بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه:

—طبيعت خود را در جلوه هاي گونا گون و متنوع نمايان مي كند و هر يك زيبايي خاص خود را دارد . ايران با آب و هواي بسيار متنوع مجموعه اي از اقليم هاي گوناگون را در خود جاي داده است . در اين روستا كه از پشت كوه ها پديدار مي شود ،سرزمين زيبايي است كه افق ها يش را كوه هاي پر غرور سهند فرا گرفته اند .

—روستاي زيبايي است مي توان براي گرسنگي ات هواي پاك را در سفره محقرت بگذاري،اينجا مي تواني دست  هايت را به وسعت شانه هايت باز كني تا نسيمي خنك را بر روي گو نه هايت بر قصاني.

اسلاید 2 :

بررسی شهرستان:

شهرستان شبستر يكي  از 18 شهرستان استان آ.ش  و مركز بخش  ارونق  و انزاب  قديم  ميباشد  .  شبستر در شمال غربي  و  شمال  درياچه اروميه  وجنوب كوهستان ميشو ودر 73كيلومتري تبريزدر  مسيرجاده تبريز- صوفيان - سلماس ودركنارخط آهن تبريز- تركيه - اروپا واقع شده است.                                                 

شبستر از شمال به  مرند  و كوهستان ميشو ، از جنوب به درياچه    اروميه و بخش اسكو ، از مشرق  به دهستان رودقات و از مغرب به خوي و سلماس محدود است.                                      

اسلاید 3 :

الف)   موقعیت روستا :

پيدايش و شكل گيري و تكوين هر آبادي و نقطه جمعيتي بخصوص در مناطق بري و نيمه خشك و به دور از عواملي همچون وجود منابع آبي و خاك مساعد ، و شرايط توپوگرافيكي و بستر طبيعي و جغرافيايي نبوده است. با جوشش و پيدايش چشمه آبي، آبادي شكل مي گرفته و آباداني حاصل مي شده است. قومي يا طايفه اي حول اين چشمه آب گرد آمده و به كشت و زرع و آباداني مي پرداختندو جهت حفظ محصولات بدست آمده و به ضرورتهاي دفاعي و امنيتي، حصار و بارويي بر دور بناهاي خود مي كشيده اند و يا آنكه به دامنه ارتفاعات و يا نقاط سوق الجيشي به لحاظ امنيتي پناه مي برده اند و بنا به توپوگرافي و بستر نشستگاه روستا يا هر نقطه جمعيتي به يكي از گونه ها و تيپهاي بافت فيزيكي بسط و گسترش مي يافته اند.

بطوريكه معمولاٌ در مناطق كوهستاني نوع بافت به صورت متمركز و بسته بوده و در مناطق پايكوهي به شكل بافت متمركز و باز و در مناطق پست و جلگه اي اغلب به شكلهاي بافت متمرکزو باز و بافت پراكنده و باز ديده مي شود. روستاي زين آباد نيز از اين قاعده كلي مستثني نبوده و عمده علت پيدايش آن در بستر تاريخي، وجود منابع آبي و خاك مساعد بوده كه البته در كنارملاحظات امنيتي و دفاعي در مكان گزيني آن و دسترسي به مراتع غني كوهستاني و تا حدي رودخانه با فاصله در شمال روستا و اراضي مسطح پايكوهي و مسلط بر چشم اندازهاي طبيعي پيرامون در جنوب و جنوب شرق روستا و مراتع غني كوهستاني در غرب و شمالغرب روستا، باعث گشته نطفه اوليه روستا در مركزيت و در نزديكي اين اراضي مناسب منابع آبي و خاكي استقرار يافته و در طول زمان دست به گسترش بافت پيراموني خود زند.

وجود منابع آبي بخصوص 2 چشمه در پيرامون روستا و رودخانه براي آبياري اراضي كشاورزي توپوگرافي مناسب با شيب كم در بستر نشستنگاه روستا نسبت به فضاهاي پيراموني خاك حاصلخيز و اقليم معتدل وملايم بخصوص در فصول گرم كه حالت ييلاقي پيدا مي كند.

بالا بودن بازده اقتصادي، امر كار بر روي زمين و امر دامداري با توجه به پتانسيلهاي طبيعي منطقه و پيرامون بستر اوليه وفعلي روستا معابر و شبكه ارتباطات نقش بسيار مهمي در شكل گيري و ادامه فرم يابي وتوسعه بافت روستا و نوع آن دارند و ...

 

 

اسلاید 4 :

ب )

ب -1 )  وجه تسمیه روستا و تاریخچه آن :

قدمت روستا حدوداٌ به 2000 سال مي رسد از زمان قبل از اسلام بوده كه در زمان قبل از اسلام در منطقه اي پايين تر از محل فعلي روستا بوده كه به تدريج روستا به طرف بالا كوه حركت كرده است. در زمان هاي قديم به علت وجود اسب هاي فراوان در اين منطقه و زين كردن آنها و وجود دباغ خانه به وجود اسب هاي فراوان در اين منطقه و زين كردن آنها و وجود دباغ خانه به يهوديان در اين منطقه داراي قلعه اي بودند كه قلعه جهود نام گرفته بود در هنگام حمله مسلمانان در اين قلعه پنهان شده بودند ولي امروز جز پاره سنگ هايي از آن باقي نمانده است.

در اين روستا منطقه اي به نام صادق لار وجود دارد كه در زمان روس ها ارتش روس در اين منطقه مستقر بودند در همين منطقه صادق لار يك منبع آب زير زميني قديمي در عمق 6 متري توسط خود روستاييان كشف شده كه كانال كشي زيرزميني درزمان قديم از اين طريق انجام مي شد. دو امامزاده پير موسي و پيربابا  در اطراف روستا وجود دارد.

 

اسلاید 5 :

ب - 2 ) شناخت موقعیت اقلیمی روستا :

دو رود كهريز و اوغلي كه از كوه هاي رود گوشخانه سرازير مي شود كه درابتداي روستا دو رود يكي شده و از وسط روستا گذشته و به مزارع آنها مي رود يك چاه نيمه عميق هم در روستا وجود دارد كه در جنوب روستا و نزديك كلانكش واقع است. در منطقه اي به نام (سردره) كه آبرساني روستا به خانه كلانكش واقع است. در منطقه اي به نام (سردره) كه آبرساني روستا به خانه ها از طريق آن انجام مي شود.

ميزان بارندگي سالانه در روستا بسيار زياد است به گونه اي كه باعث ايجاد سيل در مسير روستا مي شود.

ب-2-1) باد:

دو باد در اين منطقه وجود دارد كه يكي باد مه (مه يلي) كه از طرف مرند به اين منطقه مي وزد. و ديگري باد سفيد   (آق يلي) كه از مسير طلوع به غروب خورشيد مي وزد. واقع شدن روستا در شيب دره و قرارگيری باغات در اطراف و خارج روستا سدی در برابر باد ايجاد کرده است.

ب -2-2 ) توپوگرافي و ارتفاعات:

شيب عمومي منطقه به طرف غرب روستا مي باشد كه مرتفع ترين نقطه روستاكوه مرو با ارتفاع 2205 مي باشد. وضعيت توپوگرافی زمين بالابودن خانه ها از سطح زمين را موجب شده و در زير خانه ها طويله ايجاد شده است.

ب -2-3) پوشش گياهي:

بيش ترين پوشش گياهي روستا محدود به درختان زردآلو، بادام، گردو، سنجد، آلبالو و به مي باشد.

ب – 2-4 ) اقليم و خورشيد:

فضاهای مهم در جنوب بافت روستا امکان استفاده از تابش خورشيدی در گرمايش واحدها و نيز ذوب يخ و برف سطح معابر را تا حدی فراهم می نمايد.

اسلاید 6 :

ب – 3 ) شناخت موقعیت جغرافیایی روستا :

 دهستان رودقات  يكي از مهمترين  دهستانهاي شهرستان شبستر است و مختصات جغرافیایی 47 درجه و 56 دقیقه طول شرقی و 37 الی 38 درجه و 15 الی 44 دقیقه عرض شمالی، در یک موقعیت کوهستانی واقع شده است.. در شمال رودقات كوههاي ايري  داغ  ،  كوه قرمزلي داغ  ، كسبه  داغ  و بركش راغلي ودرغرب آن كوه سلطان  سنجر وكوه مكاته واقع شده اند. برف  سنگين  در اين منطقه رودهاي  پرآبي را باعث ميشود كه عبارتند از :  ايري چاي از سيه رود  و حاجيلر چاي از روستاي كردشت  كه هردوبه رود ارس مي ريزند. رود زنوزيا زيلبرچاي به طرف غرب جريان داشته ورودگماناب ووركش چاي به سمت جنوب جاري شده وبه تلخه رود  و درياچه اروميه وارد ميشوند.                                       

آب چشمه سارها و رودهاي منطقه در مسير خود روستاهاي آباد و پرجمعيتي را به وجود آورده است.آب و هواي رودقات در تابستان گرم ومعتدل و درزمستان سرد وپر برف است . به علت كوهستاني بودن دهستان رودقات ونبودن راههاي ارتباطي بين روستاهاي آن، اين منطقه ناشناخته باقي مانده و مطالعات چنداني در مورد اوضاع انساتي  و اقتصادي آن  به عمل  نيا مده است .  به طوركلي ارتفاع ميانگين روستاهاي اين منطقه ، از 1600 متر بيشتر بوده و ميزان متوسط بارندگي در حدود 300 ميليمتر باران و 2 متر برف است. طول دوره يخبندان زمستاني در مناطق كوهستاني 150 روز و در روستاهاي جلگه اي و كوهپايه اي 100تا 120 روز ميباشد.       

ريزش برف  سنگين  در زمستانها  غالبا راههاي ارتباطي روستاهاي منطقه را مسدود ميسازد كه در واقع بزرگترين مشكل كشاورزان  و روستائيان  دهستان رودقات محسوب ميشود.                                                         

اسلاید 7 :

ب -3-1) گونه هاي گياهي:

گونه هاي گياهي غالب در منطقه خانواده گندميان، بقولات مانند اسپرس، يونجه، گون، خارشتر، واك، شيرين بيان، تلخه بيان و خانواده نعنا عيان، چتريان، ميخك و اسفناج است و از جمله درختان مثمر منطقه مي توان به درختان گلابي، سيب، زردآلو، بادام و از درختان غير مثمر به اقاقيا و بيد و درخت تبريزي اشاره كرد.

ب -3-2) منابع آبي:

از نظر منابع آبي منطقه بايد گفت كه بهره برداري از آب هاي تحت الارض با حفره هاي نيمه عميق، دستي و رشته قنات رونق دارد. جريانات سطح الارض در منطقه بسيار جزئي است، از جمله رودخانه هاي دائمي آن مي توان به رودخانه ايوز اشاره نمود رودخانه تنها رودخانه دائمي است كه در مواقع بارندگي جريانات آبي آن در بسترش شدت مي يابد.

ب 3-3) گسل هاي منطقه:

گسل هاي موجود در منطقه  موازي هم هستند.  سطح تمامي اين گسل ها با ته نشيني رسوبي پوشيده شده تها از نظر  ظاهر و گاهاٌ از وجود سنگ هايي كه داراي آثار هستند مي توان بوجود آنها پي برد. از جمله ي گسل هاي جوان در منطقه گسل شان تبريز است. بهرحال منطقه مورد مطالعه از جمله مناطقي است كه احتمال زمين لرزه هاي شديد در آن وجود دارد. براساس مطالعات بعمل آمده تاكنون زمين لرزه شديدي در روستاهاي منطقه رخ نداده و آخرين لرزش نسبتاٌ قابل توجه در اسفندماه 1371 با قدرت 4-5 ريشتر و بدون تلفات بوده است

اسلاید 8 :

از جمله عوامل طبيعي موثر بر محيط طبيعي، سيل ميباشد كه بر اثر بارش زياد  باران ،  تنگي بستر رودخانه ها  و شدت جريان  بارش حاصل مي آيد . اين پديده در صورت وجودعوامل دست ساخت بشردر بستر بزرگ رودخانه ها موجبات به وجود آمدن خسارت ميگردد. براساس بررسي هاي  انجام شده  ،  روستاهاي  واقع  در محدوده  دهستان  رودقات گاها  در معرض تهديد سيل قرار ميگيرند كه اين امرناشي ازتجاوزروستائيان به بسترطغياني رودخانه ها و نهايتا تنگ نمودن غير طبيعي بستر رودخانه ها ميباشد.   

اسلاید 9 :

با توجه به موقعيت كوهستاني روستاهاي دهستان رودقات و آب و هواي سرد منطقه ، بافت روستاهاي  آن متراكم است  .  خانه هاي مسكوني درروستاها معمولا دروسط كوهپايه و رو به سمت جنوب قرار دارند كه دلايل آن به شرح زير است :                         

الف) اگر روستا در پايين دره باشد خطر سيل وجود دارد .         

 ب)  شب هنگام هواي  سرد كه سنگين تر است  به پايين دره نفوذ   كرده و در همان محل ساكن ميشود كه در صورت استقرار روستا درپايين دره بر شدت سرما  در روستا افزوده مي شود .           

 ج) سمت شمالي كوه كه هميشه در سايه و سرد است مكان مناسبي براي زندگي نمي باشد.                           

 د) دربالاي كوه ناهمواري زياد ميباشدوازهمه مهمترشدت باد  دراين   ناحيه زياد ميباشد وهيچ گونه حفاظتي براي روستا در مقابل باد   وجود ندارد .                         

ب -3-4) راه ارتباطي:

داراي دسترسي با رويه آسفالت، 7 روستا داراي راه ارتباطي شوسه و بقيه داراي راه ارتباطي خاكي بودند دهستان %7/94 از راه هاي ارتباطي برخودار است.

شركت تعاوني روستايي در 2 روستاي دهستان استقرار دارد كه عبارتند از: امندوايوند به طور كلي از %6/10 خدمات برخودار است.

اسلاید 10 :

ب – 4 ) شناخت موقعیت اجتماعی روستا:

جمعيت دهستان در سرشماري سال 1385، 834 نفر بوده كه در 205خانوار زندگي مي كرده اند كه بعد خانوار  22/5 نفر را به دست مي دهد.

جمعيت 6 ساله و بيش تر دهستان در همان سال 189 نفر بوده كه رقم جمعيت باسواد آن 323 نفر (66% باسوادي) برآورد گرديده است.

نرخ عمومي اشتغال در سطح دهستان 30 درصدبوده و نرخ واقعي اشتغال آن نيز 5/40 درصد مي باشد.

ب-4-1) طايفه ها:

عباس لو ، حاج علی لو ،چيچه قلنجی ، دلاک لو ، نظر لو ، کردسون لو ، اهر لو ، همدانی ،  

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید