوه یونجه مانند صدف بوده و دانه داخل میوه مانند لوبيا ولی کوچکتر از آن می‌باشد. یونجه ریشه‌ای بسیار عمیق درد و ریشه آن تا سه متر بداخل زمین نفوذ می‌کند و بنابراین منبع ویتامین‌ها و مواد معدني است که از خاک می‌گیرد .

اسلاید 2 :

جغرافياي كشت يونجه

یونجه از زمانهای بسیار قدیم در ايران کشت می‌شده است و در حدود پنج قرن قبل از میلاد مسیح از یاران به یونان برده شد و در قرن هفتم بعد از میلاد به اروپا راه یافت. یونجه در ایران در مناطق مرکزی و جنوبی به مقدار بسیار زیاد کشت می‌شود. زنبور عسل گل یونجه را دوست دارد و از آن شهد زیادی بدست می‌آورد و تبدیل به عسل می‌کند. پرورش این گیاه در قدیم برای تهیه علوفه چهارپایان بوده ولی در حال حاضر بعلت دارا بودن مواد مغذی به مصرف غذایی نیز می‌رسد.

اسلاید 3 :

اهميت يونجه :

در ميان گياهان علوفه‌اي يونجه در راس قرار گرفته و بويژه بعلت دارا بودن موادغذايي فراوان منجمله پروتئين، مواد معدني و ويتامين‌ها بخصوص ويتامين A و C ، غني بودن از نظر كلسيم، پايين بودن درصد سلولز و بالا بودن عملكرد و به لحاظ خوش خوراكي بالاي آن يك برتري خاصي نسبت به علوفه‌هاي ديگر دارد. نظر به اهميّت زياد يونجه و قابليّت كشت و زرع آن بطور گسترده و با محدوديّت كم، القابي مانند ملكه نباتات علوفه‌اي (به لحاظ كيفيّت)، طلاي سبز (به لحاظ اهميّت اقتصادي) ميخ سبز (به لحاظ ريشه قوي و دراز)، بهترين علوفه و بطور نسبي مقاوم به سرما، مقاوم به گرما، متحمل به  شوري، متحمل به خشكي (كم آبي)، آهك دوست و... را به خود اختصاص داده است.

اسلاید 4 :

علاوه بر دارا بودن كيفيت غذايي بالا، با كشت اين گياه مي‌توان اصلاحات اساسي در زمين‌هاي زهدار و شور و فقير انجام داد و ساليانه نيز مقداري ازت اتمسفر را از طريق ريشه و غده‌هاي موجود در ريشه‌هاي اين گياه در زمين ذخيره نمود.

دامنه كشت يونجه بسيار وسيع است و در تمام نقاط جهان مورد كشت و كار قرار مي‌گيرد. همچنين با دامنه وسيعي از شرايط آب و هوايي سازگار است. آب و هواي گرم و خشك، به شرط وجود آب كافي بهترين شرايط براي رشد و نمو يونجه است. و اين گياه تغييرات درجه حرارت هوا بين 50-تا 50+ درجه سانتيگراد را تحمل مي‌‌نمايد.

اسلاید 5 :

آماده سازي زمين:

با انتخاب زمين و تهيه بستر مناسب براي كشت يونجه، مي‌توان اميد بيشتري براي افزايش محصول داشت. تهيه بستر مناسب و اجراي عمليات صحيح كشت از عواملي هستند كه براي ايجاد يك زراعت مطلوب يونجه تأثير فراوان دارند و باعث دوام بيشتر يونجه‌زار مي‌شوند.

براي زراعتهاي مكانيزه كه آبياري آنها نشتي است بايد شيب زمين را بين يك تا دو هزار در نظر گرفت. و نسبت به موقعيت زمين و تاريخ كشت آن كه بهار يا پاييز خواهد بود درصد شخم زدن خاك و تهيه زمين نسبت به شخم آن اقدام كرد.

در كشتهاي بهاره، زدن يك شخم عميق يا خيلي عميق مثلاً به عمق 35 – 25 سانتيمتر با توجه به خاك، بايد در پائيز و قبل از بارندگي انجام شود. شخم در پاييز باعث ذخيره نزولات زمستاني و از بين رفتن نسبي گياهان هرز مي‌شود. در صورت لزوم مي‌توان قبل از شخم پاييزه 40-30 تن كود دامي در زمين پخش و توسط شخم پاييزه آن را با خاك مخلوط نمود.

اسلاید 6 :

تاريخ كاشت:

كاشت يونجه در دو فصل بهار و پاييز امكانپذير است. در نقاط سردسير، كه داراي زمستانهاي سرد هستند بهتر است كشت بهاره انتخاب شود.

و كشت پاييزه يونجه بيشتر در مناطق گرمسير و نيمه گرمسير كشور صورت مي‌گيرد.

اسلاید 7 :

روش كاشت

كاشت يونجه معمولاً به دو صورت دستي و يا ماشيني انجام مي‌گيرد.

در كشت دستي كه معمولاً در زمينهاي كوچك كاربرد دارد، يونجه را به صورت كرتي و در كرتهايي با ابعاد كوچك كشت مي‌كنند. در اين روش عمليات زراعي داشت، برداشت نيز به ناچار با دست انجام مي‌گيرد.

كشت با ماشينهاي بذركار معمولاً در زراعتهاي بزرگ عملي مي‌باشد. بعد از عمليات آماده سازي زمين، با استفاده از ماشينهاي بذركار مخصوص، كاشت صورت مي‌گيرد. در صورت نبود اين نوع بذر كار مي‌توان از بذركارهاي غلات، بعد از آزاد سازي لوله‌هاي سقوط آنها، براي بذرپاشي استفاده كرد.

اسلاید 8 :

بذر و عمق كاشت

به منظور ايجاد زراعت يكدست يونجه و دوام بيشتر يا طول عمر زياد مزرعه، بايد بذري سالم، خالص، عاري از هرگونه ناخالصي و يا قوه ناميه زياد انتخاب شود.

بايد سعي شود عمق كاشت بذر بيش از يك تا دو سانتيمتر نباشد و به عبارت ديگر كاشت سطحي انجام شود. ضمناً براي آنكه جوانه زدن به سبز شدن يونجه به صورت يكنواخت باشد، بايد بذرها را در عمق يكسان در خاك دفن كرد.

اسلاید 9 :

برداشت

در موقع برداشت يونجه، بايد به مساله كميت و كيفيت آن توجه داشت. اصولاً وقتي وارد مرحله زايشي (توليد گل) مي‌شود، ارزش غذايي آن به تدريج كمتر مي‌شود. لذا هرچه زودتر برداشت شود، درصد پروتئين آن بالاتر خواهد بود. ولي مقدار محصول در هكتار كمتر خواهد شد.

اسلاید 10 :

نحوه برداشت يونجه

براشت يونجه با توجه به سطح زير كشت مانند محصولات زراعي ديگر، به صورت دستي و مكانيزه صورت مي‌گيرد. اين كار در مزراع قطعات كوچك به علت عدم كارايي ماشين‌آلات برداشت، با وسايل ساده دستي مانند داس معمولي و يا داس دسته بلند (قداره) صورت مي‌گيرد.

اما در مزارع بزرگ مكانيزه از ماشين آلات خاصي براي برداشت استفاده مي‌شود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید