بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه‏ای بر مطالعات تطبیقی در مدیریت

در یک تعریف کلی مدیریت تطبیقی،مطالعه وجوه اشتراک و افتراق میان‏ سیستم‏های مدیریت از ابعاد و جنبه‏های گوناگون است.چنین مطالعاتی می‏تواند میان‏ سازمان‏های مختلف مانند سازمان‏های انتفاعی و غیر انتفاعی،تولیدی و غیر تولیدی، بزرگ و کوچک،موفق و ناموفق در کشورها و جوامع گوناگون انجام پذیرد.

اسلاید 2 :

در این مقاله دو دیدگاه به صورت ترکیبی در مطالعه تطبیقی توصیه می‏شود: دیدگاه اول نظرگاه کلی‏گرا یا نگرش سیستمی است که در سطح کلان به مطالعه تطبیقی‏ می‏نگرد و دیدگاه دوم مطالعه سازمان در سطح خرد می‏باشد.موضوع مطالعه در دیدگاه اول محیطهای گوناگونی است

اسلاید 3 :

که سازمان‏ها را احاطه کرده‏اند و در دیدگاه دوم‏ خود سازمان و عوامل متشکله آن اعم‏از عوامل ساختاری یا رفتاری مورد بررسی واقع‏ می‏شوند.در نگرش نظام‏گرا عواملی چون محیط فرهنگی و ارزشی،زمینه‏های سیاسی‏ و اجتماعی،نظام قانونی،نظام اقتصادی،دانش فنی،ارتباطات و ساختار صنعتی مدنظر قرار می‏گیرند.در نگرش سازمانی یا سطح خرد،سبک مدیریت،نگرش‏ها،ساختار سازمانی،فرآیند عملکردهای سازمان و سیاست‏های آن به محک آزمون تطبیقی‏ نهاده می‏شوند.

اسلاید 4 :

آغاز سازمانها و تشكيلات غير انتفاعي را، اعمال بشر دوستانه و خير خواهانه تعيين نمود مانند وجود مكانهايي براي سرپرستي از كودكان يتيم.بسياري از اين سازمانها در اندازه كوچك در حد خانواده تشكيل مي شود مانند جمع آوري پول و كمك های غير نقدي برای خانواده های نيازمند ، نگهداري كودكان بی سرپرست و پرستاري از سالمندان.

اسلاید 5 :

با پيشرفت وسايل ارتباط جهاني سازمانهاي خيريه و غير انتفاعي اهداف و ابعاد بسيار بزرگتري پيدا كردند و به طور چشمگيري به تعداد آنها افزوده شد. مبارزه با فقر، بيماري و بيسوادي در سطح جهاني و همچنين برگزاري همايش هاي كوچكتر براي بهبود بخشيدن به سلامت فرد و جامعه و ارائه خدمات درماني و رفاهي در محيطهاي محدودتر مانند  محله ها، همه نمونه بارزي از چنين سازمانهايي به شمار مي آيند . مقدار زيادي از اين سازمانها موفق شده اند تا از حمايت گسترده مردم جهان بهره مند شوند.

اسلاید 6 :

بعضي از كارهاي اصلي سازمانهاي غير انتفاعي عبارت است از فرستادن هيئتهاي آموزشي به مناطق محروم، تهيه وتوزيع كمك های مردمي و دربعضی موارد رسيدگي به موقعيتهای متفرقه مانند آتش سوزي و شيوع بيماري كه براي رسيدگي به آنها دستور العمل هایی وجود دارد و يا مواردي كه در آن مشكل ايجاد شده بزرگتر از حد پيش بيني شده است مانند طوفان سونامي.

سازمان يك پديده اجتماعي است كه از تجمع افرادي كه قادر به همكاري و ايجاد روابط گوناگون براي رسيدن به اهداف بالاتر همكاري كنند تشكيل شده است .

اسلاید 7 :

الف ) سازمانهای انتفاعي که براي كسب سود ايجاد شده اند ويك مالك و چندين صاحب سرمايه دارند. بيشتر مؤسسات تجاري جزء اين سازمانها محسوب مي شوند .

ب ) سازمانهای غيرانتفاعي : اين سازمانها معمولاً به جاي كسب سود با اهداف اجتماعي ، فرهنگي ، مذهبي ، سياسي تشكيل ميشوند مانند انجمن مذهبي صنوف كارگر ي ، سازمانهاي دولتي ، مؤسسات خيريه

اسلاید 8 :

3 تفاوت هاي عمده ميان شركت هاي دولتي و موسسه هاي دولتي

برابر قانون محاسبات عمومي ، مؤسسه هاي عمومي وابسته به دولت ، شامل مؤسسه هاي دولتي و شركتهاي دولتي است . نظرقانونگذاراين بوده است كه فعاليتهاي غيرانتفاعي دولت به صورت " مؤسسه ي دولتي " در حالي كه فعاليتهاي انتفاعي وبازرگاني دولت بصورت " شركت سهامي " اداره شود وهر كدام تابع قانون و نظام هاي خود باشند.

اسلاید 9 :

همچنانكه در قانون محاسبات عمومي ، ( وزارت خانه و مؤسسه هاي دولتي ) با هم آمده و لذا از لحاظ بودجه ، نگهداري حسابها و اداره ي دارائي ها ، تابع نظام يكساني هستند در حالي كه شركتهاي دولتي جدا منظور شده واز استقلال و آزادي عمل بيشتر برخوردارند.

اسلاید 10 :

با توجه به اين مقدمه تفاوت هاي عمده ميان شركت هاي دولتي و موسسه هاي دولتي عبارتند زا :

1.ساختار سازماني و امور استخدامي

سازمان شركتهاي دولتي ، برابر با الگو و طرح تشكيلاتي شركتهاي درج شده در قانون بازرگاني طرحريزي شده و تصويب آن با مجمع عمومي و يا هرمرجعي است كه اساسنامه ي آنها تعيين كرده است درحالي كه سازمان موسسه هاي دولتي تابع شكل تشكيلات عمومي كشوراست و سازمان اموراداري و              استخدامي كشور برآنها نظارت تام دارد .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید