بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه

Øتعریف

شربتها ی قندی بخشی از شیرین کننده های طبیعی هستند که امروزه استفاده فراوانی در تولید محصولات غذایی و حتی دارویی دارند .

اسلاید 2 :

شربت خرما

}خرما میوه ای قدیمی است . چربی کمی دارد . بعلت مقادیر ناچیز سدیم بیماران مبتلا به فشار خون بالا با مصرف آن مشکلی نخواهند داشت .

اسلاید 3 :

شربت یاکون

اکثر ریشه ها و غده های گیاهی کربوهیدرات ها را به صورت نشاسته ذخیره می کنند ، گیاه باکون کربوهیدارت را بهصورت فروکتوز الیگوساکارید (FOS) پلیمری که عمدتاً از فروکتوز تشکیل شده است ذخیره می کند . پودر ریشۀ خشک شده یاکون حاوی 70-50 % FOS  و نسبت کمی از شکرهای ساده ( مثل گلوکز ، فروکتوز و ساکارز)می باشد.

بدن انسان آنزیمی جهت هیدرولیز FOS ندارد در نتیجه به صورت غیر متابولیزه از دستگاه گوارش عبور کرده و کالری کمی تولید می

کند.  یاکون همچنین به عنوان مادۀ پروبیوتیک عمل مادۀ پروبیوتیک عمل نمودهه و قسمت هضم نشدۀ یاکون به عنوان ماده ای جهت تغذیه باکتری های مفید روده بوده و باعث بهبود جذب ویتامین هایی از قبیل ب کمپلکس .

اسلاید 4 :

سایر مزایای fos

.1افزایش میزان تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره از قبیل بوتیرات

.2 افزایش جذب کلسیم و منیزیم و بهبود در کاهش ترکیبات سمی

.3افزایش تراکم استخوان

.4کاهش میزان گلوکز خون  در افراد دیابتی

.5سسکوئی ترپن لاکتون ها و فلاونوئیدهای موجود در برگهای دیاکون دارای خواص قارچ کشی و آنتی اکسیدانی هستند .

اسلاید 5 :

شربت افرا

شربت افرا یک مادۀ شیرین کننده است که از شیرۀ بعضی از درخت های افرا بدست می آید . در نواحی سردسیر این درخت ها قند را در ریشه های خود قبل از زمستان ذخیره می کند و شیره ای را که در بهار می رسد می توان از درخت گرفته و تغلیظ کرد. این شربت اغلب در محصولاتی مانند وافل ( نوعی کیک ) ، پنکیک ، بلغور جو، کرامپت (نوعی نان شبیه به کیک ) و نان تست فرانسوی مورد استفاده قرار می گیرد . گاهی اوقات از آن در ترکیب برای پختن ، تولید شکلات ، آماده سازی دسرها  و یا به عنوان منبع قند و عامل طعم دهنده د رساخت آبجو استفاده می شود .

ادامه

اسلاید 6 :

شربت افرا

}برای استحصال این محصول در اوایل بهار که برف ها و یخ ها آب می شود با استفاده از ابزارهای سنگی در درخت شکافهای v شکل ایجاد می کند و سپس نی هایی را به داخل این شکاف وارد می کنند تا شیره به درون ظرفهایی که در کنار درخت قرار داده شده است هدایت و جمع آوری شده است .

اسلاید 7 :

}ساکارز مهمترین قند این شربت است و تولید این شربت بیشتر در آمریکای شمالی و کانداد متمرکز است .

}زمانی  که شیره می جوشد آب آن تبخیر می شود و آب آن تبخیر می شود و غلیظ می گردد  غلظت مناسب دست کم شامل 66% قند می شود وزمانی بدست می آید که شیره جوشیده شده به دمای 104 درجه سانتی گراد برسد غلظت آن با یک هیدرومتر سنجیده می شود اگر این غلظت خیلی پایین باشد شربت شیرنی کافی را نخواهد داشت و اگر خیلی بالا باشد به  به صورت کریستالی در می آید .

}زمانی که شربت به غلظت مناسب رسید فیلتر شده و  درحالی که گرم است بسته بندی می شود.

اسلاید 8 :

از اوایل 1970 میلادی برخی تولید کنندگان شربت افرا شروع به استفاده از حالت اسمزی معکوس برای برداشتن آب از شیره قبل از بیشتر جوشیدن آن کردند استفاده از حالت اسمزی معکوس باعث می شود تقریباً 75 تا 80 % آب از شیره قبل از جوشیدن برداشته  شود و مصرف انرژی کم شود و شربت در معرض دماهای بالا قرار نگیرند.

اسلاید 9 :

از اوایل 1970 میلادی برخی تولید کنندگان شربت افرا شروع به استفاده از حالت اسمزی معکوس برای برداشتن آب از شیره قبل از بیشتر جوشیدن آن کردند استفاده از حالت اسمزی معکوس باعث می شود تقریباً 75 تا 80 % آب از شیره قبل از جوشیدن برداشته  شود و مصرف انرژی کم شود و شربت در معرض دماهای بالا قرار نگیرند.

اسلاید 10 :

کاربردهای شربت افرا

}کلوچه ها

}نان ها

}بیسکوییت سازی

}رستوران ها

}بستنی ها

}نوشیدنی های داغ

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید