بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

شاه بلوط درختي است بلند با چوبي شكننده و شاخه هايي پوشيده از برگ هاي متقابل پنجه اي شكل. گل هاي آن سفيد مايل به زرد و خوشه اي هستند. ميوه آن نيز به صورت كپسول خارداري است كه يك تا سه دانه در آن قرار دارد. موطن اصلي آن مناطق بالكان و شرق مديترانه است.

 

اسلاید 2 :

 

تكثير آن به روش كاشت دانه است. براي نگهداري و استفاده دانه ها بايد كاملا رسيده باشند.

اسلاید 3 :

ميوه شاه بلوط هندي محتوي 28 درصد ساپونين،  آسين و آسكولين، فراكسين و تانن است. از اين مواد در تركيبات دارو هاي صنعتي جهت درمان ناراحتي هاي قلبي يا گردش خوناستفاده مي شود. مواد موثره روي مقاومت ديواره وريدها، افزايش نفوذپذيري كرونر ها و انعقاد خون نيز اثر دارند. از اين مواد در درمان واريس و التهاب مجراي تنفسي فوقاني (خلط آورها) نيز استفاده مي شود.

 

اسلاید 4 :

در طب عاميانه ميوه بلوط را براي درمان اسهال مزمن يا مقاوم و اسهال خوني به كار مي برند و در قديم براي درمان مالاريا نيز از آن استفاده مي كردند. در مورد استعمال خارجي از جوشانده شاه بلوط هندي براي شستشوي زخم ها، ورم سرمازدگي، و برخي بيماري هاي پوستي و التهابات جلدي (ليخن) و بواسير استفاده مي شود. در دانه هاي اين گياه تركيباتي از نوع كومارين وجود دارد كه در كرم هاي آفتابي و محافظ به عنوان افزودني به كار مي رود.

اسلاید 5 :

از بلوط استفاده هاي صنعتي نيز مي شود. به اين معني كه از آن براي تهيه پودر شستشو و مواد كف كننده براي آتش نشاني نيز استفاده مي كنند و ضمنا به عنوان ماده غذايي با ارزش براي تغذيه حيوانات نيز به كار مي رود.

اسلاید 6 :

توسكا درختي است با شاخه هاي خاكستري پوشيده از لكه هاي كوچك قهوه اي (زگيل هاي پوست درخت) و چوبي به رنگ تيره. برگ هاي آن بيضي شكل و دندانه دار بوده نوك آن ها هلالي است. سطح اين برگ ها خصوصا در دوران  جواني خيلي چسبناك است.

اسلاید 7 :

درخت توسكا داراي گلهاي دوجنسي است، گل هاي نر آن به صورت نگين يك سال قبل از گل دادن گياه ظاهر   مي شوند. گل هاي ماده اين درخت مانند نگين هاي تخم مرغي شكلند و سپس به حالت چوبي درآمده در تمام سال روي درخت باقي مي مانند. ميوه آن خشك و بدون پوسته و بال مانند است. اين گياه در تمام اروپا، آسيا و آفريقا خصوصا در مناطق پر آب مي رويد.

اسلاید 8 :

براي مصارف دارويي برگ هاي جوان و چسبناك و برخي مواقع پوست اين درخت را از روي شاخه هاي جوان (ترجيحا زماني كه درختان را قطع نموده اند) جمع آوري مي كنند. قسمت هاي جمع آوري شده را در سايه و درجه حرارتي كه از 40 درجه سانتي گراد فراتر نرود خشك مي كنند.

اسلاید 9 :

آن ها محتوي تانن ها، آنتراكنين و در نتيجه قابض و تلخ هستند. از اين گياه در درمان كاتاره روده اي، اسهال مزمن و خونريزي هاي داخلي استفاده مي شود.

اسلاید 10 :

دم كرده اين گياه را نسبت به دو قاشق مربا خوري در هر فنجان در طول روز مصرف مي كنند. اين جوشانده در صورت سرماخوردگي و تب،  ناراحتي را كاهش مي دهد. براي ورم لوزتين و ورم جوف دهان، غرغره جوشانده اين گياه توصيه مي شود. تب سنتي برگ هاي تازه و ساييده شده اين گياه را براي درمان ترك خوردگي سينه و دمل ها تجويز مي كند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید