بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه

توسعه كشاورزي به عنوان عمده‌ترين راه تأمين مواد غذايي، تنها زماني پاسخگوي جمعيت رو به رشد بشر خواهد بود كه پيشرفت آن همگام و متناسب با روند افزايش جمعيت باشد. از طرفي گسترش كشاورزي باعث ناپايداري در اكوسيستم‌هاي طبيعي شده و توان آنها را بر هم زده است. در حقيقت كشاورزي نوعي انحراف از تعادل طبيعي در اكوسيستم است كه هدف از آن به دست آمدن محصولات خاص مي‌باشد. اما طبيعت به طور مطلق تسليم اين فشارها نشده و تدريجاً نوعي كشش به سوي برقراري مجدد تعادل بوجود مي‌آورد كه به صورت عوارض ناخواسته‌اي چون آفات و بيماري‌هاي گياهي و نيز علفهاي هرز در كشاورزي بروز مي‌كند.

اسلاید 2 :

بطور تقريبي حدود يك سوم از محصولات كشاورزي جهان در مراحل داشت و برداشت توسط آفات از بين مي‌رود. ميزان خسارت آفات در كشورهاي توسعه نيافته از اين هم بيشتر است.
 مثلاً در آمريكاي لاتين حدود چهل درصد محصولات با هجوم آفات از بين مي‌رود. طبق تخمين سازمان خوار و بار جهاني (F.A.O) حدود پنجاه درصد محصول پنبه در كشورهاي در حال توسعه در اثر عدم دسترسي سموم حشره‌كش از بين مي‌رود. از اين جهت اهميت استفاده از سموم در كشاورزي و تأمين غذاي انسان روشن مي‌شود.
كاربرد سموم از يك طرف با از بين بردن عوامل ناخواسته، باعث افزايش كمي و كيفي محصولات شده و از طرف ديگر با از بين بردن عوامل كنترل كننده طبيعي آفات، تعادل زيستي را به هم زده و موجب طغيان آفات مي‌شود.

اسلاید 3 :

همچنين تأثير سوء سموم بر ساير موجودات، مسموميتهاي ناشي از كاربرد آفتكش‌ها در بين افراد و نيز هزينه‌هاي توليد سموم شيميايي از مواردي هستند كه نياز به استفاده اصولي و متفكرانه از اين مواد را بيشتر نشان مي‌دهند.
در هر صورت بايد به اين نكته توجه داشت كه حتي امروزه نيز سموم شيميايي در عمل نيرومندترين سلاح مبارزه با آفات به شمار مي‌رونـد و احتمالاً بشر هرگز از آنها كاملاً بي نياز نخواهد شد. اصل مهم، كاربرد صحيح و دقيـق اين مواد است تا ضمن مبارزه با آفات، حداقل اثرات سوء به محيط زيست وارد شـود.

اسلاید 4 :

اين هدف امـروزه در قالب برنامه‌هاي مبارزه تلفيقي با آفات تا حدي تحقق يافته و بـايد كـوشـيد تا با توسعه و پيشبرد اين برنامـه‌ها، از سموم به عـنوان يك وسيله مفيد حداكثر استفاده را بنماييم.
سموم عرضه شده به بازار بسيار متنوع و متعدد هستند و هر گروه از آنها اثرات بيولوژيك خاص خود را دارند. بعضي از آنها روي علفهاي هرز مؤثرند و برخي نيز براي كنترل آفات و يا بيماريهاي گياهي استفاده مي‌شوند. اكثر اين سموم متعلق به گروه حشره‌كشها هستند. آنچه در اين مجموعه به آن پرداخته خواهد شد شامل گروه‌هاي مختلف سموم حشره كش، كنه كش، جونده كش، حلزون كش و شيوه استفاده از اين سموم مي‌باشد.

اسلاید 5 :

سموم آفت كش طيف گسترده اي از تركيبات شيميايي هستند كه براي از بين بردن آفات كشاورزي يا بهداشتي ساخته شده‌اند. از حدود سال 1944 تا كنون هزاران تركيب آفت كش مختلف عرضه شده‌اند. اكثر اين تركيبات به طور مصنوعي در آزمايشگاه سنتز مي‌شوند. البته تعدادي از آنها نيز داراي منشأ طبيعي هستند. معمولاً پس از شناخته شدن خواص مطلوب آفت كشي در يك تركيب شيميايي، بررسيهاي مختلف بيولوژيك و بيوشيميايي روي آن تركيب انجام مي‌شود تا ضمن اصلاح خواص آفت كشي، امكان تهيه تركيبات ديگر نيز فراهم شود.

اسلاید 6 :

علف کش علف كش ها مواد شيميايى هستند كه براى از بين بردن علف هاى هرز استفاده مى شوند. سالانه ميليون ها ليتر علف كش در مزارع، باغ ها و حياط و باغچه خانه ها استفاده مى شود. علف كش ها ممكن است روى گياهان اسپرى شوند و يا در خاك و در كنار ريشه گياه قرار گيرند و انواع گوناگونى دارند كه بنا به نوع گياهان منطقه و شرايط آب و هوايى و همچنين ميزان علف هاى هرز از انواع مختلف استفاده مى شود. علف كش ها بيشتر به دو نوع مشخص و كلى تقسيم بندى مى شوند. در نوع علف كش، تنها علف هاى هرز مشخص و معينى را از بين مى برد و تأثيرى بر ديگر علف هاى هرز كه از نوع ديگرى باشند ندارد و در نوع كلى همه علف هاى هرز از بين مى روند.

اسلاید 7 :

آفت کش ها
آفت كش ها اغلب ازموادآلي ساخته ميشود.اسمpesticide ازكلمه انگليسي pest به معناي غارتگروزيان رسان وcideبه معناي كشنده درست شده است.

اسلاید 8 :

مراحل تهيه سموم آفت كش
براي اين كه يك تركيب شيميايي ساخته شده، به صورت يك آفت كش مناسب درآيد بايد يك سلسله مراحل آزمايش را طي نمايد. اين مراحل به طور كلي به قرار زيvند:
آزمايش تركيب شيميايي در فضاي محدود گلخانه‌ و آزمايشگاه و تعيين ميزان اثر آن بر موجودات زنده؛
آزمايش در سطح زراعي؛
آزمايشات طولاني مدت در مزرعه به مدت 4 الي 5 سال؛
معرفي به بازار مصرف به صورت انحصاري.

اسلاید 9 :

استفاده از آفت کش ها
باید در مورد انتخاب روش و زمان کاربرد و نیز ترکیب آفتکش مورد استفاده تصمیمات صحیحو دقیقی اتخاذ شود . در این صورت حداکثر سمیت انتخابی در مورد موجودات مورد هداف و غیر هداف حاصل آید . توجه به سمیت انتخابی از لحاظ حفظ سلامتی افراد ،آلودگیهای محیطی و نیز به عنوان یکی از مهمترین ارکان مدیریت تلفیقی آفات اهمیت بسزایی دارد .

اسلاید 10 :

انتخابی  بودن آفت کشها را می توان از دو طریق عمده بدست آورد

1- استفاده از سمومی که از لحاظ فیزیولوژیکی ذاتً دارای خاصیت انتخابی هستند
2-استفاده از سموم غیر انتخابی به طریقی که حالت انتخابی داشته باشد .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید