بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

سلامت الکترونیک (e-Health) یک زمینه نوظهور از برخورد انفورماتیک، پزشکى، بهداشت عمومى و تجارت است که از طریق شبکه جهانى وب (world wide web) و تکنولوژى هاى مرتبط با آن ارتقا و تکامل مى یابد. سلامت الکترونیک را نه تنها به عنوان یک توسعه فنى بلکه به عنوان حالتى روحى، طرز تفکر و یک حرکت عمومى جهانى مى توان توصیف کرد. براى توصیف واژه سلامت الکترونیک باید از فناورى اطلاعات و ارتباطات (Information Communication Technology)در بخش سلامت بهره برد. اطلاعات دیجیتالى در بخش سلامت و بهداشت براى مقاصد بالینى و آموزشى و مدیریتى از طریق الکترونیکى، انتقال ذخیره و بازیابى مى شود.


سلامت الکترونیکى یک زمینه جدید و روبه رشد از تلاقى اطلاع رسانى پزشکى ـ سلامت عمومى و مبادلات تجارى است که به خدمات و اطلاعات سلامت ارائه شده و یا تقویت شده از طریق اینترنت و فناورى هاى وابسته اطلاق مى گردد. در مفهومى وسیع تر این واژه نه تنها به توسعه فناورى اشاره مى کند بلکه زمینه اى جامع براى ارتقاى محلى ـ منطقه اى و بین المللى مراقبت بهداشتى با استفاده از فناورى اطلاعات و ارتباطات است.

اسلاید 2 :

تاریخچه پرونده‌ی سلامت الکترونیک (قبل از انقلاب اسلامی تاکنون)

قبل از انقلاب: از سابقه استفاده از رایانه در مراکز پزشکی و بهداشتی- درمانی کشور در پیش از انقلاب سال 57 ، اطلاعات چندانی در دست نیست. احتمالاً چنین سابقه‌ای اصلاً وجود ندارد. چرا که به کار گیری رایانه‌های بزرگ (Main Frame) شرکت IBM در ایران که از اواسط دهه 40 در ایران شروع می‌شود، محدود به دستگاه‌ها و نهاد‌های کلان کشوری بوده که بهداشت و درمان کشور را شامل نمی‌شد. ظاهراً در سال‌های پایانی نظام پیشین، مطالعاتی برای استفاده از امکانات رایانه‌ای برای ساماندهی اطلاعات امور درمان در سازمان تأمین اجتماعی و وزارت بهداری وقت، تحت پروژه‌ای با عنوان Electronic Data Exchange انجام می‌گیرد که با وقوع انقلاب ناتمام می‌ماند.

آزمايشگاههاي تشخيص پزشكي اولين مراكزي بودند كه در ايران از رايانه استفاده كردند .آزمايشگاههاي ايران براي نخستين بار در سالهاي اول انقلاب موفق به چاپ نتايج آزمایش‌های بيوشيمي، بر فرمهاي رايانهاي شدند. در عين حال ميتوانستند نتايج آزمایشهاي بيماران را با استفاده از فلاپي دیسک‌های 5.25  اينچ بايگاني كنند . كه نخستين تجربه پرونده الكترونيك بيمار كشور محسوب ميشود

دهه 60:دهه ۱۳۶۰ با تجربه كاربري سيستمهاي مكانيزه در آزمايشگاههاي تشخيص پزشكي )و به ندرت برخي از راديولوژيها و مطبها( در حوزه سلامت همراه بود . از ويژگيهاي مهم اين دوره، پذيرش فهرست صورت حساب رايانهاي آزمايشگاهها توسط سازمان بيمه خدمات درماني و حتي تأييد كتبي موضوع توسط اداره اسناد پزشكي بيمه مذكور است كه در دستگاههاي اداري كشور، يك تحول تلقي ميشد و به تغيير جدي در تقاضاي نرم افزار توسط آزمايشگاههاي كشور انجاميد.

دهه 70: در اوايل دهه ۱۳۷۰ با مطرح شدن »  نظام نوين«  در اداره بيمارستانهاي كشور، تجديد نظر در روالهاي جاري ثبت و ضبط اطلاعات و اسناد در بيمارستانها به عنوان يك ضرورت احساس ميشد. در فعاليتهاي مرتبط با توليد و اجراي سيستمهاي مكانيزه در مراكز پزشكي كشور به ويژه سيستمهاي مكانيزه بيمارستاني، شركتهاي زيادي در بخش خصوصي كمك كردند

اسلاید 3 :

تشكيل مركز مديريت آمار و فناوري اطلاعات و ايجاد مديريت تحقيق و توسعه در سال ١٣٨٦موجب شد مطالعات قبلي در خصوص پرونده الكترونيك سلامت با سازماندهي جديد پيگيري شود

پس از تغييراتي كه در تيم سلامت الکترونيک به وجود آمد، موضوع سلامت الکترونيک در دو شاخه کارت هوشمند سلامت و پرونده سلامت الکترونيک در كشور دنبال شد. موضوع اول در شرکت توسعه سلامت الکترونيک هدي پيگيري شد و موضوع دوم در وزارت بهداشت به کار خود ادامه داد.

از اسفندماه ۱۳۸۶ حدود ٢٥٠ هزار بيمه شده مراجعه و اطلاعات و مدارک خود را تکميل کردند که از اين تعداد تاكنون پرونده حدود ١١٠ هزار نفر توسط سازمان تأييد شده و کارت‌هاي آن‌ها توليد و توزيع شده است

üشركت توسعه سلامت الكترونيك هدي )وابسته به سازمان تأمين اجتماعي )

 

اسلاید 4 :

جمع بندي نظام الکترونيک سلامت ملی

فراهم کردن يك ساختار ارتباطي يكپارچه مؤثر، کارا و با پشتوانه براي تمام افراد درگير در ارائه و دريافت خدمات سلامت

تسهيل ارتباط بين افراد مشارکت کننده در ارائه خدمات سلامت

اطمينان از اين‌كه خدمات مورد اعتماد، سريع و مطابق با اهداف هستند

ايجاد زيربنايي براي انعطاف‌پذيري و استفاده از فن‌آوري اطلاعات  براي تمام کاربران

اطمينان از امنيت ساختار و ايجاد دسترسي براي کاربران مجوز دار با اطمينان از حفظ حريم

شخصي و اعتماد افراد

اطمينان از سازگاري ساختار با استاندارد‌هاي ملي و بین‌المللی فن‌آوري ارتباطات و اطلاعات

اطمينان از سودبخش بودن تغييرات براي کاربران از راه برنامه‌هاي پژوهشي و آموزشي

 

اسلاید 5 :


تعامل اخلاقی و پزشکی در فضای مجازی

یکی از موانع اصلی در راه توسعه صنعت سلامت از راه دور، فقدان استاندارد‌ها و خط مشی‌های پذیرفته شده بین المللی در خدمات ارائه شده از راه دور می‌باشد. بدون استاندارد‌ها یا خط مشی‌های مشترک، هر نوع ارتباط مشورتی یا عملی بین شبکه‌های مستقل موجود یا در داخل شبکه‌های در حال رشد، بسیار پرهزینه و گاهی غیر ممکن خواهد بود. ارتباطات، عملیات، مقیاس‌ها، امنیت و رازداری در هر یک از این شبکه‌ها وابستگی شدیدی به استاندارد‌ها و خط مشی‌های مورد قبول همگانی خواهند داشت. از سوی دیگر شبکه‌هایی که از ماشین خودپرداز استفاده می‌کنند، نمی‌توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به علاوه، نسل بعدی ابزارآلات قادر به ارتباط و گفتگو با نسل قدیمی همان وسایل نیستند.

افراد دخیل در سیستم‌های بهداشت از راه دور به جای ایجاد استاندارد‌های جدید تکنیکی برای کاربرد پزشکی از راه دور، اکثراً اقدام به پذیرش استاندارد‌ها و خط مشی‌های عمومی موجود کرده و آن را با نیازهای خود تلفیق داده‌اند. مسائل اخلاقی و حقوقی که به دنبال کاربرد سیستم‌های اطلاعاتی و پزشکی از راه دور در سلامت و مراقبت‌های بهداشتی بروز می‌نمایند، حاصل تعامل 4 حوزه مختلف ولی مرتبط است: اخلاق، حقوق، طب زیستی و کامپیوتر. با در نظر گرفتن ماهیت مسائل و مشکلات حقوقی و اخلاقی، تعاملات زیر مورد توجه قرار می‌گیرند: حقوق مدنی و کیفری، اخلاق زیستی، اخلاق رایانه ای، رایانه پزشکی و پزشکی قانونی.

در زمینه تعامل اخلاق و پزشکی می‌توان به راز داری اشاره کرد که یکی از بارزترین جلوه‌های این تعامل در فضای مجازی و پزشکی از راه دور است.

 

اسلاید 6 :

سلامت الکترونیک و مسئولیت پزشکی

مسلماً عدم ارائه تفسیری نوین از نظام مسئولیت پزشکی سنتی با نیاز‌های امروز جامعه و عدم تصویب قوانینی که رافع مسائل ناشی از مسئولیت اشیاء و فرآورده‌های جدید و تکنیک‌های نوین زیست پزشکی باشد، عوارض جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت که ورود خون‌های آلوده به ایدز و هپاتیت و تزریق آن به بیماران مبتلا به هموفیلی و همچنین شیوع این بیماری‌های واگیردار و مهلک از جمله آن‌هاست.

اسلاید 7 :

سلامت الکترونیک و تئوری‌های مسئولیت پزشکی

بنابراین قبل از پرداختن به مسئولیت تیم پزشکی در اعمال جراحی که قابل تعمیم به پزشکی از راه دور نیز است لازم است تئوری‌های مسئولیت پزشکی را مورد مطالعه قرار دهیم که عبارتند از:

üتئوری مصونیت خیرخواهانه

üتئوری مسئولیت مشترک

üتئوری مسئولیت کارفرما

üتئوری مسئولیت ناخدای کشتی

üتئوری مسئولیت قانونی

اسلاید 8 :

تئوری مسئولیت کارفرما

qمفهوم این تئوری این است که کارفرما مسئول اعمال کارکنان خویش است. در اینجا مسئولیت کارفرما تقریباً یک مسئولیت غیر ارادی است و بر این فرض استوار است که همواره دفاع کارکنان بیمارستان، به نفع بیمارستان است. در هیچ یک از دیگر زمینه‌های حقوقی، به اندازه پرسنل درمانی و پرستاران این نظریه کاربرد نیافته است.

qبا گسترش بیمه‌های خدمات درمانی و عبور بیمارستان‌ها از خط نامرئی ارائه مراقبت‌های خیریه به سوی یک موسسه تجاری به تدریج در زمینه دعاوی حقوقی مطرح شد و با تفکیک اعمال پرسنل درمانی به اداری و پزشکی، این فرضیه مطرح شد که چنانچه پرسنل درمانی عملی انجام داده باشند که جزو معیار‌های پزشکی قرار بگیرد، مسئولیت آن متوجه پزشک و اگر بتوان عمل را اداری تلقی کرد، مسئولیت آن بر عهده بیمارستان خواهد بود.

 

اسلاید 9 :

تئوری ناخدای کشتی

تئوری ناخدای کشتی، هر گونه فعل کارکنان بیمارستان را مادامی که تحت نظارت جراح کار می‌کنند از بیمارستان سلب می‌کند. بر اساس نظر دادگاه‌ها، این کارکنان بیمارستان، (کارکنان فرضی) پزشک محسوب می‌شوند.

پزشک حق دارد تصور کند که کارکنان بیمارستان صلاحیت پیگیری فرامین منطقه وی را دارا هستند، زیرا نمی‌توان از پزشک انتظار داشت تا پیوسته بر بالین بیمار حاضر باشد و از او مراقبت کند.

 امروزه با توجه به ارتقاء ، نقش و مسئولیت پرستاران و دیگر کادر درمانی در نظام ارائه خدمات درمانی، و تکامل تئوری مسئولیت  قانونی تمسک به تئوری‌های قبلی در انطباق با تعیین میزان مسئولیت همکاران جراح در تیم پزشکی کم رنگ شده که بازتاب دقیق‌تری از وضعیت کنونی مسئولیت را به نمایش می‌گذارد.

 

اسلاید 10 :

تئوری مسئولیت قانونی

مسئولیت قانونی یا مستقیم بدین معنی است که شخص حقوقی جدا از وظیفه که به عنوان کارفرما دارد موظف است تا مطمئن باشد که بیماران از مراقبت‌های مناسب برخوردار می‌شوند.

فرضیه اصلی تئوری مسئولیت قانونی بر این اندیشه استوار است که هر فرد از مسئولیت قانونی برخوردار است و تمامی کارکنان گروهی پزشکی در قبال اعمال خود از یک سطح اولیه مسئولیت برخوردارند. چه این فرد حرفه ای باشد یا غیر حرفه ای. اگر  فردی که جزو کارکنان است فاقد صلاحیت باشد و سرپرست نیز مشکل را به درستی حل و فصل نکند، علاوه بر مسئولیت کارمند، مسئولیت غیر مستقیم نتیجه عملکرد وی نیز متوجه او خواهد بود.

با توجه به تئوری‌های ارائه شده می‌توان نتیجه گرفت که وقتی سخن از تیم پزشکی است، طبیعتاً اولین مطلبی که به ذهن متبادر می‌گردد این است که یک نفر به عنوان سرپرست تیم پزشکی، همچون ناخدای یک کشتی، آن را هدایت و رهبری می‌کند. همین وضعیت در تشخیص مسئولیت افراد در سلامت الکترونیکی نیز ساری و جاری است.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید